Pagina 2 van 2

tijd verbeteren op de alpe!

Geplaatst: 18 okt 2006 16:38
door alpe
er staat mij dus heel wat te wachten de komende 9 maanden, bedankt allen

tijd verbeteren op de alpe!

Geplaatst: 20 okt 2006 10:32
door fiedoo
Quoten: Origineel geplaatst door Iseran op 18 Oktober 2006


Wat, in mijn ogen, erg belangrijk is:
Focus!, daarna:
Op 70-80% de winter door en handjes op het stuur. Geen gekke dingen doen, max. 80-100 km, daarna:
Duurtraining ,duurtraining, duurtraining en duurtraining gedurende het voorjaar, daarna:
Zorg dat je zo'n 4-5000 km in de benen hebt.
 
Voor de (ongetwijfeld aanwezige) critici:
PS1 Ik kan het weten, PR van 51,12


mooi persoonlijk record! maar deze tijd zegt iets over jouw persoonlijke capaciteiten maar op zich niets over het specifiek voorbereiden op een klim.
Het gaat er ook over hoeveel tijd heb je en hoe gebruik je deze het best.
Ik persoonlijk heb in 1981 de alpe opgereden in 1.03 uur met slechts 300kms in de benen. 'k speelde wel basketbal en die korte hevige inspanningen bleken ook effectief om een vol uur (bijna) voluit te gaan.
'k vraag mij af wat het nut zou zijn om bvb 6 uren per dag aan een rustig tempoop je fiets te zitten om gedurende één uur voluit te kunnen gaan.
natuurlijk moet je eerst een degelijke basis hebben maar 3 uur kunnen ruim volstaan. Later kun je dan interval en in blokken gaan rijden maar langer dan anderhalf a 2 uur zul je dit toch niet volhouden + 2 x 1/2 uur opwarmen en cooling down.
Als je natuurlijk tijd genoeg heb ja mag je natuurlijk meer trainen, maar 't gaat er over om je tijd zo effectief mogelijk te gebruiken.
'k kan bvb nog altijd niet begrijpen dat sommige renners ( zoals Devolder dit jaar) er van overtuigd zijn dat zij de vuelta moeten rijden om het WK tijdrijden voor te bereiden terwijl één uur voluit gaan een heel andere discipline is dan 6 uur koersen. ( 't resultaat was er naar!).

tijd verbeteren op de alpe!

Geplaatst: 20 okt 2006 13:57
door coulthard
Ik ben het met Fiedoo eens,
Een basisconditie moet je relateren aan je prestaties. Heb je koersen zoals ik van 160-200 km, dan moet je wel 5 uur op een fiets zitten, anders zal je nooit goed wennen aan de lengte. De basis voor deze afstanden cre-eer ik dus door lange duurtrainingen uit te voeren.
Maar een baanwielrenner die op de kilometer uit komt heeft toch niks aan 5 uur trainingen. Die kan beter 2x per dag trainen, waarbij de afstanden beduidend korter zijn.Hij spitst zich op wat voor hem belangrijk is, heel kort en heel hard. Baanwielrennen is in sommige faccetten dan ook geen duursport.
Een uur ligt eigenlijk in een grijs gebied. Het is redelijk lang, dus duur, maar je lichaam heeft doorgaans ook voldoende natuurlijke capaciteiten om gedurende een uur voldoende energie te leveren en verzuring goed af te voeren. M.a.w. je natuurlijke aerobe capaciteit zal beter werken op een uur dan bij 5 uur, logisch toch? Dat betekent echter niet dat je niet earoob getraind moet zijn. In tegendeel! Want door het uitvoeren van anearobe trainingen wordt je earobe aangetast. Met als gevolg dat je sneller verzuurt (minder zuurstof capaciteit). Dus eerst de earobe basis, dan anaeroob.
Mijn trainer hanteert altijd de regel dat je ongeveer tussen de 10-50% van de duur van de prestatie extra in de benen moet hebben. Waarbij hoe langer de duur van de prestatie hoe minder lang de training in verhouding, dus:
1 uur = + 50% = 1,5 uur2 uur = + 40% = 2,75 uur5 uur = + 10% = 5,5 uuretc.Als je een tocht hebt van 12 uur (sponsertocht bijv.) kan je natuurlijk zeggen ik doe er 10% bij op, maar ja de effectiviteit van een training neemt vanaf ongeveer 4 uur flink af. Dus een training van 7 uur of 13 uur zal bijna net zoveel effect hebben.
Vraag maar eens aan een veldrijder hoe lang zijn trainingen zijn. Die zit echt niet meer dan 2,5 uur op de fiets.Wel is het natuurlijk zo dat hoe langer je op de fiets zit, hoe vermoeider je raakt, dus hoe meer compensatie. Maar dan kan het ook weer zijn dat je te goed earoob getraind wordt...... Het hangt van de prestatie die je gaat leveren af wat belangrijk is. Een baanwielrenner op de km heeft belang bij goede anaerobe capaciteiten. Een veldrijder moet goed earoob zijn, maar ook heel wat aneroob. Een klassieker renner zal vooral baad hebben bij aeroob, pas in de finale komt zijn anaeroob aan bod.Dus vindt je balans, daar gaat het om (in het leven, dus ook in het wielrennen)