Snelste afdaling van nederland?
Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 14 Augustus 2006
Quote: Origineel geplaatst door Jort79 op 14 Augustus 2006
Koning van Spanje
Ik had er nooit van gehoord, maar is wel een heuvel: Koning van Spanje
Dit is de makkelijkste heuvel om vanuit Gulpen (Gulpe) de Gulpenerberg omhoog te komen. Fiets langs het zwembad Mosaqua en blijf deze weg volgen. Lengte bergop ca. 1600 meter. Gemiddeld 4 omhoog, maar ook een stukje rond de 10.
Volgens het kadaster heet het hier de Landsraderweg. De naam "koning van Spanje" dateert uit de 80-jarige oorlog. Toen zou de Spaanse koning met zijn leger op deze heuvel tijdelijk verbleven hebben. Vanuit militair oogpunt is het op de top zeker een strategisch punt. Het dal met het riviertje de Gulp ligt op 65 meter boven NAP terwijl de top van de Gulpenerberg op 170 meter boven NAP is. In 1568 heeft ook Willem van Oranje hier zijn kampement opgeslagen. Dit toen hij, ovigens zonder succes, Maastricht belegerde.
Hoe hard ga je hier naar beneden Jort?
Quote: Origineel geplaatst door Jort79 op 14 Augustus 2006
Koning van Spanje
Ik had er nooit van gehoord, maar is wel een heuvel: Koning van Spanje
Dit is de makkelijkste heuvel om vanuit Gulpen (Gulpe) de Gulpenerberg omhoog te komen. Fiets langs het zwembad Mosaqua en blijf deze weg volgen. Lengte bergop ca. 1600 meter. Gemiddeld 4 omhoog, maar ook een stukje rond de 10.
Volgens het kadaster heet het hier de Landsraderweg. De naam "koning van Spanje" dateert uit de 80-jarige oorlog. Toen zou de Spaanse koning met zijn leger op deze heuvel tijdelijk verbleven hebben. Vanuit militair oogpunt is het op de top zeker een strategisch punt. Het dal met het riviertje de Gulp ligt op 65 meter boven NAP terwijl de top van de Gulpenerberg op 170 meter boven NAP is. In 1568 heeft ook Willem van Oranje hier zijn kampement opgeslagen. Dit toen hij, ovigens zonder succes, Maastricht belegerde.
Hoe hard ga je hier naar beneden Jort?
<a target="_blank" href= "http://i35.photobucket.com/albums/d167/ ... on</a> ! <a target="_blank" href= "http://i35.photobucket.com/albums/d167/ ... ida</a><br>
<br>
<br>
<br>
<br>
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Hoogteverschil
83
m
Lengte
2400
m
Helling
3,5
x-coordinaat
190
RD
y-coordinaat
315
RD
rang zwaarte
95
CC
Dit is ook een snelle afdaling. En als je eerst over de Keutenberg rijdt, vervolgens rechtdoor, meestal wind tegen, over het plateau blijft fietsen, kom je na enkele kilometers in Ingber (gehucht). Linsaf, en karren maar!
Het steilste stuk is 7 procent. Rechte weg!
83
m
Lengte
2400
m
Helling
3,5
x-coordinaat
190
RD
y-coordinaat
315
RD
rang zwaarte
95
CC
Dit is ook een snelle afdaling. En als je eerst over de Keutenberg rijdt, vervolgens rechtdoor, meestal wind tegen, over het plateau blijft fietsen, kom je na enkele kilometers in Ingber (gehucht). Linsaf, en karren maar!
Het steilste stuk is 7 procent. Rechte weg!
-
- Forum-lid
- Berichten: 690
- Lid geworden op: 21 dec 2004 19:14
Volgens mij heet die afdaling cq klim ook de Ingber. Deze eindigt in Gulpen.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.. (Queen)
-
- Forum-lid
- Berichten: 3324
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33
Quote: Origineel geplaatst door RonJ op 14 Augustus 2006
Ik had er nooit van gehoord, maar is wel een heuvel:
Natuurlijk ken ik de Koning van Spanje wel, heb hem al minstens 100x opgereden wrsch, maar het is gewoon totaal geen klim/afdaling om snelheid in te maken. Niet bijzonder steil maar wel bochtig.
Die afdaling van Ingber naar Gulpen is ook een sloom geval, met een beetje geluk haal je 60 of 65. Wel snel is de Dode Man (na de Keutenberg 1e naar links) maar die is zeer onoverzichtelijk onderin zodat ik hem nooit vol genomen heb. Afdaling na de Eijserbosweg (vanuit Eijserheide ofzo) richting voet van de Fromberg is ook wel lekker, hoewel ik er niet meer dan 75 ofzo heb gehaald.
Ik had er nooit van gehoord, maar is wel een heuvel:
Natuurlijk ken ik de Koning van Spanje wel, heb hem al minstens 100x opgereden wrsch, maar het is gewoon totaal geen klim/afdaling om snelheid in te maken. Niet bijzonder steil maar wel bochtig.
Die afdaling van Ingber naar Gulpen is ook een sloom geval, met een beetje geluk haal je 60 of 65. Wel snel is de Dode Man (na de Keutenberg 1e naar links) maar die is zeer onoverzichtelijk onderin zodat ik hem nooit vol genomen heb. Afdaling na de Eijserbosweg (vanuit Eijserheide ofzo) richting voet van de Fromberg is ook wel lekker, hoewel ik er niet meer dan 75 ofzo heb gehaald.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Ik denk dat ik misschien wel 50 hellingen weet waar een hogere snelheid te halen is dan op koning van spanje.
De gulpener berg en Dode Man blijf ik zeer gevaarlijk vinden. Eijserbos weg is wat meer geschikt maar net zoals de 2 vorige erg smal, dus als je daar iets tegenkomt heb je een probleem. Cauberg en Brakkeberg zijn al beter maar hier moet je op het einde hard remmen en goed uitkijken.
Beter zijn:
- Waarschijnlijk bijna alle hellingen die van het plateau Eijserheijde-Elkenrade naar de vrakelbergweg lopen. Aangezien vij steil zijn, overzichtelijk en een lange uitloop naar vlak hebben.
De wat bredere, rechte en lange, middel Steile hellingen zoals:
- Hoogcruts richting Slenaken
- Bergseweg: Ubachsberg richting voerendaal
- Eperheide
- Baneheide richting N278
En anders de Kruisberg of Molsberg via de snelweg dan pak je nog wat zuiging van de Autos mee.
De gulpener berg en Dode Man blijf ik zeer gevaarlijk vinden. Eijserbos weg is wat meer geschikt maar net zoals de 2 vorige erg smal, dus als je daar iets tegenkomt heb je een probleem. Cauberg en Brakkeberg zijn al beter maar hier moet je op het einde hard remmen en goed uitkijken.
Beter zijn:
- Waarschijnlijk bijna alle hellingen die van het plateau Eijserheijde-Elkenrade naar de vrakelbergweg lopen. Aangezien vij steil zijn, overzichtelijk en een lange uitloop naar vlak hebben.
De wat bredere, rechte en lange, middel Steile hellingen zoals:
- Hoogcruts richting Slenaken
- Bergseweg: Ubachsberg richting voerendaal
- Eperheide
- Baneheide richting N278
En anders de Kruisberg of Molsberg via de snelweg dan pak je nog wat zuiging van de Autos mee.
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Als we nu met z'n allen ons afval ergens in de buurt van Helmond neerleggen, er wat zand en rotsblokken opgooien, en dan de natuur de rest laten doen, zouden we dan een nog snellere afdaling kunnen hebben in ons platte landje. Stem op de PVAIN(Partij Voor Alp In Nederland)!
-
- Forum-lid
- Berichten: 3324
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33
Quote: Origineel geplaatst door Robbebopper op 16 Augustus 2006
Als we nu met z'n allen ons afval ergens in de buurt van Helmond neerleggen, er wat zand en rotsblokken opgooien, en dan de natuur de rest laten doen, zouden we dan een nog snellere afdaling kunnen hebben in ons platte landje. Stem op de PVAIN(Partij Voor Alp In Nederland)!
Goed plan! Twee vliegen in één klap!
Als we nu met z'n allen ons afval ergens in de buurt van Helmond neerleggen, er wat zand en rotsblokken opgooien, en dan de natuur de rest laten doen, zouden we dan een nog snellere afdaling kunnen hebben in ons platte landje. Stem op de PVAIN(Partij Voor Alp In Nederland)!
Goed plan! Twee vliegen in één klap!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Het gewicht is ook heel belangrijk, ik heb eens een keer mijn voorwiel vezwaard door er een extra spaakmagneet er bij te monteren. Toen ging ik ineens 2 keer zo hard.