aanschaf eerste racefiets
Echt heel erg bedankt iedereen voor de reacties!! Kreeg net nog een mailtje van de eigenaar:
Zonet het frame voor de zekerheid nagemeten. Het blijkt geen M/54 maar een M/51 te zijn. De framemaat wordt bepaald aan de hand van de binnenbeenlengte. Bij mij 76 centimeter. Dit komt inderdaad neer op framemaat 51. Een fiets moet goed passen, om snelheid te kunnen maken en blessureleed te voorkomen ( face=Arial color=#0000ff www.wielersportinfo.nl/fietsafstelling.htm). Daarom mag je ook een proefritje maken, met eventuele aanpassingen aan de fiets in de hoogte, zonder verplichting tot koop. Verder heb ik nog een winddichte jack: Löffler Windstopper / Maat S48. Los van de kleur die je moet (aan)staan, erg handig op koude, winderige dagen. Voor het symbolische bedrag van 5 euro.
Dus dat probleem van de framemaat lijkt daarmee ook opgelost!! Ga dus zeker even kijken en dan laat ik wel weten hoe het was!!
Zonet het frame voor de zekerheid nagemeten. Het blijkt geen M/54 maar een M/51 te zijn. De framemaat wordt bepaald aan de hand van de binnenbeenlengte. Bij mij 76 centimeter. Dit komt inderdaad neer op framemaat 51. Een fiets moet goed passen, om snelheid te kunnen maken en blessureleed te voorkomen ( face=Arial color=#0000ff www.wielersportinfo.nl/fietsafstelling.htm). Daarom mag je ook een proefritje maken, met eventuele aanpassingen aan de fiets in de hoogte, zonder verplichting tot koop. Verder heb ik nog een winddichte jack: Löffler Windstopper / Maat S48. Los van de kleur die je moet (aan)staan, erg handig op koude, winderige dagen. Voor het symbolische bedrag van 5 euro.
Dus dat probleem van de framemaat lijkt daarmee ook opgelost!! Ga dus zeker even kijken en dan laat ik wel weten hoe het was!!
Hallo!Ik ben Marieke en het huisgenootje van Astrid. Net als zij ben ik op zoek naar een racefiets. Gezien haar enthousiasme over dit forum, wil ik ook graag jullie kennis raadplegen.Ik ben op zoek naar een racefiets waar ik ongeveer 1 keer per week lekker op kan fietsen. Mijn budget is 350,- euro. Op marktplaats kwam ik deze fiets tegen:Batavus, model Cruiser SL, aluminium frame, framemaat 48 cm (slooping), geschikt voor personen tot 1.75 cm.afmontageL Shimano Sora/Tiagra (achterderailleur, voorderailleur, naven).Fiets ziet er perfect uit en is voorzien van nieuwe tandwielen( voor en achter) en ketting. Fiets is model 2005.Geen onzinbiedingen, prijs is scherp voor een dergelijke fiets.
Op zich is dit niet zoveel informatie dus. Wat zijn nog belangrijke zaken waar ik zeker naar moet vragen en wat denken jullie er zo op het eerste oog van?
Alvast bedankt voor een reactie,
groetjes Marieke
Op zich is dit niet zoveel informatie dus. Wat zijn nog belangrijke zaken waar ik zeker naar moet vragen en wat denken jullie er zo op het eerste oog van?
Alvast bedankt voor een reactie,
groetjes Marieke
dit is een andere advertentie op marktplaats waarvan ik denk dat het misschien wel iets is.
Type: Raleigh 100 Cromoly Pro LineMaat: 52/53 Kleur: DonkerroodVersnellingen: 3x6 (18)Voorderailleur: Shimano RX100Achterderailleur: Shimano RSXRemmen: Shimano RSXPedalen: Shimano PD-A515
vraagprijs 275,-
Jullie mening?
groetjes Marieke
Type: Raleigh 100 Cromoly Pro LineMaat: 52/53 Kleur: DonkerroodVersnellingen: 3x6 (18)Voorderailleur: Shimano RX100Achterderailleur: Shimano RSXRemmen: Shimano RSXPedalen: Shimano PD-A515
vraagprijs 275,-
Jullie mening?
groetjes Marieke
Het wordt hier nog gezellig!!! Ook nog andere huisgenootjes of zusjes..?
Die Batavus Cruiser, heeft die niet een flat handlebar. Met andere woorden, een recht stuur...?Wat betreft de keuze tussen de twee. De Batavus lijkt beter, nieuwe en waarschijnlijk toch minimaal 8 tandwielen op je achtercassette. De Raleigh heeft er maar 6! Ook is de Batavus maar weinig duurder, mijn voorkeur zou dus uit gaan naar de Batavus. Maar dan moet er wel een racestuur op zitten want ombouwen ben je ook zo weer 100 euro kwijt!
Die Batavus Cruiser, heeft die niet een flat handlebar. Met andere woorden, een recht stuur...?Wat betreft de keuze tussen de twee. De Batavus lijkt beter, nieuwe en waarschijnlijk toch minimaal 8 tandwielen op je achtercassette. De Raleigh heeft er maar 6! Ook is de Batavus maar weinig duurder, mijn voorkeur zou dus uit gaan naar de Batavus. Maar dan moet er wel een racestuur op zitten want ombouwen ben je ook zo weer 100 euro kwijt!
Succes is niet voor altijd, en falen is niet fataal.
Die Batavus heeft al een race stuur. Erbij levert de eigenaar schoenen bijpassend bij de klikpedalen in maat 40/41 (ik heb maar 38) en er zit geen kilometerteller bij. De vraagprijs is nu 375,- euro. Denk je dat ik daar met recht nog wat vanaf kan vragen in verband hiermee?
Dat kan natuurlijk altijd. Ben je toevallig blond? Uit ervaring weet ik dat je dan nog makkelijker de prijs omlaag krijgt (mijn vriendin is er een kei in).
Die raleigh zou ik links laten liggen, 275 euro is echt veel te veel geld voor zo'n fiets.
Die raleigh zou ik links laten liggen, 275 euro is echt veel te veel geld voor zo'n fiets.
Ha iedereen!!! Ik ga morgen kijken naar die Giant! Dus hier hopelijk mijn laatste vraag (dat zou namelijk betekenen dat ik morgen een racefiets heb!): Wat zijn belangerijke dingen om op te letten als ik morgen die fiets ga bekijken?
Groetjes As
Groetjes As
rij er in ieder geval een stukkie op en schakel naar alle versnellingen, goed letten op scheurtjes in frame vooral waar verbindingen zitten bijv waar de rem vastgezet wordt in frame
draai met de wielen kijk of er geen slag inzit, luister naar de lagers, let op speling balhoofd en kijk naar algehele staat van fiets
kontroleer de banden op haarscheurtjes dit kan duiden op stilstand van de fiets
eerste indruk is al belangrijk
draai met de wielen kijk of er geen slag inzit, luister naar de lagers, let op speling balhoofd en kijk naar algehele staat van fiets
kontroleer de banden op haarscheurtjes dit kan duiden op stilstand van de fiets
eerste indruk is al belangrijk
Ik zou toch niet voor een 54 gaan, ik ben ongeveer even groot als jou en heb dezelfde binnenbeenlengte en mijn vorige fiets was een 54. Die was te groot (= was wel geen slooping frame)
Nu heb ik een Bianchi maat 53, slooping, en naar het schijnt zijn Bianchi maten sowieso kleiner, hier heb ik nog een kortere stuurpen moeten opzetten.
54 lijkt me op het eerste zicht nogal groot, maar ja je moet natuurlijk eerst met de fiets rijden om het helemaal zeker te weten.
Nu heb ik een Bianchi maat 53, slooping, en naar het schijnt zijn Bianchi maten sowieso kleiner, hier heb ik nog een kortere stuurpen moeten opzetten.
54 lijkt me op het eerste zicht nogal groot, maar ja je moet natuurlijk eerst met de fiets rijden om het helemaal zeker te weten.
<br>
<br>
<br>
Quoten: Origineel geplaatst door Astrid op 15 September 2006
Zonet het frame voor de zekerheid nagemeten. Het blijkt geen M/54 maar een M/51 te zijn. De framemaat wordt bepaald aan de hand van de binnenbeenlengte. Bij mij 76 centimeter. Dit komt inderdaad neer op framemaat 51. Een fiets moet goed passen, om snelheid te kunnen maken en blessureleed te voorkomen ( face=Arial color=#0000ff www.wielersportinfo.nl/fietsafstelling.htm). Daarom mag je ook een proefritje maken, met eventuele aanpassingen aan de fiets in de hoogte, zonder verplichting tot koop. Verder heb ik nog een winddichte jack: Löffler Windstopper / Maat S48. Los van de kleur die je moet (aan)staan, erg handig op koude, winderige dagen. Voor het symbolische bedrag van 5 euro.
Deze kreeg ik naar aanleiding van een mail die ik naar de eigenaar had gestuurd over een vraag over de framemaat. Denk dat opzich dus dat probleem wel opgelost is, maar denk dat je zeker gelijk hebt dat 54 misschien een beetje overmoedig zou zijn.
Hoe kan je zelf de framemaat meten, dan kan ik die morgen als ik er heen ga nog even voor de zekerheid nameten.
Zonet het frame voor de zekerheid nagemeten. Het blijkt geen M/54 maar een M/51 te zijn. De framemaat wordt bepaald aan de hand van de binnenbeenlengte. Bij mij 76 centimeter. Dit komt inderdaad neer op framemaat 51. Een fiets moet goed passen, om snelheid te kunnen maken en blessureleed te voorkomen ( face=Arial color=#0000ff www.wielersportinfo.nl/fietsafstelling.htm). Daarom mag je ook een proefritje maken, met eventuele aanpassingen aan de fiets in de hoogte, zonder verplichting tot koop. Verder heb ik nog een winddichte jack: Löffler Windstopper / Maat S48. Los van de kleur die je moet (aan)staan, erg handig op koude, winderige dagen. Voor het symbolische bedrag van 5 euro.
Deze kreeg ik naar aanleiding van een mail die ik naar de eigenaar had gestuurd over een vraag over de framemaat. Denk dat opzich dus dat probleem wel opgelost is, maar denk dat je zeker gelijk hebt dat 54 misschien een beetje overmoedig zou zijn.
Hoe kan je zelf de framemaat meten, dan kan ik die morgen als ik er heen ga nog even voor de zekerheid nameten.