Goedkope fiets...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4714
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Ik ben het in dit geval geheel met casran eens. Je zit hier op een forum dat wordt gevormd door fanatieke fietsers. Wat is er nu met fanatiekelingen aan de hand? die praten graag en veel over het onderwerp, en dan zijn de exclusieve onderdelen uiteraard meer gespreksstof waard dan de eenvoudige. uiteindelijk gaat het erom dat we allemaal dezelfde hobby hebben en dat is genieten van het fietsen en langdurig praten over datzelfde fietsen. Vergelijk het maar met auto's als je in een fiat panda rijdt zal je daar ook niet uitgebreid over gaan praten doch wel over bv een ferrari
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5616
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Quoten: Origineel geplaatst door scottwilko op 31 Juli 2006
Ik ben het in dit geval geheel met casran eens. Je zit hier op een forum dat wordt gevormd door fanatieke fietsers. Wat is er nu met fanatiekelingen aan de hand? die praten graag en veel over het onderwerp, en dan zijn de exclusieve onderdelen uiteraard meer gespreksstof waard dan de eenvoudige. uiteindelijk gaat het erom dat we allemaal dezelfde hobby hebben en dat is genieten van het fietsen en langdurig praten over datzelfde fietsen. Vergelijk het maar met auto's als je in een fiat panda rijdt zal je daar ook niet uitgebreid over gaan praten doch wel over bv een ferrari
Blijft dat als je niet genoeg geld heb voor die ferrari, je net zoveel plezier kan beleven aan je getunde panda!
Ik ben het in dit geval geheel met casran eens. Je zit hier op een forum dat wordt gevormd door fanatieke fietsers. Wat is er nu met fanatiekelingen aan de hand? die praten graag en veel over het onderwerp, en dan zijn de exclusieve onderdelen uiteraard meer gespreksstof waard dan de eenvoudige. uiteindelijk gaat het erom dat we allemaal dezelfde hobby hebben en dat is genieten van het fietsen en langdurig praten over datzelfde fietsen. Vergelijk het maar met auto's als je in een fiat panda rijdt zal je daar ook niet uitgebreid over gaan praten doch wel over bv een ferrari
Blijft dat als je niet genoeg geld heb voor die ferrari, je net zoveel plezier kan beleven aan je getunde panda!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Iedereen moet gewoon kopen wat hij zij mooi vindt en vooral kan betalen. Ik ken maar weinig mensen die niet omkijken als er een supersportwagen voorbijrijdt (en bovendien zijn het met het Nederlandse belasingstelsel nog weldoeners van de staat ook ).
Mijn persoonlijke mening is dat een hobby wel wat geld mag kosten en in zal dan ook nooit een fiets adviseren die beneden de kwalteit van een kinesis frame (kost weinig) en een Daytona/105 groep gaat. Niet omdat het duur moet zijn (valt best mee) maar wel omdat je dan relatief lang en onbezorgd van je aanschaf kan genieten.
Mijn persoonlijke mening is dat een hobby wel wat geld mag kosten en in zal dan ook nooit een fiets adviseren die beneden de kwalteit van een kinesis frame (kost weinig) en een Daytona/105 groep gaat. Niet omdat het duur moet zijn (valt best mee) maar wel omdat je dan relatief lang en onbezorgd van je aanschaf kan genieten.
Gelukkig zijn er nog mensen die er hetzelfde over denken als ik. De hele maatschappij lijkt verpest te zijn door het übermaterialisme van tegenwoordig. Dure fiets, dure auto, dure dit, dure dat; en dat terwijl er tweedehands zoveel goeds wordt aangeboden juist door de materialistische medemens.
Allemaal hartelijk dank daarvoor!
Allemaal hartelijk dank daarvoor!
Liever een gat in mijn sok dan een sok in mijn gat
Duco, naarmate je meer fietst ga je ook vanzelf je eisen hoger leggen... dan kom je er b.v. achter dat je op de 6-speed de 18 en 16 en 14 kransjes mist etc....
Op een gegeven moment kom je erachter wat voor technische vindingen er allemaal zijn die het fietsen gewoon comfortabeler en veiliger maken, b.v. geïntegreerde rem-schakelhendels, klikpedalen, 9- en 10-speed zodat je een breed versnellingsbereik en toch kleine tussenstapjes hebt, etc etc.
Zodra je die eenmaal hebt ga je die vanzelf als onmisbaar beschouwen. En zo schuift die grens van wat je als 'luxe' beschouwt steeds verder op.
Daarnaast is mooi materiaal voor veel mensen gewoon een deel van hun hobby. En zoals gezegd, juist de mensen voor wie het materiaal een belangrijk deel van het fietsen is zullen er hier op het forum veel over schrijven.
Voor veel mensen geldt natuurlijk ook: als je een goede baan hebt dan kán je ook best wat geld besteden aan je hobby (sportschool kost ook gauw 50 euro per maand, golfen is duur, motorfiets, boot, cabrio idem)
Maar het is natuurlijk wel zo dat 'het gevoel' van lekker tegen de wind in fietsen of juist na een tocht van 150 km door de Alpen weer neerploffen op de camping met een Kronenbourg erbij niet afhankelijk is van een fiets van 5000 euro.
Anyway, geniet lekker van het fietsen, en na verloop van tijd kom je erachter hoe je je eisen op gebied van materiaal stelt.
En met die fietsen van 5000 euro valt het ook wel weer mee hoor. Voor 1000 a 1500 euro heb je een fiets die echt wel de goedkeuring van de fiets-forummers krijgt
Op een gegeven moment kom je erachter wat voor technische vindingen er allemaal zijn die het fietsen gewoon comfortabeler en veiliger maken, b.v. geïntegreerde rem-schakelhendels, klikpedalen, 9- en 10-speed zodat je een breed versnellingsbereik en toch kleine tussenstapjes hebt, etc etc.
Zodra je die eenmaal hebt ga je die vanzelf als onmisbaar beschouwen. En zo schuift die grens van wat je als 'luxe' beschouwt steeds verder op.
Daarnaast is mooi materiaal voor veel mensen gewoon een deel van hun hobby. En zoals gezegd, juist de mensen voor wie het materiaal een belangrijk deel van het fietsen is zullen er hier op het forum veel over schrijven.
Voor veel mensen geldt natuurlijk ook: als je een goede baan hebt dan kán je ook best wat geld besteden aan je hobby (sportschool kost ook gauw 50 euro per maand, golfen is duur, motorfiets, boot, cabrio idem)
Maar het is natuurlijk wel zo dat 'het gevoel' van lekker tegen de wind in fietsen of juist na een tocht van 150 km door de Alpen weer neerploffen op de camping met een Kronenbourg erbij niet afhankelijk is van een fiets van 5000 euro.
Anyway, geniet lekker van het fietsen, en na verloop van tijd kom je erachter hoe je je eisen op gebied van materiaal stelt.
En met die fietsen van 5000 euro valt het ook wel weer mee hoor. Voor 1000 a 1500 euro heb je een fiets die echt wel de goedkeuring van de fiets-forummers krijgt
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Quoten: Origineel geplaatst door Auke op 31 Juli 2006
Zorg dat je goed getraind raakt en dan is er niets mooiers om die toerders met hun E5000,- fietsjes hen het snot voor de ogen te fietsen ; het liefst met de gympen aan natuurlijk!!
Zoals ik met een Koga Myata racefiets van 250 €, fiets zonder problemen veel dure wielertoeristen uit de wielen op de helling van Valkenburg naar Hulsberg (met gympen )
Maar volgend jaar komt er toch een Colnago racefiets (minstens met Ultegra afgemonteerd!) en racefietsschoenen.
Zorg dat je goed getraind raakt en dan is er niets mooiers om die toerders met hun E5000,- fietsjes hen het snot voor de ogen te fietsen ; het liefst met de gympen aan natuurlijk!!
Zoals ik met een Koga Myata racefiets van 250 €, fiets zonder problemen veel dure wielertoeristen uit de wielen op de helling van Valkenburg naar Hulsberg (met gympen )
Maar volgend jaar komt er toch een Colnago racefiets (minstens met Ultegra afgemonteerd!) en racefietsschoenen.
Ik heb de eerste drie jaar van mijn wielertoerist-carriere op diverse fietsen van maximaal 50 euro gefietst. En niks dan lol gehad. Het gaat toch om de motor die erin zit en geloof me: je hebt veel lol als je op je ouwe singlespeed bakkie een te dure Pinarello met snel uitziend mannetje kansloos los rijdt
Na verloop van tijd begin je dan toch te dromen van een "echte" racefiets met een zut versnellingen, minder gewicht en minder roest. En onder het mom van "het oog wil ook wat" ga je dan toch voor zo'n blinkend Italiaans dingetje en ben je helemaal het baasje. Sinds mijn nieuwe fiets poets ik me helemaal suf en dat had ik daarvoor nog NOOIT gedaan.
Racefietsen voor wielerliefhebbers zijn als sportwagens voor autofanaten. Alleen dan wat goedkoper
Overigens was mijn Sintesi geen 5000 euro, maar een slordige 1800 wat ik een mooi bedrag voor een goede fiets vind.
Na verloop van tijd begin je dan toch te dromen van een "echte" racefiets met een zut versnellingen, minder gewicht en minder roest. En onder het mom van "het oog wil ook wat" ga je dan toch voor zo'n blinkend Italiaans dingetje en ben je helemaal het baasje. Sinds mijn nieuwe fiets poets ik me helemaal suf en dat had ik daarvoor nog NOOIT gedaan.
Racefietsen voor wielerliefhebbers zijn als sportwagens voor autofanaten. Alleen dan wat goedkoper
Overigens was mijn Sintesi geen 5000 euro, maar een slordige 1800 wat ik een mooi bedrag voor een goede fiets vind.
Er wordt gepraat over fietser op dure fietsen in halen. Als ik met een hersteltraining bezig ben, word ik vaak ingehaald door andere racefietsers en zelfs mountainbikers.
Ik laat me dan niet verleiden om een wedstrijdje op straat aan te gaan.
Misschien hebben die mannen of vrouwen gisteren wel een zware clubtraining of wedstrijd gehad en zijn ze lekker de benen aan het los trappen.
Ik wil dus zeggen doe lekker je eigen ding op de fiets. Snelheid en keuze van je fiets lekker zelf bepalen. Als je een 2e hands fiets goed vind, lekker daar op rijden. Wil je een lichtgewicht racemonster en je kan het betalen, lekker daar op rijden.
Ik laat me dan niet verleiden om een wedstrijdje op straat aan te gaan.
Misschien hebben die mannen of vrouwen gisteren wel een zware clubtraining of wedstrijd gehad en zijn ze lekker de benen aan het los trappen.
Ik wil dus zeggen doe lekker je eigen ding op de fiets. Snelheid en keuze van je fiets lekker zelf bepalen. Als je een 2e hands fiets goed vind, lekker daar op rijden. Wil je een lichtgewicht racemonster en je kan het betalen, lekker daar op rijden.
Als ie gaar is kom ik terug
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
Quoten: Origineel geplaatst door Auke op 31 Juli 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Duco op 30 Juli 2006
Hallo allemaal,ik lees nu al enkele weken aandachtig dit forum en vraag me af of de fietsen alleen voor de show zijn of dat er ook nog mee gefietst wordt? Als ik de discussies lees gaat het alleen maar over hoe duur dit, en hoe exclusief dat..Ik rijd zelf op een batavus van 125,- volgens mij kopen jullie daar nog niet eens een fietsbel voor... Nu is het wel zo dat ik nog maar net begonnen ben en tot voor 2 weken nog nooit verder had gefietst als 20 km. pff... Ben nu 3x per week serieus aan het fietsen met een gemiddelde snelheid van ongeveer 28 km. p/u. Als er nog iemand een site weet over juiste fietshouding en trainings opbouw hoor ik dat graag! PS. het is niet mijn bedoeling mensen te kwetsen als ik schrijf 'jullie' bedoel ik alleen dat ik uit dit forum het idee krijg dat er voor de meeste wielrenners geen leven mogelijk is zonder een fiets van 5000,- ..
de kunst is gewoon om die E125,- oude Batavus met zo weinig mogelijk middelen zodanig te renoveren dat er een goede fiets uitrolt. Haal de fiets gewoon helemaal uit elkaar, poets elk onderdeeltje en boutje blinkend schoon en bouw hem weer helemaal op. Laat het frame overspuiten, zorg dat crank en balhoofd goed en spelingsvrij zijn. Koop desnoods een paar goedkope Campagnolo wielen, en zet er een nieuw ketting op. En belangrijk: stel hem goed op maat. Zorg dat je goed getraind raakt en dan is er niets mooiers om die toerders met hun E5000,- fietsjes hen het snot voor de ogen te fietsen ; het liefst met de gympen aan natuurlijk!!
Je kunt er wel nieuwe wielen in zetten, maar vergeet niet dat de huidige wielen met deze inbouwbreedte van 135 mm er vaak niet in passen. Ik weet niet hoe oud de betreffende fiets is, maar zelfs een stalen topframe van 10 jaar terug daar past geen 9/10 speed naaf in.
Vindt het knap dat je al deze snelheid van 28km/u behaalt, hoe lang rijdt je dan qua tijdsduur?
Ik begon lang geleden op een stalen Giant Peleton in 1990, toen zagen ze me niet staan op de wielerbaan, later toen in beter begon te rijden nog niet, maar ging ze wel voorbij, en das een lekker gevoel.
Veel plezier.
MtB
Quoten: Origineel geplaatst door Duco op 30 Juli 2006
Hallo allemaal,ik lees nu al enkele weken aandachtig dit forum en vraag me af of de fietsen alleen voor de show zijn of dat er ook nog mee gefietst wordt? Als ik de discussies lees gaat het alleen maar over hoe duur dit, en hoe exclusief dat..Ik rijd zelf op een batavus van 125,- volgens mij kopen jullie daar nog niet eens een fietsbel voor... Nu is het wel zo dat ik nog maar net begonnen ben en tot voor 2 weken nog nooit verder had gefietst als 20 km. pff... Ben nu 3x per week serieus aan het fietsen met een gemiddelde snelheid van ongeveer 28 km. p/u. Als er nog iemand een site weet over juiste fietshouding en trainings opbouw hoor ik dat graag! PS. het is niet mijn bedoeling mensen te kwetsen als ik schrijf 'jullie' bedoel ik alleen dat ik uit dit forum het idee krijg dat er voor de meeste wielrenners geen leven mogelijk is zonder een fiets van 5000,- ..
de kunst is gewoon om die E125,- oude Batavus met zo weinig mogelijk middelen zodanig te renoveren dat er een goede fiets uitrolt. Haal de fiets gewoon helemaal uit elkaar, poets elk onderdeeltje en boutje blinkend schoon en bouw hem weer helemaal op. Laat het frame overspuiten, zorg dat crank en balhoofd goed en spelingsvrij zijn. Koop desnoods een paar goedkope Campagnolo wielen, en zet er een nieuw ketting op. En belangrijk: stel hem goed op maat. Zorg dat je goed getraind raakt en dan is er niets mooiers om die toerders met hun E5000,- fietsjes hen het snot voor de ogen te fietsen ; het liefst met de gympen aan natuurlijk!!
Je kunt er wel nieuwe wielen in zetten, maar vergeet niet dat de huidige wielen met deze inbouwbreedte van 135 mm er vaak niet in passen. Ik weet niet hoe oud de betreffende fiets is, maar zelfs een stalen topframe van 10 jaar terug daar past geen 9/10 speed naaf in.
Vindt het knap dat je al deze snelheid van 28km/u behaalt, hoe lang rijdt je dan qua tijdsduur?
Ik begon lang geleden op een stalen Giant Peleton in 1990, toen zagen ze me niet staan op de wielerbaan, later toen in beter begon te rijden nog niet, maar ging ze wel voorbij, en das een lekker gevoel.
Veel plezier.
MtB
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
Quote: Origineel geplaatst door MiketheBike op 08 Augustus 2006
Ik weet niet hoe oud de betreffende fiets is, maar zelfs een stalen topframe van 10 jaar terug daar past geen 9/10 speed naaf in.
Valt mee hoor. Vroeger was de inbouwbreedte 126mm, tegenwoordig is het 130 (die 135 die je noemt is voor mountainbikes). Bij een stalen frame is het meestal geen probleem om de achtervork wat uit te buigen.
Om een oude 6 of 7 vits cassette op een modern wiel te bevestigen zal een groter probleem worden. Aan zó'n oude fiets moet je trouwens niet teveel onderdelen gaan vervangen, je krijgt dat toch een beetje het vlag-op-een-modderschuit-effect, je kan dan beter sparen om in 1x een nieuwe fiets te kopen.
Ik weet niet hoe oud de betreffende fiets is, maar zelfs een stalen topframe van 10 jaar terug daar past geen 9/10 speed naaf in.
Valt mee hoor. Vroeger was de inbouwbreedte 126mm, tegenwoordig is het 130 (die 135 die je noemt is voor mountainbikes). Bij een stalen frame is het meestal geen probleem om de achtervork wat uit te buigen.
Om een oude 6 of 7 vits cassette op een modern wiel te bevestigen zal een groter probleem worden. Aan zó'n oude fiets moet je trouwens niet teveel onderdelen gaan vervangen, je krijgt dat toch een beetje het vlag-op-een-modderschuit-effect, je kan dan beter sparen om in 1x een nieuwe fiets te kopen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
Dat is wat ik ook probeer te zeggen, plus dat het vaak niet past.
En idd 130 mm is de maat, haalde ff de mtb door elkaar heen.
Maar ik had onlangs ook een akkefietje met zo'n "oud" wiel en mijn fiets.
Vandaar.
En buigen, daar houdt mijn FM niet zo van.
MtB
En idd 130 mm is de maat, haalde ff de mtb door elkaar heen.
Maar ik had onlangs ook een akkefietje met zo'n "oud" wiel en mijn fiets.
Vandaar.
En buigen, daar houdt mijn FM niet zo van.
MtB
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
Ik heb absoluut helemaal niks tegen mensen die veel geld voor hun fiets uitgeven hoor Maar kan er slecht tegen als die mensen wat meewarig kijken als je een op een oude fiets rijdt.. Maar genoeg hierover. De fiets die ik heb gekocht is vorig jaar nog nagekeken bij de FM en voorzien van nieuwe shimano groep en ketting. Inmiddels heb ik geinvesteerd in nieuwe banden Swalbe Blizzard, remblokjes, fietspomp en kleding zoals shirts, fietsbroeken met zeem, ondekleding, schoenen en helm. De trainingsafstand is inmiddels opgevoerd naar 3x per week +/- 45 km. met 27km. gem.