Compact cranckstel, triple-derailleur
Quoten: Origineel geplaatst door scottwilko op 30 Mei 2006
Met voorbladen van 50 en 34 heb je 16 tanden verschil, wat niet altijd goed zal schakelen. Dit is wel een bekend probleem wat dus opgelost wordt door een triple derailleur te plaatsen. Vind ik wel een goede zet van canondale dan. Campa heeft ook niet voor niets een speciale compakt derailleur.
En toch werkt het met de Shimi compact wel ok. Heb die bij mijn vriendin gemonteerd ipv normale Ultegra dubbel en dit schakelt prima.
Met voorbladen van 50 en 34 heb je 16 tanden verschil, wat niet altijd goed zal schakelen. Dit is wel een bekend probleem wat dus opgelost wordt door een triple derailleur te plaatsen. Vind ik wel een goede zet van canondale dan. Campa heeft ook niet voor niets een speciale compakt derailleur.
En toch werkt het met de Shimi compact wel ok. Heb die bij mijn vriendin gemonteerd ipv normale Ultegra dubbel en dit schakelt prima.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4762
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Ja dat het goed kan werken weet ik zelf ook wel. Ik heb zelf ook een compakt met 50 en 36 bladen en een normale veloce derailleur. Maar canondale is een groot bedrijf die geen problemen wil ook niet bij fietsen die afgelevert worden aan personen die geen derailleur af kunnen stellen. En als zij dat op deze manier proberen te voorkomen, prima toch.
Ik heb zelf een FSA SL-K Compact met 50-34 en een standaard double Ultegra derailleur. Gaat echt prima!
Wat mij betreft dus geen reden om een triple derailleur te gebruiken ipv de gewone derailleur.
En nu ga ik dus voor het oud-Hollandsche platteland mijn 34 door een 38 vervangen. En dan hopen dat het nog net zo prima gaat......
Wat mij betreft dus geen reden om een triple derailleur te gebruiken ipv de gewone derailleur.
En nu ga ik dus voor het oud-Hollandsche platteland mijn 34 door een 38 vervangen. En dan hopen dat het nog net zo prima gaat......
Ambitie: veel
Tijd: te weinig
Tijd: te weinig
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Quoten: Origineel geplaatst door andy op 31 Mei 2006
ik heb een ultegra 50-39 crankstel,mijn vraag is of ik de 39 kan vervangen door een 36?
idd kan niet. Een 38 zou nog wel moeten passen. Wordt geleverd door bijvoorbeeld stronglight. Dit is de kleinste maat die op een "normaal" crankstel past
ik heb een ultegra 50-39 crankstel,mijn vraag is of ik de 39 kan vervangen door een 36?
idd kan niet. Een 38 zou nog wel moeten passen. Wordt geleverd door bijvoorbeeld stronglight. Dit is de kleinste maat die op een "normaal" crankstel past
Bij mijn broers FSA compact (50 - 34) gaat het met normale derailleur net aan. Het rondtrappen van 34 - 14 (cassette 13-26) gaat moeizaam, aangezien de achterderailleur dan in de uiterste stand staat en hij de ketting niet strak kan trekken. Met een langere slag zou dit veel beter gaan. In de praktijk rijdt hij trouwens alleen maar op de 50, dus in Nederland heeft hij er geen last van.
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 31 Mei 2006
Quoten: Origineel geplaatst door andy op 31 Mei 2006
ik heb een ultegra 50-39 crankstel,mijn vraag is of ik de 39 kan vervangen door een 36?
Nee dat kan niet.
Dat weet je niet 100 zeker. Het kan namelijk dat hij nu al een compact cranckstel heeft met 110BCD (zeker gezien de 50 die erop ligt). En dat de oorspronkelijke 34 (0f 36) vervangen is door een 39. Maar die kans is wel erg klein
Quoten: Origineel geplaatst door andy op 31 Mei 2006
ik heb een ultegra 50-39 crankstel,mijn vraag is of ik de 39 kan vervangen door een 36?
Nee dat kan niet.
Dat weet je niet 100 zeker. Het kan namelijk dat hij nu al een compact cranckstel heeft met 110BCD (zeker gezien de 50 die erop ligt). En dat de oorspronkelijke 34 (0f 36) vervangen is door een 39. Maar die kans is wel erg klein
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Quoten: Origineel geplaatst door wezep op 01 Juni 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 31 Mei 2006
Quoten: Origineel geplaatst door andy op 31 Mei 2006
ik heb een ultegra 50-39 crankstel,mijn vraag is of ik de 39 kan vervangen door een 36?
Nee dat kan niet.
Dat weet je niet 100 zeker. Het kan namelijk dat hij nu al een compact cranckstel heeft met 110BCD (zeker gezien de 50 die erop ligt). En dat de oorspronkelijke 34 (0f 36) vervangen is door een 39. Maar die kans is wel erg klein
Er bestaan geen Ultegra compact crankstellen, toch?
De FC-R700 compact crank van Shimano is wel Ultegra niveau, maar valt buiten de groep.
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 31 Mei 2006
Quoten: Origineel geplaatst door andy op 31 Mei 2006
ik heb een ultegra 50-39 crankstel,mijn vraag is of ik de 39 kan vervangen door een 36?
Nee dat kan niet.
Dat weet je niet 100 zeker. Het kan namelijk dat hij nu al een compact cranckstel heeft met 110BCD (zeker gezien de 50 die erop ligt). En dat de oorspronkelijke 34 (0f 36) vervangen is door een 39. Maar die kans is wel erg klein
Er bestaan geen Ultegra compact crankstellen, toch?
De FC-R700 compact crank van Shimano is wel Ultegra niveau, maar valt buiten de groep.
Quote: Origineel geplaatst door Niklas2 op 31 Mei 2006
Ik heb zelf een FSA SL-K Compact met 50-34 en een standaard double Ultegra derailleur. Gaat echt prima!Wat mij betreft dus geen reden om een triple derailleur te gebruiken ipv de gewone derailleur.En nu ga ik dus voor het oud-Hollandsche platteland mijn 34 door een 38 vervangen. En dan hopen dat het nog net zo prima gaat......
Ik heb het zelfde crankstel en ga een standaard Dura-Ace 2×9 voorderr. gebruiken. Wil ook op het vlakke een 38 monteren en achter 12-23.
Wanneer ik naar het buitenland ga wil ik de 34 met achter een 12-27 gebruiken.
Heb voor deze combinatie wel een triple achterderr.
(dus met lange kooi) aangeschaft.
Moet alles nog monteren, ben echt heel benieuwd naar schakelgedrag en hoe het rijd.
Ik heb zelf een FSA SL-K Compact met 50-34 en een standaard double Ultegra derailleur. Gaat echt prima!Wat mij betreft dus geen reden om een triple derailleur te gebruiken ipv de gewone derailleur.En nu ga ik dus voor het oud-Hollandsche platteland mijn 34 door een 38 vervangen. En dan hopen dat het nog net zo prima gaat......
Ik heb het zelfde crankstel en ga een standaard Dura-Ace 2×9 voorderr. gebruiken. Wil ook op het vlakke een 38 monteren en achter 12-23.
Wanneer ik naar het buitenland ga wil ik de 34 met achter een 12-27 gebruiken.
Heb voor deze combinatie wel een triple achterderr.
(dus met lange kooi) aangeschaft.
Moet alles nog monteren, ben echt heel benieuwd naar schakelgedrag en hoe het rijd.
Om even terug te keren naar het onderwerp van het topic: Je doet er goed aan om toch een normale Ultegra derailleur te laten monteren.
Enkele weken geleden heb ik mijn Trek opgehaald bij Salden en bleek een triple derailleur te zijn gemonteerd in combinatie met de Shimano compact. Tijdens een eerste trainingsritje functioneerde het nog goed, maar enkele dagen later heb ik de laatste 80 km van de Steven Rooks Classic op het kleine blad moeten rijden.
Als je naar de binnenkant van de kooi van een Ultegra triple derailleur kijkt, zie je dat deze eerst recht naar beneden loop om te stijgen van het middenblad naar het grote blad. Daaronder loopt 'ie schuin weg en weer vervolgens weer recht, om te stijgen van het kleine blad naar het middenblad.
Als je deze derailleur op een compact monteert, wordt de ketting bij het schakelen van klein naar groot niet door het eerste rechte deel van de derailleur verplaatst, maar door het schuine deel. Dit komt door het kleine formaat van het 34 blad. Dit was er bij mij oorzaak van dat het schakelen steeds beroerder ging.
Teruggekomen bij Salden gaven ze toe dat dit een fout was en hebben ze direct zonder discussie een normale derailleur geplaatst. Deze schakelt zoals je mag verwachten. Niet voor niets stelt Shimano heel duidelijk de triple derailleur alleen te gebruiken in combinatie met een triple cranck.
Enkele weken geleden heb ik mijn Trek opgehaald bij Salden en bleek een triple derailleur te zijn gemonteerd in combinatie met de Shimano compact. Tijdens een eerste trainingsritje functioneerde het nog goed, maar enkele dagen later heb ik de laatste 80 km van de Steven Rooks Classic op het kleine blad moeten rijden.
Als je naar de binnenkant van de kooi van een Ultegra triple derailleur kijkt, zie je dat deze eerst recht naar beneden loop om te stijgen van het middenblad naar het grote blad. Daaronder loopt 'ie schuin weg en weer vervolgens weer recht, om te stijgen van het kleine blad naar het middenblad.
Als je deze derailleur op een compact monteert, wordt de ketting bij het schakelen van klein naar groot niet door het eerste rechte deel van de derailleur verplaatst, maar door het schuine deel. Dit komt door het kleine formaat van het 34 blad. Dit was er bij mij oorzaak van dat het schakelen steeds beroerder ging.
Teruggekomen bij Salden gaven ze toe dat dit een fout was en hebben ze direct zonder discussie een normale derailleur geplaatst. Deze schakelt zoals je mag verwachten. Niet voor niets stelt Shimano heel duidelijk de triple derailleur alleen te gebruiken in combinatie met een triple cranck.