Pagina 2 van 4

Geplaatst: 08 jan 2011 15:36
door fietspret
Ik denk dat de meeste recreanten (waaronder ikzelf soms ook), toch wel een beetje kijken naar de profs en daar iets van over willen nemen, terwijl feitelijk voor mij als recreant betrouwbaarheid belangrijker is dan een paar gram of een paar Watt minder. Het is een keus die eenieder voor zichzelf moet maken. In de racefietswereld (en zoals ik dat veel in dit forum terug zie) zijn de looks desondanks een belangrijke factor. Ook ik moet toegeven daar toch wel een beetje gevoelig voor te zijn, anders zou ik me niet orienteren op stoere velgjes.

Voor de redactie van Fiets:
Meerdere velgfabrikanten vermelden een tijdwinst of Watt-reductie bij gebruik van hun velgen t.o.v. een "standaard" velg, whatever dat mag zijn. Ik hoop dus dat Fiets hier een keer een artikel over schrijft. Wat leveren verschillende type velgen in een aantal omgevingen (vlak terrein, bergen) de fietser op? Dit in combinatie met de bandentest kan leiden tot een gefundeerde totale systeemkeuze van band en velg.

@ AM Classic: tsja, nu je het zegt, 8 Watt op 160 Watt is toch 5%, hetgeen toch wel redelijk significant is...

Mvg,
Ronald

Geplaatst: 08 jan 2011 15:49
door HenH
Er komt binnenkort een artikel over velgen, ik weet niet dat het ook over aero velgen gaat. Op het wielen topic wordt het een en ander gevraagd door een fiets medewerker.
Ik vond deze editie weer eens helemaal goed. De afgelopen wat minder, maar dat zal ook komen omdat ik niet veel met cross en mtb heb(komt mis nog wel;))
Die banden test vond ik erg interessant maar de tabellen waren niet echt overzichtelijk. Er hadden beter wat meer tabellen in kunnen staan i.p.v. alles in één tabel, zodat de info beter uit elkaar te halen is. De tabellen natuurlijk dan nog wel naast elkaar zetten.
En zoals al gezegd niet echt duidelijke conclusies of aanbevelingen. Eén oplossing voor dit, lees het artikel nog een keer en je zult er weer meer info uit halen;)

Geplaatst: 08 jan 2011 17:42
door ponsteen
Het stond wel vermeld in de tekst, maar toch interessant om nog eens te benadrukken. In een Duitse binnenbandentest kwamen de lichte butyl bandjes van omstreeks 70 gram er uiteindelijk als beste uit. Ze hebben vrijwel dezelfde rolweerstand als de latexbandjes, zonder in te leveren op lekbestendigheid en natuurlijk zonder leegloopeffect. Een conclusie van het type -waar hebben we die latex bandjes eigenlijk nog voor-.

Goed nummer ja. Goed, die tabellen hadden van mij ook duidelijk gekund, maar verder: interessant nummer.

Ligt het aan mij of heeft de redactie een sterke voorliefde voor Spaanse colletjes in afgelegen niemandsland?

Geplaatst: 08 jan 2011 19:12
door diogenes
>Als je je bedenkt dat je zo tussen de 160 en 200 watt moet trappen om goed 30 km/h te rijden, dan weet je meteen het effect van 8 watt.
Zie de site van Kreuzotter. Daar kan je het uitrekenen:

http://web.archive.org/web/200306060333 ... espeed.htm

Geplaatst: 08 jan 2011 21:50
door daniel1975
Jammer trouwens dat Berschenhoek niet mee was genomen; duidelijk de meest uitdagenden in ZH.

Geplaatst: 09 jan 2011 12:10
door biker82
Zie ook deze link die bij het bandenartikel wordt vermeld:

http://www.fiets.nl/news.asp?NewsId=3432&NewsCatId=18

Hier kun je nog veel aanvullende informatie vinden

o.a. monteren van tubeless, tubes, tubeless ready, welke wielen voor tubeless road, voorbeelden van wiel-band opbouw.

Geplaatst: 09 jan 2011 15:04
door HenH
[quote="biker82"]Zie ook deze link die bij het bandenartikel wordt vermeld:

http://www.fiets.nl/news.asp?NewsId=3432&NewsCatId=18

Hier kun je nog veel aanvullende informatie vinden

o.a. monteren van tubeless, tubes, tubeless ready, welke wielen voor tubeless road, voorbeelden van wiel-band opbouw.
[/quote]

Hoi Mathijs, aangezien jij van de redactie bent heb ik een vraagje.
Is het niet een idee om de iets uitgebreidere versie(niet alles staat altijd in het blad i.v.m. de ruimte heb ik ergens gelezen) van de test altijd op een makkelijk toegankelijke plaatst te zetten, ergens op de site of op het forum.
Ik meende ergens gelezen te hebben dat je dit ook altijd op kunt vragen, maar als het altijd in te zien is dan is de drempel wat lager.
Als dit al zo is dan heb ik niks gezegd en zou ik graag weten waar ik die info kan vinden. Als dat nog niet het geval is dan ben ik benieuwd wat de haalbaarheid hier van is.

Geplaatst: 09 jan 2011 18:04
door aquila
In de fiets januari 2011 staat (pag 4 de rode inzet) dat in de nieuwste koopgids al het moois komt te staan uit 2010 ? Moet dat niet 2011 zijn ?

Geplaatst: 10 jan 2011 00:29
door amateurke
Erg leuk stukje over de heer van 80+ die nog 5000km per jaar wegtrapt. Diep respect!!
Ik teken er nu voor als ik op die leeftijd de 1000 nog haal.

Geplaatst: 10 jan 2011 12:46
door karretje
Idd een leuk stukje. Hoop dat ik op mijn 80e ook nog zo fit ben!

Ben overigens benieuwd hoe de foto tot stand is gekomen.. Hij lijkt nog een stukje pantoffel aan te hebben ;)

Geplaatst: 10 jan 2011 16:02
door marconi
[quote="fietspret"]Volgens mij kan je bij tubeless, in geval van lekrijden, alsnog een binnenbandje erin stoppen en daarmee doorrijden.

Ik was zelf ook met interesse begonnen met lezen van het artikel over bandjes, want ik wil een nieuwe set velgen aanschaffen, daarbij is de keuze van het bandensysteem bepalend.
Ik fiets op m'n racefiets recreatief, soms een cyclo.
Een echt duidelijke conclusie of aanbeveling van Fiets ontbreekt voor mij een beetje, hoewel ik wel zelf e.e.a. kan concluderen (v.w.b. race):
Volgens mij zijn tubes voor de recreant niet de juiste keuze. En voor tubeless is er nog weinig keus. Qua rolweerstand en gevoeligheid voor lekrijden doen de Conti GP4000s het goed. Dus daarmee meen ik als recreant voorlopig, over het geheel genomen, het best af te zijn met deze draadbandjes en met een binnenbandje dus. Daarbij scheelt Latex of Butyl selchts ca. 4 Watt. Ga ik daar als recreant iets significants van merken? Tsja, elke keer m'n banden oppompen in ieder geval, maar op de weg? Boek ik tijdwinst als ik Latex binnenbandjes gebruik? Ik betwijfel het. Dus ik ga denk ik ook komend seizoen verder op draadbandjes met Butyl binnenbandje. Keus voor de soort velg is dan in ieder geval duidelijker, een clincher.

Aansluitend op deze bandentest, zou een Fiets-test van diverse type racevelgen interessant zijn. Wat levert bijvoorbeeld een aero type velg daadwerkelijk op?

Verder wederom een prima editie van Fiets!
[/quote]

Als bij lekrijden van een tubeless band een binnenband wilt monteren dan zal je eerst het ventiel moeten verwijderen van de velg en of dat nu een handige oplossing is betwijfel ik.

Geplaatst: 10 jan 2011 20:32
door Theo V
[quote="Marconi"]Als bij lekrijden van een tubeless band een binnenband wilt monteren dan zal je eerst het ventiel moeten verwijderen van de velg en of dat nu een handige oplossing is betwijfel ik.[/quote]

Maar wat moet je dan wel doen bij een lekke tubeless band?