Quoten: Origineel geplaatst door motta op 08 Mei 2006
Om toch een beetje tegenwind te geven aan de verheerlijking van het rijden met tubes : in mijn competitie verleden (wat dus al meer dan 10 jaar achter de rug ligt) had ik de laatste jaren naar volle tevredenheid de omschakeling van tubes (Clement Criterium, Vittoria CX) naar bandjes (Michelin) gemaakt. De tubes zullen ondertussen wel geëvolueerd zijn maar dat zijn de bandjes ook. Het enige voordeel van tubes dat ik zie is het comfort. Voor de rest denk ik dat er meer nadelen zijn :* gedoe met het lijmen, bovendien moeilijk om ze perfect recht te leggen * minder lekbestendig * 2 reservebandjes + bandenlichters nemen minder plaats in dan 1 tube * een goed gelijmde tube kan er afgaan als je pedaal de grond raakt in een bocht, met een band heb je nog een kansje om recht te blijven* minder duurzaam en hogere kostprijsOver de grip durf ik geen uitspraak te doen maar ik had toen niet de indruk dat ik er op achteruit gegaan was.Ook qua rolweerstand lijken tubes me niet in het voordeel te zijn (zie de studies op Casran's website www.rouesartisanales.com waar de Michelin Pro²Race er als beste uitkomt).Motta
Hoi.
*Je hoeft niet per se te lijmen, er zijn alternatieven alhoewel ik geen voorstander van ben. Hoedanook, elke tube hoef je in wezen maar 1 maal te lijmen, de velg na elke banden wisselen plus, en da's de grootste factor: je moet alles voldoende laten drogen. Het rechtleggen gaat mits goede kaliteitstubes meestal vlekkeloos.
* Minder lekbestendig? 'k Zou niet weten waarom.
* Voor wat hoort wat.....
* Tja, shit happens maar die pedaal hoort daar niet op dat moment, toch? Je moet trouwens toch al heel wat gaan stunten om een correct opgeblazen tube van zijn velg te krijgen zelfs al is ie niet eens verlijmd.
* Een topkwaliteit clincher gaat echt niet langer mee, waarom zou ie ook, en wat de kostprijs betreft valt dat mits wat zoeken naar de goede adressen toch best nog mee. Rekeninghoudend met de arbeidsintensieve aard van het beestje zelfs nog vrij goedkoop te noemen. Doe daar nog bij dat een goede clincher maar een goede tube zal benaderen als er ook nog een al even goede latexbinnenband in zit (en die zijn pas echt duur geworden), tja, dan is het verschil niet zo groot.
Nu is het voor zover ik weet niet Casran's site en ten tweede staan er wel meer technische flaters op maar dat terzijde. Wat wel klopt is dat er momenteel clinchers zijn met zeer lage rolweerstand, dat binnenbanden die rolweerstand nog verhogen zijn ze wellicht even vergeten. Nog merkwaardiger is het dat een site die nota bene over wielenbouw gaat niet vermeldt dat je intrinsiek altijd een lichter velg bouwt voor tubes dan clinchers. Toch een niet te versmaden voordeel dacht ik zo..........
Nu, als ik mag kiezen tussen tegen 40km/u over een kasseistrook te denderen met tubes of met clinchers dan is mijn keuze snel gemaakt. Een groter rijcomfort betekent ook dat je minder energie moet stoppen in onnodige spierbewegingen wat maakt dat je minder snel zal vermoeien. 't Is aan de meet dat de prijzen worden uitgedeeld en daar wil je toch liefst zo fris mogelijk naar toe.
Nu is de ene tube de andere niet maar als ik met een Schwalbe Montello tube rij van zeg maar 15 Euro dan vraag ik me toch af waar ik een gelijkwaardige clincher + binnenband vind voor dat geld........
Ieder zijn meug uiteraard,
Voor en tegens van Tubes
Leuk topic.
Ook ik behoor tot die sceptici wat betreft het hele tube verhaal. Bovenstaand verhaal klinkt zeer aannemelijk in de oren ( beter leest als zijnde zeer aannemelijk )
MAAR
2 argumenten,fdegrove geeft zelf aan, het is arbeidsintensief en vergt enige handigheid om het e.e.a te vervangen en, eenmaal vervangen, niet bestemd om met kamikaze snelheden van bergen af te razen ?
FF, for arguments sake, ik rij lek halverwege de Stelvio en moet dan nog een vrij behoorlijk aantal kilometers op en af.
Ben ik dan, qua praktisch en veiligheid, niet beter af met draadbanden ?
Ook ik behoor tot die sceptici wat betreft het hele tube verhaal. Bovenstaand verhaal klinkt zeer aannemelijk in de oren ( beter leest als zijnde zeer aannemelijk )
MAAR
2 argumenten,fdegrove geeft zelf aan, het is arbeidsintensief en vergt enige handigheid om het e.e.a te vervangen en, eenmaal vervangen, niet bestemd om met kamikaze snelheden van bergen af te razen ?
FF, for arguments sake, ik rij lek halverwege de Stelvio en moet dan nog een vrij behoorlijk aantal kilometers op en af.
Ben ik dan, qua praktisch en veiligheid, niet beter af met draadbanden ?
Een ander aspect dat in deze discussie nog niet belicht is, zijn de wielen.De meeste carbon velgen zijn alleen geschikt voor tubes. Als je dus een paar Lightweights, Bora's oid wil, dan zit je aan tubes vast. Voor mij kon dat wel eens een belangrijke reden zijn om met tubes te gaan rijden.
Harde wind is meestal tegen.