Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Shimano compact: getik

_pfw_
Forum-lid

_pfw_ 25 jun 2006 18:29

Quoten: Origineel geplaatst door NEOS op 25 Juni 2006

Quoten: Origineel geplaatst door *PFW* op 25 Juni 2006

Een compact met een middenblad? En 105?
De compact op 105 niveau komt pas in het najaar uit en heeft slechts 2 bladen...
Maar goed, op het middenblad van je 105-triple heb je dus last van getik. Loopt de ketting niet ergens tegen aan?

Nee dat zeker niet  in het begin was het soms een  tikje maar gisteren was het een stuk meer. ( ik dacht dat ik een compact had ,ik weet dus niet wat hieronder verstaan wordt lg eens uit wat het is  mijn tandwielen voor zijn nl 30-40-50).

Compact heeft te maken met de steek van de kettingbladen. Als het over een compact gaat, wordt meestal over een dubbel.

neos
Forum-lid

neos 25 jun 2006 22:31

Quoten: Origineel geplaatst door panschpieng op 25 Juni 2006

NEOS, gebruik je over het algemeen het middenblad meer als de andere twee? Kan mischien slijtage zijn.

Nee joh fiets is splinternieuw
cornelli racing cycles Uden

timo002
Forum-lid

timo002 26 jun 2006 18:38

Dat het na verloop van tijd optreed en niet direct lijkt echt iets van loslopende onderdelen of dergelijke. Maar jah, als dat het probleem niet is... moeilijk.
@NEOS:Tikt het geheel in elke versnelling of enkel wanneer je de kleinere achter tandwielen gebruikt? In het begin had in met mijn triple Ultegra 10 speed crank ook dat deze tikte in het middelste blad en achter in een klein tandwiel. Het bleek dat de ketting als deze op spanning staat soms tegen het buitenblad aan "sloeg" waardoor deze dus constant een tikkend geluid maakt. De ketting staat dan dus zo schuin dat deze het buitenblad aanraakt. Wanneer ik de fiets afstelde deed de ketting dit niet omdat deze dan eigenlijk "los" hing.
Je geeft aan dat je tijdens het klimmen er geen last van hebt --> bij klimmen gebruik je waarschijnlijk achter ookal de wat grotere tandwielen waardoor je ketting juist verder van je 3e blad af komt te staan.
Bij mij hield het geheel er na ongeveer 1000 km wel mee op, waarschijnlijk omdat de ketting wat losser is geworden en de bramen op de tandwielen weggesleten zijn...?
Succes is niet voor altijd, en falen is niet fataal.

joopz
Forum-lid

joopz 26 jun 2006 21:47

Je denkt alleen maar dat het je crankstel is, maar het is in werkelijkheid je zadelpen die droog in je frame 'kraakt'.
Omdat je op het buitenblad met een andere belasting / frequentie trapt stopt het kraken.
Remedie; zadelpen eruit, goed schoon maken evenals de buis van je frame, de onderdelen goed in de montagepasta zetten, monteren de hele handel en fietsen maar.
Je kunt van tevoren ook even staand op de pedalen fietsen, grote kans dat het kraken verdwijnt.
Dit is een van de nadelen van alu, het kraakt voor, je hoort het achter. Net een soort klankkast.

Succes.

neos
Forum-lid

neos 27 jun 2006 00:26

Nou er zit aardig wat vet om mijn zadelpen zo dat ik denk dat dit het niet is ikga meer voor de braampjes op het mdden tandwiel....

neos
Forum-lid

neos 03 jul 2006 15:39

En de winnaar is Spietpiet na het aanraaien van de inbussen van de voortandwielen en een beetje olie op de ketting was het tikken verleden tijd.

booneke
Forum-lid

booneke 17 jul 2006 23:47

Heb voor het seizoen ook een shimano cranckstel geplaatst... en ook bij mij hoorde ik na een paar dagen een vervelend getik wat luider werd als er meer kracht op het cranck werd gezet. Dat begon me ferm op mijn heupen te werken, dus de boel uiteen gehaald, de luchtkompressor ertegenaan gehouden en opnieuw goed ingevet maar alleen met die speciale kettingolie uit de spuitbus. En, geloof het of niet... ik rij nu al zo een tweeduizend km zonder dat vervelend gekraak....

Let op voor auto´s op de fietspaden

Plaats reactie