Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

kapot carbon frame

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 20 sep 2006 12:32

Quoten: Origineel geplaatst door mkramers op 20 September 2006

he het is maar 20 euro je kan het altijd proberen, beter dan weggooien

20 euro èn  je leven...

koers
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 15 feb 2006 12:09

koers 20 sep 2006 12:37

pff carbonvezel en wat epoxy is niet duurder dan dat hoor...
kijk iets zelf vormgeven, als die armsteuntjes, is al een stuk moeilijker dan tegen iets aan lamineren. je hoeft dan namelijk geen mal te maken, verzinnen hoe je het gaat vormgeven, het is makkelijker om te zorgen voor druk etc.
ik zal wel eens aan paul (zo heet ie) vragen of ie een foto van zijn frame heeft voor me.
wat betreft het andere verhaal; op het moment dat er zo een scheur is, schuur je het natuurlijik op tot zover je de scheur kan zien lopen. vervolgens ga je 5cm links en rechts van die scheur zitten en over dat hele stuk breng je nieuw carbon aan.
veiligheid? als de achtervork kuren vertoont zul je niet direct vallen. maar desondanks dat je een frame sterker kunt maken als eerst, zou ik er ook niet mee gaan afdalen. daarom; gewoon maken dat ding en gebruiken als pekelfiets-trainingsfiets.
altijd beter dan weggooien

koers
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 15 feb 2006 12:09

koers 20 sep 2006 12:39

Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 20 September 2006


Quoten: Origineel geplaatst door mkramers op 20 September 2006

he het is maar 20 euro je kan het altijd proberen, beter dan weggooien

20 euro èn  je leven...


ja tuurlijk van een achtervork die eventueel zou breken tijdens een trainingsrit. wat ie niet doet, en als die breekt zul je gewoon kunnen afstappen. maar goed. als je zo een frame in je handen hebt kun je toch al redelijk voelen hoe sterk het geworden is.
en anders doe je de michael-test (doe ik wel eens na een valpartij). je legt je frame op de grond en gaat op je achtervork en voorvork staan. als ie dan niet breekt is ie OK.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 20 sep 2006 12:42

koers/michael, ik heb -buiten dat gepruts met die armrests- nog GEEN ENKELE foto gezien die je expertise met carbon materiaal, a fortiori frames, kan ondersteuen! Zoals ik je al eens gevraagd heb: hoeveel jaar ervaring heb je met dit materiaal, bij welke firma's heb je met carbon gewerkt, etc?
Als je dat allemaal niet kan voorleggen, lijkt het me gekkenwerk een frame aan zo'n kwakzalver toe te vertrouwen.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

koers
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 15 feb 2006 12:09

koers 20 sep 2006 12:44

ik zal eens kijken of ik een foto kan vinden van dat gerepareerde frame.
ik geloof dat anderen op het forum het ook al gezien hebben, ff de zoekfunctie gebruiken dus.
daarnaast ga ik voor prof-afvies meestal ook naar de winkel waar ik het carbon koop  om te kijken of het OK is wat ik doe.

Gebruikersavatar
ts-biker
Forum-lid
Berichten: 1587
Lid geworden op: 25 jan 2005 14:21
Locatie: Liedekerke
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 20 sep 2006 12:46

Quote: Origineel geplaatst door koers op 20 September 2006
Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 20 September 2006 Quoten: Origineel geplaatst door mkramers op 20 September 2006 he het is maar 20 euro je kan het altijd proberen, beter dan weggooien 20 euro èn je leven...
ja tuurlijk van een achtervork die eventueel zou breken tijdens een trainingsrit. wat ie niet doet, en als die breekt zul je gewoon kunnen afstappen. maar goed. als je zo een frame in je handen hebt kun je toch al redelijk voelen hoe sterk het geworden is.en anders doe je de michael-test (doe ik wel eens na een valpartij). je legt je frame op de grond en gaat op je achtervork en voorvork staan. als ie dan niet breekt is ie OK.


en dan verkoop je hem snel via marktplaats en kan je een nieuwe in de plaats kopen

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 20 sep 2006 12:46

ik weet het niet hoor * , maar de krachten die je op het frame plaatst door erop te staan, zijn toch totaal anders tijdens het fietsen.
neem maar een een wiel in je handen bij de as, en draai het zo hard mogelijk rond. Dan voel je alleen daaraan al hoe hard dat wiel trekt. Op alle plaatsen..
Op jouw manier blijft het gat bestaan, dus ook vervorming in de achtervork.Jij vult op en camoufleert. Je zou dus eigenlijk de scheur inelkaar moeten kunnen drukken en dan lijmen. Maar dat lukt niet..Die scheur heeft er voor gezorgd dat er ergens anders ook spanningen op het frame zijn gekomen, die daar niet op berekend zijn. Met als gevolg dat het uiteindelijk een drama wordt.
 
*misschien toch een beetje

koers
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 15 feb 2006 12:09

koers 20 sep 2006 12:47

en dan verkoop je hem snel via marktplaats en kan je een nieuwe in de plaats kopen

??? ik rij er nog steeds op hoor wat bedoel je nu weer.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 20 sep 2006 12:49

Quoten: Origineel geplaatst door koers op 20 September 2006

ik zal eens kijken of ik een foto kan vinden van dat gerepareerde frame.

Heb je al een frame gerepareerd? Hoeveel heeft het gekost en hoelang heb je 'r aan gewerkt?
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

koers
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 15 feb 2006 12:09

koers 20 sep 2006 12:59

neem maar een een wiel in je handen bij de as, en draai het zo hard mogelijk rond. Dan voel je alleen daaraan al hoe hard dat wiel trekt. Op alle plaatsen..
-> nee. dat wiel trekt helemaal niks als je hem rondraait, als die goed uitgelijnd is. hij trekt alleen als je de as draait.
ps. leuk experiment. pak een soepel draaide draaistoel en hou een fietswiel vast bij de as met gestrekte armen voor je. vervolgens laat je het wiel draaien en probeer je het wiel te kantelen...
 
Op jouw manier blijft het gat bestaan, dus ook vervorming in de achtervork.Jij vult op en camoufleert. Je zou dus eigenlijk de scheur inelkaar moeten kunnen drukken en dan lijmen. Maar dat lukt niet..
-> nee ik vul niet op. stel er is een scheur dan schuur je de lak weg over de breedte van de scheur en bv 5cm links en rechts ervan. zo kun je goed zien tot hoever de scheur doorloopt. uiteindelijk maak je een stuk kaal van de breedte van de scheur en een overlap aan beide zijden (5cm bjvoorbeeld). vervolgens schuur je over die gehele breedte enkele millimeters carbon weg zodat je een soort inzinking krijgt. het kan zelfs zijn dat de scheur niet diep is en je na enkele millimeters schuren geen scheur meer ziet. wat ook kan is dat de scheur er helemaal doorheen is het beste is dan om te proberen een stukje van de scheur op te vullen. vervolgens wikkel je bijvoorbeeld UniDirectionaal carbon om de buis, dit valt dus in de inzinking.  feitelijk maak je dus een nieuwe buis/versteviging die vasthecht aan de rand van 5cm breed links en rechts van de scheur, maar ook over de breedte van de scheur zelf. daarnaast is het een kwestie van netjes afwerken dus schuren, lakken, waarschijnlijk zal de buis op de gerepareerde plek iets dikker zijn als eerst als je veel lager carbon gebruikt maar als de overgang glad is merk je daar bijna niks van.
 
Die scheur heeft er voor gezorgd dat er ergens anders ook spanningen op het frame zijn gekomen, die daar niet op berekend zijn. Met als gevolg dat het uiteindelijk een drama wordt.
Nee. Het is geen metaal dat leeft. Of er zit ergens anders ook een scheur. Of niet. Maar niet ertussen in.

koers
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 15 feb 2006 12:09

koers 20 sep 2006 13:02

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 20 September 2006


Quoten: Origineel geplaatst door koers op 20 September 2006

ik zal eens kijken of ik een foto kan vinden van dat gerepareerde frame.

Heb je al een frame gerepareerd? Hoeveel heeft het gekost en hoelang heb je 'r aan gewerkt?


ja met een fietsvriend van mij, was een janjanssen magic carbon met 3 scheuren in de bovenbuis (door het stuur) van ca10cm lang. kosten; 20euro voor een paar meter UD carbon van 5cm breed en epoxy+hardener. werk; 3dagen ongeveer. (uurtje of 3? namelijk steeds 1 laag lamineren en dan 24uur laten drogen, opschuren en dan weer de volgende laag lamineren). wil je er bijvoorbeeld nog een mooi geweven matje omheen is het misschien iets duurder maar zal neit veel schelen.
overigens ziet UD er ook best mooi uit zie de laatste foto van de armsteuntjes
 

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 20 sep 2006 13:06

Quoten: Origineel geplaatst door koers op 20 September 2006


neem maar een een wiel in je handen bij de as, en draai het zo hard mogelijk rond. Dan voel je alleen daaraan al hoe hard dat wiel trekt. Op alle plaatsen..
-> nee. dat wiel trekt helemaal niks als je hem rondraait, als die goed uitgelijnd is. hij trekt alleen als je de as draait.
ps. leuk experiment. pak een soepel draaide draaistoel en hou een fietswiel vast bij de as met gestrekte armen voor je. vervolgens laat je het wiel draaien en probeer je het wiel te kantelen...
--------------------------------------------------------------------------------
 
Wat gebeurt er denk je als je de bocht door gaat .....?
 
 

Plaats reactie