Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Zelf vervangen ketting en tandwielen

tyrw
Forum-lid
Berichten: 420
Lid geworden op: 18 mei 2004 13:58

tyrw 05 aug 2006 13:18

Je hebt natuurlijk dan nog wel wat gereedschap nodig om de onderdelen eraf te halen. Lang leve Halfords! Geen topspul, maar wel topprijs.

Het enige dat je nodig hebt is een kransafnemer, een zgn chainwhip, kettingpons en een imbussleutel voor de tandwielen voor.

Tip: bespaar niet teveel op de onderdelen, want als je 6000 km rijdt, is het zonde om met goedkope rommel elke 1000 km tandwielen of een ketting te moeten vervangen.

Voor (de)montage: www.parktool.com of www.sheldonbrown.com

succes!

kasparov
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jul 2006 16:41

kasparov 05 aug 2006 14:41

Goed, het is allemaal gelukt, vooral de voor derrailleur afstellen was geen sine cure. Ik heb de tandwielen besteld bij math salden. Waarschijnlijk door een communicatie fout heb ik een 38 tandwiel gekregen ipv de 42 die ik dacht besteld te hebben. Aanvankelijk maar gewoon gemonteerd.
Tijdens het fietsen bevalt mij dit toch niet zo goed, en denk ik dat een iets groter tandwiel midden beter bevalt. Nu is het vervangen van een tandwiel nog niet zo heel veel werk (weet ik nu) maar ik heb niet echt zin om weer al dat afstellen opnieuw te doen.
Als ik mijn middelste tandwiel met 38 tandjes door een met 42 tandjes vervang, moet ik dan weer alles opnieuw afstellen of gaat dat vanzelf goed?

glimkikker
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 aug 2006 23:09

glimkikker 07 aug 2006 23:49

Gaat prima, maar van dat afstellen moet je niet zo'n probleem maken, gewoon vaker doen, zodat je er niet meer bij hoeft na te denken. Er kan altijd een klein rekje in een kabel komen of bij een klimmetje loopt er toch wat aan en dan moet je toch snel even kunnen bijstellen. Tip: Koop gelijk 2 kettingen met snelsluiting en wissel om de paar honderd kilometer. Met de racefiets weet ik het nog niet, maar voor de ATB haalde ik nu 3000 km in plaats van 1500 met een achterblokje.
Zwarte vlekken voor je ogen? Daar kijk je toch langs!

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 09 aug 2006 02:17

Quoten: Origineel geplaatst door Glimkikker op 07 Augustus 2006

Gaat prima, maar van dat afstellen moet je niet zo'n probleem maken, gewoon vaker doen, zodat je er niet meer bij hoeft na te denken. Er kan altijd een klein rekje in een kabel komen of bij een klimmetje loopt er toch wat aan en dan moet je toch snel even kunnen bijstellen. Tip: Koop gelijk 2 kettingen met snelsluiting en wissel om de paar honderd kilometer. Met de racefiets weet ik het nog niet, maar voor de ATB haalde ik nu 3000 km in plaats van 1500 met een achterblokje.

Alles wat je vaker doet gaat beter. Zou echter wel de derailleur in dit geval bij een 42 t binnenblad wat hoger zetten dan bij een 38. Anders krijg je problemen. Er zal dus toch wel wat nagesteld moeten worden.

toni
Forum-lid
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 sep 2005 17:04

toni 09 aug 2006 10:28

Quoten: Origineel geplaatst door jsparie op 09 Augustus 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Glimkikker op 07 Augustus 2006

Gaat prima, maar van dat afstellen moet je niet zo'n probleem maken, gewoon vaker doen, zodat je er niet meer bij hoeft na te denken. Er kan altijd een klein rekje in een kabel komen of bij een klimmetje loopt er toch wat aan en dan moet je toch snel even kunnen bijstellen. Tip: Koop gelijk 2 kettingen met snelsluiting en wissel om de paar honderd kilometer. Met de racefiets weet ik het nog niet, maar voor de ATB haalde ik nu 3000 km in plaats van 1500 met een achterblokje.

Alles wat je vaker doet gaat beter. Zou echter wel de derailleur in dit geval bij een 42 t binnenblad wat hoger zetten dan bij een 38. Anders krijg je problemen. Er zal dus toch wel wat nagesteld moeten worden.

Volgens mij is het zo dat de hoogte van je voor-derailleur afhankelijk is van het buiten blad. Het vervangen van een 42t door een 39t (of vice-versa) binnenblad zou dan geen consequentie mogen hebben voor de hoogte van je voor-derailleur. Ik zelf wissel regelmatig mijn binnenblad (42t / 39t) en heb daar nog nooit mijn voor-derailleur voor hoeven te stellen. Mijn advies zou daarom zijn: lekker afblijven als het momenteel goed schakelt.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 aug 2006 12:45

idd, je kan de voor-derailleur lekker laten staan. Alleen als je van buitenblad van 50 naar 53 gaat of andersom is het soms nodig om de hoogte op nieuw in te stellen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie