Pagina 2 van 3

Campa Bora of Hyperon

Geplaatst: 23 okt 2006 21:34
door edduh
Waar heb je deze vandaan ? Via de Corima side besteld of zelf laten maken ?

Campa Bora of Hyperon

Geplaatst: 23 okt 2006 22:21
door ironmon
Quote: Origineel geplaatst door Edduh op 23 Oktober 2006
Waar heb je deze vandaan ? Via de Corima side besteld of zelf laten maken ?


Photoshop. Maar volgens mij kan je ze zo ook laten maken (origineel inscannen en dan kleuren aanpassen)

Campa Bora of Hyperon

Geplaatst: 23 okt 2006 22:32
door sharkman
Bora's zitten in de praktijk op zo'n 1380 gram (de mijne althans) en zijn daarmee zo'n 280 gram zwaarder dan lightweights (helaas gaat dat gewicht deels in de velg zitten en dat merk je wel degelijk).

Campa Bora of Hyperon

Geplaatst: 24 okt 2006 00:28
door fdegrove
Quoten: Origineel geplaatst door ironMon op 23 Oktober 2006


Quote: Origineel geplaatst door Edduh op 23 Oktober 2006

Waar heb je deze vandaan ? Via de Corima side besteld of zelf laten maken ?

Photoshop. Maar volgens mij kan je ze zo ook laten maken (origineel inscannen en dan kleuren aanpassen)


Hoi,
Is toevallig wel een van mijn wieltjes en op de originele foto is het rode deel uiteraard geel.
Ik heb het geel er gewoon afgehaald en dan blijft er dus enkel Corima Medium in 't wit over.
't Liefst had ik ze in de Campa Bora kleurstelling (zilvergrijs + rood dus) gehad maar ik heb geen idee waar je zo'n setje kan laten maken en hoeveel dat dan wel moet kosten voor zulke kleine aantallen. Het zouden dan ook absoluut decals moeten zijn en geen klassieke stickers...
Ciao,

Campa Bora of Hyperon

Geplaatst: 24 okt 2006 11:46
door ilko
Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 23 Oktober 2006


Hoi,
Is toevallig wel een van mijn wieltjes en op de originele foto is het rode deel uiteraard geel.
Ik heb het geel er gewoon afgehaald en dan blijft er dus enkel Corima Medium in 't wit over.
't Liefst had ik ze in de Campa Bora kleurstelling (zilvergrijs + rood dus) gehad maar ik heb geen idee waar je zo'n setje kan laten maken en hoeveel dat dan wel moet kosten voor zulke kleine aantallen. Het zouden dan ook absoluut decals moeten zijn en geen klassieke stickers...
Ciao,


fdegrove,
Heb jij ze in Corima uitvoering, of een custom setje? Zit erover te denken om deze in te laten spaken met Tune naven. Ik zou er ook voor opteren om het gele gedeelte weg te nemen. Is dit apart gestickerd, of moet je het gele deel wegknippen?
Wat is trouwens een goede rationale om tot het gewenst aantal spaken te komen? Gewicht, kracht, je naaf?
 
 

Campa Bora of Hyperon

Geplaatst: 24 okt 2006 21:30
door fdegrove
Quoten: Origineel geplaatst door Ilko op 24 Oktober 2006


Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 23 Oktober 2006


Hoi,
Is toevallig wel een van mijn wieltjes en op de originele foto is het rode deel uiteraard geel.
Ik heb het geel er gewoon afgehaald en dan blijft er dus enkel Corima Medium in 't wit over.
't Liefst had ik ze in de Campa Bora kleurstelling (zilvergrijs + rood dus) gehad maar ik heb geen idee waar je zo'n setje kan laten maken en hoeveel dat dan wel moet kosten voor zulke kleine aantallen. Het zouden dan ook absoluut decals moeten zijn en geen klassieke stickers...
Ciao,


fdegrove,
Heb jij ze in Corima uitvoering, of een custom setje? Zit erover te denken om deze in te laten spaken met Tune naven. Ik zou er ook voor opteren om het gele gedeelte weg te nemen. Is dit apart gestickerd, of moet je het gele deel wegknippen?
Wat is trouwens een goede rationale om tot het gewenst aantal spaken te komen? Gewicht, kracht, je naaf?
 
 


Hoi,
Het zijn de standaard Corima Mediums met als enige verschil dat ik achteraan de spaakspanning heb verhoogd en het vrijwiel aan de buitenkant heb verzegeld met dik PTFE vet.
Voor mijn gewicht (65 kg) zijn ze stijf genoeg met de CX-Ray spaken 18FR en 24 RR.
Als je zelf gaat spaken met andere naven zou je de CX spaken kunnen gebruiken ipv van de CX-Ray en voor 16 FR radiaal gaan bv. Achteraan zal je ook de laterale stijfheid nog kunnen vergroten met de CX zoals het standaard Corima Aero wiel. Ik zou wel het spaakpatroon 3x cross en radiaal behouden omdat de standaardnaaf uit zich al niet veel paraplu heeft. Met een Campa Record naaf zit dat enigszins anders vandaar dat ze wellicht goed wegkomen met hun G3 spaakgroep in de Bora. Die heeft trouwens ook een 5mm hogere velg dus ook dat helpt de latrerale stijfheid.
Je set zal dan naargelang de gebruikte naven wat lichter of zwaarder zijn dan de Corima Aero maar of die custom bespaking zich loont betwijfel ik. Als je veel snel bochtenwerk in afdalingen doet is de laterale stijfheid belangrijk en dan kan je niet ongestraft het aantal spaken gaan verminderen tenzij je misschien zelf een pluimgewicht bent met een superlicht fietsje......
De nieuwe (sinds augustus 2005) Corima naven voldoen prima en zijn super eenvoudig te onderhouden. Niet superlicht maar dat extra gewicht t.o.v. de stukken duurdere Tune naven maakt mij niks uit aangezien het alleen maar invloed heeft op het totale gewicht van de fiets.
Nog een pluspunt is dat je aan de aandrijfkant van het RR wiel niet eens je cassette hoeft te demonteren om een spaak te vervangen, het zijn standaard J-bent spaken en het inhaak systeem van de naaf is zeer gebruiksvriendelijk. Zorg wel dat je een tooltje hebt om platte spaken mee vast te houden of je trekt ze gegarandeerd over.
De stickerset zit van fabriek uit op de velgen maar aangezien het om decals gaat kan je met een haardroger desgewenst weghalen wat je maar wil. Ook met een muntje krassen lukt prima.
Een Bora stickerset is natuurlijk ook een (dure) optie maar het is wel flink fake vind ik. Een andere mogelijkheid is misschien een setje wielstickers lospeuteren bij Sapim?
Ciao,
 

Campa Bora of Hyperon

Geplaatst: 25 okt 2006 11:28
door ilko
@fdegrove,
Bedankt voor je uitvoerige antwoord! De kwaliteit van de naven was met name mijn overweging om evt voor een andere naaf te kiezen (DA?). Qua spaakpatroon zie ik inderdaad geen goede reden om af te wijken van radiaal voor en radiaal/over 3 achter. Verder zou het met een custom set mogelijk zijn om voor een andere hoeveelheid spaken te gaan dan de 18/24 van de Aero.
Wat zou je aanraden voor 72 kg? Dan moet 18/24 toch wel voldoende zijn...

Campa Bora of Hyperon

Geplaatst: 25 okt 2006 23:41
door fdegrove
Quoten: Origineel geplaatst door Ilko op 25 Oktober 2006


@fdegrove,
Bedankt voor je uitvoerige antwoord! De kwaliteit van de naven was met name mijn overweging om evt voor een andere naaf te kiezen (DA?). Qua spaakpatroon zie ik inderdaad geen goede reden om af te wijken van radiaal voor en radiaal/over 3 achter. Verder zou het met een custom set mogelijk zijn om voor een andere hoeveelheid spaken te gaan dan de 18/24 van de Aero.
Wat zou je aanraden voor 72 kg? Dan moet 18/24 toch wel voldoende zijn...


Hoi,
18/24 is zeker voldoende. Als je supersterk wil, maar dan wordt alles wel ietsje zwaarder, dan opteer je voor de Sapim CX spaken. Dit komt ook de laterale stijfheid ten goede.
Wil je gewoon een prachtige set waarmee je niet aan competitie deelneemt dan voldoet de lichtere Medium set ruimschoots.
Ciao,

Campa Bora of Hyperon

Geplaatst: 26 okt 2006 10:47
door ilko
Zie je echt veel voordeel in het gebruik van aero spaken (behalve de looks)? De mensen die ik spreek die (ietwat) kunnen spaken raden toch gewoon iets als DT competition of Sapim race. Simpelweg om dat het voordeel van een aero spaak niet opweegt tegen de betrouwbaarheid van een normale kwaliteitsspaak...

Campa Bora of Hyperon

Geplaatst: 26 okt 2006 11:16
door sharkman
Da's onzin de spakers die Cx rays of Dt aerolites afraden doen dit voornamelijk omdat ze ze niet opvoorraad willen houden (duur om de meest gebruikelijke lengtes op voorraad te houden). sluit aan bij het motto: je verkoopt wat je hebt liggen en waarom moeilijk doen als een ronde spaak ook voldoet.
Aerospaken zijn minstens zo sterk (dt aerolites zijn zelfs sterker) maar zijn helaas onredelijk veel duurder en soms slecht leverbaar (dt blinkt hie in uit) bovendien moet je er veel ineens bestellen die je soms lange tijd niet meer verkoopt (dode voorraad)
Voor aerospaken spreekt: optish, sterkte, minder weerstand), tegen: prijs, beschikbaarheid.
Voor ronde spaken: lagere prijs en mit de juiste spaak gekozen voldoende sterkte. Tegen: weinig of je moet ze niet mooi vinden.

Campa Bora of Hyperon

Geplaatst: 05 nov 2006 21:23
door jonytj
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 21 Oktober 2006


Die bora's zijn 700 euro te duur en die Hyperon's kunnen ook nog 400 Euro goedkoper (en dan met garantie).
Wil je een allround mooiweersetje dan zou ik voor de Hyperons gaan (draad of tube moet je zelf uitmaken).
Ga je puur voor de show en heb je voor slechter weer (wind) andere wielen dan zijn Bora's een optie.
Kan beide niet leveren en wil hier geen reklame maken maar voor een aantal goede fietsendealers mag je me altijd mailen.


waar kan je ze dan voor 700 euro goedkoper vinden ?
grtz jony

Campa Bora of Hyperon

Geplaatst: 05 nov 2006 21:23
door jonytj
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 21 Oktober 2006


Die bora's zijn 700 euro te duur en die Hyperon's kunnen ook nog 400 Euro goedkoper (en dan met garantie).
Wil je een allround mooiweersetje dan zou ik voor de Hyperons gaan (draad of tube moet je zelf uitmaken).
Ga je puur voor de show en heb je voor slechter weer (wind) andere wielen dan zijn Bora's een optie.
Kan beide niet leveren en wil hier geen reklame maken maar voor een aantal goede fietsendealers mag je me altijd mailen.