volgens mij moet je hier op met een 28" achterwiel en een 20" voorwiel, crossbanden, een mtb verzet en hydraulische remmen op velg EN naafremmen!
de eerste die de foto van zo'n fiets post, krijgt 5 km kopwerk van mij voor niets
zwaar respect voor de helden die boven komen. je zal trouwens maar in dat dorpje wonen en naar school moeten op de fiets
Scanuppia: 20% gem. piek 45% de verslagen
Quoten: Origineel geplaatst door jero2 op 16 Januari 2007
Helaas geen tijd en beginplaats en aantal stops: maar alle respect, alles gefietst, knap werk Tinn!!
>> Tinn Miniem Holland Geplaatst: Do Aug 31, 2006 op
Ik lees dit draadje nu pas. Het verhaal heb ik destijds geplaatst op wielertoerist maar ff voor de duidelijkheid: Ik heb de Scanuppia (nog) niet bedwongen. Dat is teveel eer. Dit verhaal is geschreven door een ander lid van het Brevet Internationel des Grimpeurs (BIG)(een hongaar volgens mij maar ben nu zijn naam kwijt).
Helaas geen tijd en beginplaats en aantal stops: maar alle respect, alles gefietst, knap werk Tinn!!
>> Tinn Miniem Holland Geplaatst: Do Aug 31, 2006 op
Ik lees dit draadje nu pas. Het verhaal heb ik destijds geplaatst op wielertoerist maar ff voor de duidelijkheid: Ik heb de Scanuppia (nog) niet bedwongen. Dat is teveel eer. Dit verhaal is geschreven door een ander lid van het Brevet Internationel des Grimpeurs (BIG)(een hongaar volgens mij maar ben nu zijn naam kwijt).
Leef! Fiets!
Quoten: Origineel geplaatst door skimons op 25 April 2007
volgens mij moet je hier op met een 28" achterwiel en een 20" voorwiel, crossbanden, een mtb verzet en hydraulische remmen op velg EN naafremmen! de eerste die de foto van zo'n fiets post, krijgt 5 km kopwerk van mij voor niets zwaar respect voor de helden die boven komen. je zal trouwens maar in dat dorpje wonen en naar school moeten op de fiets
als ik scout van een protourploeg was, zou ik als de bliksem daarnaartoe reizen om een paar van die boerenkinkels van de fiets te plukken
volgens mij moet je hier op met een 28" achterwiel en een 20" voorwiel, crossbanden, een mtb verzet en hydraulische remmen op velg EN naafremmen! de eerste die de foto van zo'n fiets post, krijgt 5 km kopwerk van mij voor niets zwaar respect voor de helden die boven komen. je zal trouwens maar in dat dorpje wonen en naar school moeten op de fiets
als ik scout van een protourploeg was, zou ik als de bliksem daarnaartoe reizen om een paar van die boerenkinkels van de fiets te plukken
no pain no gain
>Ik lees dit draadje nu pas. Het verhaal heb ik destijds geplaatst op wielertoerist maar ff voor de duidelijkheid: Ik heb de Scanuppia (nog) niet bedwongen. Dat is teveel eer. Dit verhaal is geschreven door een ander lid van het Brevet Internationel des Grimpeurs (BIG)(een hongaar volgens mij maar ben nu zijn naam kwijt).
>
Heel sportief Tinn, om even te melden. Dus jou eigen verslag komt nog ?
Ik heb flink gezocht naar verslagen vandaar dat ik (copy-paste) zonder toestemming te vragen een paar verslagen heb overgenomen.
>als ik scout van een protourploeg was, zou ik als de bliksem daarnaartoe reizen om een paar van die boerenkinkels van de fiets te plukken >
Leuk ook om in een tussenuur of de pauze ff naar huis te knallen...
Ik ben het overigens eens met eerdere schrijvers dat sterke mountainbikers met power meer kans hebben op een non-stop klim: ik heb zelf ook met de MTB gedaan. Ik ben nog steeds erg benieuwd naar het eerste non-stop verslag. En als je toch veel mensen ziet harken (AG) op het steilste stuk van de Keutenberg (18) bedenk dat je dat dus kilometers lang moet doen!
Maar (Martin of Oege?) er zijn bikkels die het kunnen! En er komt weer een nieuwe, warme zomer aan en jullie weten nu waar Scanuppia ligt en die foto van jezelf met het 45 bord is echt een must-have voor echte klimmers!
>
Heel sportief Tinn, om even te melden. Dus jou eigen verslag komt nog ?
Ik heb flink gezocht naar verslagen vandaar dat ik (copy-paste) zonder toestemming te vragen een paar verslagen heb overgenomen.
>als ik scout van een protourploeg was, zou ik als de bliksem daarnaartoe reizen om een paar van die boerenkinkels van de fiets te plukken >
Leuk ook om in een tussenuur of de pauze ff naar huis te knallen...
Ik ben het overigens eens met eerdere schrijvers dat sterke mountainbikers met power meer kans hebben op een non-stop klim: ik heb zelf ook met de MTB gedaan. Ik ben nog steeds erg benieuwd naar het eerste non-stop verslag. En als je toch veel mensen ziet harken (AG) op het steilste stuk van de Keutenberg (18) bedenk dat je dat dus kilometers lang moet doen!
Maar (Martin of Oege?) er zijn bikkels die het kunnen! En er komt weer een nieuwe, warme zomer aan en jullie weten nu waar Scanuppia ligt en die foto van jezelf met het 45 bord is echt een must-have voor echte klimmers!
Quoten: Origineel geplaatst door fiedoo op 02 Mei 2007
vraagje: hoe kun je nu in godsnaam nog verder met en op je fiets als je moet stoppen op een steil stuk van 45?
Ik denk dat MTB'ers dat beter kunnen dan racers. De ene keer dat ik in de Alpen op een MTB heb gezeten, vroeg ik mezelf af hoe ik moest stoppen op een helling van 45 procent omlaag. De oplossing was overigens heel simpel. Gewoon over de kop en en je broer als stootkussen gebruiken. Je fiets dwars zetten op de weg, uitklikken met het juiste been, en je staat. Ik probeerde met mijn verkeerde been te staan, die aan de afgrondzijde, maar het had net die aan de klimzijde moeten zijn. Verder rijden gaat hetzelfde. Dwars wegrijden en met flinke cadans omhoog sturen.
vraagje: hoe kun je nu in godsnaam nog verder met en op je fiets als je moet stoppen op een steil stuk van 45?
Ik denk dat MTB'ers dat beter kunnen dan racers. De ene keer dat ik in de Alpen op een MTB heb gezeten, vroeg ik mezelf af hoe ik moest stoppen op een helling van 45 procent omlaag. De oplossing was overigens heel simpel. Gewoon over de kop en en je broer als stootkussen gebruiken. Je fiets dwars zetten op de weg, uitklikken met het juiste been, en je staat. Ik probeerde met mijn verkeerde been te staan, die aan de afgrondzijde, maar het had net die aan de klimzijde moeten zijn. Verder rijden gaat hetzelfde. Dwars wegrijden en met flinke cadans omhoog sturen.
vraagje: hoe kun je nu in godsnaam nog verder met en op je fiets als je moet stoppen op een steil stuk van 45%?
Ik denk dat MTB'ers dat beter kunnen dan racers. De ene keer dat ik in de Alpen op een MTB heb gezeten, vroeg ik mezelf af hoe ik moest stoppen op een helling van 45 procent omlaag. De oplossing was overigens heel simpel. Gewoon over de kop en en je broer als stootkussen gebruiken. Je fiets dwars zetten op de weg, uitklikken met het juiste been, en je staat. Ik probeerde met mijn verkeerde been te staan, die aan de afgrondzijde, maar het had net die aan de klimzijde moeten zijn. Verder rijden gaat hetzelfde. Dwars wegrijden en met flinke cadans omhoog sturen.
Yes Ponsteen , in afdalingen zijn er veel creatieve mogelijkheden
Scanuppia afdalen is geen Ventoux (knallen!): dus denk bij dit soort afdalingen inderdaad aan 20km en op tijd velgen afkoelen en -wel nuttig- verse remblokjes. Zie ook: topic De Steilste klim in forum.
Klimtechniek van Ponsteen heb ik ook gedaan. Bij val (bergop) weer verder lijkt beetje op een skihelling. De helling 'lezen', fiets dwars op helling zetten. Een voet vastklikken (bergpedaal), kleinste verzet en volle bak aanzetten en 2e voet klikken! Bij enig tempo direct meer naar boven sturen (je kunt niet -zoals skien- de bocht omspringen. Je valt hopelijk nooit op net dat allerergste stuk maar zoals bij MTBen je kijkt vooruit en probeert gunstig te vallen (klinkt wel raar). Het is ook een beetje handigheid en techniek. Om weer weg te komen in zo'n extreem stuk van boven laten we zeggen 25% moet je echt heel klein rijden (rondkrijgen van pedalen is de kunst al kun je je dat soms niet voorstellen bij 22 x 26..). Gevaar is altijd het overtrekken van de fiets (voorwiel komt los van de grond, das is niet echt fijn!). Bij echt steil eerst tempo naar beneden maken en dan omdraaien onmogelijk.
Geregistreerde klimmen nu 9.108 en u raadt het al welke klim er op 1 staat...
Ik denk dat MTB'ers dat beter kunnen dan racers. De ene keer dat ik in de Alpen op een MTB heb gezeten, vroeg ik mezelf af hoe ik moest stoppen op een helling van 45 procent omlaag. De oplossing was overigens heel simpel. Gewoon over de kop en en je broer als stootkussen gebruiken. Je fiets dwars zetten op de weg, uitklikken met het juiste been, en je staat. Ik probeerde met mijn verkeerde been te staan, die aan de afgrondzijde, maar het had net die aan de klimzijde moeten zijn. Verder rijden gaat hetzelfde. Dwars wegrijden en met flinke cadans omhoog sturen.
Yes Ponsteen , in afdalingen zijn er veel creatieve mogelijkheden
Scanuppia afdalen is geen Ventoux (knallen!): dus denk bij dit soort afdalingen inderdaad aan 20km en op tijd velgen afkoelen en -wel nuttig- verse remblokjes. Zie ook: topic De Steilste klim in forum.
Klimtechniek van Ponsteen heb ik ook gedaan. Bij val (bergop) weer verder lijkt beetje op een skihelling. De helling 'lezen', fiets dwars op helling zetten. Een voet vastklikken (bergpedaal), kleinste verzet en volle bak aanzetten en 2e voet klikken! Bij enig tempo direct meer naar boven sturen (je kunt niet -zoals skien- de bocht omspringen. Je valt hopelijk nooit op net dat allerergste stuk maar zoals bij MTBen je kijkt vooruit en probeert gunstig te vallen (klinkt wel raar). Het is ook een beetje handigheid en techniek. Om weer weg te komen in zo'n extreem stuk van boven laten we zeggen 25% moet je echt heel klein rijden (rondkrijgen van pedalen is de kunst al kun je je dat soms niet voorstellen bij 22 x 26..). Gevaar is altijd het overtrekken van de fiets (voorwiel komt los van de grond, das is niet echt fijn!). Bij echt steil eerst tempo naar beneden maken en dan omdraaien onmogelijk.
Geregistreerde klimmen nu 9.108 en u raadt het al welke klim er op 1 staat...
Afgelopen week heeft onze Italiaanse fietsvriend Mauro Repetti de Malga Palazzo (Scanuppia) bedwongen.
[img=http://farm4.static.flickr.com/3082/281 ... 525eeb.jpg]
MEER FOTO'S
Hier zijn verslag:
Mauro Repetti 29 august 2008
OPEN YOUR EARS and then (with my photos) also your EYES , BOYS,
BECAUSE YOU WOULD NOT BELIEVE AT WHAT YOU WILL HEAR and SEE !!!
First some consideration about this climb ..
1) IMPOSSIBLE TO DO WITH ROAD-RACE BIKE (also with triple front !)
(maybe a great climber, like Simoni or th e poor Pantani, will be able to do with a race bike .but sure with the TRIPLE !!!!! as you remember, profs use the triple also at Plan de Corones that is LESS steep than Malga Palazzo Impossibile instead to do the descend with a road bike .cemento is not flat, is bumpy )
2) NEEDS A MOUTAIN BIKE (better with shock because the CEMENTO ROAD is not flat, but bumpy , with some holes )
3) BE CAREFUL IN THE COME DOWN .I used a full-suspended MTB with DISC-BRAKES RECOMMENDED !!!! YOU CANT PERMIT TO LEAVE THE BRAKES ALSO FOR HALF SECOND !!!!
4) DO THE DESCENT PIECE AFTER PIECE (I USE THE STOPS IN DESCENT FOR TAKE PHOTOS BECAUSE I DID THE CLIMB WITHOUT STOPS) and let rest the brakes in the descent .discs or wheels became VERY HOT !!!!!
5) It is NOT a normal climb, it is something inhumane ..I think everyone of us just know this .BUT the fact is that is really WORSE that one can imagine .in front of you suddenly appears incredible walls ..
The less steep part of Malga Palazzo is like the steepest of Huy-Mortirolo-Zoncolan!!!
Yesterday I climbed Malga Palazzo without stops .only few seconds for to fill the water-bottle .
So .. IT WAS THE HARD CLIMB OF MY LIFE and I had to give the maximum I had in my legs ..in my head,,, .in my mind in my breathe .for to win the battle .
Yes because is a battle with your head .because for me this is a climb to do most with the head ..not the legs ..
.you have to have a GREAT BALANCE (like equilibrist) because in the hardest part you have to do zig-zag ..and you are always in the way to fall down a lot of energy you use for to stay in balance ..
You have to find your right pedal ..and try not to accelerate also for a little .use always the same cadence of pedal ..in this way the heart dont increase ..
Tech date:
I would divide the climb in 4 Sections :
1) The first 3 km are the steepest - inhumane
2) Than 1 km not inhumane, but always around 15- 18 -20 % (like the steepest part of Huy or Montagne Croix or Zoncolan-Mortirolo )
3) Than 2,5 km again very very very steep (a little bit less than the first 3)
4) The last 1,1 km I consider it NOT in the real climb, because is from end of cement road until house Malga Palazzo and it is almost flat and OFF ROAD .
There are some things to explain about altitude - length .
For revelation tech date I have used 2 counter 1 inclinometer 1 altitude measurer
1) From the The BRIDGE near La cava start of Cemento road (altitude about 400 mt)
TO the END of CEMENTO ROAD (with Big stick) (altitude mt 1520 ) are 6,5 Km with average slope of 17,2 % (max slope ?? more tha 45 %)
2) from the END of CEMENTO ROAD (altitude mt 1520 about)
TO house MALGA PALAZZO (altitude mt 1550 about) are 1,2 Km
with average slope of 14,9 %
so, in my opinion, the REAL CLIMB IS WHERE FINISH THE CEMENT ROAD and where one member of the Big has put the Big Stick .
so , the real climb is long 6,5 KM (from start and end of cemento road )- -
the piece off-road until house of Malga is almost flat but is wonderful and worth the pedal.
The piece from Besenello to BRIDGE START CEMENTO ROAD is long km 1,1 (but for me the climb is from start of cemento road).
Summary :
Length km 6,5 - Difference altitude until end cemento road mt 1.120 about
Difference altitude until Malga Palazzo mt 1.150 about (and km 7,7)
Average speed km 4,1 !!!
maximun speed of the climb until Cemento road 8,8 km/h !!!!
(in the piece off-road until house Malga I reach 17 km/h)
temperature at the start 30° C
temperature to the top 24 ° C
calories = 1100
speed gear used :
90 % of the climb = front 22 rear 30
10 % of the climb = front 22 rear 26
TIME OF MY CLIMB from Bridge start cemento road
to end cemento road Big stick
One hour and 35 minutes.
Than needs 10 minutes from end Cemento road
until house Malga Palazzo in a off-road.
Another thing: during climb and descent I have found beautiful peoples ..one family invited me at lunch during climb clearly I cannot ..and in the descent I stopped to them for a coffee ..
Everyone with the cars salute me ..one ask me where I found this climb on newspaper ??? he ask me....
Ciao
MAURO
[img=http://farm4.static.flickr.com/3082/281 ... 525eeb.jpg]
MEER FOTO'S
Hier zijn verslag:
Mauro Repetti 29 august 2008
OPEN YOUR EARS and then (with my photos) also your EYES , BOYS,
BECAUSE YOU WOULD NOT BELIEVE AT WHAT YOU WILL HEAR and SEE !!!
First some consideration about this climb ..
1) IMPOSSIBLE TO DO WITH ROAD-RACE BIKE (also with triple front !)
(maybe a great climber, like Simoni or th e poor Pantani, will be able to do with a race bike .but sure with the TRIPLE !!!!! as you remember, profs use the triple also at Plan de Corones that is LESS steep than Malga Palazzo Impossibile instead to do the descend with a road bike .cemento is not flat, is bumpy )
2) NEEDS A MOUTAIN BIKE (better with shock because the CEMENTO ROAD is not flat, but bumpy , with some holes )
3) BE CAREFUL IN THE COME DOWN .I used a full-suspended MTB with DISC-BRAKES RECOMMENDED !!!! YOU CANT PERMIT TO LEAVE THE BRAKES ALSO FOR HALF SECOND !!!!
4) DO THE DESCENT PIECE AFTER PIECE (I USE THE STOPS IN DESCENT FOR TAKE PHOTOS BECAUSE I DID THE CLIMB WITHOUT STOPS) and let rest the brakes in the descent .discs or wheels became VERY HOT !!!!!
5) It is NOT a normal climb, it is something inhumane ..I think everyone of us just know this .BUT the fact is that is really WORSE that one can imagine .in front of you suddenly appears incredible walls ..
The less steep part of Malga Palazzo is like the steepest of Huy-Mortirolo-Zoncolan!!!
Yesterday I climbed Malga Palazzo without stops .only few seconds for to fill the water-bottle .
So .. IT WAS THE HARD CLIMB OF MY LIFE and I had to give the maximum I had in my legs ..in my head,,, .in my mind in my breathe .for to win the battle .
Yes because is a battle with your head .because for me this is a climb to do most with the head ..not the legs ..
.you have to have a GREAT BALANCE (like equilibrist) because in the hardest part you have to do zig-zag ..and you are always in the way to fall down a lot of energy you use for to stay in balance ..
You have to find your right pedal ..and try not to accelerate also for a little .use always the same cadence of pedal ..in this way the heart dont increase ..
Tech date:
I would divide the climb in 4 Sections :
1) The first 3 km are the steepest - inhumane
2) Than 1 km not inhumane, but always around 15- 18 -20 % (like the steepest part of Huy or Montagne Croix or Zoncolan-Mortirolo )
3) Than 2,5 km again very very very steep (a little bit less than the first 3)
4) The last 1,1 km I consider it NOT in the real climb, because is from end of cement road until house Malga Palazzo and it is almost flat and OFF ROAD .
There are some things to explain about altitude - length .
For revelation tech date I have used 2 counter 1 inclinometer 1 altitude measurer
1) From the The BRIDGE near La cava start of Cemento road (altitude about 400 mt)
TO the END of CEMENTO ROAD (with Big stick) (altitude mt 1520 ) are 6,5 Km with average slope of 17,2 % (max slope ?? more tha 45 %)
2) from the END of CEMENTO ROAD (altitude mt 1520 about)
TO house MALGA PALAZZO (altitude mt 1550 about) are 1,2 Km
with average slope of 14,9 %
so, in my opinion, the REAL CLIMB IS WHERE FINISH THE CEMENT ROAD and where one member of the Big has put the Big Stick .
so , the real climb is long 6,5 KM (from start and end of cemento road )- -
the piece off-road until house of Malga is almost flat but is wonderful and worth the pedal.
The piece from Besenello to BRIDGE START CEMENTO ROAD is long km 1,1 (but for me the climb is from start of cemento road).
Summary :
Length km 6,5 - Difference altitude until end cemento road mt 1.120 about
Difference altitude until Malga Palazzo mt 1.150 about (and km 7,7)
Average speed km 4,1 !!!
maximun speed of the climb until Cemento road 8,8 km/h !!!!
(in the piece off-road until house Malga I reach 17 km/h)
temperature at the start 30° C
temperature to the top 24 ° C
calories = 1100
speed gear used :
90 % of the climb = front 22 rear 30
10 % of the climb = front 22 rear 26
TIME OF MY CLIMB from Bridge start cemento road
to end cemento road Big stick
One hour and 35 minutes.
Than needs 10 minutes from end Cemento road
until house Malga Palazzo in a off-road.
Another thing: during climb and descent I have found beautiful peoples ..one family invited me at lunch during climb clearly I cannot ..and in the descent I stopped to them for a coffee ..
Everyone with the cars salute me ..one ask me where I found this climb on newspaper ??? he ask me....
Ciao
MAURO
Leef! Fiets!
-
- Forum-lid
- Berichten: 3988
- Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38
Dapper hoor, om daar uberhaupt aan te beginnen.
Ik hou best van een geintje maar ik geloof dat ik deze even oversla.![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Ik hou best van een geintje maar ik geloof dat ik deze even oversla.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
-
- Forum-lid
- Berichten: 3988
- Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38
Naar beneden lijkt me ook verreweg het grootste probleem.
Omhoog is een kwestie van een verzet monteren wat klein genoeg is om rond te krijgen. En dan moet je vooral je balans zien te houden en gewoon stomweg doorgaan. Als je omvalt krabbel je weer omhoog en moet je proberen om over de breedte van de weg jezelf weer op gang te krijgen. Dat zal overigens niet meevallen.
Maar naar beneden zou ik niet aandurven. Dat kun je toch nooit onder controle houden?
Omhoog is een kwestie van een verzet monteren wat klein genoeg is om rond te krijgen. En dan moet je vooral je balans zien te houden en gewoon stomweg doorgaan. Als je omvalt krabbel je weer omhoog en moet je proberen om over de breedte van de weg jezelf weer op gang te krijgen. Dat zal overigens niet meevallen.
Maar naar beneden zou ik niet aandurven. Dat kun je toch nooit onder controle houden?