Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

tijdelijk alternatief voor Ultegra 53/39

briekco
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 jul 2006 22:39

briekco 02 dec 2006 11:56

Een fietsmaat verzekerde me dat wanneer ik zou opteren voor een compact ik ook de voorderailleur zou moeten vervangen. nzin, dus?
Een 28 achteraan zou als kransje te groot zijn voor een Ultegraversnellingsapparaat?
http://lbl99.skynetblogs.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28105
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 dec 2006 12:50

1. nzin, voorderailleur hoef je niet te vervangen. Ik kan het weten want ik ben van compact > normaal gegaan (ook Ultegra trouwens)

2. Je hebt 3 soorten achterderailleur: shortcage (korte kooi), mediumcage en long cage (voor triple). Met een beetje geluk moet een 29 gewoon op een korte kooi passen.

De meest goedkope lichte setup die je kan maken is een voorblad van TA Spécialités van 38 en dan een kransje van 29 (Miche of Marchisio) achter. Dan heb je een verzet dat overeen komt met 34/26 op een compact. Lijkt me dat je daar overal mee moet bovenkomen.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 02 dec 2006 14:39

Andere fietsenmaker zoeken dus.

Zelfs een 29 is inderdaad mogelijk voor een Ultegra A'derr, mits je met beleid schakelt.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 dec 2006 15:22

Maar je kan dan niet meer groot-groot schakelen, dus op zich is het best tricky wat je aan het doen bent. Ik zou het risico niet nemen om m'n vakantie door een brekende derailleur te laten verknallen en gewoon een nieuwe Ultegra derailleur er met een lange kooi opzetten. Het kost je 4 tientjes en je loopt geen enkel risico meer dan als je 1 keer niet nadenkt je fiets in puin ligt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

gast
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 23 mei 2006 11:15

gast 02 dec 2006 15:33

ik rij in de bergen al vier jaar met 28 achter en een normale derailleur. no problemos. klopt dat groot-groot niet gaat, maar zo moe dat ik dat fietsend per ongeluk ging doen ben ik gelukkig nog nooit geweest. 

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28105
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 dec 2006 15:43

ff hele domme vraag: wat gebeurt er precies als je groot-groot schakelt (ik neem dat je bedoelt: buitenblad en 28T?)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 dec 2006 16:23

Ik ken ook van die mensen die er van overtuigd waren dat het ze nooit zou gebeuren dat ze groot-groot schakelde, tot die ene keer dat ze bovenaan een stijl klimmetje meteen achter hun maatjes aan moesten.
Wat er gebeurt als je groot-groot schakelt en de kooi van de achter-derailleur is niet groot genoeg:
Het onderste derailleurtandwieltje wordt uit de kooi getrokken, vervolgens klapt de achter-derailleur volledig in elkaar (meer dan de 2 stelschroefjes is er meestal niet meer heel), de volgende stap is dat de derailleur het achterwiel in wordt getrokken. Heb je geen verwisselbaar achterpad dan kan je het frame in de meeste gevallen weggooien, heb je wel een verwisselbaar pad dan begint de zoektocht naar een vervangend achterpad (die zijn namelijk allemaal verschillend). De derailleur slaat in het achterwiel wat daardoor dus blokkeerd, als je een beetje kunt sturen ga je daarvan niet onderuit, maar er zijn wel wat spaken in je achterwiel op z'n minst beschadigt. Dit alles gebeurt dus in een paar tiende van een seconde of nog minder, op het moment dat je het 1e beetje kracht zet breekt de hele boel simpelweg in stukken.
Je kan jezelf dus een heleboel ellende besparen door gewoon 4 tientjes uit te geven voor een derailleur met een langere kooi.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

briekco
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 jul 2006 22:39

briekco 07 dec 2006 11:17

Beste mensen,
hartelijk dank.
Ik heb hier al een pak opgestoken en kijk met vertrouwen het nieuwe seizoen én de bergen tegemoet.
http://lbl99.skynetblogs.be" onclick="window.open(this.href);return false;

rolandt
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 06 jun 2005 15:07

rolandt 07 dec 2006 11:24

Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 02 December 2006
Ik ... ... kooi.



Wow klinkt waanzinnig, hoge amusementswaarde!
Iemand filmpje?

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 07 dec 2006 11:35

Quoten: Origineel geplaatst door Briekco op 21 Augustus 2006

Welke compacts passen op ultegra trapas? Gossamer naar ik vernam. Nog meer?


even voor de volledigheid, je meld dat je een 10 speed hebt, de trapas zit aan de crank vast. Je lager in het frame.Dus als je voor de compact gaat, hoef je " alleen " de crankarm links los te draaien en eraf te trekken, dan de rechterkant eruittrekken en de nieuwe compact erin steken, crankarm link erop, aandraaien en vast zetten ( let op gelijkmatigheid en moment Nm) en voila.
Even testen met der.
Er is dus geen losse trap-as.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28105
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 dec 2006 12:00

Plaatje erbij voor de duidelijkheid: dit is de dus de nieuwe 10v "trapas" (lagerschalen wordt het tegenwoordig genoemd).



@ SpEric: welk moment moet je gebruiken trouwens? Ik heb het gewoon op gevoel gedaan (wel om en om aangedraaid)

Op Marktplaats kwam ik deze momentsleutel tegen. Is dat wat denk je voor gebruik op de racefiets? Bitjes enzo heb ik allemaal al.

gast
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 23 mei 2006 11:15

gast 07 dec 2006 12:30

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 02 December 2006


Het onderste derailleurtandwieltje wordt uit de kooi getrokken, vervolgens klapt de achter-derailleur volledig in elkaar (meer dan de 2 stelschroefjes is er meestal niet meer heel), de volgende stap is dat de derailleur het achterwiel in wordt getrokken. Heb je geen verwisselbaar achterpad dan kan je het frame in de meeste gevallen weggooien, heb je wel een verwisselbaar pad dan begint de zoektocht naar een vervangend achterpad (die zijn namelijk allemaal verschillend). De derailleur slaat in het achterwiel wat daardoor dus blokkeerd, als je een beetje kunt sturen ga je daarvan niet onderuit, maar er zijn wel wat spaken in je achterwiel op z'n minst beschadigt. Dit alles gebeurt dus in een paar tiende van een seconde of nog minder, op het moment dat je het 1e beetje kracht zet breekt de hele boel simpelweg in stukken.

Het leest als een spannend jongensboek, dit verhaal. Maar heb je dit zelf ervaren? Want volgens mij krijg je hem namelijk gewoon niet op die versnelling.

Plaats reactie