Garmin EDGE 305?
Geplaatst: 26 aug 2006 00:57
Quoten: Origineel geplaatst door 6:13 Freak op 21 Augustus 2006
Als je ooit probeert een van te voren geplande route te fietsen ben in zeer benieuwd naar je ervaringen (wil er ook een beetje mee kunnen navigeren).
Ik heb dat vandaag, ondanks het miserabel weer maar eens geprobeerd. Alleen met de software van de Edge (Trainingcentre) is het wat behelpen maar als je wat hulp programma's gebruikt dan is het verrassend goed.
Ik heb na het lezen van wat andere forums de route gepland in Garmin Mapsource met Metroguide Europe kaartmateriaal. Je kunt dan binnen 10 minuten een route zeer bruikbaar op de EDGE plaatsen. De ROUTE welke Mapsource voor je berekend heb het programm wingdb geconverteerd naar een track. En vervolgens heb ik de track op geslagen as GPX en met het programma GPX2CRS geconverteerd naar een Course.
Een course is in principe alleen maar een digitale lijn wat je op je edge kunt volgen maar GPX2CRS kan automatisch richting pijlen genereren op alle kruisingen. Het navigeren is heel duidelijk en je hoort dan ene kort piepje als je een afslag moet nemen. Als je van de route afwijkt begint hij wat sterker te piepen en je kunt dan op het scherm zien in welke richting je moet rijden om weer op koers te komen.
Alleen wanner je van een hoofdweg naar een parallel weg moet oversteken is het niet zo goed te zien op het schermpje.
Maar echt leuk wordt het als je de course als training rijdt, ik ben echt bijzinder tevreden met deze optie. Alle navigatie moelijkheden zijn gewoon aanwezig maar er is zoveel meer.
Met GPX2CRS kun je een gewenste gemiddelde snelheid opgeven. Als je dit doet dan zie je in je edge scherm heel veel informatie bv: afstand nog af te leggen, geschatte tijd nog te gaan, tijd en afstand tot de volgende afslag (of tot de top van een helling als je dat wilt), hoeveel meter lig je voor of achter op je virtuele tegenstander, teveel om op te noemen. Je kunt dit bekijken als tekst info op 8 verschillende vakken (je navigeert dan met pijltjes zoals bij een Becker AUto navigatie) of met een kaart met tekst, of met een hoogte profiel met tekst etc. etc.
Het rijden tegen de virtuele tegenstander is ook heel leuk het enige probleem vond ik dat deze virtuele tegenstander (indien berekend met GPX2CRS) even hard bergop rijdt als op het vlakke (dat komt natuurlijk omdat hij niets weegt ). Ik had een voorsprong van 580 meter opgebouwd en ging vervolgens de Slingerberg in Geule beklimmen, in de haarspeldbocht had ik al het idee dat de virtuele tegnstander in mijn nek zat te ademen.
Je kunt natuurlijk ook je andere ritten opslaan en gebruiken om vervolgens als training over te rijden, je rijdt dan tegen jezelf. Ook kun je alle tracks die je, bijvoorbeeld in de auto, met een ander Garmin apparaat hebt geregistreerd gebruiken op de edge.
Ik heb het maken van een route de eerste binnen 15 minuten gerealiseerd en zelfs toen heb ik de meeste tijd verloren omdat een weggetje, welk ik wilde rijden niet in de Mapsource kaart was terug te vinden. Ik vind het dus uiterst gemakkelijk, mits je de hulp programma's gebruikt welke ik boven beschrijf.
Als je ooit probeert een van te voren geplande route te fietsen ben in zeer benieuwd naar je ervaringen (wil er ook een beetje mee kunnen navigeren).
Ik heb dat vandaag, ondanks het miserabel weer maar eens geprobeerd. Alleen met de software van de Edge (Trainingcentre) is het wat behelpen maar als je wat hulp programma's gebruikt dan is het verrassend goed.
Ik heb na het lezen van wat andere forums de route gepland in Garmin Mapsource met Metroguide Europe kaartmateriaal. Je kunt dan binnen 10 minuten een route zeer bruikbaar op de EDGE plaatsen. De ROUTE welke Mapsource voor je berekend heb het programm wingdb geconverteerd naar een track. En vervolgens heb ik de track op geslagen as GPX en met het programma GPX2CRS geconverteerd naar een Course.
Een course is in principe alleen maar een digitale lijn wat je op je edge kunt volgen maar GPX2CRS kan automatisch richting pijlen genereren op alle kruisingen. Het navigeren is heel duidelijk en je hoort dan ene kort piepje als je een afslag moet nemen. Als je van de route afwijkt begint hij wat sterker te piepen en je kunt dan op het scherm zien in welke richting je moet rijden om weer op koers te komen.
Alleen wanner je van een hoofdweg naar een parallel weg moet oversteken is het niet zo goed te zien op het schermpje.
Maar echt leuk wordt het als je de course als training rijdt, ik ben echt bijzinder tevreden met deze optie. Alle navigatie moelijkheden zijn gewoon aanwezig maar er is zoveel meer.
Met GPX2CRS kun je een gewenste gemiddelde snelheid opgeven. Als je dit doet dan zie je in je edge scherm heel veel informatie bv: afstand nog af te leggen, geschatte tijd nog te gaan, tijd en afstand tot de volgende afslag (of tot de top van een helling als je dat wilt), hoeveel meter lig je voor of achter op je virtuele tegenstander, teveel om op te noemen. Je kunt dit bekijken als tekst info op 8 verschillende vakken (je navigeert dan met pijltjes zoals bij een Becker AUto navigatie) of met een kaart met tekst, of met een hoogte profiel met tekst etc. etc.
Het rijden tegen de virtuele tegenstander is ook heel leuk het enige probleem vond ik dat deze virtuele tegenstander (indien berekend met GPX2CRS) even hard bergop rijdt als op het vlakke (dat komt natuurlijk omdat hij niets weegt ). Ik had een voorsprong van 580 meter opgebouwd en ging vervolgens de Slingerberg in Geule beklimmen, in de haarspeldbocht had ik al het idee dat de virtuele tegnstander in mijn nek zat te ademen.
Je kunt natuurlijk ook je andere ritten opslaan en gebruiken om vervolgens als training over te rijden, je rijdt dan tegen jezelf. Ook kun je alle tracks die je, bijvoorbeeld in de auto, met een ander Garmin apparaat hebt geregistreerd gebruiken op de edge.
Ik heb het maken van een route de eerste binnen 15 minuten gerealiseerd en zelfs toen heb ik de meeste tijd verloren omdat een weggetje, welk ik wilde rijden niet in de Mapsource kaart was terug te vinden. Ik vind het dus uiterst gemakkelijk, mits je de hulp programma's gebruikt welke ik boven beschrijf.