Pagina 2 van 4

Weet jij met welk verzet je fietst?

Geplaatst: 12 jul 2006 12:15
door timo002
Quoten: Origineel geplaatst door big rosa op 12 Juli 2006

Ik kan mij haast niet voorstellen dat sommige 120 trpm draaien, want dan begint er volgens mij toch rook van je trappers te komen, sorry hoor maar ik zat laatst om 100 omw/pm en da,s al flink doortrappen lijkt mij. Ik draai zelf voor 98 op m,n buitenblad en achter op de 16,17,19.


Ik trap standaard 100 rpm en vind het heerlijk. Bij 105 / 110 schakel ik pas zwaarder waardoor ik weer rond de 100 uit kom. Bij 90 a 95 rpm schakel ik alweer lichter. In het begin was het even wennen maar nu is het geweldig. In onderstaande afbeelding zie je dat als ik bij 39 / 14 een rpm van 105 heb. Dezelfde snelheid / rpm rijdt ik ook met 52 / 19. In dat geval staat m'n ketting zo scheef als een hoepel.
Snel trappen went vanzelf en als je het 1x gewent bent is het heerlijk. Omdat je benen veel meer bewegen hoef je per rondwenteling ook minder kracht te leveren. Je gemiddelde kracht per omwenteling ligt dus lager. Ook heb je bij een hoger rpm volgens mij een betere afvoer van stoffen in je spieren en zul je mindersnel verzuren. En een hoger rpm is beter voor je knieen aangezien die minderzwaar belast worden.
Reden genoeg dus om met een hoog rpm te fietsen.

Weet jij met welk verzet je fietst?

Geplaatst: 13 jul 2006 02:04
door spietpiet
Quote: Origineel geplaatst door big rosa op 12 Juli 2006
Ik kan mij haast niet voorstellen dat sommige 120 trpm draaien, want dan begint er volgens mij toch rook van je trappers te komen, sorry hoor maar ik zat laatst om 100 omw/pm en da,s al flink doortrappen lijkt mij. Ik draai zelf voor 98 op m,n buitenblad en achter op de 16,17,19. Zit er wel aan te denken om voor een 50 te monteren ipv een 52 en achter een 12-25 ipv de 13-29 die er nu op zit. Iemand hier ervaring mee!!

Ik rij voor met een 50-38 en achter met 12-23.
De 50 vindt ik ideaal, draaide toch nooit 52-12.
Overweeg wel om ipv de 38 een 42 te monteren, omdat ik dan tot ruim 40km/u door kan rijden op binnenblad.
Had eerder een 52/42 gemonteerd, maar ben overgestapt op een compact voor in de bergen.
Ik draai als ik op kop rij meestal een trapfreq. van 110 of hoger. is maar net wat je gewend ben en of je er op getraind hebt.
Omdat ik een tacx flow heb kan ik zien hoe veel vermogen ik lever bij welke hartslag en trapfreq. en dan blijkt die hoge trapfreq. voor mij het meest efficient.
Tevens ontmoedig ik degene die in mijn wiel zitten, die denken dat ik op m'n gemak zit.

Weet jij met welk verzet je fietst?

Geplaatst: 13 jul 2006 11:24
door motta
vroeger 44x16 op kruissnelheid en dat ging goed tot 35 km/h, er was dan ook nog de 15 om boven de 35 km/h te gaan, ik rijd nu een compact dus altijd buitenblad, op kruissnelheid 50x18. Die 18 zit zowel op mijn 12-23 cassette als op mijn 13-26 cassette. Op een 12-25 cassette ontbreekt die jammer genoeg.
Motta

Weet jij met welk verzet je fietst?

Geplaatst: 13 jul 2006 15:00
door alstro
Quote: Origineel geplaatst door margit op 11 Juli 2006
Ik weet ook niks over mijn tandjes eigenlijk tot voor kortIk heb laatst me er wel in verdiept eergisteren was dat, toen ben ik eens gaan tellen, ik kom sommige bulten niet op. We gingen laatst kijken naar de tour en toen moest ik lopens de bult op omdat ik geen tandjes meer over had waren sommige stukken ook wel 23 maar had ook mega verzuring door et staan op de trappers.

mijn achter casette = 28-24-21-18-16-14 en 2 losse: 12 en 11
en voor (triple) = 52-42-30
Ik vind mijn casette veel te zwaar soms heb ik als ik schakel doordat ik op een te hoog been tempo zit gewoon pijn in mijn spieren omdat het verschil te groot is. Als ik binnenkort een kee nieuwe wielen heb wil ik een andere casette graag zoiets als 32 28 26 24 22 21 met nog watOm de 30 te halen moet ik 42 voor en achter 26 (hoog beentempo) en de 24 voor wat minder snel. De sprints voor de 40 meestal op de 42 -12
Ik fiets altijd op de 42 behalve met klimmen


32 achter zal erg moeilijk gaan denk ik met je derr. Want dat is een MTB verzet.
30*28 te zwaar??? Daar kom je toch elke puist wel mee op, als je dat niet lukt moet je meer trainen lijkt me.

Weet jij met welk verzet je fietst?

Geplaatst: 13 jul 2006 15:35
door daveke
Ik rij bijna altijd binnenblad als ik train. Nu doe ik dat echter maar tot 30 km p uur en daarboven ga ik 53-19 rijden om iets sneller te zijn. Zoals al gezegd is, op souplesse rijden vereist wat gewenning maar is het daarna zeker waard. Ik zou bijvoorbeeld op het vlakke de 53-16 al niet meer rustig rond wíllen draaien omdat mijn beentempo dan veel te laag ligt.

Weet jij met welk verzet je fietst?

Geplaatst: 13 jul 2006 16:28
door twente
Ik kijk niet echt naar mijn verzet. Ik fiets op gevoel. Trap ik naar mijn gevoel te zwaar of te licht dan schakel ik. Ik fiets meestal op het middenblad. Soms, bij hogere snelheden schakel ik op het buitenblad. Binnenblad nog nooit gebruikt.

Weet jij met welk verzet je fietst?

Geplaatst: 13 jul 2006 23:33
door maatchen
Met buiscommandeurtjes voel je automatisch welk verzet je rijdt.........................hoef je niet eens naar je flightdeck te kijken...............

Weet jij met welk verzet je fietst?

Geplaatst: 14 jul 2006 13:58
door davey
in een wedstrijd is het bij mij bijna altijd zwaarste, en dan soms 1 lichter
bij de training is het op gevoel

Weet jij met welk verzet je fietst?

Geplaatst: 16 jul 2006 12:59
door casran
Groot gelijk, Ron... ik weet het ook niet.
nlangs was het weer zo ver. Ik had een tijdrit afgewerkt en m'n ploegmaats die er nog aan moesten beginnen vroegen me op welk verzet ik de vlakke tussenstrook had afgewerkt... sja, wist ik veel: "gewoon een verzet waarmee ik 50 km/u aan trapfrequentie 110rpm kon rijden!" Maar ik wist helemaal niet van buiten of dat nu 53x11 of 53x17 was, om het zo te zeggen.

Weet jij met welk verzet je fietst?

Geplaatst: 16 jul 2006 14:05
door antoni
Quoten: Origineel geplaatst door big rosa op 12 Juli 2006

Ik kan mij haast niet voorstellen dat sommige 120 trpm draaien, want dan begint er volgens mij toch rook van je trappers te komen, sorry hoor maar ik zat laatst om 100 omw/pm en da,s al flink doortrappen lijkt mij. Ik draai zelf voor 98 op m,n buitenblad en achter op de 16,17,19. Zit er wel aan te denken om voor een 50 te monteren ipv een 52 en achter een 12-25 ipv de 13-29 die er nu op zit. Iemand hier ervaring mee!!


Ik denk dat dat nu juist de reden is dat je geen 120 rpm kan draaien, altijd trainen op het buitenblad. Ik train op mijn binnenblad puur voor de souplesse en om mijn trapfrequentie omhoog te kunnen krijgen. E.e.a. wil natuurlijk niet zeggen dat ik altijd 120 rpm. trap, maar het komt wel voor.
Voor mij traingswieltjes heb ik ook een 12-25 i.c.m. 39/52 op mijn andere wielen zit een 11-23 i.c.m. 39/52. Een 13-29 heb ik ook maar die gebruik alleen in de "bergen".
Lees anders het boek van Lance Armstrong eens (ik ben even de naam kwijt) staat een heel interessant stuk in over trapfrequentie en schema's om te verbeteren.

Weet jij met welk verzet je fietst?

Geplaatst: 17 jul 2006 12:11
door sorcees
Ik rij heel veel 42/14 met een frequentie van 90 - 110 rpm.
Dat is dan 34 tot 41,5 km/uur, en daar kom ik tijdens mijn trainingen eigenlijk nooit buiten.
Ik heb al serieus overwogen om maar eens een singlespeed op te tuigen.

Weet jij met welk verzet je fietst?

Geplaatst: 17 jul 2006 18:22
door delirium
Wind van voren; 50*17  of 39*15
Anders 50*15
En dan trapfrequentie van 100 nastreven.
 
Snelheid ligt dan altijd wl ergens tussen de 30 en 35. Das rap zat op men eentje!