chainsuck
Quoten: Origineel geplaatst door ieliependalie op 17 Augustus 2006
Ok, bedankt voor de tips. Ik ken iemand die het frame een beetje heeft ehhh, bijgevijld zeg maar......... Is dat een wijze optie denken jullie?
huh ........ gewoon het middenste blad vervangen door een deore (stalen) blad en het is opgelost, chainsuck komt in 95 van de gevallen het meeste voor op het middenblad (en vooral bij lx-xt alu tandwielen)
Ok, bedankt voor de tips. Ik ken iemand die het frame een beetje heeft ehhh, bijgevijld zeg maar......... Is dat een wijze optie denken jullie?
huh ........ gewoon het middenste blad vervangen door een deore (stalen) blad en het is opgelost, chainsuck komt in 95 van de gevallen het meeste voor op het middenblad (en vooral bij lx-xt alu tandwielen)
mijn collega is zinnens zich een nieuwe mtb aan te schaffen, zijn voorkeur ging naar de scott scale 20 ( met shimano XT).Met de problemen van de shimano onderdelen indachtig blijft hij twijfelen enzijn aankoop toch maar uitstellen, of: hoe shimano zijn eigen reputatie ( kwaliteitsmerk) aan het bezoedelen is!!!
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
-
- Forum-lid
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 14 mei 2006 20:43
Ok bedankt, vanmiddag gaan er andere bladen op. Het is bij mij overigens vooral het kleinste blad. En laat dat nou net mijn kleine grote vriendje zijn. BBB maar eens proberen.
Quoten: Origineel geplaatst door fransz op 24 Augustus 2006
Met xt ansich is naar mijn idee weinig mis, zeker als ik de uitvoering van 2007 bekijk. Het zijn alleen de ketting bladen, en dan met name het middelste dat problemen geeft.
Als je een nieuwe fiets of groep koopt kan het nooit de bedoeling zijn dat je er bovenop nog eens geld gaat uitgeven om andere kettingbladen te monteren.
Mijn collega heeft voor dat zijn fietsenmaker het probleem opgelost had wel gedurende ettelijke weken verscheidene dagen zijn fiets moeten missen + de nodige schade aan de lak van zijn fiets door de regelmatig afgevallen ketting.
IK veronderstel dat shimano toch wel het probleem kent, dus: kosteloos de kettingbladen vervangen door goede kwaliteit is de verplichte service van een kwaliteitsmerk!
Met xt ansich is naar mijn idee weinig mis, zeker als ik de uitvoering van 2007 bekijk. Het zijn alleen de ketting bladen, en dan met name het middelste dat problemen geeft.
Als je een nieuwe fiets of groep koopt kan het nooit de bedoeling zijn dat je er bovenop nog eens geld gaat uitgeven om andere kettingbladen te monteren.
Mijn collega heeft voor dat zijn fietsenmaker het probleem opgelost had wel gedurende ettelijke weken verscheidene dagen zijn fiets moeten missen + de nodige schade aan de lak van zijn fiets door de regelmatig afgevallen ketting.
IK veronderstel dat shimano toch wel het probleem kent, dus: kosteloos de kettingbladen vervangen door goede kwaliteit is de verplichte service van een kwaliteitsmerk!
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
-
- Forum-lid
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 04 aug 2006 02:33
kl*te xt gisteren middag op een notabene verhard woon werk ritje chainsuck resultaat beschadigd frame en ketting naar de gallemiezen.
dus TA gaan aanschaffen
dus TA gaan aanschaffen
A.D.I.D.A.S
(jonathan davis)
(jonathan davis)
De vraag over chainsuck is al eens vaker aan de orde geweest en de uitkomt is ook nu weer: gebruik GEEN Shimano aluminium kettingwielen meer.
Mijn combinatie: een SRAM 7.0 cassette, een KMC ketting, TA middenblad. Het grote blad is een stalen Shimano Deore. Ietsie pietsie zwaarder, maar bijna onverslijtbaar. Omdat ik toch voor 95 op het grote blad rij scheelt dit ook flink in de slijtage van de ketting.
Nooit last van chainsuck, dat was met aluminium LX en XT kettingbladen wel anders.
Het is te hopen dat Shimano de kwaliteit van de kettingbladen nog eens op hetzelfde hoge niveau brengt als van de schakelcomponenten.
Mijn combinatie: een SRAM 7.0 cassette, een KMC ketting, TA middenblad. Het grote blad is een stalen Shimano Deore. Ietsie pietsie zwaarder, maar bijna onverslijtbaar. Omdat ik toch voor 95 op het grote blad rij scheelt dit ook flink in de slijtage van de ketting.
Nooit last van chainsuck, dat was met aluminium LX en XT kettingbladen wel anders.
Het is te hopen dat Shimano de kwaliteit van de kettingbladen nog eens op hetzelfde hoge niveau brengt als van de schakelcomponenten.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40187
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik rij zelf SRAM X9 in combi met een Ritchey WCS crankset en heb het probleem daar nog nooit gehad. Goed kettingonderhoud doet ook veel tegen het probleem.
Less is bore
Ik heb sinds kort een nieuwe MTB met LX crankstel, en heb ook af en toe last van chainsuck op het middenblad. Ik rij er vooral mee op het strand, en vooral als ik door het water ben gereden heb ik er last van lijkt het.
Heb vandaag de bladen weer eens ontbraamd, maar die zaten er eigenlijk nauwelijks op (fiets is 300km oud). Nou lees ik her en der dat een stalen Deore middenblad het kan oplossen, dus dat ga ik binnenkort eens proberen, maar ik vraag me even af waarvan een LX middenblad gemaakt is. Het is geen volledig aluminium, want een magneet blijft erop plakken. Het is geen volledig staal, want hij weegt maar een fractie meer dan het kleinste (stalen) blad, 43 resp. 39 gram. Gebruiken ze hiervoor een staal/alu legering of zo?
---
Eric
Heb vandaag de bladen weer eens ontbraamd, maar die zaten er eigenlijk nauwelijks op (fiets is 300km oud). Nou lees ik her en der dat een stalen Deore middenblad het kan oplossen, dus dat ga ik binnenkort eens proberen, maar ik vraag me even af waarvan een LX middenblad gemaakt is. Het is geen volledig aluminium, want een magneet blijft erop plakken. Het is geen volledig staal, want hij weegt maar een fractie meer dan het kleinste (stalen) blad, 43 resp. 39 gram. Gebruiken ze hiervoor een staal/alu legering of zo?
---
Eric
"Ik heb sinds kort een nieuwe MTB met LX crankstel, en heb ook af en toe last van chainsuck op het middenblad. Ik rij er vooral mee op het strand, en vooral als ik door het water ben gereden heb ik er last van lijkt het"
Volgens mij is dit niet zozeer het probleem van de onderdelengroep als van de omstandigheden waarin gereden wordt.
Als ik voor EPE aan het trainen ben komt het ook regelmatig voor dat de hele boel vast staat of in iedergeval stroef gaat draaien.
Zand en zout(water) zijn nu eenmaal de grootste slopers voor je fiets !!
En volgens mij maakt het dan niet eens zoveel uit of je nu met Shimano of SRAM rijdt met al dan niet bladen van TA. Hier is weinig aan te doen
Volgens mij is dit niet zozeer het probleem van de onderdelengroep als van de omstandigheden waarin gereden wordt.
Als ik voor EPE aan het trainen ben komt het ook regelmatig voor dat de hele boel vast staat of in iedergeval stroef gaat draaien.
Zand en zout(water) zijn nu eenmaal de grootste slopers voor je fiets !!
En volgens mij maakt het dan niet eens zoveel uit of je nu met Shimano of SRAM rijdt met al dan niet bladen van TA. Hier is weinig aan te doen
Anima Sana in Corpore Sano
Canyon Grail
Canyon Grail