Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Zelfbouw verlichting

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 nov 2006 23:29

Ik heb vanavond een nieuwe schakeling ontworpen. In de bovenstaande zit een foutje met de terugkoppeling van de opamp. Het nieuwe schema is nog een stuk ingewikkelder en zal ik daarom hier zeker niet posten voordat ik het gebouwd en getest hebt. Ik hoop dat de theorie in mijn bovenkamer overeenkomt met de praktijk en dat ik de schakeling klein genoeg kan krijgen.
Ik zou namelijk de schakeling misschien ook wel later achter een mr16 kop in willen bouwen. Dus zodat Led incl lens en driver een lengte van 4,5 cm heeft en een diameter van 5 cm.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wfvn
Forum-lid

wfvn 18 nov 2006 16:08

Ik ben razend benieuwd. Betere/efficiëntere verlichting is nooit weg.
Ik heb onlangs een Inoled20+ in werking gezien; die heeft een mooie scherpe afscherming aan de bovenzijde zodat hij niet verblindend is voor tegenliggers. Dat is een 2W versie..... als je daar nou een andere Luxeon in bouwt met hoger vermogen dan zal je helemáál een bak licht hebben. Maarja.... om nou een lamp van 89 euro te ontdoen van LED en elektronica.....

plakker
Forum-lid

plakker 18 nov 2006 23:13

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 31 Oktober 2006

HID verlichting heeft meer de toekomst dan LED verlichting, maar kost nu nog behoorlijk meer dan high power led's.

Denk dat het andersom wordt:  HID zou weleens het onderspit kunnen delven binnen een aantal jaren t.o.v. een nieuwe generatie LED's, de XR-E Power white LED: http://acidinmylegs.blogspot.com/2006/1 ... f-hid.html

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 nov 2006 01:30

tja ik had er ook al wat over gelezen. Ziet er erg interessant uit. Maar de ontwikkeling van Hid's staat ook niet stil, ik durf m'n geld er niet op te zetten wat de beste lampen zijn over 5 of 10 jaar.
Afbeelding

plakker
Forum-lid

plakker 19 nov 2006 15:54

De LED technologie maakt nog steeds flinke vorderingen terwijl de HID technologie een beetje aan het einde van z'n ontwikkeling zit en zelfs een aantal jaren stilstaat volgens sommigen .  Interessante discussie trouwens op MTBr. THIS   

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 nov 2006 17:29

Qua lichtopbrengst zien die led's van Cree er erg goed uit. Maar voor zelfbouw zijn ze volledig ongeschikt. De Led's zijn namelijk SMD (surface mounted device). Het lukt nog wel om de boel netjes te krijgen zonder een printplaat te etsen, maar waarschijnlijk ben ik hier de enige die een (veel te dure)  hete lucht soldeerbout heeft. De Led moet namelijk op een groot oppervlak worden vast gesoldeerd aan de heatsink, met een gewone soldeerbout lukt dat nooit goed.
Voor geautomatiseerde productie is het juist handig dat het SMD is, maar voor knutselaars is het meestal een drame. Ik heb wel eens IC's op m'n nagel gehad van 1 bij 1 mm met 40 contactpuntjes, dingen konden echt extreem veel, maar alleen grote bedrijven kunnen er wat mee.
Afbeelding

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 dec 2006 13:05

Cree Led's zijn her en der (paar plekken wereldwijd) ook al op een ster of printje gesoldeerd leverbaar.
Mijn accupak (2x Li Ion, 2400mAh), levert een spanning van 8,15V nu ie vol is. Maar ik kom dus een beetje in de problemen door de drop-out van LM317. Deze heeft een spanningsverschil van meer dan 2V tussen in- en uitgang nodig om goed te werken. Over mijn 5 Watt led staat nu 6,19V en dan loopt er ong 590mA doorheen, dit geeft al behoorlijk wat licht, maar ik wil eigenlijk meer licht. Heel eventje de led direct op de accu aangesloten , maar dat is niet zo'n strak idee omdat er toen 2,39A(!!!) ging lopen. Iets meer stroom en de electronica van het accupak had de boel al dicht gegooid, bij zo'n stroom is de Led waarschijnlijk al binnen 10 seconde kapot.
Het PWM gedeelte heb ik al wel inelkaar gesoldeerd liggen, dus misschien dat ik die er vanavond nog wel even tussen zet om te kijken of het goed werkt. De volgende stap is dat ik met een kleine power BJT of Mosfet een stroombron bouw die een lagere drop out spanning heeft. Dan probeer ik in de schakeling meteen een ledje in te bouwen die gaat branden als de accu aan z'n einde begint te komen.
Afbeelding

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 dec 2006 15:26

Een nieuw schema waarin de volgende dingen verbeterd verholpen zijn:
- De low-drop-out is nu 0,07V ipv de 1,8V met de LM317. Dus als je een Led gebruikt met een forward voltage van bijv 3,4V dan heb je voldoende aan een accu die 3,5V levert (met de schakeling met de LM317 zou je 5,2V nodig gehad hebben).
- Omdat ik een 3e opamp nodig heb moet ik kiezen tussen 2 packages met 1 en 2 opamps erin of 1 quad opamp. Ik heb voor dat laatste gekozen omdat de pcb dan netter blijft door minder voedingslijnen en de extra opamp kan ik mooi gebruiken om een low-battery indicatie toe te voegen. Als de spanning van de accu bij mij nu onder de 7,1V zakt dan gaat het rode ledje branden.

(PS voor iedereen met foute bedoeling: dit schema is mijn intelectuele eigendom, er gaat aardig wat tijd in zitten. Ik vind het prima als het voor zelfbouw gebruikt wordt door andere, maar als je lampjes gebaseerd op dit schema wilt gaan verkopen verwacht ik 1e mail.)
Afbeelding

wesley
Forum-lid

Gebruikersavatar wesley 14 dec 2006 16:35

Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 14 December 2006
(PS voor iedereen met foute bedoeling: dit schema is mijn intelectuele eigendom, er gaat aardig wat tijd in zitten. Ik vind het prima als het voor zelfbouw gebruikt wordt door andere, maar als je lampjes gebaseerd op dit schema wilt gaan verkopen verwacht ik 1e mail.)

Sh*t, daar gaat mijn plan!

Ik ben benieuwd naar het resultaat! Plaats aub ook eens wat foto's als je klaar bent.

pe2erwin
Forum-lid

pe2erwin 01 jan 2007 13:23

Quote: Origineel geplaatst door wfvn op 05 November 2006
Ik heb deze bij de conrad vandaan:

Ik heb deze ook gekocht voor montage op mijn sportfiets. Ik ga 'm samen met een 7,2V NiCd accu pack gebruiken, met de standaard electronica.

Deze foto lijkt meer op het geleverde product:

Helaas is de aluminium behuizing niet mooi geanodiseerd meer (of ik heb de verkeerde besteld (3W LED SPOT
Bestnr.: 570577 - 89 )

In ieder geval bedankt voor de tip en de nuttige informatie in deze discussie

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 jan 2007 16:03

Ik heb m'n twijfels op de bovenstaande set-up wel goed gaat werken. De electronica in de lamp is namelijk ontworpen voor een voedingsspanning van 12V en niet voor 7 komma nog wat. Maar het zou ook wel probleemloos kunnen werken aangezien de Forward spanning van de led maar 3,7V is.
Ik ben zelf redelijk klaar met het ontwerpen en verzinnen van een lamp die ik o.a. wil gebruiken voor de 24 uursmarathon. De lichtopbrengst komt op 700 lumen te liggen, dat is meer dan een 13 Watt Hid, ik trek dan ongeveer hetzelfde of net iets minder vermogen uit m'n accu. Het led's zullen zeer waarschijnlijk komen van Seoul semiconductor, maar Cree en bijv Edison opto zou ook nog best kunnen. Met een draaischakelaar zorg ik dat ik de led's in kan stellen op 5 standen: off, 5 mA, 350 mA, 700 mA en 1000 mA.
Met een andere draaiknop wil ik in kunnen stellen welke led's ik aan wil hebben. Maar hoe ik dit moet realiseren ben ik nog niet helemaal uit.
Het accupak worden 18650 Li-ion cellen. 4 in serie, en dan 3 stuks parallel, dus 12 accu's in totaal. Goed voor 101 Wh. Als ik alle 3 de led's op 1A aanstuur moeten ze met deze accu 7 uur blijven branden. Als ik 1 van de led's uitzet wordt dat dus meer dan 10 uur. De accu's verdwijnen in een gereedschapsbidon waarin ik een aansluiting voor een DC plug in de deksel maak net zoals een rode 5 mm led. Met behulp van een opampje (+ wat weerstandjes) en een voltage reference heb ik dan een low-battery functie.
Al met al zal het nog zeker meer dan 100 euro kosten, ik denk dat het richting de 150 gaat. Maar dan heb ik een lamp die van ieder commercieel verkrijgbaar lamp gehakt maakt. Zelfs een Edison 10 hid die de rond de €1000 wordt nauwlijks meer licht geven en ik heb ten opzichte van die lamp het voordeel dat ik volledig dimbaar ben.
De leddriver maak ik met behulp van een nieuw IC van National semiconductor dat net in massaproductie is gegaan. Ik hoop dat ik eind volgende week wat samples van ze krijg.
Het lastigste voor me zal wel worden op de metalen behuizing netjes voor mekaar te krijgen. Ik heb me al laten inspireren door ontwerpen van andere, al het goede bij elkaar genomen en ik weet wel hoe ik het wil gaan maken.
Afbeelding

pe2erwin
Forum-lid

pe2erwin 06 jan 2007 19:30

Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 06 Januari 2007
Ik heb m'n twijfels op de bovenstaande set-up wel goed gaat werken. De electronica in de lamp is namelijk ontworpen voor een voedingsspanning van 12V en niet voor 7 komma nog wat. Maar het zou ook wel probleemloos kunnen werken aangezien de Forward spanning van de led maar 3,7V is.
Ja, ik heb dat getest met een laboratorium voeding. De LED blijft tot ongeveer 6 Volt licht geven. Daaronder schakelt 'ie abrubt af. Op mijn accu (7,2V/2400mAh NiCd) blijft de LED ongeveer 5,5 uur branden

Ben onder de indruk van je plannen en benieuwd naar de practische uitvoering!

Plaats reactie