Garmin EDGE 305?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Quoten: Origineel geplaatst door 6:13 Freak op 21 Augustus 2006
Als je ooit probeert een van te voren geplande route te fietsen ben in zeer benieuwd naar je ervaringen (wil er ook een beetje mee kunnen navigeren).
Ik heb dat vandaag, ondanks het miserabel weer maar eens geprobeerd. Alleen met de software van de Edge (Trainingcentre) is het wat behelpen maar als je wat hulp programma's gebruikt dan is het verrassend goed.
Ik heb na het lezen van wat andere forums de route gepland in Garmin Mapsource met Metroguide Europe kaartmateriaal. Je kunt dan binnen 10 minuten een route zeer bruikbaar op de EDGE plaatsen. De ROUTE welke Mapsource voor je berekend heb het programm wingdb geconverteerd naar een track. En vervolgens heb ik de track op geslagen as GPX en met het programma GPX2CRS geconverteerd naar een Course.
Een course is in principe alleen maar een digitale lijn wat je op je edge kunt volgen maar GPX2CRS kan automatisch richting pijlen genereren op alle kruisingen. Het navigeren is heel duidelijk en je hoort dan ene kort piepje als je een afslag moet nemen. Als je van de route afwijkt begint hij wat sterker te piepen en je kunt dan op het scherm zien in welke richting je moet rijden om weer op koers te komen.
Alleen wanner je van een hoofdweg naar een parallel weg moet oversteken is het niet zo goed te zien op het schermpje.
Maar echt leuk wordt het als je de course als training rijdt, ik ben echt bijzinder tevreden met deze optie. Alle navigatie moelijkheden zijn gewoon aanwezig maar er is zoveel meer.
Met GPX2CRS kun je een gewenste gemiddelde snelheid opgeven. Als je dit doet dan zie je in je edge scherm heel veel informatie bv: afstand nog af te leggen, geschatte tijd nog te gaan, tijd en afstand tot de volgende afslag (of tot de top van een helling als je dat wilt), hoeveel meter lig je voor of achter op je virtuele tegenstander, teveel om op te noemen. Je kunt dit bekijken als tekst info op 8 verschillende vakken (je navigeert dan met pijltjes zoals bij een Becker AUto navigatie) of met een kaart met tekst, of met een hoogte profiel met tekst etc. etc.
Het rijden tegen de virtuele tegenstander is ook heel leuk het enige probleem vond ik dat deze virtuele tegenstander (indien berekend met GPX2CRS) even hard bergop rijdt als op het vlakke (dat komt natuurlijk omdat hij niets weegt ). Ik had een voorsprong van 580 meter opgebouwd en ging vervolgens de Slingerberg in Geule beklimmen, in de haarspeldbocht had ik al het idee dat de virtuele tegnstander in mijn nek zat te ademen.
Je kunt natuurlijk ook je andere ritten opslaan en gebruiken om vervolgens als training over te rijden, je rijdt dan tegen jezelf. Ook kun je alle tracks die je, bijvoorbeeld in de auto, met een ander Garmin apparaat hebt geregistreerd gebruiken op de edge.
Ik heb het maken van een route de eerste binnen 15 minuten gerealiseerd en zelfs toen heb ik de meeste tijd verloren omdat een weggetje, welk ik wilde rijden niet in de Mapsource kaart was terug te vinden. Ik vind het dus uiterst gemakkelijk, mits je de hulp programma's gebruikt welke ik boven beschrijf.
Als je ooit probeert een van te voren geplande route te fietsen ben in zeer benieuwd naar je ervaringen (wil er ook een beetje mee kunnen navigeren).
Ik heb dat vandaag, ondanks het miserabel weer maar eens geprobeerd. Alleen met de software van de Edge (Trainingcentre) is het wat behelpen maar als je wat hulp programma's gebruikt dan is het verrassend goed.
Ik heb na het lezen van wat andere forums de route gepland in Garmin Mapsource met Metroguide Europe kaartmateriaal. Je kunt dan binnen 10 minuten een route zeer bruikbaar op de EDGE plaatsen. De ROUTE welke Mapsource voor je berekend heb het programm wingdb geconverteerd naar een track. En vervolgens heb ik de track op geslagen as GPX en met het programma GPX2CRS geconverteerd naar een Course.
Een course is in principe alleen maar een digitale lijn wat je op je edge kunt volgen maar GPX2CRS kan automatisch richting pijlen genereren op alle kruisingen. Het navigeren is heel duidelijk en je hoort dan ene kort piepje als je een afslag moet nemen. Als je van de route afwijkt begint hij wat sterker te piepen en je kunt dan op het scherm zien in welke richting je moet rijden om weer op koers te komen.
Alleen wanner je van een hoofdweg naar een parallel weg moet oversteken is het niet zo goed te zien op het schermpje.
Maar echt leuk wordt het als je de course als training rijdt, ik ben echt bijzinder tevreden met deze optie. Alle navigatie moelijkheden zijn gewoon aanwezig maar er is zoveel meer.
Met GPX2CRS kun je een gewenste gemiddelde snelheid opgeven. Als je dit doet dan zie je in je edge scherm heel veel informatie bv: afstand nog af te leggen, geschatte tijd nog te gaan, tijd en afstand tot de volgende afslag (of tot de top van een helling als je dat wilt), hoeveel meter lig je voor of achter op je virtuele tegenstander, teveel om op te noemen. Je kunt dit bekijken als tekst info op 8 verschillende vakken (je navigeert dan met pijltjes zoals bij een Becker AUto navigatie) of met een kaart met tekst, of met een hoogte profiel met tekst etc. etc.
Het rijden tegen de virtuele tegenstander is ook heel leuk het enige probleem vond ik dat deze virtuele tegenstander (indien berekend met GPX2CRS) even hard bergop rijdt als op het vlakke (dat komt natuurlijk omdat hij niets weegt ). Ik had een voorsprong van 580 meter opgebouwd en ging vervolgens de Slingerberg in Geule beklimmen, in de haarspeldbocht had ik al het idee dat de virtuele tegnstander in mijn nek zat te ademen.
Je kunt natuurlijk ook je andere ritten opslaan en gebruiken om vervolgens als training over te rijden, je rijdt dan tegen jezelf. Ook kun je alle tracks die je, bijvoorbeeld in de auto, met een ander Garmin apparaat hebt geregistreerd gebruiken op de edge.
Ik heb het maken van een route de eerste binnen 15 minuten gerealiseerd en zelfs toen heb ik de meeste tijd verloren omdat een weggetje, welk ik wilde rijden niet in de Mapsource kaart was terug te vinden. Ik vind het dus uiterst gemakkelijk, mits je de hulp programma's gebruikt welke ik boven beschrijf.
-
- Forum-lid
- Berichten: 269
- Lid geworden op: 25 aug 2006 13:45
Klinkt goed. Ik heb maar een bescheiden navigatiesysteem ''nodig'' en dit lijkt me voldoende. Heb je ook een idee hoe groot de opslagcapaciteit van het apparaat in uren is? Het lijkt me vooral leuk om je vakantieritjes na afloop nog even terug te zien.
Ik ga binnenkort ook een fietscomputer kopen, en aangezien mijn hartslagmeter kapot is wordt het gelijk maar een combi-apparaat. Ik zit momenteel te twijfelen tussen de HAC5 en de Garmin Edge 305 (HR en CAD). De laatste lijkt me wat uitgebreider.
Ik vroeg me echter af: de HAC heeft een power-meting. Nu heeft mijn Tacx dat ook en op dat apparaat is de power-meting nu niet bepaald betrouwbaar. De Garmin Edge heeft geen powermeting en de HAC wel. Is het een gemis om geen powermeting te hebben? Op zich lijkt me van wel, maar als die meting op de HAC5 ook zo onbetrouwbaar is dan lijkt het me weer van niet.
Alvast bedankt voor de info!
Ik vroeg me echter af: de HAC heeft een power-meting. Nu heeft mijn Tacx dat ook en op dat apparaat is de power-meting nu niet bepaald betrouwbaar. De Garmin Edge heeft geen powermeting en de HAC wel. Is het een gemis om geen powermeting te hebben? Op zich lijkt me van wel, maar als die meting op de HAC5 ook zo onbetrouwbaar is dan lijkt het me weer van niet.
Alvast bedankt voor de info!
Bij mijn weten berekent de HAC5 het geleverde vermogen ogv gemeten hartslag, snelheid en omwentelingen. Puur een berekening dus en geen meting, op basis van gemiddelden. Er vindt geen meting plaats van de werkelijke kracht die jij uitoefent op de cranks of achterwiel.
Erg onbetrouwbaar dus. Er zijn 3 systemen die wel het geleverde vermogen meten (SRM, Ergomo en Powertap). Maar die kosten wat meer dan een HAC5 of een Edge.
Erg onbetrouwbaar dus. Er zijn 3 systemen die wel het geleverde vermogen meten (SRM, Ergomo en Powertap). Maar die kosten wat meer dan een HAC5 of een Edge.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig
Tijd: te weinig
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Quoten: Origineel geplaatst door soloist op 28 Augustus 2006
Ik ga binnenkort ook een fietscomputer kopen, en aangezien mijn hartslagmeter kapot is wordt het gelijk maar een combi-apparaat. Ik zit momenteel te twijfelen tussen de HAC5 en de Garmin Edge 305 (HR en CAD). De laatste lijkt me wat uitgebreider. Ik vroeg me echter af: de HAC heeft een power-meting. Nu heeft mijn Tacx dat ook en op dat apparaat is de power-meting nu niet bepaald betrouwbaar. De Garmin Edge heeft geen powermeting en de HAC wel. Is het een gemis om geen powermeting te hebben? Op zich lijkt me van wel, maar als die meting op de HAC5 ook zo onbetrouwbaar is dan lijkt het me weer van niet.Alvast bedankt voor de info!
Ik heb ook een HAC4 en Tacx en de power meting op de HAC 4 is veel onbetrouwbaarder dan op de Tacx. Op de HAC4 is maar een schatting gebasseerd op gewicht helling en verwachte luchtweerstand bij een bepaalde snelheid. Hac5 is volgens mij hetzelfde.
Ik zou aanraden om ook naar de EDGE 205 te kijken, met name als je al een harslagmeter hebt. De 305 heeft deze extra ( ik ben er blij mee trouwens) en de cadans meter. De snelheidsmeter op het wiel heb ik nog niet nodig gehad aangezien de GPS snelheidsmeter heel behoorlijk werkt. De edge 205 is toch wel een heel stuk goedkoper.
Quoten: Origineel geplaatst door six13 Freak op 28 Augustus 2006
Klinkt goed. Ik heb maar een bescheiden navigatiesysteem ''nodig'' en dit lijkt me voldoende. Heb je ook een idee hoe groot de opslagcapaciteit van het apparaat in uren is? Het lijkt me vooral leuk om je vakantieritjes na afloop nog even terug te zien.
Qua geheugen: Gemiddeld wordt er per 6 seconden een actie opgeslagen en de capaciteit schijnt 13000 punten te zijn, dat betekend dat je ongeveer 21 uur history zou kunnen opslaan in het apparaat.
Ik ga binnenkort ook een fietscomputer kopen, en aangezien mijn hartslagmeter kapot is wordt het gelijk maar een combi-apparaat. Ik zit momenteel te twijfelen tussen de HAC5 en de Garmin Edge 305 (HR en CAD). De laatste lijkt me wat uitgebreider. Ik vroeg me echter af: de HAC heeft een power-meting. Nu heeft mijn Tacx dat ook en op dat apparaat is de power-meting nu niet bepaald betrouwbaar. De Garmin Edge heeft geen powermeting en de HAC wel. Is het een gemis om geen powermeting te hebben? Op zich lijkt me van wel, maar als die meting op de HAC5 ook zo onbetrouwbaar is dan lijkt het me weer van niet.Alvast bedankt voor de info!
Ik heb ook een HAC4 en Tacx en de power meting op de HAC 4 is veel onbetrouwbaarder dan op de Tacx. Op de HAC4 is maar een schatting gebasseerd op gewicht helling en verwachte luchtweerstand bij een bepaalde snelheid. Hac5 is volgens mij hetzelfde.
Ik zou aanraden om ook naar de EDGE 205 te kijken, met name als je al een harslagmeter hebt. De 305 heeft deze extra ( ik ben er blij mee trouwens) en de cadans meter. De snelheidsmeter op het wiel heb ik nog niet nodig gehad aangezien de GPS snelheidsmeter heel behoorlijk werkt. De edge 205 is toch wel een heel stuk goedkoper.
Quoten: Origineel geplaatst door six13 Freak op 28 Augustus 2006
Klinkt goed. Ik heb maar een bescheiden navigatiesysteem ''nodig'' en dit lijkt me voldoende. Heb je ook een idee hoe groot de opslagcapaciteit van het apparaat in uren is? Het lijkt me vooral leuk om je vakantieritjes na afloop nog even terug te zien.
Qua geheugen: Gemiddeld wordt er per 6 seconden een actie opgeslagen en de capaciteit schijnt 13000 punten te zijn, dat betekend dat je ongeveer 21 uur history zou kunnen opslaan in het apparaat.
Bedankt voor de informatie! Ik denk dat ik dan toch voor de Edge 305 ga, aangezien mijn hartslagmeter kapot is en de cadansmeter voor mij ook belangrijk is (zit niet op de 205). Ook geeft de 205 dacht ik geen info over afgelegde hoogtemeters.
En als de powermeting echt zo onnauwkeurig is heeft dat voor mij geen meerwaarde.
En als de powermeting echt zo onnauwkeurig is heeft dat voor mij geen meerwaarde.
-
- Forum-lid
- Berichten: 269
- Lid geworden op: 25 aug 2006 13:45
Qua geheugen: Gemiddeld wordt er per 6 seconden een actie opgeslagen en de capaciteit schijnt 13000 punten te zijn, dat betekend dat je ongeveer 21 uur history zou kunnen opslaan in het apparaat.
Da's genoeg. Meer mag ik in de vakantie toch niet fietsen. Als de relatie met mijn CS 200 niet betert, wordt het voor mij ook een Edge. Bedankt. Ook namens de importeur, je hebt er dus al 2 verkocht.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Quote: Origineel geplaatst door soloist op 28 Augustus 2006
Nog een vraagje: is het interval waarmee de Edge gegevens opslaat instelbaar net zoals bij de HAC 4 en 5? (bijv. elke 2 seconden)? En zo nee, hoe vaak worden deze gegevens dan wel opgeslagen?
Interval kan worden ingesteld op 1 seconde of je stelt hem in op automatisch. In het laatste geval slaat het telkens iets op als een van de gegevens veranderd. In de praktijk is dat bij mij gemiddeld om de 6 seconden.
Nog een vraagje: is het interval waarmee de Edge gegevens opslaat instelbaar net zoals bij de HAC 4 en 5? (bijv. elke 2 seconden)? En zo nee, hoe vaak worden deze gegevens dan wel opgeslagen?
Interval kan worden ingesteld op 1 seconde of je stelt hem in op automatisch. In het laatste geval slaat het telkens iets op als een van de gegevens veranderd. In de praktijk is dat bij mij gemiddeld om de 6 seconden.
Ja ik heb inmiddels ervaring, nog maar 2 weken in bezit en een 600 km verder kan ik zeggen een super ding. Enigste nadeel wat ik kan bedenken is dat de batterij maar 10 uur mee gaat en hierna moet je weer opladen. Tijdens de Oetztaler viel het apparaat uit in de laatste kilometers. De gegevens blijven echter gewoon bewaard. Aangezien ik hoogstens 1 a 2 x per jaar zo,n lange tocht maak vind ik dit geen probleem.
Voor trainingen ook super via de software of Google earth kun je hele mooie plattegronden bekijken en je rit herbeleven. Ook de hoogte weergave in de bergen was heel erg nauwkeurig en je hoeft hiervoor niets in te stellen.
De snelheid is accuraat en ik heb geen problemen met vertragingen de gardient (stijgingspercentage) vind ik wel minder nauwkeurig. Wat ook hhel mooi is is dat je 8 schermpjes in 1 oogopslag kunt zien (kun jezelf instellen )
Zo kan ik bijvoorbeeld in 1 beeld zien de actuelesnelheid/gemid.snelheid/afgelegde afstand/cadans/verstreken fiets tijd/aantal hoogtemeters/actuele hoogte/calorieen. Maar de indeling maak jezelf en je kunt zelf uit nog veel meer mogelijkheden kiezen. Een bijzondere is de tijd totdat de zon ondergaat.
Ook voor evaluatie van de trainingen is software meegeleverd waarin veel informatie is te halen en je hebt overzicht van totalen per week /maand/jaar etc
Je kunt de Edge ook voor hardlopen gebruiken. Leuk om te zien hoe hard dat je loopt en de afstand en bijvoorbeeld de tijd per kilometer (ook op 1 van de schermpjes permanent in beeld te bekijken.
Je kunt het apparaat ook makkelijk bijvoorbeeld van de racefiets op de MTB monteren. Standaard zijn er 2 houders bij 1 voor montage op de stuurpen en de ander voor op het stuur. Uiteraard als je de sensor voor de trapfrequentie niet dubbel koopt of overzet van de ene naar de andere fiets dan mis je de gegevens uiteraard over de trapfreq. en de snelheid meting op fiets 2 kan iets minder nauwkeurig zijn wanneer het GPSsignaal slecht te ontvangen is, de extra sensor van de trapfreq. plus de magneet in het wiel geeft ook info over de snelheid wanneeer een GPS signaal ontbreekt.
Nou ja, ik kan nog wel even door gaan, maar zoals je leest zijn de ervaringen goed en ben blij dat ik deze heb gekocht.
Voor trainingen ook super via de software of Google earth kun je hele mooie plattegronden bekijken en je rit herbeleven. Ook de hoogte weergave in de bergen was heel erg nauwkeurig en je hoeft hiervoor niets in te stellen.
De snelheid is accuraat en ik heb geen problemen met vertragingen de gardient (stijgingspercentage) vind ik wel minder nauwkeurig. Wat ook hhel mooi is is dat je 8 schermpjes in 1 oogopslag kunt zien (kun jezelf instellen )
Zo kan ik bijvoorbeeld in 1 beeld zien de actuelesnelheid/gemid.snelheid/afgelegde afstand/cadans/verstreken fiets tijd/aantal hoogtemeters/actuele hoogte/calorieen. Maar de indeling maak jezelf en je kunt zelf uit nog veel meer mogelijkheden kiezen. Een bijzondere is de tijd totdat de zon ondergaat.
Ook voor evaluatie van de trainingen is software meegeleverd waarin veel informatie is te halen en je hebt overzicht van totalen per week /maand/jaar etc
Je kunt de Edge ook voor hardlopen gebruiken. Leuk om te zien hoe hard dat je loopt en de afstand en bijvoorbeeld de tijd per kilometer (ook op 1 van de schermpjes permanent in beeld te bekijken.
Je kunt het apparaat ook makkelijk bijvoorbeeld van de racefiets op de MTB monteren. Standaard zijn er 2 houders bij 1 voor montage op de stuurpen en de ander voor op het stuur. Uiteraard als je de sensor voor de trapfrequentie niet dubbel koopt of overzet van de ene naar de andere fiets dan mis je de gegevens uiteraard over de trapfreq. en de snelheid meting op fiets 2 kan iets minder nauwkeurig zijn wanneer het GPSsignaal slecht te ontvangen is, de extra sensor van de trapfreq. plus de magneet in het wiel geeft ook info over de snelheid wanneeer een GPS signaal ontbreekt.
Nou ja, ik kan nog wel even door gaan, maar zoals je leest zijn de ervaringen goed en ben blij dat ik deze heb gekocht.