Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Frame Maat

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 aug 2006 21:07

Nee idd Dennis heeft nog wat werk te doen, voordeel van deze tekeningen is wel dat alles erin staat, ook hoe breed je achterband maximaal kan zijn. Alleen zijn ze een beetje lastig te lezen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

casran
Forum-lid HC

casran 14 aug 2006 21:24

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 14 Augustus 2006

Nee idd Dennis heeft nog wat werk te doen, voordeel van deze tekeningen is wel dat alles erin staat, ook hoe breed je achterband maximaal kan zijn. Alleen zijn ze een beetje lastig te lezen.

Dat zijn fabrikantentekeningen.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 aug 2006 21:50

ja dat begrijp ik ook , is misschien wat voor michiel kan ie toch vast wel namaken
Afbeelding

spietpiet
Forum-lid

spietpiet 15 aug 2006 01:41

Quote: Origineel geplaatst door C a s r a n op 14 Augustus 2006
Ik rijd op 56 en 58cm wegframes. Mijn fietsenmaker heeft het gisteren eens met mij bekeken, dacht eerst aan een 19" mtb frame, maar raadt me voor competitie toch een 17" aan. Kan dit?

Racefiets Trek 5500 56cm ct
Mtb Cube LTD 4 18 inch ct 16.3 inch cc
Mijn lengte is 179 cm en bb 86cm
Zadelhoogte 76 cm tov center trapas beide fietsen
Beide fietsen 5mm spacer en stuurpen 100mm hoek -5 graden
Ben tevreden over de keuze van de maat.
Denk dat je een goed advies hebt gekregen.

galibier
Forum-lid

galibier 26 okt 2006 18:44

Ik heb een racefiets maat 58 ct (trek 5500). Mijn lengte is 1,795m en bb 85 cm. Of die racefiets 100percent ok is weet ik nog altijd niet, want ik heb nog niet op een kleiner kader gereden. Ik zit niet slecht hoor maar of het optimaal is weet ik niet. Ik had dat kader al gekocht voor ik me liet opmeten(omwille van speciale actie en er vlug bij moeten zijn) en het resultaat bij de opnemer was wel 58 cm maar die wou misschien niet dat ik ontgoocheld zou zijn als hij me 56 zou aanraden of zo(is maar een veronderstelling), maar dit terzijde.
Nu wil ik een mountainbike Trek uit de 6000 of de 8000 reeks kopen(zelfde maten) en mijn FM raadt me 19,5 inch aan, omdat ik een sportieve positie gewoon ben, zegt hij (ik reed ook al wat competitie). Maar op de Trek stand van Bike Motion raadde de verkoper(die naar mijn aanvoelen niet echt uit ervaring sprak maar gewoon niet de indruk wilde geven dat hij het ook niet wist) me 17,5 inch aan. Ik heb gisteren eens heel kort op zo'n 17,5 en 19,5 inch frame gezeten  zonder ermee te rijden en vond zo'n 19,5 wel groot alhoewel (volgens de regels) mijn benen een beetje gebogen waren bij crank vertikaal. Bij de 17,5 waren mn benen zelfs vrij erg gebogen. Ik weet alleen niet wat het rijden gaat geven.
Wat denken de kenners? En kan je met een 19,5 mits kortere pen en lagere zadelpen nog corrigeren. (Respectievelijk langere pennen bij 17,5)

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 okt 2006 19:01

Wat boeit het hoeveel je benen gebogen zijn? Dan zet je het zadel toch gewoon een stuk lager? Je moet je benen trouwens niet een klein beetje, maar behoorlijk veel gebogen hebben op het laagste punt, anders ga je zitten wippen op je fiets en heb je heel veel last van het dode punt.
Waar het om gaat is de lengte van de bovenbuis en de balhoofdbuis. Kleinere maat is kortere balhoofdbuis en dus wordt je hoogte verschil tussen je zadel en stuur groter als je niet meer spacers toevoegt. Spacers zijn lelijk en de boel wordt er niet sterker van met een enorme spacer toren.
Afbeelding

galibier
Forum-lid

galibier 26 okt 2006 21:41

@amclassicfan
Ik begrijp hieruit dat je eerder pleit voor het 19,5 frame waar ik geen spacers nodig zou hebben(vind ik ook niet mooi) en waar ik desnoods de zadelpen inschuif. Heb ik dat goed begrepen?
Bovenbuis is bij 17,5 inch 585/ bij 19,5 inch 625. Van balhoofdbuis weet ik niet. Staat niet in Trek brochure. Volgens het regeltje dat ik ergens op het forum las zou ik zelfs uitkomen op 20,47 inch frame, zijnde ((maat race) 58 - 6) gedeeld door 2,54. Lijkt me echt overdreven, maar dat komt misschien omdat mijn raceframe al naar de bovengrens neigt.
Graag nog suggesties
M Vr Gr

spietpiet
Forum-lid

spietpiet 27 okt 2006 00:21

De 19.5 inch lijkt mij voor jou aan de grote kant, bovenbuis van 625 is voor jou wel erg lang.
Mijn lengte en binnenbeenlengte is bijna gelijk.
Bovenbuislengte van m'n nieuwe ATB is 586 en een stuurpen van 90.
Vorige MTB had een bovenbuislengte van 577 en een stuurpen van 100. De maatvoering van deze fiets was prima.
Totale lengte van oude en nieuwe fiets is door gebruik andere lengte stuurpen weer gelijk.
Je kan echter niet teveel corrigeren met de lengte van je stuurpen omdat je dan het stuurgedrag negatief gaat beinvloeden.
Racefiets is Trek 56 cm.

galibier
Forum-lid

galibier 27 okt 2006 00:53

Txs Spietpiet,
Je hebt op je Trek racefiets van 56cm dan waarschijnlijk een bovenbuis van 562. Ik een van 572 en een pen van 11cm en die is echt niet te lang. Ik overweeg zelfs om naar 12cm over te stappen. Misschien speelt hier wel de lengte van de armen een rol? IK heb waarschijnlijk een langere arm dan jij. En ik heb ook wat gekoerst en dat vergt ook al een gestrektere zithouding.
Dus als je deze verschillen doortrekt naar de mountainbike moet ik wel groter uitkomen dan jij. Welke pen op je racer heb je? Stel dat je een 9 of 10 cm pen hebt dan zit je op je racer 2 à 3 cm korter dan ik.
Mijn FM die toch heel wat renners op de fiets zet, raadt me de 19,5 aan. Maar ik blijf wel twijfelen hoor! Een juiste positie is toch wel zeer belangrijk.
Wat is de size van jouw mountainbike center top gemeten?
Edit,
Oh, zag nu je topic over je Giant Xtc carbon. Mooie fiets trouwens. Je hebt dus een 19 inch. Dus van hoogte is het dan wel zo ongeveer gelijk aan wat mijn Fm me voorstelt. Ik zou dan nog steeds een kortere pen kunnen nemen.  Het moet dan toch aan die langere arm van mij liggen schat ik.
 Gr

spietpiet
Forum-lid

spietpiet 27 okt 2006 08:25

@ galibier
Ik heb op de racefiets inderdaad een pen van 100.
Voor deze Trek 5500 had ik een Koga Gents Lux en die was 2 cm langer, en ik moet zeggen dat de lengte van de Trek mij beter bevalt.
Is natuurlijk ook niet helemaal te vergelijken omdat de geometrie van beide fietsen nogal verschilt.
Aan te raden is om jezelf eens goed op te meten en dan je maten invoeren op Link.
Bij dit maatsysteem wordt ook de lengte van je armen meegenomen in de berekening van de juiste maat.

De maat van mijn MTB is 19 inch is 480 mm.
Echter dit is de center-top, belangrijker is center-center en deze is 410 dwz dat de zadelpenbuis wat langer door loopt zodat je zadelpen wat dieper in je buis gaat.
Center-center kom ik op dezelfde maat uit als m'n vorige Cube 18 inch MTB en daar zat ik perfect op.
Bovenbuislengte is door gebruik van stuurpen 90 ipv 100 ook gelijk.
Bij de keuze van de framemaat ben ik zeker niet over één nacht ijs gegaan (heb alle geometrie gegevens bij Giant opgevraagd ), heb lang getwijfeld tussen 17 en 19 inch.
Bovenbuis van 625 bij Trek 19.5 inch vindt ik extreem lang, scheelt bijna 4 cm ivg met mijn MTB!
Je gevoel zegt dat 19.5 inch groot is, keuze voor de 17.5 inch lijkt mij ook daarom beter.

galibier
Forum-lid

galibier 27 okt 2006 17:08

@spietpiet
Txs,
Maar jij zit op racefiets wel 3 cm korter dan ik. En dan zou ik met 17,5 inch frame nog een pak korter zitten. Het is duidelijk dat ik wel groter moet gaan dan jij omwille van armlengte. Zeker niet nog kleiner. Als ik voor de 17,5 ga heb ik een kleinere bike dan jij en mijn racefiets is een maat groter. Plus remember, ik ben wat sportievere houding gewoon door competitie.  Zal bij mn Fm eens trachten proefrit te versieren en hem mijn houding laten keuren.
Er is nog iets:
Als ik de geometrie tekeningen vergelijk zoals die in 'Fiets' staan en in de brochure van Trek merk ik steeds verschillen. Voor een FuelEX7 van 19,5 frame stond in Fiets april 2005 bovenbuis 620 en in Trekbrochure 625. Geldt ook voor de 6000 en 8000 reeks, geloof ik. Ik heb de indruk dat Trek een beetje anders, lees ruimer, meet
Gr

spietpiet
Forum-lid

spietpiet 27 okt 2006 21:48

@ galibier

Heb je "wrench science" al gebruikt ?
nder "mijn link".
Klik op "fit", registreer je even en voer je gegevens in.
Ben wel heel benieuwd met wat voor advies zij voor jou komen.

Plaats reactie