Ronde van Vlaanderen
[quote="Edwinfe"]@ Fiedoo denk niet dat je hard valt op de koppenberg (berg op dan he)[/quote]
'k weet het niet want ik ben nog nooit gevallen met de koersfiets, maar 'k dacht dat zo 'n kassei toch nog goed kan aankomen. En vooral voor mijn fiets zou ik het zeer spijtig vinden moest hij geschonden zijn en mijn record van 41 jaar zonder te vallen wil ik ook nog wat verlengen!
'k weet zelfs niet of ik nu nog boven zou geraken maar een 30 jaar terug heb ik nog boven gereden en teruggereden tot halverwege beneden en mij op de kasseien gedraaid om met de rest van mijn fietsmakkers terug boven te rijden. Toen kon je wel nog op het eerste gedeelte van de koppenberg een stukje van 30cm kasseivrij langs de kant fietsen.
De laatste keer dat ik hem opgefietst heb is zo 'n 25 jaar terug:
eerste poging op 100m voor de top afgestapt en boven gezien dat ik door mijn inspanning ( en slecht vastgezet zeker?) mijn wiel tegen mijn frame getrokken had, terug naar beneden gereden, mij gedraaid en iets voorbij halverwege mijn ketting er af ( bijna gevallen), weer terug naar beneden en 3° keer goede keer. Maar vanaf dan heb ik het met die berg zowat gehad.
'k weet het niet want ik ben nog nooit gevallen met de koersfiets, maar 'k dacht dat zo 'n kassei toch nog goed kan aankomen. En vooral voor mijn fiets zou ik het zeer spijtig vinden moest hij geschonden zijn en mijn record van 41 jaar zonder te vallen wil ik ook nog wat verlengen!
'k weet zelfs niet of ik nu nog boven zou geraken maar een 30 jaar terug heb ik nog boven gereden en teruggereden tot halverwege beneden en mij op de kasseien gedraaid om met de rest van mijn fietsmakkers terug boven te rijden. Toen kon je wel nog op het eerste gedeelte van de koppenberg een stukje van 30cm kasseivrij langs de kant fietsen.
De laatste keer dat ik hem opgefietst heb is zo 'n 25 jaar terug:
eerste poging op 100m voor de top afgestapt en boven gezien dat ik door mijn inspanning ( en slecht vastgezet zeker?) mijn wiel tegen mijn frame getrokken had, terug naar beneden gereden, mij gedraaid en iets voorbij halverwege mijn ketting er af ( bijna gevallen), weer terug naar beneden en 3° keer goede keer. Maar vanaf dan heb ik het met die berg zowat gehad.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3988
- Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38
De Koppenberg is wat mij betreft ook zeker een wat overschat ding. Om goed boven te komen moet je technisch goed fietsen maar, zeker tijdens een drukke tocht, ook een beetje geluk hebben. Als ik puur voor m'n lol een rondje fiets in deze regio hoeft 'ie er voor mij niet in. Dan rij ik bijvoorbeeld veel liever de Oude Kwaremont op Ik vind de waarde die sommige aan de Koppenberg hechten in combinatie met de Ronde van Vlaanderen ook overdreven. De ronde is vaker zonder dan met Koppenberg gereden.
Heb er zelf wisselende ervaringen. Ben er diverse keren naar boven gereden. Soms succesvol, soms te voet door drukte of een te groot verzet (retro ronde 42x21), en éénmaal als een soort Jesper Skibby tegen de grond na een lichte touché van een passerende auto.
De zaterdag vind ik eigenlijk ook veel te druk. Heb ´m één keer gereden voor mijn klassiekerbrevet en dat was het wel. Alleen begint het toch iedere keer weer een beetje te kriebelen als dat weekend dichterbij komt. De laatste jaren heb ik mijn honger uitstekend kunnen stillen door op zondag voor de profs uit wat heuvels te doen en daarna de koers te kijken. Zo pak je toch de sfeer en heb je geen last van de drukte op het parcours van zaterdag.
Heb er zelf wisselende ervaringen. Ben er diverse keren naar boven gereden. Soms succesvol, soms te voet door drukte of een te groot verzet (retro ronde 42x21), en éénmaal als een soort Jesper Skibby tegen de grond na een lichte touché van een passerende auto.
De zaterdag vind ik eigenlijk ook veel te druk. Heb ´m één keer gereden voor mijn klassiekerbrevet en dat was het wel. Alleen begint het toch iedere keer weer een beetje te kriebelen als dat weekend dichterbij komt. De laatste jaren heb ik mijn honger uitstekend kunnen stillen door op zondag voor de profs uit wat heuvels te doen en daarna de koers te kijken. Zo pak je toch de sfeer en heb je geen last van de drukte op het parcours van zaterdag.
Ben er dit jaar gewoon weer bij. Voor de vierde maal de volle Ronde. De Koppenberg is een kwestie van geluk hebben wil je daar zonder voet aan de grond boven geraken. Verder vind ik de drukte alleen maar gezellig, niet hinderlijk. Wel blijven opletten natuurlijk. De meeste valpartijen die ik heb gezien waren op het stuk na de Bosberg. Maar ik lees hierboven al wat daar de oorzaak van is......
Ik heb ook net nog onderdak gevonden, slaap bij een bed & Breakfast zo'n 13km van de start
Dit wordt voor mij de 1e keer dat ik een van de grote toertochten rijdt. De afstand (150) ben ik niet zo bang voor, met ruim 7700km/21.500hm over 2010 en de meter tot nu toe op 1150+km redt ik dat wel. Maar de steile hellingen en kasseien zijn nieuw voor mij. De hellingen gaan met een 12-27 cassette en triple wel lukken. Maar die kasseien...
Nu las ik wel dat men voor P-R kiest voor bredere banden en minder druk, maar loont dit ook bij de RVV?
Ik ben 1.82, 24jr, 67kg en dus wat te licht voor het kassei-werk. Ik ben van plan mijn vertrouwde Easton Vista SL's te gebruiken (ipv de 7850 C24 die er nu onder zitten). Daarop leg ik zgan Schwalbe Durano's 23mm (lijken mij geschikter dan GP4000s?) met Michelin Latex biba's en ik dacht gewoon aan 7 bar.
Maar mijn vraag is nu, doe ik hier wel verstandig aan? Met mijn gewicht stuiter ik dan waarschijnlijk nogal? Ik kan natuurlijk kiezen voor minder druk, en latex biba's zouden toch iets meer comfort moeten geven? Of is het misschien verstandiger om voor 25mm banden te gaan, bijvoorbeeld de Conti 4-season 25mm?
Wat advies voor lichte rijders is welkom
Dit wordt voor mij de 1e keer dat ik een van de grote toertochten rijdt. De afstand (150) ben ik niet zo bang voor, met ruim 7700km/21.500hm over 2010 en de meter tot nu toe op 1150+km redt ik dat wel. Maar de steile hellingen en kasseien zijn nieuw voor mij. De hellingen gaan met een 12-27 cassette en triple wel lukken. Maar die kasseien...
Nu las ik wel dat men voor P-R kiest voor bredere banden en minder druk, maar loont dit ook bij de RVV?
Ik ben 1.82, 24jr, 67kg en dus wat te licht voor het kassei-werk. Ik ben van plan mijn vertrouwde Easton Vista SL's te gebruiken (ipv de 7850 C24 die er nu onder zitten). Daarop leg ik zgan Schwalbe Durano's 23mm (lijken mij geschikter dan GP4000s?) met Michelin Latex biba's en ik dacht gewoon aan 7 bar.
Maar mijn vraag is nu, doe ik hier wel verstandig aan? Met mijn gewicht stuiter ik dan waarschijnlijk nogal? Ik kan natuurlijk kiezen voor minder druk, en latex biba's zouden toch iets meer comfort moeten geven? Of is het misschien verstandiger om voor 25mm banden te gaan, bijvoorbeeld de Conti 4-season 25mm?
Wat advies voor lichte rijders is welkom
-
- Forum-lid
- Berichten: 410
- Lid geworden op: 20 feb 2007 14:50
Ik ga ginds vaak fietsen en ik wijzig dan niets aan mijn fiets behalve de bandendruk. Zo slecht liggen de kasseien niet.
Als je voelt dat je stuitert kun je altijd wat druk aflaten.
Als je voelt dat je stuitert kun je altijd wat druk aflaten.
Vorig jaar heb ik de RVV 150 km gereden en dit jaar ga ik voor de 258 km.
De start voelde totaal niet massaal vorig jaar, een ook op de klimmen was het niet zo heel erg druk. Bande druk is niet heel erg belangrijk, gewoon goed achter op het zadel gaan zitten.
Veel plezier!
De start voelde totaal niet massaal vorig jaar, een ook op de klimmen was het niet zo heel erg druk. Bande druk is niet heel erg belangrijk, gewoon goed achter op het zadel gaan zitten.
Veel plezier!
LiveSTRONG
In de RVV best je gewone bandendruk ( maar ook niet superhard natuurlijk)
behouden, het is PR niet .
Trouwens ( uit ervaring), tijdens de steile kasseiklimmen ga je zodanig veel kracht en druk op je wielen zetten dat een lage bandendruk gegarandeerd tot een lekke band gaat leiden.
Tijdens rijden over kasseien op het vlakke is de kunst van "er over te zweven", dus niet te veel druk op de wielen en banden zetten, dit kan niet tijdens de steile beklimmingen van de RVV.
behouden, het is PR niet .
Trouwens ( uit ervaring), tijdens de steile kasseiklimmen ga je zodanig veel kracht en druk op je wielen zetten dat een lage bandendruk gegarandeerd tot een lekke band gaat leiden.
Tijdens rijden over kasseien op het vlakke is de kunst van "er over te zweven", dus niet te veel druk op de wielen en banden zetten, dit kan niet tijdens de steile beklimmingen van de RVV.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
Heb me zojuist ingeschreven voor de 75km. Wil ooit nog wel eens de volle afstand rijden, maar daar is de conditie nu echt niet naar. Ben erg benieuwd naar de sfeer, heb nog niet eerder in Vlaanderen gefietst.
Weet iemand of er gps-tracks van de verschillende afstanden beschikbaar zijn?
Weet iemand of er gps-tracks van de verschillende afstanden beschikbaar zijn?
Bianchi 1885, Centaur compact, Campagnolo Scirocco
-
- Forum-lid
- Berichten: 1399
- Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
- Locatie: Arnemuiden
Ik beslis de avond ervoor of ik ga (wel de 140). Vorig jaar met slecht weer niet geweest, het jaar ervoor veel kou gehad, en in 2008 prachtig weer.
Hoop dit jaar ook weer op mooi weer.
Van de drukte heb ik eigenlijk in mijn beleving nog nooit erg last gehad. Misschien wat veel geluk gehad, maar ik heb nog nooit moeten lopen.
Marc
Hoop dit jaar ook weer op mooi weer.
Van de drukte heb ik eigenlijk in mijn beleving nog nooit erg last gehad. Misschien wat veel geluk gehad, maar ik heb nog nooit moeten lopen.
Marc
people are strange when you\'re a stranger
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
ik rij de 150km zoals vorig jaar. Het is idd wel een drukke toch maar zeker super gezellig. En als je de AGR of Giro toertocht(en) meegereden hebt valt het alles mee qua drukte.... Ik rij de ochtend zelf aangezien het vanuit brabant maar een dik uurtje rijden is.
Ik ben afgelopen week toevallig ook daarheen geweest met een clubje om te trainen! Die kasseien blijven het hem doen, 1 iemand uitgevallen omdat zijn maag omdraaide en ikzelf een een fietsmaat hebben 2 dgaen kramp in de vingers gehad!
Als je trouwens wilt gaan rijden daar, er zijn gewoon routes te volgen via bordjes. Let wel op dat de bordjes ook collector items zijn want afgelopen zondag waren er 2 kruisingen waar ze waren weggehaald...zonde.
Ik ben afgelopen week toevallig ook daarheen geweest met een clubje om te trainen! Die kasseien blijven het hem doen, 1 iemand uitgevallen omdat zijn maag omdraaide en ikzelf een een fietsmaat hebben 2 dgaen kramp in de vingers gehad!
Als je trouwens wilt gaan rijden daar, er zijn gewoon routes te volgen via bordjes. Let wel op dat de bordjes ook collector items zijn want afgelopen zondag waren er 2 kruisingen waar ze waren weggehaald...zonde.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende