Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Spaak gebroken van Mavic Ksyrium SL

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 23 sep 2006 01:04

Je kan gelijk hebben, maar in Bourg d'Oisans aan de voet van de Alpe vlak naast mijn pension, kon ik ze( de SL spaken) zo zien liggen in het schap bij de lokale FM. Ik hou er ook wel rekening mee dat ik niet in the middle of nowhere ga fietsen, maar in Frankrijk in ieder geval verwacht ik niet teveel problemen met Mavics. Desnoods neem je een paar reservespaken mee.  En tegen de tijd dat Mavic SL niet meer gemaakt wordt, zullen mijn wielen ook wel hun beste tijd hebben gehad. 'Ieder voordeel heb zijn nadeel' natuurlijk en wil je een goed klimwiel dan neem ik dat risico er bij. En daarmee wil ik niet gezegd hebben dat er geen andere en misschien zelfs nog betere wielen bestaan. Maar ik weet niet of ik met Campagnolo wielen in Bourg d'Oisans gesteld zou raken bij spaakbreuk.

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 23 sep 2006 01:12

Oh ja nog iets, ik ga wel meestal met de auto op reis. Dus heb ik het niet onaardige voordeel van een reservewiel mee te kunnen nemen. Scheelt ook wat natuurlijk. Maar nee, jullie hebben natuurlijk gelijk. In de brousse, grote problemen met Mavic SL  Maar een echte fietser die is tegen veel bestand en kan ook dit euvel wel overwinnen. Ik sta in ieder geval liever met een gebroken SL spaak naast de kant vd weg, dan met een gebroken alternatorriem, om maar iets te zeggen.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5619
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 23 sep 2006 21:34

Quoten: Origineel geplaatst door galibier op 22 September 2006

Oh ja nog iets, ik ga wel meestal met de auto op reis. Dus heb ik het niet onaardige voordeel van een reservewiel mee te kunnen nemen. Scheelt ook wat natuurlijk. Maar nee, jullie hebben natuurlijk gelijk. In de brousse, grote problemen met Mavic SL  Maar een echte fietser die is tegen veel bestand en kan ook dit euvel wel overwinnen. Ik sta in ieder geval liever met een gebroken SL spaak naast de kant vd weg, dan met een gebroken alternatorriem, om maar iets te zeggen.

What the f*ck is een alternatorriem???????
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

swind
Forum-lid
Berichten: 461
Lid geworden op: 30 okt 2005 20:14

swind 23 sep 2006 21:46

alternatorriem is een gewoon nederlands volgens mij een V-snaar.
Als ie gaar is kom ik terug

rinse
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 mar 2006 12:40

rinse 24 sep 2006 10:59

Bedankt voor de antwoorden over het al of niet kunnen doorrijden bij een gebroken spaak (vaak niet dus, en dan sta je daar en moet je maar zien).
Maar nu heb ik nog een vraag. Als zo'n spaak breekt, is die slag dan zo groot dat je wiel gelijk geblokkeerd kan raken? Ik stel me voor dat ik in een afdaling zit in een bocht met veel krachten op mijn wielen en pats,.......... daar gaat die spaak...........het wiel blokkeerd en je ligt gelijk op de grond.
Wat is de ervaring hiermee. Leverde die gebroken spaak een gevaarlijke situatie op, of kon je normaal tot stilstand komen?

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5619
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 24 sep 2006 15:36

Quoten: Origineel geplaatst door Rinse op 24 September 2006


Bedankt voor de antwoorden over het al of niet kunnen doorrijden bij een gebroken spaak (vaak niet dus, en dan sta je daar en moet je maar zien).
Maar nu heb ik nog een vraag. Als zo'n spaak breekt, is die slag dan zo groot dat je wiel gelijk geblokkeerd kan raken? Ik stel me voor dat ik in een afdaling zit in een bocht met veel krachten op mijn wielen en pats,.......... daar gaat die spaak...........het wiel blokkeerd en je ligt gelijk op de grond.
Wat is de ervaring hiermee. Leverde die gebroken spaak een gevaarlijke situatie op, of kon je normaal tot stilstand komen?

Heb dit alleen nog maar meegemaakt op vlakke wegen, het is niet zo dat je wiel gelijk vast slaat. Je wordt als het ware gewoon afgeremd elke keer als de slag je rem passeert. Maar het lijkt me niet echt lekker als je in volle afdaling van een col zit, maar zolang het wiel niet echt vast slaat lijkt het me dat je gewoon tot stilstand komt.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 25 sep 2006 03:25

Quoten: Origineel geplaatst door colnagofreak op 23 September 2006

What the f*ck is een alternatorriem???????


V-riem, V-snaar, whatever.
Dacht je misschien dat die op de fiets zat?  

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 25 sep 2006 03:29

Quoten: Origineel geplaatst door Rinse op 24 September 2006


Bedankt voor de antwoorden over het al of niet kunnen doorrijden bij een gebroken spaak (vaak niet dus, en dan sta je daar en moet je maar zien).
Maar nu heb ik nog een vraag. Als zo'n spaak breekt, is die slag dan zo groot dat je wiel gelijk geblokkeerd kan raken? Ik stel me voor dat ik in een afdaling zit in een bocht met veel krachten op mijn wielen en pats,.......... daar gaat die spaak...........het wiel blokkeerd en je ligt gelijk op de grond.
Wat is de ervaring hiermee. Leverde die gebroken spaak een gevaarlijke situatie op, of kon je normaal tot stilstand komen?

Ik wist eerst niet dat ik een gebroken spaak had. Ik had nog snelheid en bleef maar doorfietsen, tot ik merkte dat er wel enorm veel weerstand moest overwonnen worden. Toen ik stopte en opnieuw opstapte geraakte ik niet meer vooruit. Pas toen had ik het door. Dus, zo dramatisch moet je het toch niet voorstellen. Nu, twee maanden later en 2000 km verder, is het wiel perfect rond zonder slag.

Plaats reactie