Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Nieuwe wielen

zorankalaba
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 mar 2006 19:26

zorankalaba 12 sep 2006 23:22

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 31 Juli 2006


Klinkklare bullshit van Zoran. Die busjes die hij bedoelt zijn Eyelets en die zitten in bijna alle goede velgen. Een CXP 33 is echt niet zacht, CXP 33 is wel aerodynamischer dan die Mach1 velg. Want boxed velgen blinken nooit uit qua aerodynamica.
Magnesium velgen heb ik al vaak genoeg mijn bedenkingen over uitgelegd. Volgens mij heeft Zoran een hele container van die velgen gekocht en heeft ie wat moeite om ze kwijt te raken.


Het verbaast me dat je zo onwetend bent, AmClassic! “Klinkklare bullshit van Zoran.” En nog lef ook.
 Mavic CXP33 heeft unieke busjes, die geen enkele andere velg op de markt heeft. Het zijn dus geen eyelets. Bovengenoemde busjes verspreiden de spanning en de vibraties vd weg over de velg. De verspreiding vindt hierdoor plaats over een groter oppervlak dan enkele of dubbele eyelets kunnen bewerkstelligen. Hierdoor is het een unieke velg, neemt niet weg dat ie zacht is;
Ik test velgen door ze in dezelfde achternaaf te spaken, hierbij pas ik dezelfde spaakspanning toe, gebruikmakend van dezelfde spaken natuurlijk. Hierna zet ik het wiel op een speciale standaard waar ik het wiel inzet, het 'staat' dan horizontaal op de naaf. Dan breng ik druk aan op de zijkanten van het wiel, gemeten in kg. Bij deze test blijkt dat MAvic CXP 33 erg zacht is. In dezelfde test met Roadrunner van MAch1, was er geen enkele sprake van flexibiliteit. Zelfs als ik de zij-spanning verdubbel!
 Ik heb deze wielen ook aan een ex professional gegeven die erg verbaasd was over de kwaliteit en de stijfheid van de Roadrunner velgen. Amclassic, hoeveel wielen heb je zelf getest en gespaakt? Je wekt de indruk over een enorme hoeveelheid vakkennis te beschikken, maar hierbij misleid je de forum-lezers. Zoals je dat bv. ook al deed mbt de Miche discussie.
Bovenstaand betoog betekent trouwens niet dat ik van mening ben dat Mavic CXP33 een slechte velg is. Integendeel, ik raad ze zelfs aan aan mensen die zwaarder zijn dan 90 kg. Het feit dat ze zacht zijn, betekent niet dat ze niet goed zijn.
Ik vergeleek deze velg alleen met Mach1 Roadrunner en dan zijn de busjes de voornaamste reden voor de goede kwaliteit van de CXP33 velg . Als je de busjes eruit zou halen, heb je een onbruikbare velg. Een Roadrunner velg zonder eyelets kun je nog wel goed gebruiken!
Eyelets zitten niet op alle goede velgen, wel op Roadrunner. De functie van eyelets wordt door een boel mensen trouwens verkeerd geinterpreteerd; ze zitten er zodat de nippels makkelijker draaien en om te voorkomen dat de nippels losraken vd spaken.
 Verder verminderen ze de spanning vd spaken. Sommige velgen hebben enkele, andere dubbele eyelets. Dubbele eyelets maken de velg wel sterker, maar alleen bij velgen die hier speciaal voor ontworpen zijn.
 
En nee, ik heb geen containers vol Magnesium velgen gekocht, aangezien ik het ook eerst tijd wilde geven, aangezien het een nieuw product is.
Ik vertrouwde op Mach1, dat doe ik nog steeds, hoewel ik inmiddels wat klachten heb ontvangen mbt de magnesium velgen (niet mbt de disc velgen trouwens). Helaas ook van klanten van me.
Ik ben ervan overtuigd dat velgen gemaakt van magnesium in combinatie met aluminium de toekomst hebben. Aangezien dit een van de meest moeilijke combinaties is in het fabricageproces, kost het helaas nog wat tijd. En trouwens, van roestproblematiek is geen sprake, hoewel jij daar zo hoog mee van de toren blies...
 
Nog een quote van je; "boxed velgen blinken nooit uit qua aerodynamica."
Kun je dat technisch gezien aan ons uitleggen?
 
Genoeg voor vandaag. Slaap lekker.
http://www.bikexperto.com" onclick="window.open(this.href);return false;

sietse
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 08 okt 2005 00:23

sietse 12 sep 2006 23:59

heb zelf 2 jaar gefietst met mavic cpx 33 is mij heel goed bevallen is een goede velg
jan janssen bikes 4 ever

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 13 sep 2006 00:45

Zoran, mijn Ultegra - 32/36 spaaks - OP Ceramics doen het iig prima
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

mr.scott
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:43

mr.scott 13 sep 2006 13:07

Hi,
Ik heb een setje mach1 magn. velgen laten spaken bij Zoran en voorlopig hoor je mij zeker niet klagen over de velg. Heb er al zo'n 600km opzitten waaronder 1 wedstrijd en ze bevallen mij prima hoor. Al was ik wel een beetje teleurgesteld over het gewicht vd set (FR 700gr / RE 830 gr - met velglinten). Ik had zeker verwacht dat ze zo'n 100gr lichter zou geweest zijn....(volgens berekening vd onderdelen)
grtn
Stefan
 
 
 

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 sep 2006 17:54

@hier boven me w00t 600 km en 1 wedstrijd
@Zoran
Ten eerste wil ik je erop wijzen dat je denk ik stijfheid/slapte bedoeld ipv zachtheid. Een zachte velg zou zijn als het van een materiaal is gemaakt waar je snel doorheen remt terwijl de remrand net zo dik is als een andere velg.
Ik heb zo m'n twijfels over je test, er zijn veel te veel variabelen en onnauwkeurigheden waar je geen rekening mee houdt. Bijv: Hoe nauwkeurig kan je de spaakspanning meten? Met 1 velg testen zegt niet zoveel, want voor hetzelfde geld is het net een maandagochtend model dat gewoon veel slechter is dan de rest.
Met wat voor een gewichten ben je eigenlijk aan het meten of wat voor uitwijkingen van de velg?
Ik snap echt niet waarom je heilig kunt geloven in magnesium als ideaal materiaal voor velgen. Magnesium is erg bros, moeilijk om te bewerken, 70 van de wereld voorraad ligt in Bolivia, nu ook niet echt het stabielste land op aarde. Je kan met magnesium theoretisch een lichter frame maken dan met een alu legering als bijv Scandium, alleen valt het in de praktijk nog al tegen. En als je dan wel een licht frame heb gemaakt kan je er vervolgens 100 gram aan lak en andere beschermingslagen er tegen aan "gooien", ben je je gewichts voordeel al weer kwijt.
Voor een niet-disc velg is magnesium nog minder geschikt dan een disc velg. Een magnesium velg zou wel eens akelig dichtbij zijn ontbrandingstemperatuur kunnen komen als iemand van 80 kg er mee afdaalt in een moeilijke afdaling in de Alpen, over wat er dan gebeurt wil ik liever niet denken.
Ik heb nog steeds m'n twijfels over het percentage Magnesium, is het nu echt een Magnesium velg of is het gewoon een alu legering met een paar procent magnesium?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

zorankalaba
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 mar 2006 19:26

zorankalaba 15 sep 2006 13:54

Ik kom er nog op terug na het weekend, heb helaas niet zo veel tijd als jij om op het forum te zitten...
 
 
http://www.bikexperto.com" onclick="window.open(this.href);return false;

arjenkv
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 16 sep 2006 16:29

arjenkv 16 sep 2006 16:52

Aangezien ik nu 11 maand met wielen van Zoran rond rijdt (open pro + centaur) en deze nog steeds kaarsrecht zijn ondanks geintjes zoals het beklimmen en afdalen van de onverharde col du parpaillon, heb ik niet zoveel twijfels aan zijn verstand over wielen.
En aangezien ik ook wel eens met am classic fan in la roche aan het kamperen ben geweest, weet ik hoe eindeloos zo'n discussie kan worden als je over een willekeurig fietsonderdeel gaat beginnen :).
Dus hierbij even de link over de busjes van Zoran:
http://www.mavic.com/ewb_pages/t/techno ... hp?tec=102
De cxp 33 heeft dus profiled eyelets.
Magnesium en aluminium vormen allebei bijna direct een dunne oxide laag als ze in contact komen met lucht. Dat is verder geen ramp, deze laag beschermt de rest tegen verder oxideren. Magnesium oxide reageert alleen met water, waardoor het snel van kleur zal veranderen en verdwijnen. Maar met de juiste combinatie van materialen kun je dit wel voorkomen, dat is verder puur een kwestie van hoeveel je bereid bent in dit soort technologie te investeren.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 sep 2006 20:02

Ik begin toch ook m'n twijfels te krijgen bij de Disc versie:
http://www.mtb-news.de/forum/showthread ... 309&page=4
Ligerowheels is nu toch niet echt de minste en die is het vertrouwen in de velgen kwijt...




 
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 sep 2006 22:48

Volgens Ligerowheels is de fabrikant van de wielen failliet gegaan:
"Mach1 does not make the rim, it is made by a company in South Africa. The SA company has gone bankrupt because of the large number of failures."
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie