Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Stijfheid wielen

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 09 okt 2006 10:12

Quote: Origineel geplaatst door cees1910 op 09 Oktober 2006
nou dat hangt wel af welk wiel je neemtvele carbon velgen hebben slechte verticale stijfheid en wat is ontzettend hoog gaan getallen als je zoiets steligs beweert


Van wat ik uit het artikel van grahamwatson.com opmaakt ligt het in de orde van grootte van 2500 N/mm.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 09 okt 2006 11:47

Waar het mij nou om gaat in niet eens zo zeer die verticale stijfheid.
Het gaat mij erom dat ik in verschillende bladen en boeken heb gelezen datstijfheid van een wiel een item is wat meer tussen de oren schijnt te zitten.
Met name omdat de stijheid van een redelijk tot goed wiel altijd hoger zou zijn dan het frame van een fiets.Dus als je het hebt over dat de wielen slap zouden zijn, dan zou het eerder het frame zijn dat slap is. Omdat de wielen stijver zouden zijn. Een heel exotisch lichtgewicht wiel daar gelaten die ook niet meer dan 1 of 3 ritten overleeft.
Dus ik vroeg mijn af in hoe verre iemand mij dit kan bevestigen, of juist ontkrachten met feiten, getallen enz.Duidelijk was al dat bijv de spaak spanning een wiel niet stijver, maar sterker maakt.In al die artikelen en boeken wordt ook niet zo zeer de de stijfheid, maar sterkte genomen als leidraad.
Als een voorbeeld pleisterwerk ( aan de muur) heel stijf, maar totaal niet sterk...
Ik meen dat Cees1910 toch het e.a. op wielen gebied weet, kan jij wat duidelijkheid hierover scheppen ?

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 09 okt 2006 15:19

Quote: Origineel geplaatst door Scepticus op 09 Oktober 2006

Van wat ik uit het artikel van grahamwatson.com opmaakt ligt het in de orde van grootte van 2500 N/mm.



Betekent dat dat er 2500N (= ~250kg) nodig is om de velg 1mm te vervormen, zeg maar?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 09 okt 2006 15:20

Dit ging over de verticale stijfheid van het complete wiel.
 
Maar idd 250 kg om het wiel 1mm in te laten veren.
 
Linkje: http://www.damonrinard.com/wheel/grignon.htm
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 09 okt 2006 16:31

Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 09 Oktober 2006


Dit ging over de verticale stijfheid van het complete wiel.
 
Maar idd 250 kg om het wiel 1mm in te laten veren.
 
Linkje: http://www.damonrinard.com/wheel/grignon.htm

En dan om het wiel ovaal te maken zullen we maar zeggen ...

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 okt 2006 18:18

Net niet rond is eigenlijk een beter woord dan ovaal. Maar een wiel geeft dus echt nauwlijks mee in verticale zin, zeker omdat je 2 wielen in je fiets hebt, dus 2 keer zoveel kracht nodig hebt om ze in te laten veren.
Als een wiel 1 mm indrukt denk ik dat er spaken gaan sneuvelen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 09 okt 2006 18:49

Die stijfheid geloof ik wel, het gaat mij natuurlijk met name om het zogenaamde zwabber effect..

cees1910
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 aug 2006 00:08

cees1910 09 okt 2006 20:42

Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 09 Oktober 2006


Ik meen dat Cees1910 toch het e.a. op wielen gebied weet, kan jij wat duidelijkheid hierover scheppen ?


nou ik weet wel iets over wielen ja
in een wiel zijn er verschillende stijfheden waarwij veel van merken zijn zijdelings stijheid (bijv met klimmen vele wielrenners zetten dan hun rem open om het wiel niet te laten aan lopen) dan verticale stijfheid dit met je veel met sprinten en het los komen van spaken wat je bij vele wiel hoort en dan torsie stijfheid dit merk je veel al met remmen en afdalen dat een wiel gaat zwabberen ,
tevens heb je te maken met de snelheid waarin zoiets op treed je markt dat veelal in energie verlies ,je word gewoon sneller moe met fietsen  door dat het wiel reagreed op vervorming als of er stroop in zit ,dus niet direct
een voorbeeld hiervan zijn bijv varbon wielen die in delen aan elkaaar verlijmd zitten door middel van hars hier treed de hars op als bindmiddel en het wiel veel energie verliest een wiel renner zelf merkt dat niet gauw alleen meestal in zijn resultaten op den duur meestal worden deze slechter  bijv een sprint word meer verloren dan gewonnen  dit zijn veelal objectieve waarnemingen maar kloppen wel met de praktijk
een wiel word niet stijver door hogere spaak spanning ook niet sterker
er is geen enkele formule die ik weet dit dit hard maakt, wel is het zo dat alle spaken natuurlijk de spanning moeten kunnen verdelen en daar zit meetal de misvatting dat het wiel stijfer word het is wel zo (denk aan vertaging zeilboot) dat de weerstand tegen vervorming toeneemd je hebt immers meer kracht nodig om het te verplaatsen ,dit is iets anders .
boven een bepaalde spanning neemt de stijfheid niet toe.
nogmaals als je zorgt dat alle vezel de kracht over brengen dan doet de hoger spanning niets meer aan stijfheid 
bij carbon velgen komen er nog vele andere factoren bij denk aan plastisch vervorming bij aangrijppunten van spaaknippels

cees1910
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 aug 2006 00:08

cees1910 09 okt 2006 20:46

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 09 Oktober 2006


Net niet rond is eigenlijk een beter woord dan ovaal. Maar een wiel geeft dus echt nauwlijks mee in verticale zin, zeker omdat je 2 wielen in je fiets hebt, dus 2 keer zoveel kracht nodig hebt om ze in te laten veren.
Als een wiel 1 mm indrukt denk ik dat er spaken gaan sneuvelen.


nou die karcht is zo bereikt
het is namelijk kracht maal arm dus het moment en dan nog de snelheid
een goed kuil of trein rails met 40 km/h en je hebt het zo te pakken ,nou dus een vande reden waarom spaken breken
 

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 09 okt 2006 21:47

Nog een overzichtje van stijfheidswaarden (en traagheidsmoment, aerodynamica etc) van een aantal wielsets, in 2005 en 2006 getest door Tour.

Klikkerdeklik
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 okt 2006 22:17

Er is toch helemaal geen sprake van een arm in deze. De kracht die de impact van de rand van de kuil op het wiel geeft zal voor een aanzienlijk geadsorbeerd door de band (of tube). Deze zal namelijk indeuken (vervormen). Door het indeuken neemt de versnelling (hier dus eigenlijk de vertraging) van het wiel af. Gelukkig maar, want ik zou niet blij worden als ik bij iedere kuil in een wedstrijd spaken uit m'n wielen zou rijden.
Als ik voor mezelf logisch redeneer dan zou ik zeggen dat een wiel echt stijver wordt door een hogere spaakspanning. Ik krijg m'n redenatie echter nog niet goed op papier, dus dat komt later wel. Een wiel is toch wel erg lastig, want als je een spaak gewoon belast met een bepaald gewicht dan rekt hij uit. Je kan hem tot een kleine procent uitrekken en daarna is hij kapot, maar niet meteen gebroken. Maar als je een spaak op spanning trekt in een wiel doe je dat ook met de tegen overliggende spaken, de velg zou je dus theoretisch iets kleiner maken. ndanks dat er dus meer stress op de spaken staat worden ze niet langer (even van een radiaal gespaakt voorwiel uitgaande omdat de complexiteit enigszins te beperken tov een wiel dat 3 over kruis is gespaakt).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

cees1910
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 aug 2006 00:08

cees1910 10 okt 2006 00:14

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 09 Oktober 2006


Er is toch helemaal geen sprake van een arm in deze. De kracht die de impact van de rand van de kuil op het wiel
 
wel als de kracht onder een hoekstaat,je zit immers op de fiets en tenopzichte van dit gewicht staat het onder een hoek ,al hoe wel het gewicht loodrecht naar beneden gericht staat bij een rechte weg
denk ook maar eens als je een helling op rijd ,kortom zet het maar op papier dan word het veel duidelijker denk ik
een voorbeels is een plank op twee schragen ga daan maar eens in de midden staan

Plaats reactie