Quote: Origineel geplaatst door Toni op 31 Mei 2006
Gewoon waar het voor gemaakt is: fietsen, en hard! Ik rijdt aardig wat kilometertjes in een jaar (>12000) dus ik weet ook wel hoe je een ketting onderhoudt. Aan het onderhoud zal het in ieder gaval niet liggen. Wellicht heeft het ook wat te make met je rij-stijl.Als ik een ketting langer dan 3000 km gebruik weet ik zeker dat ik ook mijn cassette kan gaan vervangen. Vandaar is dat tool voor mij een uitkomst om zo objectief de slijtage in de gaten te kunnen houden.
Toch moet je bij goed onderhoud veel langer dan 3000 km kunnen genieten van je ketting en cassette.Ik rijd moeiteloos 10000 km per jaar zonder de ketting te vervangen.Wel is degelijk onderhoud noodzakelijk.Ik leg de ketting om de zoveel tijd in de wasbenzine en stop hem dan weer in nieuw kettingvet.Dan gaat de ketting echt heel lang mee.Een tooltje om te kijken of je ketting versleten is vind ik ook onzin.Je kunt ook wel zien of de ketting versleten is als je hem er regelmatig afhaalt.
Ketting slijtage checker
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 01 Juni 2006
Goed onderhoud in de wasbenzine leggen... Als er iets slecht voor een ketting is is het wel wasbenzine.
Wat is daar slecht aan dan? Ik doe het ook zo. Ook met skeelerlagers bijv. dit wordt trouwens ook geadviseerd (bijv. door Stouwdam) Als je je ketting droogpoetst en een nachtje uit laat wasemen (Wasbenzine/terpentine is in no time vervlogen. Dan weer lekker in een smeermiddel zetten en klaar dacht ik zo.
Goed onderhoud in de wasbenzine leggen... Als er iets slecht voor een ketting is is het wel wasbenzine.
Wat is daar slecht aan dan? Ik doe het ook zo. Ook met skeelerlagers bijv. dit wordt trouwens ook geadviseerd (bijv. door Stouwdam) Als je je ketting droogpoetst en een nachtje uit laat wasemen (Wasbenzine/terpentine is in no time vervlogen. Dan weer lekker in een smeermiddel zetten en klaar dacht ik zo.
Ik heb zo'n kettingslijtagetooltje van BBB. Dit heeft 2 zijden: een zijde meet 1% slijtage, de andere 0,75%. De 1% kant is voor 'steel sprockets', de andere voor aluminium.
Ik heb veel gegoogeld maar ik kom er niet uit omdat ik wel veel info vind maar zeer veel tegenstrijdige.
Mijn vraagstelling:
Welke van de 2 zijden je gebruikt is afhankelijk van het materiaal van de cassette? Is dit correct?
Wat betreft het materiaal van de cassette:
Uit welk materiaal zijn shimano 105, ultegra en dura-ace cassette? (Bij dura-ace weet ik dat de grootste tandwielen van titanium zijn, maar de kleinere?)
Idem voor Deore XT en LX cassettes?
Waarom mijn vraag? Il las bijvoorbeeld dat de 105 cassette van staal zou zijn en de ultegra van alu. Anderen beweren dat de race cassettes van alu zijn en de mtb van staal. Maar als ik een magneet tegen de cassette hou dan trekt hij wel in beide gevallen(105 en ultegra) aan.
Ik heb veel gegoogeld maar ik kom er niet uit omdat ik wel veel info vind maar zeer veel tegenstrijdige.
Mijn vraagstelling:
Welke van de 2 zijden je gebruikt is afhankelijk van het materiaal van de cassette? Is dit correct?
Wat betreft het materiaal van de cassette:
Uit welk materiaal zijn shimano 105, ultegra en dura-ace cassette? (Bij dura-ace weet ik dat de grootste tandwielen van titanium zijn, maar de kleinere?)
Idem voor Deore XT en LX cassettes?
Waarom mijn vraag? Il las bijvoorbeeld dat de 105 cassette van staal zou zijn en de ultegra van alu. Anderen beweren dat de race cassettes van alu zijn en de mtb van staal. Maar als ik een magneet tegen de cassette hou dan trekt hij wel in beide gevallen(105 en ultegra) aan.
-
- Forum-lid
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 12 mei 2007 21:30
@ Galibier:
Je hanteert de slijtagenorm inderdaad volgens het materiaal van je cassette.
Een 105 cassette is van staal, een ultegra cassette van aluminium (dus wat je gelezen hebt klopt, en mensen beweren zoveel). En wat betreft de dura-ace betreft, daarvan zijn de kleinere kransjes ook van alu.
Ook ik gebruik de BBB Kettingchecker, in combinatie met mijn ultegra groep.
Je hanteert de slijtagenorm inderdaad volgens het materiaal van je cassette.
Een 105 cassette is van staal, een ultegra cassette van aluminium (dus wat je gelezen hebt klopt, en mensen beweren zoveel). En wat betreft de dura-ace betreft, daarvan zijn de kleinere kransjes ook van alu.
Ook ik gebruik de BBB Kettingchecker, in combinatie met mijn ultegra groep.
Built for speed and driven by passion