Volgens mij moet je bij krachttraining juist wel op het zadel blijven zitten, en dus niet gaan staan op de trappers.
Als je op de pedalen gaat staan, gebruik je toch voor een stuk je eigen gewicht om je grote versnelling rond te krijgen. Als je blijft zitten in het zadel kun je enkel je eigen spierkracht in je benen en in mindere mate je armspieren en rugspieren gebruiken om je verzet rond te trappen.
Krachttraining op grote brug!?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1245
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
ik wil mijzelf niet als expert te bestempelen, heb onderstaande uit verschillende boeken, van mede-fietsers en van coach bij de sportschool:
krachttraining: je kan 2 soorten onderscheiden: explosieve kracht en kracht/duur. bij explosieve kracht doe je korte series (bijv 3x 6 hh). bij kracht/duur doe je veel herhalingen (40, 50 , 60 stuks).
samen met je coach kan je in de sportschool een 'circuitje' uitzetten met afwisselend been, arm, buik, rugsprier oefeningen. en dan krijg je inderdaad en de squat en de leg extensions en al die andere martelwerktuigen )
mij is geadviseerd om in de winter de duurtrainingen op de fiets (in D1 en later in D2) te combineren met 2x in de week kracht/duur. als je dan ook nog 1 a 2x in de week spint dan bouw je een aardige conditie op. voordeel is dat je op meerdere aspecten traint: kracht, interval en duur.
als het seizoen vordert en je vaker fietst kan de de krachttraining wat minderen en wordt rust tussen de cyclo's / toertochten weer belangrijk.
ik merk dat de kracht/duur n de sportschool mij meer helpt dan de explosieve krachttraining en ook meer dan bruggen of duinen opknallen (hoe leuk ik dat ook vind)
enfin... belangrijkste is denk ik dat je het leuk blijft vinden en je er goed bij voelt.... leren luisteren naar je lijf (blijf ik moeilijk vinden
krachttraining: je kan 2 soorten onderscheiden: explosieve kracht en kracht/duur. bij explosieve kracht doe je korte series (bijv 3x 6 hh). bij kracht/duur doe je veel herhalingen (40, 50 , 60 stuks).
samen met je coach kan je in de sportschool een 'circuitje' uitzetten met afwisselend been, arm, buik, rugsprier oefeningen. en dan krijg je inderdaad en de squat en de leg extensions en al die andere martelwerktuigen )
mij is geadviseerd om in de winter de duurtrainingen op de fiets (in D1 en later in D2) te combineren met 2x in de week kracht/duur. als je dan ook nog 1 a 2x in de week spint dan bouw je een aardige conditie op. voordeel is dat je op meerdere aspecten traint: kracht, interval en duur.
als het seizoen vordert en je vaker fietst kan de de krachttraining wat minderen en wordt rust tussen de cyclo's / toertochten weer belangrijk.
ik merk dat de kracht/duur n de sportschool mij meer helpt dan de explosieve krachttraining en ook meer dan bruggen of duinen opknallen (hoe leuk ik dat ook vind)
enfin... belangrijkste is denk ik dat je het leuk blijft vinden en je er goed bij voelt.... leren luisteren naar je lijf (blijf ik moeilijk vinden
krachttraining op de fiets is een heel goede oefening maar wie echt het maximum wil bereiken mag niet vergeten dat men vooreerst een goede basisconditie moet hebben en dat een deel v/d kracht ook uit de rug- en buikspieren komt, dus in de winter zouden deze eigenlijk ook moeten getraind en versterkt worden.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
Basis krachttraining op de fiets is het meest ideaal tegen een heuvel op die 1-1,5 min. duurt.Je hartslag goed onder je omslagpunt laten blijven.Aan 40-60 omw./min. (hangt ervan af of je doorgaans op veel souplesse rijd of niet).Altijd zittend en je lichaam zo stil mogelijk. ga je toch zwiepen en schudden dan betekend het dat je een te groot verzet draait.
Om te weten of je een goede krachttraining hebt gedaan, zullen je benen verzuurt aanvoelen, terwijl je je voor de rest niet heel erg moe voelt.
Om te weten of je een goede krachttraining hebt gedaan, zullen je benen verzuurt aanvoelen, terwijl je je voor de rest niet heel erg moe voelt.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel
Het is waar dat je die krachttraining veel beter en effectiever in de sportschool op de toestellen kan uitvoeren ... maar last aan je gewrichten tijdens het fietsen ????? Laat dan maar snel eens je houding op de fiets nakijken.. Het zou zo moeten zijn dat tijdens het fietsen je gewrichten nul komma nul belast zouden mogen worden je werkt enkel en alleen met je spieren. je gewrichten werken als scharnieren en das hun enige functie .. als spinninginstructeur maak ik mijn mensen in de les daar steeds attend op .. op die goede houding op de fiets.
Overbelasting aan de knie komt vaak voor doordat je te ver naar voor zit op je zadel. ik zal het proberen eenvoudig uit te leggen ...
Zit op het brede confortabel gedeelte van je zadel en zet je voeten op 3uur en 9uur (horizontaal dus) dan zou je knie van je voorste been loodrecht op de as van je pedaal moeten komen te staan (oftewel perfect in het midden van je voet) kom je voorbij de helft van je voet dan zit je tever naar voor ... dan moet dat zadel dringend wat naar achter. belangrijk ook om dit perfect uit te voeren is de plaats waar je klikplaatjes staan op je zool (nl. recht op de bal van je voet)
Groetje sSporty
Overbelasting aan de knie komt vaak voor doordat je te ver naar voor zit op je zadel. ik zal het proberen eenvoudig uit te leggen ...
Zit op het brede confortabel gedeelte van je zadel en zet je voeten op 3uur en 9uur (horizontaal dus) dan zou je knie van je voorste been loodrecht op de as van je pedaal moeten komen te staan (oftewel perfect in het midden van je voet) kom je voorbij de helft van je voet dan zit je tever naar voor ... dan moet dat zadel dringend wat naar achter. belangrijk ook om dit perfect uit te voeren is de plaats waar je klikplaatjes staan op je zool (nl. recht op de bal van je voet)
Groetje sSporty
Quoten: Origineel geplaatst door Robi-One op 29 Juli 2006
Dank je....
Het probleem bij krachttraining met fietsen is dat je snel je gewrichten overbelast. Als je echt specifiek op kracht wilt trainen zou ik dit echt niet op de fiets doen maar (eventueel onder begeleiding) bij een sportschool. Dit hoeft nog niet extreem duur te zijn.
Het is waar dat je die krachttraining veel beter en effectiever in de sportschool op de toestellen kan uitvoeren ... maar last aan je gewrichten tijdens het fietsen ????? Laat dan maar snel eens je houding op de fiets nakijken.. Het zou zo moeten zijn dat tijdens het fietsen je gewrichten nul komma nul belast zouden mogen worden je werkt enkel en alleen met je spieren. je gewrichten werken als scharnieren en das hun enige functie .. als spinninginstructeur maak ik mijn mensen in de les daar steeds attend op .. op die goede houding op de fiets.
Overbelasting aan de knie komt vaak voor doordat je te ver naar voor zit op je zadel. ik zal het proberen eenvoudig uit te leggen ...
Zit op het brede confortabel gedeelte van je zadel en zet je voeten op 3uur en 9uur (horizontaal dus) dan zou je knie van je voorste been loodrecht op de as van je pedaal moeten komen te staan (oftewel perfect in het midden van je voet) kom je voorbij de helft van je voet dan zit je tever naar voor ... dan moet dat zadel dringend wat naar achter. belangrijk ook om dit perfect uit te voeren is de plaats waar je klikplaatjes staan op je zool (nl. recht op de bal van je voet)
Groetje sSporty
Dank je....
Het probleem bij krachttraining met fietsen is dat je snel je gewrichten overbelast. Als je echt specifiek op kracht wilt trainen zou ik dit echt niet op de fiets doen maar (eventueel onder begeleiding) bij een sportschool. Dit hoeft nog niet extreem duur te zijn.
Het is waar dat je die krachttraining veel beter en effectiever in de sportschool op de toestellen kan uitvoeren ... maar last aan je gewrichten tijdens het fietsen ????? Laat dan maar snel eens je houding op de fiets nakijken.. Het zou zo moeten zijn dat tijdens het fietsen je gewrichten nul komma nul belast zouden mogen worden je werkt enkel en alleen met je spieren. je gewrichten werken als scharnieren en das hun enige functie .. als spinninginstructeur maak ik mijn mensen in de les daar steeds attend op .. op die goede houding op de fiets.
Overbelasting aan de knie komt vaak voor doordat je te ver naar voor zit op je zadel. ik zal het proberen eenvoudig uit te leggen ...
Zit op het brede confortabel gedeelte van je zadel en zet je voeten op 3uur en 9uur (horizontaal dus) dan zou je knie van je voorste been loodrecht op de as van je pedaal moeten komen te staan (oftewel perfect in het midden van je voet) kom je voorbij de helft van je voet dan zit je tever naar voor ... dan moet dat zadel dringend wat naar achter. belangrijk ook om dit perfect uit te voeren is de plaats waar je klikplaatjes staan op je zool (nl. recht op de bal van je voet)
Groetje sSporty