Quoten: Origineel geplaatst door psychic_me op 12 September 2006
Was dit jaar mijn eerste seisoen bij de A's, maar ben er wel achtergekomen dat je echt niet zomaar mee komt!!! Je moet echt flink trainen om mee te kunnen komen.....om over de winst dan nog maar niet te spreken.
Dit jaar begonnen bij de B-amateurs en ik heb dezelfde ervaring. Volgens mij is het verschil tussen de A's en B's helemaal niet zo groot. Ook bij de B's rijden ze 40-43 km gemiddeld.
De eerste wedstrijden lag ik er na 5 km al af. Door interval-training te gaan doen kun je je nivo aardig omhoog halen en en voorin een beetje meedoen.Prijsrijden is er voor mij nog niet bijgeweest dit seizoen.
Amateur wielrennen
Quoten: Origineel geplaatst door Scholten sc550 op 13 September 2006
hoe hard gaan de amateurs b dan ongeveer 35 a 40 km per uur en bochten enzo hoe kun je daar het beste op trainen
Amateur B 's rijden gemiddeld tussen de 41 en 44 algelang het parcours: op een kort klinker rondje met veel bochten rond de 40-41 gemiddeld. en op een goedlopend asfalt rondje met 4 bochten (bv Heerhugowaard) algauw 44 gemiddeld. Bij de A's rijden ze misschien 1km gemiddeld harder. Dit allemaal uit eigen ervaring. In het vroege koude voorjaar (febr-maart) gaat het minder snel .
Op bochten kun je niet echt trainen; bochtentechniek leer je door voldoende wedstrijden met bochten te rijden. Wel kun je door bv. interval training het aanzetten na de bocht verbeteren wat misschien belangrijker is. De gaten in een peleton ontstaan meestal doordat er na een bocht ontzettend hard aangezet moet worden, vooral als je te ver achterin rijdt. (ook uit eigen ervaring ! )
hoe hard gaan de amateurs b dan ongeveer 35 a 40 km per uur en bochten enzo hoe kun je daar het beste op trainen
Amateur B 's rijden gemiddeld tussen de 41 en 44 algelang het parcours: op een kort klinker rondje met veel bochten rond de 40-41 gemiddeld. en op een goedlopend asfalt rondje met 4 bochten (bv Heerhugowaard) algauw 44 gemiddeld. Bij de A's rijden ze misschien 1km gemiddeld harder. Dit allemaal uit eigen ervaring. In het vroege koude voorjaar (febr-maart) gaat het minder snel .
Op bochten kun je niet echt trainen; bochtentechniek leer je door voldoende wedstrijden met bochten te rijden. Wel kun je door bv. interval training het aanzetten na de bocht verbeteren wat misschien belangrijker is. De gaten in een peleton ontstaan meestal doordat er na een bocht ontzettend hard aangezet moet worden, vooral als je te ver achterin rijdt. (ook uit eigen ervaring ! )
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 12 September 2006
Amateur C = alleen trainingswedstrijdjes op afgesloten industrieterrein of een baantje bij een vereniging. In de zomer alleen wedstrijden door de weeks 's avonds en in het vroege voorjaar in het weekend. Dit zijn geen echte wedstrijden, de meeste mensen rijden niet met als doel om te winnen maar om een beetje te trainen.
Amateur B = criteriums van 45-50 km (rondje op de kerk). Bijna altijd korte flut rondjes, zitten nog al wel wat mensen bij die niet echt geweldig sturen. Voordeel van de korte wedstrijden is dat je niet in de problemen komt als je niet veel kunt trainen. Bij de Wilde Bond kun je ook klassiekers rijden gemengt met Amateur A.
Amateur A = criteriums van 60-65 km. Wordt zeker een paar km/h harder gereden dan bij de A's. Je kan ook wilde Bond klassiekers rijden.
Elite zonder contract/Beloften. De hoogste amateur categorie. Beloften ben je onder de 23, daarna ben je Elite z/c. Klassiekers van 180-200 km, criteriums van 80 tot 100 km. Wordt gewoon serieus hard gereden en is lastig te combineren met een full-time baan, laat staan als je een gezin erbij hebt.
Bedankt voor deze info Amclassic-fan! Als ik een tijdje bezig ben, moet ik daar ook maar eens over nadenken. Zijn er ook verschillen in kosten (inschrijfgeld)? Ik neem overigens aan dat vanaf categorie B, je een hoop verplichtingen hebt. Ieder geval Elite, zo schreef je al. Dat is niet echt wat voor mij zo naast mijn studie.
Wat zijn trouwens wilde-bond klassiekers?
Amateur C = alleen trainingswedstrijdjes op afgesloten industrieterrein of een baantje bij een vereniging. In de zomer alleen wedstrijden door de weeks 's avonds en in het vroege voorjaar in het weekend. Dit zijn geen echte wedstrijden, de meeste mensen rijden niet met als doel om te winnen maar om een beetje te trainen.
Amateur B = criteriums van 45-50 km (rondje op de kerk). Bijna altijd korte flut rondjes, zitten nog al wel wat mensen bij die niet echt geweldig sturen. Voordeel van de korte wedstrijden is dat je niet in de problemen komt als je niet veel kunt trainen. Bij de Wilde Bond kun je ook klassiekers rijden gemengt met Amateur A.
Amateur A = criteriums van 60-65 km. Wordt zeker een paar km/h harder gereden dan bij de A's. Je kan ook wilde Bond klassiekers rijden.
Elite zonder contract/Beloften. De hoogste amateur categorie. Beloften ben je onder de 23, daarna ben je Elite z/c. Klassiekers van 180-200 km, criteriums van 80 tot 100 km. Wordt gewoon serieus hard gereden en is lastig te combineren met een full-time baan, laat staan als je een gezin erbij hebt.
Bedankt voor deze info Amclassic-fan! Als ik een tijdje bezig ben, moet ik daar ook maar eens over nadenken. Zijn er ook verschillen in kosten (inschrijfgeld)? Ik neem overigens aan dat vanaf categorie B, je een hoop verplichtingen hebt. Ieder geval Elite, zo schreef je al. Dat is niet echt wat voor mij zo naast mijn studie.
Wat zijn trouwens wilde-bond klassiekers?
Quoten: Origineel geplaatst door Jan W.F. op 13 September 2006
Wat zijn trouwens wilde-bond klassiekers?
Die bestaan niet (meer). Vroeger, toen de diverse bonden strikt gescheiden waren en er geen samenwerking was, werd buiten de KNWU, vallend onder de UCI reglementen, alle andere bonden ( zoals BWF en WFN) als de 'wildebond' bestempeld en dus werden hun klassiekers zo genoemd. Als KNWU lid hing er een boete en schorsing boven het hoofd als je deelnam aan een 'wildebond' koers. Maar de tijden zijn gelukkig veranderd.
Wat zijn trouwens wilde-bond klassiekers?
Die bestaan niet (meer). Vroeger, toen de diverse bonden strikt gescheiden waren en er geen samenwerking was, werd buiten de KNWU, vallend onder de UCI reglementen, alle andere bonden ( zoals BWF en WFN) als de 'wildebond' bestempeld en dus werden hun klassiekers zo genoemd. Als KNWU lid hing er een boete en schorsing boven het hoofd als je deelnam aan een 'wildebond' koers. Maar de tijden zijn gelukkig veranderd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3324
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33
Maar o.a. de NWB organiseert elk jaar een heel aantal klassiekers in Brabant en Noord-Limburg, dit zijn de wedstrijden die hiermee bedoeld werden. Leuke koersjes.
Quoten: Origineel geplaatst door Jan W.F. op 13 September 2006
Ik neem overigens aan dat vanaf categorie B, je een hoop verplichtingen hebt. Ieder geval Elite, zo schreef je al. Dat is niet echt wat voor mij zo naast mijn studie.
Als Amateur A/B kun je gewoon je eigen wedstrijden uitzoeken, dus je hebt helemaal geen verplichtingen. Via de KNWU-site kun je je per wedstrijd inschrijven.
Ik neem overigens aan dat vanaf categorie B, je een hoop verplichtingen hebt. Ieder geval Elite, zo schreef je al. Dat is niet echt wat voor mij zo naast mijn studie.
Als Amateur A/B kun je gewoon je eigen wedstrijden uitzoeken, dus je hebt helemaal geen verplichtingen. Via de KNWU-site kun je je per wedstrijd inschrijven.
Hey, heb dit jaar ook voor het eerst meegereden bij de Amateurs A. Was in februari begonnen, kon het redelijk bijhouden, kon soms zelfs mee in ontsnappingen enz. maar het is wel zwaar. Als je in Limburg (NL) woont heb je een redelijk aantal wedstrijden via www.wielrenbond.nl.