Pagina 2 van 4

42 i.p.v 39

Geplaatst: 21 aug 2006 14:31
door amclassic-fan
De afstand tussen de buiten kanten van je cranks. Als de Q-factor groter is staan je voeten verder uit elkaar.

42 i.p.v 39

Geplaatst: 21 aug 2006 14:39
door speric
Daarbij past een 42 niet i.c.m. met je voor derailleur.
Op het moment dat je naar de 52 wil schakelen zal de voor der. tegen het 42 blad aankomen..
 

42 i.p.v 39

Geplaatst: 21 aug 2006 15:16
door maartenmunneke
volgens mij is een trapfrequentiemeter niet perse noodzakelijk; ik heb een klok op m'n tellertje en tel wel eens de omwentelingen 30 seconden of 60 seconden lang. Dan weet je je trapfrequentie. Als je dat een paar keer doet krijg je er vanzelf een gevoel bij.

Verder staan er op internet verschillende tabelletjes waar bij een bepaalde trapfrequentie de snelheid vermeld staat bij elk (zelf in te vullen) verzet

42 i.p.v 39

Geplaatst: 21 aug 2006 17:10
door fiedoo
volgens mij worden tripleverzetten op een rennersfiets nog te veel gebaseerd op de MTB's.
Wie in godsnaam ( behalve enkele uitzonderingen) rijdt er nu bergop met een 30-25 ? ( dit is= 39-32.5 als verzet).
Wie met een 39-29 versnelling niet op elke geasfalteerde weg kan bovengeraken zal dat  ook niet kunnen met een 30-25.
Volgens mij ware het beter moesten sommige merken de combinatie 52
(of 50) - 42 - 34 als triple aanbieden met een cassette 12-25 achteraan.
Renners rijden normaal gezien niet met een triple en de wielertoerist die aan een 50-12 niet genoeg heeft die mag onmiddelijk een koerslicentie aanvragen.
en 42 -17 t/m 14 rijdt op het vlakke heel comfortabel!

42 i.p.v 39

Geplaatst: 21 aug 2006 17:55
door _pfw_
Quoten: Origineel geplaatst door fiedoo op 21 Augustus 2006


volgens mij worden tripleverzetten op een rennersfiets nog te veel gebaseerd op de MTB's.
Wie in godsnaam ( behalve enkele uitzonderingen) rijdt er nu bergop met een 30-25 ? ( dit is= 39-32.5 als verzet).
Wie met een 39-29 versnelling niet op elke geasfalteerde weg kan bovengeraken zal dat  ook niet kunnen met een 30-25.
Volgens mij ware het beter moesten sommige merken de combinatie 52
(of 50) - 42 - 34 als triple aanbieden met een cassette 12-25 achteraan.
Renners rijden normaal gezien niet met een triple en de wielertoerist die aan een 50-12 niet genoeg heeft die mag onmiddelijk een koerslicentie aanvragen.
en 42 -17 t/m 14 rijdt op het vlakke heel comfortabel!


Ik vind dat een beetje onzin. Hangt maar helemaal er vanaf wat je talent is en wat je doelstellingen zijn.
Zelf heb ik in de bergen gereden met 30/23 en 34/27 (dat komt al héél erg in de buurt van 30/25) als lichtste verzetten. Zijn toch wel erg handig om bij je te hebben.Nou ben ik wellicht een slechte klimmer, maar ik kom toch nog genoeg mensen tegen die minder snel klimmen. Waarom zouden die dan geen tandje lichter mogen?

42 i.p.v 39

Geplaatst: 21 aug 2006 19:46
door zware
Quoten: Origineel geplaatst door fiedoo op 21 Augustus 2006


volgens mij worden tripleverzetten op een rennersfiets nog te veel gebaseerd op de MTB's.
Wie in godsnaam ( behalve enkele uitzonderingen) rijdt er nu bergop met een 30-25 ? ( dit is= 39-32.5 als verzet).
Wie met een 39-29 versnelling niet op elke geasfalteerde weg kan bovengeraken zal dat  ook niet kunnen met een 30-25.
Volgens mij ware het beter moesten sommige merken de combinatie 52
(of 50) - 42 - 34 als triple aanbieden met een cassette 12-25 achteraan.
Renners rijden normaal gezien niet met een triple en de wielertoerist die aan een 50-12 niet genoeg heeft die mag onmiddelijk een koerslicentie aanvragen.
en 42 -17 t/m 14 rijdt op het vlakke heel comfortabel!Ik heb driemaal de marmotte gereden driemaal goud. Bij de eerste keer dat ik deelnam heb ik een triple laten steken met achteraan een cassette 12-25. Op de steilste stukken van de galibier heb ik 30-25 gebruikt dit ging iets trager maar ik geraakte niet uitgeput. Tijdens de afdaling was ik niet moe kon goed eten en redelijk fris aan alp'huez beginnen. Met het gevolg driemaal goud. Wij aren met acht van onze club. Toen ik die triple liet monteren werd ik min of meer uit gelachen. Maar en, U voelt mij komen, van de acht waren er twee met goud, waaronder de man met het trippeltje. Drie man kreeg op alp'huez krampen en zagen goud aan hun neus voorbij gaan. Het jaar daarop hebben nog drie jongens een triple gemonteerd, en jawel hoor goud. Wat ik wil zeggen is dit, als U geen gevleugeld klimmer bent steek,voor een grote tocht, een  triple, laat de andere lachen en doe er Uw voordeel mee. 

42 i.p.v 39

Geplaatst: 23 aug 2006 00:33
door yboli
 
  Hey,hallo,Maarten,
 Ja,toch eigenwijs, heb vanmiddag de eenvoudige hartslagmeter(PolarFS1) omgeruild voor eentje met ook trapfrequentie meter erop. Ook snelheidsmeter,calorie en nog meer zit erop.  Dat maakt dus m'n  huidige tellertje(cateye),overbodig, maar ik laat die ook zitten, i.v.m odo,  totale afstand.  Trouwens, de f.m had 'm zo strak gemonteerd, was me nooit gelukt. Valt me niet echt makkelijk, dit apparaatje (goed)te installeren, moet je best handig voor zijn. Maar stap voor stap lukt het me wel, trapfrequentiesensor is gemonteerd en zo te zien werkt ie. Vraag me alleen af, of deze polar reageerd op 't sensortje v/d Cateye, afijn zie ik morgen wel. De Cateye is computertje met draad ; de Polar is draadloos, vandaar.
 4 on the floor 

42 i.p.v 39

Geplaatst: 23 aug 2006 00:58
door maartenmunneke
Ik denk dat je dan ook nog de snelheidssensor van de polar moet monteren. Maar dat merk je vanzelf. Als je geen snelheidssignaal krijgt dan moet je nog even aan de slag.

Ben wel benieuwd naar je ervaringen met de trapfrequentie-meter. Hoeveel je hem gebruikt enzo.

42 i.p.v 39

Geplaatst: 23 aug 2006 10:47
door fiedoo
Ik heb driemaal de marmotte gereden driemaal goud. Bij de eerste keer dat ik deelnam heb ik een triple laten steken met achteraan een cassette 12-25. Op de steilste stukken van de galibier heb ik 30-25 gebruikt dit ging iets trager maar ik geraakte niet uitgeput. Tijdens de afdaling was ik niet moe kon goed eten en redelijk fris aan alp'huez beginnen. Met het gevolg driemaal goud. Wij aren met acht van onze club. Toen ik die triple liet monteren werd ik min of meer uit gelachen. Maar en, U voelt mij komen, van de acht waren er twee met goud, waaronder de man met het trippeltje. Drie man kreeg op alp'huez krampen en zagen goud aan hun neus voorbij gaan. Het jaar daarop hebben nog drie jongens een triple gemonteerd, en jawel hoor goud. Wat ik wil zeggen is dit, als U geen gevleugeld klimmer bent steek,voor een grote tocht, een  triple, laat de andere lachen en doe er Uw voordeel mee. 




Ja, misschien heb ik teveel mijn eigen voorkeur teveel benadrukt. 'k heb ooit ( slecht voorbereid) in de pyreneen met een huurfiets met triple gereden.Totaal leeggereden ( op de Pont-d'espagne= 8kms a 9) schakelde ik op een 32-25 versnelling waarna het echt van kwaad naar erger ging. 'k heb dan ook snel weer overgeschakeld naar 32-23 waarna het weer beter ging.
Persoonlijk ligt het mij niet zo klein trappen, maar als jij je daar goed bij voelt voor mij OK.
Nog een vraagje: ken je de tijden van je beklimmingen van aan de voet van de telegraphe tot de top van de Galibier, en de beklimming van de alp?

42 i.p.v 39

Geplaatst: 23 aug 2006 16:51
door timo002
Quoten: Origineel geplaatst door maarten munneke op 22 Augustus 2006

Ik denk dat je dan ook nog de snelheidssensor van de polar moet monteren. Maar dat merk je vanzelf. Als je geen snelheidssignaal krijgt dan moet je nog even aan de slag. Ben wel benieuwd naar je ervaringen met de trapfrequentie-meter. Hoeveel je hem gebruikt enzo.

Het sensortje in je spaak is bij alle tellers volgens mij gewoon een magneetje. Dus hoogtst waarschijnlijk werkt dat wel, werkt het niet dan eens proberen met de sterkste magneet. Het gevaar van 2 sensoren in je wiel kan zijn dat 1 van de 2 tellers dubbel gaat tellen. Of zo heel af en toe ook eens reageert op de 2e sensor. Zelf zou ik trouwens gewoon 1 metertje erop zetten. Die polar kan toch ook odo e.d. meten?Met 2 tellers ben je volgens mij erg afgeleid en een ongeluk zit in een klein hoekje.Hier nog een leuke link met betrekking tot verzet / snelheid:http://www.wielersportinfo.nl/trapfrequentie.htm

42 i.p.v 39

Geplaatst: 23 aug 2006 17:38
door maartenmunneke
dat dingetje bedoel ik, die heb ik voor mezelf in Excel even nagemaakt.

42 i.p.v 39

Geplaatst: 23 aug 2006 18:38
door riherm1
heb net even de gegevens van mijn fiets in het tabelletje gezet. Ik heb een 10 speed dubbel: 39/53 voor, en 12/25 achter.Volgens mij de meest standaard configuratie.
ik blijf het raar vinden dat de snelheid van de gemiddelde toerfietser, rond de 35km/u je niet op de middelste kransjes rijdt (bij kadans van 100).Ik zit op het vlakke altijd te klooien tussen mijn grote en kleine voorblad.
Tot 35 gaat redelijk (3de kransje, de 14), maar als ik iets harder wil moet ik toch naar het grote blad om niet een te schuine ketting te krijgen, en moet ik meteen naar het 7de kransje achter schakelen (de 19): das toch 4 stappen. en je houdt de middelste kransjes 4,5,6 schoon.
Toch gek voor een snelheidswissel, die in een tocht veel plaats vindt?
Zijn er mensen die om die reden een ander blad voor hebben gemonteerd?
bijvoorbeeld 42 ipv 39, of 50 ipv 53?