Lichte klimwielen
Quoten: Origineel geplaatst door bluebird1 op 03 Augustus 2006
NEEN
bergop speelt aerodynamica een zeer kleine rol
stijfheid and velggewicht daar in tegen een grote rol
------------------------------------------------------------
Volgens mij vertelt fiets nr. 7 een ander verhaal....
tja dan weten ze het niet!
hoe hard rij je een 10 bergop
??
geen 50 km/h neem ik aan
NEEN
bergop speelt aerodynamica een zeer kleine rol
stijfheid and velggewicht daar in tegen een grote rol
------------------------------------------------------------
Volgens mij vertelt fiets nr. 7 een ander verhaal....
tja dan weten ze het niet!
hoe hard rij je een 10 bergop
??
geen 50 km/h neem ik aan
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
@ Cycling Maniak
Mijn ervaringen met CX-ray zijn niet positief. Drie gebroken spaken in 2500 km. Elke keer op de plaats waar het aero - dunne - gedeelte begint, ca. 4 cm van de naaf.
Wielen gemaakt door een goede FM, met andere wielen niet eerder problemen gehad.
Mijn ervaringen met CX-ray zijn niet positief. Drie gebroken spaken in 2500 km. Elke keer op de plaats waar het aero - dunne - gedeelte begint, ca. 4 cm van de naaf.
Wielen gemaakt door een goede FM, met andere wielen niet eerder problemen gehad.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
@Bluebird, fiets heeft alleen het verschil in gewicht en aerodynamica bekeken. Met stijfheid van wielen hebben ze zich niet bezig gehouden. Ze hadden ook een extreem verschil in aerodynamica genomen en maar een klein gewichtsverschil. Zijn verder nog een heel aantal factoren waar geen rekening mee is gehouden, zoals bijv de micro acceleraties tijdens het klimmen.
Mijn klimwielen zijn ac350 velgen, cx ray spaken en extralite ultra naven, en wegen ongeveer 1220 gram. Vooraan 24 en achteraan 32 spaken. De wielen zijn meer dan stijf genoeg om te klimmen, maar niet om te dalen. Bij 'hoge' snelheid (+60 km/h) ga je bijna van de baan. Het probleem is niet de spaken of naven maar de velgen die niet stijf genoeg zijn. Gebruik de wielen enkel om te klimmen en traag te dalen, als het voor een lange tocht is allà marmotte, zoek je beter iets anders.
-
- Forum-lid
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 06 jun 2006 12:44
Hmm andere velgen dan maar... Zijn de carbon velgen van de 4ZA-T25 ook los verkrijgbaar?? En wat kosten ze dan..
Heeft er trouwens ook iemand ervaring met afdalen met tube wielen (heb nog steeds de Crono F20 in mun hoofd)???
Andere sugesties met lichte velgen zijn altijd welkom.. Maar ik moet wel met een gangetje van 70/80 kunnen afdalen..
Heeft er trouwens ook iemand ervaring met afdalen met tube wielen (heb nog steeds de Crono F20 in mun hoofd)???
Andere sugesties met lichte velgen zijn altijd welkom.. Maar ik moet wel met een gangetje van 70/80 kunnen afdalen..
Mooiboy
-
- Forum-lid
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 06 jun 2006 12:44
Heeft er iemand ervaring met de Mig70/Mag 190 Naven??
Ik denk dat het het volgende word.
Crono F20
Mig 70/Mag 190
Laser of CX-Ray met lichte nippels
Heerlijk om hier mee bezig te zijn
Heeft er trouwens ook iemand ervaring met http://www.xx-light-bikes.de/ ?? En weet iemand of die ook Handmatig wielen bouwen??
P.s suggesties nog altijd welkom..
Ik denk dat het het volgende word.
Crono F20
Mig 70/Mag 190
Laser of CX-Ray met lichte nippels
Heerlijk om hier mee bezig te zijn
Heeft er trouwens ook iemand ervaring met http://www.xx-light-bikes.de/ ?? En weet iemand of die ook Handmatig wielen bouwen??
P.s suggesties nog altijd welkom..
Mooiboy
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik ben 1.85m, weeg 67 kg en rij rond met een specialized s-works tarmac. Die wielen zijn dus zalig om mee bergop te rijden, maar inderdaad, alle winst bij het klimmen gaat ruim verloren door het dalen. Als het gewoon de Ventoux of Alpe d'Huez oprijden is, zijn ze ideaal. Voor een langere toertocht neem je best wat steviger en vooral stijver. Een stijf achterwiel is belangrijk bij het klimmen, een stijf voorwiel bij het dalen. Misschien dat een 28 of zelfs 32 spaaks voorwiel al heel wat anders zou zijn. Het gewicht zou nog altijd minimaal zijn.
Quoten: Origineel geplaatst door lexen op 04 Augustus 2006
Ik ben 1.85m, weeg 67 kg en rij rond met een specialized s-works tarmac. Die wielen zijn dus zalig om mee bergop te rijden, maar inderdaad, alle winst bij het klimmen gaat ruim verloren door het dalen. Als het gewoon de Ventoux of Alpe d'Huez oprijden is, zijn ze ideaal. Voor een langere toertocht neem je best wat steviger en vooral stijver. Een stijf achterwiel is belangrijk bij het klimmen, een stijf voorwiel bij het dalen. Misschien dat een 28 of zelfs 32 spaaks voorwiel al heel wat anders zou zijn. Het gewicht zou nog altijd minimaal zijn.
Zit dat probleem niet meer in jouw naven dan ? Dat die te veel flex geven bij die hogere krachten ?
Ik ben 1.85m, weeg 67 kg en rij rond met een specialized s-works tarmac. Die wielen zijn dus zalig om mee bergop te rijden, maar inderdaad, alle winst bij het klimmen gaat ruim verloren door het dalen. Als het gewoon de Ventoux of Alpe d'Huez oprijden is, zijn ze ideaal. Voor een langere toertocht neem je best wat steviger en vooral stijver. Een stijf achterwiel is belangrijk bij het klimmen, een stijf voorwiel bij het dalen. Misschien dat een 28 of zelfs 32 spaaks voorwiel al heel wat anders zou zijn. Het gewicht zou nog altijd minimaal zijn.
Zit dat probleem niet meer in jouw naven dan ? Dat die te veel flex geven bij die hogere krachten ?