welke wielen
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Quoten: Origineel geplaatst door rombaft op 27 Juni 2006
ik weet niet wat aerodynamisch in jouw woordenboek betekend maar de eurus 2006 versie heeft platte spaken gekregen
http://www.campagnolo.com/pics/EURUS-Black_Spokes.jpg
en wat heeft de materiaalkeuze nu in gods naam met aerodynamica te maken?
Die "platte" alu spaken zijn vreselijk dik in vergelijking met een stalen spaak als bijv Sapim Race. Daardoor zijn ze totaal niet aerodynamisch. Een alu spaak met de dikte van een stalen spaak maken zou resulteren in een wiel waar meteen de spaken uitbreken. Alu spaken moeten dik zijn om sterk genoeg te zijn.
Platte spaken zijn Sapim CX-ray en DT aerolite bijv. Zo'n spaak valt in het niet bij zo'n lompe aluminium spaak.
ik weet niet wat aerodynamisch in jouw woordenboek betekend maar de eurus 2006 versie heeft platte spaken gekregen
http://www.campagnolo.com/pics/EURUS-Black_Spokes.jpg
en wat heeft de materiaalkeuze nu in gods naam met aerodynamica te maken?
Die "platte" alu spaken zijn vreselijk dik in vergelijking met een stalen spaak als bijv Sapim Race. Daardoor zijn ze totaal niet aerodynamisch. Een alu spaak met de dikte van een stalen spaak maken zou resulteren in een wiel waar meteen de spaken uitbreken. Alu spaken moeten dik zijn om sterk genoeg te zijn.
Platte spaken zijn Sapim CX-ray en DT aerolite bijv. Zo'n spaak valt in het niet bij zo'n lompe aluminium spaak.
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 27 Juni 2006
Quoten: Origineel geplaatst door rombaft op 27 Juni 2006
ik weet niet wat aerodynamisch in jouw woordenboek betekend maar de eurus 2006 versie heeft platte spaken gekregen
http://www.campagnolo.com/pics/EURUS-Black_Spokes.jpg
en wat heeft de materiaalkeuze nu in gods naam met aerodynamica te maken?
Die "platte" alu spaken zijn vreselijk dik in vergelijking met een stalen spaak als bijv Sapim Race. Daardoor zijn ze totaal niet aerodynamisch. Een alu spaak met de dikte van een stalen spaak maken zou resulteren in een wiel waar meteen de spaken uitbreken. Alu spaken moeten dik zijn om sterk genoeg te zijn.
Platte spaken zijn Sapim CX-ray en DT aerolite bijv. Zo'n spaak valt in het niet bij zo'n lompe aluminium spaak.
heb je die wielen reeds in je handen gehad ? ik heb ze eens goed bekeken bij van eyck,en die spaken zijn allesbehalve dik , en de dikte heeft er zelfs ook niet zoveel mee te maken, meer de vorm van je spaak.
bv een LW wiel heeft redelijk dikke spaken, echter qua aero kan er niemand aan tippen door hun vorm.
nu, wat ik reeds zei, de eurus velg is geen super aero veld, maar wel iets tussenin licht en aero (in die prijsklasse althans) .
Quoten: Origineel geplaatst door rombaft op 27 Juni 2006
ik weet niet wat aerodynamisch in jouw woordenboek betekend maar de eurus 2006 versie heeft platte spaken gekregen
http://www.campagnolo.com/pics/EURUS-Black_Spokes.jpg
en wat heeft de materiaalkeuze nu in gods naam met aerodynamica te maken?
Die "platte" alu spaken zijn vreselijk dik in vergelijking met een stalen spaak als bijv Sapim Race. Daardoor zijn ze totaal niet aerodynamisch. Een alu spaak met de dikte van een stalen spaak maken zou resulteren in een wiel waar meteen de spaken uitbreken. Alu spaken moeten dik zijn om sterk genoeg te zijn.
Platte spaken zijn Sapim CX-ray en DT aerolite bijv. Zo'n spaak valt in het niet bij zo'n lompe aluminium spaak.
heb je die wielen reeds in je handen gehad ? ik heb ze eens goed bekeken bij van eyck,en die spaken zijn allesbehalve dik , en de dikte heeft er zelfs ook niet zoveel mee te maken, meer de vorm van je spaak.
bv een LW wiel heeft redelijk dikke spaken, echter qua aero kan er niemand aan tippen door hun vorm.
nu, wat ik reeds zei, de eurus velg is geen super aero veld, maar wel iets tussenin licht en aero (in die prijsklasse althans) .
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Berichten: 2435
- Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
- Locatie: Deventer
- Contact
Ik ben het wel eens met amclassic, heb nu net even m'n spaken goed bekeken en ze zijn inderdaad wel dik. Wat ik echter denk is dat ze ondanks hun dikte toch aero zijn vanwege hun platte vorm. Ze zijn als het ware langer (tov de wind waar ze doorheen snijden) geworden. Dit is aero, denk maar aan die brede zadelpennen die ze bijvoorbeeld bij Giant weleens hadden.
Kijk eens naar de Ritchey WCS Protocol wielen.
Zijn redelijk hoog ( goed voor triathlon ) en minder dan 1500 gr per setje.
Zijn echt mooie wielen om te zien en niet iedereen rijd er mee. Achter 24 en voor 20 aero spaken, dus ook redelijk stevig.
Ik heb er zo'n 2000 km tot nu toe mee gereden en ze bevallen mij uitstekend.
Zijn nieuw verkrijgbaar voor rond de 300 euro .
Zijn redelijk hoog ( goed voor triathlon ) en minder dan 1500 gr per setje.
Zijn echt mooie wielen om te zien en niet iedereen rijd er mee. Achter 24 en voor 20 aero spaken, dus ook redelijk stevig.
Ik heb er zo'n 2000 km tot nu toe mee gereden en ze bevallen mij uitstekend.
Zijn nieuw verkrijgbaar voor rond de 300 euro .
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Quoten: Origineel geplaatst door spietpiet op 17 Juli 2006
Zijn echt mooie wielen om te zien en niet iedereen rijd er mee. Achter 24 en voor 20 aero spaken, dus ook redelijk stevig.
Die conclusie snap ik niet helemaal. 20/24 roept bij mij toch geen idee van stevigheid ofzo op.
Zijn echt mooie wielen om te zien en niet iedereen rijd er mee. Achter 24 en voor 20 aero spaken, dus ook redelijk stevig.
Die conclusie snap ik niet helemaal. 20/24 roept bij mij toch geen idee van stevigheid ofzo op.
Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 17 Juli 2006
Quoten: Origineel geplaatst door spietpiet op 17 Juli 2006Zijn echt mooie wielen om te zien en niet iedereen rijd er mee. Achter 24 en voor 20 aero spaken, dus ook redelijk stevig.
Die conclusie snap ik niet helemaal. 20/24 roept bij mij toch geen idee van stevigheid ofzo op.
Kijk bijvoorbeeld eens naar Shimano wielen met maar 16 spaken. Heb bij andere 1 spaak zien knappen en meteen is met het wiel niet meer te rijden.
Natuurlijk is een een 32 spaakswiel degelijker, maar helaas vaak zwaarder.
De Ritchey wielen zijn een mooi compromis tussen gewicht, aero eigenschappen en stevigheid voor een redelijke prijs.
Tevens zijn het ook wielen die er goed uitzien.
Quoten: Origineel geplaatst door spietpiet op 17 Juli 2006Zijn echt mooie wielen om te zien en niet iedereen rijd er mee. Achter 24 en voor 20 aero spaken, dus ook redelijk stevig.
Die conclusie snap ik niet helemaal. 20/24 roept bij mij toch geen idee van stevigheid ofzo op.
Kijk bijvoorbeeld eens naar Shimano wielen met maar 16 spaken. Heb bij andere 1 spaak zien knappen en meteen is met het wiel niet meer te rijden.
Natuurlijk is een een 32 spaakswiel degelijker, maar helaas vaak zwaarder.
De Ritchey wielen zijn een mooi compromis tussen gewicht, aero eigenschappen en stevigheid voor een redelijke prijs.
Tevens zijn het ook wielen die er goed uitzien.