Pagina 2 van 2

Aero wielen ( Carbon ?)

Geplaatst: 13 aug 2006 13:21
door casran
Quoten: Origineel geplaatst door campa=super op 13 Augustus 2006

Kan iemand mij iets vertellen over de duurzaamheid van zowel Campa Bora als Lightweights?
Is de duurzaamheid van de naven vergelijkbaar met gewone Record naven?
Valt er bij spaakbreuk of andere problemen nog iets te repareren? Wie kan dit dan?
Mocht je - niet te hopen met zulke wielen - een keer onderuitgaan, wat is dan het schadebeeld en zijn ze nog bruikbaar?


Wel, qua duurzaamheid van de naven zijn beide setje best wel top. Zowel voor de Bora's als voor de Lightweights geldt dat je ze steeds met keramische lagers kan upgraden.
De duurzaamheid van de wielen in het algemeen valt ook heel goed mee. Hierbij geldt steeds dat je (vrij evident) de tubes er zeer zorgvuldig oplegt: goed lijmt, ze er niet optrekt met ijzers ed. Maar ook van belang is dat je ten allen tijde de juiste remblokken gebruikt, die je niet even tevoren op een alu velg gebruikte: bij Lightweight lijken mij Swissstop carbon remblokken (of de originele LW remblokken, gemaakt door Swissstop) en Corima goede keuzes. Bij de Bora's zou ik je de originele Campa carbon remblokken aanraden.
Reparatiemogelijkheid.Je vraagt ook naar het schadebeeld bij een crash... mja, moeilijk te zeggen: hangt er volledig vanaf hoe je onderuit gaat. Ik zag al mensen die volledig hun LW braken en ken anderzijds iemand die zwaar crashte, z'n kader doormidden brak en geen enkele schade aan zijn LWs kon vaststellen. Niet te veel conclusies uit trekken.Bij spaakbreuk valt er bij de LWs niets te herstellen: het wiel is definitief onbruikbaar om mee te fietsen. Je hebt wel het voordeel dat ze bij Lightweight nog nooit enige spaakbreuk bij normaal gebruik (niet val of incident) gehad hebben, en ik denk dat je ze hier op hun woord mag geloven.Een spaakbreuk bij een Bora hoeft zo'n ramp niet te zijn. Spaakbreuk tijdens wedstrijd bij Bora's is een uiterste zeldzaamheid. Maar je kan zo'n spaak dus vervangen: Campagnolo heeft "spoke kits".Als je een velg breekt: hetzelfde verhaal bij LW, nl. de vuilbak in met dat wiel. Bij de Bora zou je een nieuwe velg kunnen steken, maar de vervangingskost loopt best behoorlijk op (dus de mogelijkheid is vrij theoretisch). Ik wens het je allemaal niet toe.