Dura-Ace triple VS FSA compact
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Neem een triple, je kent ondertussen al de voordelen ervan.
Op een compact kun je enkel het grote blad gebruiken.
Het kleine is te klein op vlakke wegen.
Op een compact kun je enkel het grote blad gebruiken.
Het kleine is te klein op vlakke wegen.
Quoten: Origineel geplaatst door max8450 op 04 November 2006
Neem een triple, je kent ondertussen al de voordelen ervan.Op een compact kun je enkel het grote blad gebruiken.Het kleine is te klein op vlakke wegen.
Ben ik het niet mee eens. Maar deze discussie is al diverse keren gevoerd, heeft weinig zin.
Neem een triple, je kent ondertussen al de voordelen ervan.Op een compact kun je enkel het grote blad gebruiken.Het kleine is te klein op vlakke wegen.
Ben ik het niet mee eens. Maar deze discussie is al diverse keren gevoerd, heeft weinig zin.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Quoten: Origineel geplaatst door Andropov op 02 November 2006
Twijfel tussen triple of compact !
Rij nu met nen triple (Ultegra) en ben daar best tevreden over. Toch twijfel ik om over te schakelen naar een compact. Doe een paar keer per jaar een buitenlandse trip richting Cols vandaar dat de triple goed van pas kwam zonder extra sleutelwerk aan de fiets.
Vrees echter dat die compact op de vlakke ritten te weinig mogelijkheden biedt tov de triple.
Ook bij 't klimmen is de overgang van 24 naar 27 plots veel groter.
Jullie ervaringen graag ?
PS : Ben een "wielertoerist", dus de uitleg van "ge gaat toch gene triple op ne Pinarello Paris monteren" heb ik weinig aan.
Ik rij sinds maart dit jaar met dura ace triple waar ik goud mee behaalde in de Criq en op 8 minuten goud miste op de Marmotte, maar zonder de 15 minuten oponthoud op de Glandon was ook hier goud een feit. Voor een wielertoerist(zelfs voor een echt felle) die geen competitie fietst en graag naar de bergen trekt is dura ace triple top. Niet aan twijfelen. Tenzij je een hobbyist bent die lekker graag tandwielen vervangt. Want zoals reeds gezegd, op het vlakke heb je niets aan 34-50, tenzij je altijd windop heen(34), windaf terug(50) hebt, dan gaat het misschien wel. En in de bergen zit je met 34-27 nog altijd verre van zo comfortabel als 30-27.
Je kan er als wielertoerist overal mee weg. Het oogt niet zo esthetisch als een dubbel of compact (in rust!), maar het gaat toch echt wel om de vraag: Geraak ik die berg(en) op of niet? Mijns inziens ogen de dubbels of compactrijders die over hun stuur staan te kotsen of in de berm gaan liggen(ik wil ze de kost niet geven) omdat ze tijdens de Marmotte niet meer kunnen, veel minder estethisch dan de triple rijder die wel bovengeraakt.
Een heel ander verhaal wordt het wanneer je competitie wilt rijden. Koop dan een dubbel want je zit met je pedalen vrij snel tegen het beton in scherpe bochten, en je hebt natuurlijk ook meer draaiend gewicht onder je tijdens de sprint. Ik rij ook competitie bij de masters met mijn triple (zowat de enige geloof ik) en ik kan volgen, maar in de scherpe bochten verlies ik meters omdat ik niet lang genoeg kan blijven doortrappen. Die moet je nadien terug winnen en dat doet pijn. Dus ik overweeg nu om me eventueel een nieuwe koersfiets aan te schaffen en daar zou dan zeker dubbel(52-39) opkomen met 11- 23 achteraan.
Conclusie: voor wat jij doet: triple!
MVrGr
Twijfel tussen triple of compact !
Rij nu met nen triple (Ultegra) en ben daar best tevreden over. Toch twijfel ik om over te schakelen naar een compact. Doe een paar keer per jaar een buitenlandse trip richting Cols vandaar dat de triple goed van pas kwam zonder extra sleutelwerk aan de fiets.
Vrees echter dat die compact op de vlakke ritten te weinig mogelijkheden biedt tov de triple.
Ook bij 't klimmen is de overgang van 24 naar 27 plots veel groter.
Jullie ervaringen graag ?
PS : Ben een "wielertoerist", dus de uitleg van "ge gaat toch gene triple op ne Pinarello Paris monteren" heb ik weinig aan.
Ik rij sinds maart dit jaar met dura ace triple waar ik goud mee behaalde in de Criq en op 8 minuten goud miste op de Marmotte, maar zonder de 15 minuten oponthoud op de Glandon was ook hier goud een feit. Voor een wielertoerist(zelfs voor een echt felle) die geen competitie fietst en graag naar de bergen trekt is dura ace triple top. Niet aan twijfelen. Tenzij je een hobbyist bent die lekker graag tandwielen vervangt. Want zoals reeds gezegd, op het vlakke heb je niets aan 34-50, tenzij je altijd windop heen(34), windaf terug(50) hebt, dan gaat het misschien wel. En in de bergen zit je met 34-27 nog altijd verre van zo comfortabel als 30-27.
Je kan er als wielertoerist overal mee weg. Het oogt niet zo esthetisch als een dubbel of compact (in rust!), maar het gaat toch echt wel om de vraag: Geraak ik die berg(en) op of niet? Mijns inziens ogen de dubbels of compactrijders die over hun stuur staan te kotsen of in de berm gaan liggen(ik wil ze de kost niet geven) omdat ze tijdens de Marmotte niet meer kunnen, veel minder estethisch dan de triple rijder die wel bovengeraakt.
Een heel ander verhaal wordt het wanneer je competitie wilt rijden. Koop dan een dubbel want je zit met je pedalen vrij snel tegen het beton in scherpe bochten, en je hebt natuurlijk ook meer draaiend gewicht onder je tijdens de sprint. Ik rij ook competitie bij de masters met mijn triple (zowat de enige geloof ik) en ik kan volgen, maar in de scherpe bochten verlies ik meters omdat ik niet lang genoeg kan blijven doortrappen. Die moet je nadien terug winnen en dat doet pijn. Dus ik overweeg nu om me eventueel een nieuwe koersfiets aan te schaffen en daar zou dan zeker dubbel(52-39) opkomen met 11- 23 achteraan.
Conclusie: voor wat jij doet: triple!
MVrGr