Compact of Dubbel voor week tourmalet?
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5537
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Je moet er alleen rekening mee houden dat je misschien in een heel lage cadans terecht komt, maar met goede wil kom je wel boven. Zat ooit ergens met 39 23 op hellingen van 9km a 10% ging helemaal stuk op de nog wat steilere stukken, maar doordat ik wel het zwaartste verzet draaide was ik toch het eerste boven:) het was gewoon onmogelijk om het rustig aan te doen. Maar het hebben van de 29 scheelt al heel erg veel.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Puur uit kostentechnisch oogpunt zou je eventueel ook nog een 10-speed 13-29 Veloce/Centaur cassette kunnen nemen. Het schakelt misschien geen 100%, maar met die ultegra cassette kon je overlaatst ook redelijk uit de voeten..
Gazelle Team TVM \'99
Mosterd na de maaltijd voor velen, maar wellicht toch handige info voor anderen die de keuze dubbel/compact nog moeten maken:
Mijn ervaring is dat een niet-wedstrijdrenner kostentechnisch beste af is met een compact, waarbij de 34 voor op het vlakke vervangen wordt voor een 39 en de 34 gemonteerd kan worden wanneer de bergen opgezocht gaan worden. Een niet-wedstrijdrenner zal vrijwel altijd voldoende aan de 50 hebben en de 52/53 ook niet missen.
Mijn ervaring is dat een niet-wedstrijdrenner kostentechnisch beste af is met een compact, waarbij de 34 voor op het vlakke vervangen wordt voor een 39 en de 34 gemonteerd kan worden wanneer de bergen opgezocht gaan worden. Een niet-wedstrijdrenner zal vrijwel altijd voldoende aan de 50 hebben en de 52/53 ook niet missen.
@C. Zaballa ik weet niet of dit wel echt een goede optie is voor berg op. Als de ketting dan niet lekker loopt op alle tandjes dan kan dat zwaar vervelend zijn. Tijdens de Wim Hendrik maakte dat niet zoveel uit, want dat was met kasseitjes en op het vlakke. Meer dan 3 tandjes gebruik je dan eigenlijk niet.
@EM dat is waar. Helaas is de aanpassing van dubbel/compact minder makkelijk te realiseren.
@EM dat is waar. Helaas is de aanpassing van dubbel/compact minder makkelijk te realiseren.
Als je twijfelt zou ik een 12-29 cassette kopen en daar lekker mee gaan fietsen. Kost je wel iets van €100,- (zijn 2e hands nog bijna niet te krijgen), maar wat je niet bij je hebt kun je ook niet gebruiken.
Als het achteraf niet nodig was dan verkoop je die cassette daarna toch gewoon weer? Hier op het forum ben je die zo kwijt lijkt me. Als het wel nodig was dan heb je een goede investering gedaan
Als het achteraf niet nodig was dan verkoop je die cassette daarna toch gewoon weer? Hier op het forum ben je die zo kwijt lijkt me. Als het wel nodig was dan heb je een goede investering gedaan
@bianco zo dacht ik er zelf ook over. Het kopen van een compact crank, dan wel niet 2e hands, is een veel grotere investering en kost nogal wat werk om te monteren. Daar ik niet gesponsord wordt in materiaal en geen mechanicien heb dat dus zelf de kosten moeten betalen en het geheel moeten monteren. (Hoewel dit ook een leuke ervaring is).