Over de wielersport en zijn beoefenaars.

EPO: de gestolen zege

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 26 jun 2006 22:08

3

Stel dat je 3 meer vermogen kunt leveren dan ben je als prof een ruime minuut sneller de Alpe d'Huez op.

Lijkt mij nogal de moeite waard.
En mss is het effect op hoogte wel sterker.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

lazo
Forum-lid
Berichten: 776
Lid geworden op: 10 jan 2006 10:30

lazo 27 jun 2006 10:58

epo word gebruikt vooral om de recuperatie te bevordereren,dus je kan zwaarder trainen,beter recupereren,....waardoor het het wel meer dan 3 winst oplevert.Iets pakken en drek harder fietsen of lopen,ja da zou heel straf zijn,nee ik denk da je zowiezo hard moet trainen.

lazo
Forum-lid
Berichten: 776
Lid geworden op: 10 jan 2006 10:30

lazo 27 jun 2006 11:03

Quoten: Origineel geplaatst door lazo op 27 Juni 2006


epo word gebruikt vooral om de recuperatie te bevordereren,dus je kan zwaarder trainen,beter recupereren,....waardoor het het wel meer dan 3 winst oplevert.Iets pakken en drek harder fietsen of lopen,ja da zou heel straf zijn,nee ik denk da je zowiezo hard moet trainen.



over meirhage,ik vond hem ne prulleman toen ik hoorde da hij epo had gepakt  maar één ding staat vast "die liegt niet"nu heb ik toch respect voor hem das tenminste geen acteur.

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 27 jun 2006 11:15

Epo heeft alleen maar met de zuurstof transport capaciteit te maken.

Gr, Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9104
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 27 jun 2006 11:57

3 winst in topsport, waar secondes tellen, is echt GIGANTISCH. Het is niet voor niets zo'n populaire dope. Proefpersonen uit wetenschappelijk onderzoek waarin de effecten van epo uitgetest werden vertelden na afloop dat ze zich nog nooit zo lekker gevoeld hadden...
(jammer van die gezondheidsrisico's ;-) )
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 27 jun 2006 12:02

Er wordt vermoed dat EPO ook iets doet qua vorming van meer capillairen in de spier.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 jun 2006 14:00

Epo zorgt idd enkel voor dat je lichaam meer rode bloedlichaampjes aan gaat maken. Hierdoor kan je bloed meer zuurstof bevatten en hoeft je hart dus minder vaak te slaan om evenveel zuurstof naar de spieren te krijgen.
Nadeel is dat je weer bloedverdunners moet slikken omdat je anders dicht slibt doordat je bloed te dik is geworden. Neem je geen verdunners en genoeg Epo dan is het een kwestie van tijd voor je dood op de grond ligt met een hersen- of hartinfarct.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 27 jun 2006 15:22

Het grote gevaar lijkt in ieder geval te zijn, dat je lichaam door de invloed van chemische epo afstotingsverschijnselen gaat ontwikkelen voor de lichaamseigen epo. Dan heb je dus wel echt een probleem! Lijkt mij niets en ik begin NOOIT aan zoiets.

Gr, Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

janw.f.
Forum-lid
Berichten: 1248
Lid geworden op: 27 aug 2006 19:48

janw.f. 09 sep 2006 21:34

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 27 Juni 2006


Epo zorgt idd enkel voor dat je lichaam meer rode bloedlichaampjes aan gaat maken. Hierdoor kan je bloed meer zuurstof bevatten en hoeft je hart dus minder vaak te slaan om evenveel zuurstof naar de spieren te krijgen.
Nadeel is dat je weer bloedverdunners moet slikken omdat je anders dicht slibt doordat je bloed te dik is geworden. Neem je geen verdunners en genoeg Epo dan is het een kwestie van tijd voor je dood op de grond ligt met een hersen- of hartinfarct.



Interessant. Trombose bedoel je dus.
Maar zou je niet kunnen stellen dat mensen die Epo verkopen, apothekers, artsen e.a., aan sporters vervolgd moeten worden wegens poging-tot-doodslag, m.a.w. hier het strafrecht op laten toepassen. Is hier iets van bekend?
In plaats van de renners (of andere sporters) aan te pakken geef je de mensen of organisaties die epo verkopen minimaal 4 jaar gevangenisstraf. Dat werkt mijns inziens beter.

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 09 sep 2006 22:50

Quoten: Origineel geplaatst door Jan W.F. op 09 September 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 27 Juni 2006


Epo zorgt idd enkel voor dat je lichaam meer rode bloedlichaampjes aan gaat maken. Hierdoor kan je bloed meer zuurstof bevatten en hoeft je hart dus minder vaak te slaan om evenveel zuurstof naar de spieren te krijgen.
Nadeel is dat je weer bloedverdunners moet slikken omdat je anders dicht slibt doordat je bloed te dik is geworden. Neem je geen verdunners en genoeg Epo dan is het een kwestie van tijd voor je dood op de grond ligt met een hersen- of hartinfarct.



Interessant. Trombose bedoel je dus.
Maar zou je niet kunnen stellen dat mensen die Epo verkopen, apothekers, artsen e.a., aan sporters vervolgd moeten worden wegens poging-tot-doodslag, m.a.w. hier het strafrecht op laten toepassen. Is hier iets van bekend?
In plaats van de renners (of andere sporters) aan te pakken geef je de mensen of organisaties die epo verkopen minimaal 4 jaar gevangenisstraf. Dat werkt mijns inziens beter.


Poging tot doodslag lijkt me een beetje erg overdreven. Pas als het echt fout gaat kun je er misschien iets mee doen.
Er is toch wel iets van regelgeving op het gebied van medicijnen die op recept te verkrijgen zijn? Die zijn toch niet vrij verhandelbaar? Overigens is er dan in het buitenland wel makkelijk aan te komen, dus het aanpakken van handel lijkt me dweilen met de kraan open.

janw.f.
Forum-lid
Berichten: 1248
Lid geworden op: 27 aug 2006 19:48

janw.f. 09 sep 2006 22:56

Quoten: Origineel geplaatst door *PFW* op 09 September 2006

Interessant. Trombose bedoel je dus.

Maar zou je niet kunnen stellen dat mensen die Epo verkopen, apothekers, artsen e.a., aan sporters vervolgd moeten worden wegens poging-tot-doodslag, m.a.w. hier het strafrecht op laten toepassen. Is hier iets van bekend?
In plaats van de renners (of andere sporters) aan te pakken geef je de mensen of organisaties die epo verkopen minimaal 4 jaar gevangenisstraf. Dat werkt mijns inziens beter.


Poging tot doodslag lijkt me een beetje erg overdreven. Pas als het echt fout gaat kun je er misschien iets mee doen.
Er is toch wel iets van regelgeving op het gebied van medicijnen die op recept te verkrijgen zijn? Die zijn toch niet vrij verhandelbaar? Overigens is er dan in het buitenland wel makkelijk aan te komen, dus het aanpakken van handel lijkt me dweilen met de kraan open.


T'was maar een kleine ingeving. Ik vraag me alleen af wat iemand met epo moet op recept, zo thuis in de woonkamer... Zoiets lijkt mij alleen nuttig in een ziekenhuis. Of zijn er mensen bekend die epo nodig hebben, omdat ze een tekort aan natuurlijke epo hebben?
Ik las op dit forum ook dat als je kunstmatige epo inneemt, je lichaamseigen (natuurlijke) epo afgebroken wordt, als dat zo is heb je er natuurlijk niets aan, of is dat niet waar?

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 09 sep 2006 23:18

Quoten: Origineel geplaatst door Jan W.F. op 09 September 2006


Ik vraag me alleen af wat iemand met epo moet op recept, zo thuis in de woonkamer... Zoiets lijkt mij alleen nuttig in een ziekenhuis. Of zijn er mensen bekend die epo nodig hebben, omdat ze een tekort aan natuurlijke epo hebben?

Ter voorbereiding op operaties (knie prothese, heup protheses en bij kanker chirurgie wordt het ook steeds meer ingezet. Dit allemaal onder het motto; wie meer "bloed" heeft kan tijdens OK ook meer verliezen voordat je werkelijk te weinig hebt. Verder kunnen nierpatienten een gestoorde/ geen aanmaak van natuurlijk epo hebben , ter vervanging krijgen ze dit toegediend. Het is dus erg nuttig dat deze mensen epo krijgen en het lijkt me sterk dat dit de groep is die het op de "markt" brengt. Hoe het er dan wel komt ??? Foute doktoren met nep recepten?

Plaats reactie