Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

brake pad test

ronengels
Forum-lid
Berichten: 389
Lid geworden op: 21 jul 2005 12:41

ronengels 18 jun 2006 02:51

Een beetje off topic, maar het vliegtuig waarop ik vlieg, de Boeing 777 heeft Carbon remschijven. In ons manual staat dat de slijtage, en hitte opbouw veel minder is bij kort en krachtig remmen, dan bij lang en licht remmen. Het 'riding the brakes' wordt om die reden sterk afgeraden.
Harde wind is meestal tegen.

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2777
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 18 jun 2006 11:09

Klopt Ron en da's nou net wat veel toerders tijdens een afdaling doen: met aangetrokken remmen rijden omdat de snelheid dan laag blijft en ze makkelijker kunnen corrigeren (ze vergeten even dat als je remmen heet worden er niets meer te remmen valt). Juiste techniek is om net voor de bocht zo hard als noodzekelijk is te remmen en na de bocht een poos niet (= koeling).
Remmen slijten overigens in Nederland nauwelijks aangezien ze zelden of nooit zwaar belast worden. 

ilko
Forum-lid
Berichten: 1237
Lid geworden op: 23 aug 2004 12:53
Locatie: Arnhem

ilko 18 jun 2006 13:28

Inderdaad, heb zo ooit iemand met twee letterlijk blauw/zwarte voorremschijven (motor) zien eindigen na een ritje van een berg af. Had nooit geleerd dat je ook gewoon terug kunt schakelen ipv continu met je rem erop rijden...

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 18 jun 2006 14:37

Ergo: pompend remmen!

pietalala
Forum-lid
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 dec 2005 11:10

pietalala 18 jun 2006 15:53

Gewoon even tussendoor. Een vriend van me had hyperons gekocht voor bandjes en kreeg hierbij de remblokjes bij die hij diende te gebruiken.. Maar koppig dat hij was gebruikte hij BBB remblokjes en remde zijn velg helemaal kapot. Beide velgen waren zo hol als iets en waren niet echt goed meer om mee te rijden.
Natuurlijk krijgt hij van campa geen wielen meer onder garantie. Wel spijtig want ze stonden prachtig in zijn fiets.
Hij zal dit geen 2x meer doen... Want... Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen.
 
greets
http://www.passievoorwielrennen.forumup.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
<br>
<br>

bm-biker
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 mei 2006 10:39

bm-biker 18 jun 2006 16:20

Welke blokken remmen het best met Zipp velgen?
Momenteel gebruik ik corima blokken.
Mogen die blokken ook gebruikt worden icm met alu velgen? zo ja, wat dan met de slijtage?
 
postamble();

gilvaneyck
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 mei 2006 20:50

gilvaneyck 18 jun 2006 16:39

waarom mag carsan altijd die spullen testen
maar bon, als je ze daarna aan mij doorverkoopt egen een zacht prijsje dan zwijg ik

daftreks
Forum-lid
Berichten: 662
Lid geworden op: 19 sep 2005 17:31

daftreks 18 jun 2006 16:40

Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 17 Juni 2006


Een wegtest heeft in mijn ogen niet heel veel zin (wel leuk natuurlijk). Je kunt onmogelijk zorgen voor gelijke omstandigheden voor alle te testen blokken en het minste beetje olie verziekt het eindresultaat.
Een test van de meest vernietigende remblokken zou nog wel wat zijn
Persoonlijk denk ik dat de Mavic (= tektro) blokken en de Shimano blokken hier om te winst gaan strijden, mij is het eens gelijk om met de mavic blokken zodanig te remmen dat de vonken eraf sloegen.
Bij de Alu gok ik op winst voor koolstop of Swisstop (die overigens voor een hele reeks andere merken produceren). De dura Ace 7800 zijn ook niet slecht, ze remmen super maar zijn desatreus voor je velg.
Voor carbon is er maar 1 mogelijke winnaar namelijk Swisstop (= lightweight).
Kurkblokken zijn inmiddels achterhaald en koolstop blokken goed maar veel te zacht.
En Ron: ik denk dat de blokken wel degelijk goed waren maar dat de vorige eigenaar de toplaag simpelweg heeft verbrand met te lang doorremmen.

Sharkman, ik heb sinds kort ook de lightweight remblokjes en ik las dat deze ook bruikbaar zijn op een alu velg.. klopt dit? Is het niet gevaarlijk om eerst op je alu velgen te remmen, waarbij mss flintertjes alu in de blokjes komen en dan vrolijk op je carbon remrand te remmen?
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé

pietalala
Forum-lid
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 dec 2005 11:10

pietalala 18 jun 2006 16:54

Op salden.nl staat dat de Lighweigth remblokjes te gerbuiken zijn voor alu en carbon remrand. Wel zou ik dit niet aanraden, als je ze niet switched tussen alu en carbon remrand. Een vriend van me heeft zo zijn Corima wielen kapot geremd op het remvlak doordat er een stukje aluminium in zijn remblokje bleef steken. Geen garantie. Wel balen....
greets
http://www.passievoorwielrennen.forumup.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
<br>
<br>

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2777
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 18 jun 2006 16:56

Inderdaad je snijdt je velgen kapot bovendien zijn de blokken niet geschikt voor alu. Swisstop maakt niet voor niets zwarte blokken voor alu, groen voor keramisch en wedstrijd/alu en geel voor carbon.

kuiper
Forum-lid
Berichten: 2041
Lid geworden op: 13 nov 2005 15:17
Locatie: Wateringen
Contact

kuiper 18 jun 2006 19:18

Quote: Origineel geplaatst door bm-biker op 18 Juni 2006
Welke blokken remmen het best met Zipp velgen?Momenteel gebruik ik corima blokken.Mogen die blokken ook gebruikt worden icm met alu velgen? zo ja, wat dan met de slijtage? <CRIPT language=javascript>postamble();</CRIPT>


Niet je corima remblokken gebruiken op de alu velg, als je dan terug neem aan dat je Zipp een tube versie is, dan snij je je velg kapot tijdens het remmen

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 19 jun 2006 16:35

Ik vraag mij af in hoeverre aluminium velgen slijten op de racefiets in normale rij omstandigheden, oftewel met af en toe een buitje. Hoeveel km gaat een setje velgen eigenlijk mee? Van veldrijden weet ik dat bij een maat van me je rustig in één winter een set alumnium velgen verslijt. Das natuurlijk logisch met al dat zand ertussen.
Maakt het verder veel verschil of je bij slecht weer (= regen) een goedkope set wielen erin steekt of dat je je dure wielen (in mijn geval Eurus) erin laat zitten?

Plaats reactie