Ik meet de lengte met de Rohloff en ik vervang pas als de ketting volgens de Rohloff versleten is.
Gr, Diogenes
Dura Ace 10 speed onderhoud
Ligt er helemaal aan hoe je de ketting en het spul eromheen onderhoud, als je het gewoon vies laat vind ik het niet raar dat het er eerder aan gaat
- http://www.dewielershop.nl - http://www.kuipercarbonwielen.nl (sinds 2007!)
Ik ga er maar even van uit dat het hier gaat om goed onderhouden kettingen, met extra aandacht na nat weer. etc. Over wat goed onderhoud is verschillen de meningen natuurlijk ook weer (zie betreffende topics). Heeft de Rohlof maat er ook het getal 0,75 en 1,0 op staan? En zo ja welke moet je aanhouden. (Bij mij staat dat er nl.wel op, maar ik heb een Park tool)
Quoten: Origineel geplaatst door rene1 op 21 Augustus 2006
Ik ga er maar even van uit dat het hier gaat om goed onderhouden kettingen, met extra aandacht na nat weer. etc. Over wat goed onderhoud is verschillen de meningen natuurlijk ook weer (zie betreffende topics). Heeft de Rohlof maat er ook het getal 0,75 en 1,0 op staan? En zo ja welke moet je aanhouden. (Bij mij staat dat er nl.wel op, maar ik heb een Park tool)
De rohlof heeft dat ook. Als je bij 0,75 je ketting vervangt dan is de cassette gegarandeerd nog goed. Ook bij aluminum of titanium cassettes die wat kwetsbaarder zijn. (of je moet inmiddels al aan je vierde ketting toe zijn bij dezelfde cassette dan zal het wel een keer minder worden met die cassette)
Bij stalen cassettes kun je bij 0,75 slijtage zeker nog wel even doorrijden, (Ik weet het niet precies maar rij dan zelf zeker nog zo'n 6 a 700 km door voordat ik de ketting vervang. De cassette is dan nog prima). De slijtage zit dan ergens tussen 0.75 en 1.0 in. Maar als je echt wacht tot je op de 1,0 slijtage staat moet de cassette normaal gesproken ook vervangen worden anders slipt de nieuwe ketting door op de tandwielen.
Natuurlijk kun je zoals sommigen blijkbaar ook doen doorrijden totdat ketting en tandwielen tot op de draad versleten zijn en dan alles ineens vervangen, maar je loopt ook een groter risico dat je onderweg een keer met problemen staat. Ik wacht daar liever niet op.
Bij kettingbladen voor is slijtage sterk afhankelijk van de de gebruikte verzetten. Heb je de ketting meestal ongeveer recht dan is 15 a 20.000 km haalbaar. Rij je veel met een erg schuine ketting 39-12 of 53-21 ofzo dan gaat de slijtage aanzienlijk sneller.
Ik ga er maar even van uit dat het hier gaat om goed onderhouden kettingen, met extra aandacht na nat weer. etc. Over wat goed onderhoud is verschillen de meningen natuurlijk ook weer (zie betreffende topics). Heeft de Rohlof maat er ook het getal 0,75 en 1,0 op staan? En zo ja welke moet je aanhouden. (Bij mij staat dat er nl.wel op, maar ik heb een Park tool)
De rohlof heeft dat ook. Als je bij 0,75 je ketting vervangt dan is de cassette gegarandeerd nog goed. Ook bij aluminum of titanium cassettes die wat kwetsbaarder zijn. (of je moet inmiddels al aan je vierde ketting toe zijn bij dezelfde cassette dan zal het wel een keer minder worden met die cassette)
Bij stalen cassettes kun je bij 0,75 slijtage zeker nog wel even doorrijden, (Ik weet het niet precies maar rij dan zelf zeker nog zo'n 6 a 700 km door voordat ik de ketting vervang. De cassette is dan nog prima). De slijtage zit dan ergens tussen 0.75 en 1.0 in. Maar als je echt wacht tot je op de 1,0 slijtage staat moet de cassette normaal gesproken ook vervangen worden anders slipt de nieuwe ketting door op de tandwielen.
Natuurlijk kun je zoals sommigen blijkbaar ook doen doorrijden totdat ketting en tandwielen tot op de draad versleten zijn en dan alles ineens vervangen, maar je loopt ook een groter risico dat je onderweg een keer met problemen staat. Ik wacht daar liever niet op.
Bij kettingbladen voor is slijtage sterk afhankelijk van de de gebruikte verzetten. Heb je de ketting meestal ongeveer recht dan is 15 a 20.000 km haalbaar. Rij je veel met een erg schuine ketting 39-12 of 53-21 ofzo dan gaat de slijtage aanzienlijk sneller.