Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

pro race 2 band lek bij eerste rit

_pfw_
Forum-lid

_pfw_ 07 okt 2006 12:51

Quoten: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 07 Oktober 2006

Quoten: Origineel geplaatst door Roeieber op 06 Oktober 2006

Rond de 7bar.

Te laag. Meer wind in de banden geeft lagere rolweerstand en minder snel lek.

Hangt ook een beetje van je gewicht af.(voor ons zou het inderdaad net te weinig zijn)

splash
Forum-lid

splash 08 okt 2006 16:06

pro2race bandjes kun je best oppompen tot 8 bar. (weeg zelf 72kg)
(ik ben op 2 jaar (+- 18000km) slechts 1x lek gereden)
Mij zal je dus niet horen klagen van deze bandjes.

serbak
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar serbak 08 okt 2006 16:46

Vanochtend hard moeten remmen eventjes met geblokkeerd achterwiel. Nu is mijn hele achterband naar de knoppen. totaal doorgesleten! Is dit normaal? Het was wel op nat wegdek en pro2race zitten er zo'n 800km onder...

serbak
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar serbak 08 okt 2006 16:48

Oh ja en zijn er misschien trainingbandjes die niet zo snel doorslijten maar dezelfde perfecte rijeigenschappen hebben of moet ik weer een pro2race aanschaffen?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 okt 2006 16:53

Tja je moet je achterwiel ook niet blokkeren met remmen. Hoe zwaarder jij bent hoe sneller dat die achterband weg is als je hem blokkeerd. In meerdaagse worden bij ons na iedere etappe ook de banden/tubes gecontroleerd of er geen vlakke plek op is gekomen van een blokkerend achterwiel. De volgende keer dat je hem namelijk weer zou blokkeren, blokkeert hij weer op hetzelfde punt en dan gaat ie wel lek.
Trainingsbandjes zijn veel stugger, dan deze wat duurdere bandjes. Ik heb wat dat betreft wel mazzel, ik voel het verschil tussen dure en goedkope banden en tubes echt niet. Dus ik train altijd gewoon op conti GP's.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

serbak
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar serbak 08 okt 2006 17:13

Bedankt voor het advies, kon niet anders dan blokkeren want anders had ik mijzelf met mijn fiets geparkeerd in een motorfiets die mij met zeer hoge snelheid geen voorrang verleende:-( Ik zat zelf ook te denken aan conti's, misschien met het nattere weer een betere keuze dan die duurdere michelins...

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 okt 2006 17:21

Quoten: Origineel geplaatst door serbak op 08 Oktober 2006

Bedankt voor het advies, kon niet anders dan blokkeren want anders had ik mijzelf met mijn fiets geparkeerd in een motorfiets die mij met zeer hoge snelheid geen voorrang verleende:-( Ik zat zelf ook te denken aan conti's, misschien met het nattere weer een betere keuze dan die duurdere michelins...

Je remweg is het kortst als je je wielen net niet blokkeerd, maar dat is in theorie makkelijker gezegd dan het in de praktijk gedaan is. Bij toerfietsers komt het wel vrij vaak voor doordat ze de remmen veel te strak hebben staan en niet genoeg met de voorrem remmen.
Afbeelding

ted038
Forum-lid

ted038 08 okt 2006 18:08

"remmen te strak" zou toch niet uit mogen maken, bij een gecontroleerde remactie dan ? je remmen grijpen alleen eerder aan, verder, dezelfde remkracht etc.
Bij een paniekrem, waar je uit reflex de remmen vol in de ankers zet, licht het ook maar net aan in welke handstand je de meeste krracht kan zetten om te bepalen wat dan de juiste "setting" van de remmen zijn.
iig hou ik wel van strak afgestelde remmen (voorrem wel iets strakker dan achter)
back on topic : ... en ik ben dit jaar nog maar 1 x lek gereden (door kapot bierflesje gereden :( ), maar rij dan ook met vittorio rubino pro's.

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 08 okt 2006 20:24

Quoten: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 07 Oktober 2006

Quoten: Origineel geplaatst door Roeieber op 06 Oktober 2006

Rond de 7bar.

Te laag. Meer wind in de banden geeft lagere rolweerstand en minder snel lek.

Hoi,
Dat minder snel lek klopt wel niet, hoor. De lagere rolweerstand is ook enkel en alleen pure theorie. In praktijk rij je namelijk niet op spiegelgladde ondergrond.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 okt 2006 22:59

@Ted038, als je remmen te strak staan kan je de remmen niet meer goed doseren. De remmen grijpen dan meteen keihard aan. Het is van de dingen die ik veel zie bij toerfietsers, je kan echt een stuk eerder stil staan.
Afbeelding

ted038
Forum-lid

ted038 09 okt 2006 00:15

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 08 Oktober 2006

@Ted038, als je remmen te strak staan kan je de remmen niet meer goed doseren. De remmen grijpen dan meteen keihard aan. Het is van de dingen die ik veel zie bij toerfietsers, je kan echt een stuk eerder stil staan.

misschien bedoelen we niet hetzelfde: iig mijn remmen lopen dus niet aan (duh) , maar bij al lichtjes remmen is er het eerste contact met de velg en pas bij harder remmen meer. de remmen zijn dus niet iets met een aan/uit schakelaar geworden oid. Ik kan ze nog steeds doseren in ieder geval.
kan jij eens uitleggen wat jij bedoelt met remmen strak zetten : en als we hetzelfde bedoelen, waarom ik dan beter zou kunnen remmen bij "minder strakke" hendels, immers in mijn ogen blijft de mate van dosering hetzelfde, alleen bij mij eerder. (kan het mis hebben uiteraard)

Plaats reactie