Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Tiagra versus Ultegra

djack
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 mei 2006 12:34

djack 23 mei 2006 20:26

Quote: Origineel geplaatst door fiedoo op 02 Mei 2006
Indien je gewoon een groep koopt en laat plaatsen , is de meerkost toch eerder klein tussen tiagra, 105 en ultegra ==> dus minimum 105.Wat mij soms verwondert is dat sommige mensen een dure kader kopen en daar dan zo een flutgroep opzetten zoals tiagra ( shimano) of zich zelfs nog geen veloce(campa) groep permiteren terwijl de groep en de wielen toch het belangrijkste zijn om prestaties te kunnen leveren.

terwijl de groep en de wielen toch het belangrijkste zijn om prestaties te kunnen leveren.

Dat wielen bijdragen tot betere resultaten,volledig akkoord.Maar hoe kun je beter resultaten hebben door de keuze van een groep.Buiten de geringe gewichtsbesparing tussen bv een 105 en ultegra zie ik weinig verschil.De shifters zullen wel lichter te bedienen zijn,maar ga je hierdoor harden kunnen rijden?Remmen dragen toch niets bij tot prestaties.Derailleurs worden toch niet extreem zwaar belast.Ketting, cassette en crank ?
Misschien dat de lagers in de cups een ander type zijn,maar het verschil zal dan meer in het gewicht andere maat en afdichting terug te vinden zijn,dan in de lagering zelf(lagerschalen en kogels).
Dit is mijn gedacht er over.Probeer me van het omgekeerde te overtuigen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 mei 2006 23:14

Remmen dragen enorm toe bij prestaties. Heb je beter doseerbare remmen dan kun je later remmen, daar kan je heel veel mee winnen.
Het snellere en makkelijker schakelen van een groep scheelt ook wel wat maar lang niet zoveel als de remmen.
Van een ander frame ga je ook niet in eens 3 km/h harder rijden ofzo. Het zijn allemaal hele kleine beetjes, want de benen moeten het toch echt zelf doen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

edwinfe
Forum-lid
Berichten: 447
Lid geworden op: 17 okt 2005 00:03
Locatie: Pijnacker

edwinfe 23 mei 2006 23:29

Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 23 Mei 2006
Remmen dragen enorm toe bij prestaties. Heb je beter doseerbare remmen dan kun je later remmen, daar kan je heel veel mee winnen. Het snellere en makkelijker schakelen van een groep scheelt ook wel wat maar lang niet zoveel als de remmen. Van een ander frame ga je ook niet in eens 3 km/h harder rijden ofzo. Het zijn allemaal hele kleine beetjes, want de benen moeten het toch echt zelf doen.

idd en dan al dat gezever over dat dat onderdeeltje 6 gr lichter is dan een vergelijkbaar onderdeel. Waar gaat het over. Het gros heeft er een aantal kiloos vet te veel opzitten en dat kost niks om die eraf te trainen. kost wel moeite.

intersantos
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 12 mei 2005 21:24

intersantos 24 mei 2006 00:12

Maar als je kunt kiezen tussen een goed/duur frame met een iets mindere groep, of een minder frame met een dure groep, waarop zou jullie keuze dan vallen?

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 24 mei 2006 11:49

een groep maakt naar mijn mening wel degelijk verschil in prestaties. Vooral bij klimmen kom je er achter dat je met een betere groep veel beter in staat bent om onder belasting te schakelen. Daarnaast is het bij sommige groepen ook zo dat je bij de goedkope maar één tandje tegelijk kan schakelen en bij de duurdere meerdere tegelijk (welke groepen weet ik zo niet uit m'n hoofd). Overigens is het wel zo dat je het verschil in groepen op de racefiets iets minder merkt dan bijvoorbeeld op de MTB waarbij de onderdelen veel zwaarder worden belast.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 mei 2006 14:35

Quoten: Origineel geplaatst door intersantos op 23 Mei 2006

Maar als je kunt kiezen tussen een goed/duur frame met een iets mindere groep, of een minder frame met een dure groep, waarop zou jullie keuze dan vallen?

Heleboel dure frames zijn niets beter dan goedkope frames (vooral bij de Italianen), dus dan is de keuze makkelijk voor mij. Ik zie mezelf niet zo gauw een frame van dik 2000 euro kopen en er dan wedstrijden mee gaan rijden. 1 keer een beetje pech in een valpartij en je kan het weggooien. Als ik nu onderuit ga en dat frame gaat doormidden, ach ja jammer haal ik wel weer een nieuwe. Een hele groep val je nooit door midden, de shifters en de achter-derailleur zijn eigenlijk het enigste dingen die kapot gaan van de groep in valpartijen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

intersantos
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 12 mei 2005 21:24

intersantos 24 mei 2006 14:42

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 24 Mei 2006


Quoten: Origineel geplaatst door intersantos op 23 Mei 2006

Maar als je kunt kiezen tussen een goed/duur frame met een iets mindere groep, of een minder frame met een dure groep, waarop zou jullie keuze dan vallen?

Heleboel dure frames zijn niets beter dan goedkope frames (vooral bij de Italianen), dus dan is de keuze makkelijk voor mij. Ik zie mezelf niet zo gauw een frame van dik 2000 euro kopen en er dan wedstrijden mee gaan rijden. 1 keer een beetje pech in een valpartij en je kan het weggooien. Als ik nu onderuit ga en dat frame gaat doormidden, ach ja jammer haal ik wel weer een nieuwe. Een hele groep val je nooit door midden, de shifters en de achter-derailleur zijn eigenlijk het enigste dingen die kapot gaan van de groep in valpartijen.

Ok, maar ik fiets geen wedstrijden. Ik ben een 'toerder' die ook graag op een knappe fiets zit. Ik ben serieus aan het overwegen een mooi (carbon) frame te kopen, en dat af te monteren met mijn huidige 105-groepje. Of is dat in jouw ogen een vlag op een modderschuit?

djack
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 mei 2006 12:34

djack 24 mei 2006 17:40

Quote: Origineel geplaatst door intersantos op 24 Mei 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 24 Mei 2006 Quoten: Origineel geplaatst door intersantos op 23 Mei 2006 Maar als je kunt kiezen tussen een goed/duur frame met een iets mindere groep, of een minder frame met een dure groep, waarop zou jullie keuze dan vallen?
Heleboel dure frames zijn niets beter dan goedkope frames (vooral bij de Italianen), dus dan is de keuze makkelijk voor mij. Ik zie mezelf niet zo gauw een frame van dik 2000 euro kopen en er dan wedstrijden mee gaan rijden. 1 keer een beetje pech in een valpartij en je kan het weggooien. Als ik nu onderuit ga en dat frame gaat doormidden, ach ja jammer haal ik wel weer een nieuwe. Een hele groep val je nooit door midden, de shifters en de achter-derailleur zijn eigenlijk het enigste dingen die kapot gaan van de groep in valpartijen. Ok, maar ik fiets geen wedstrijden. Ik ben een 'toerder' die ook graag op een knappe fiets zit. Ik ben serieus aan het overwegen een mooi (carbon) frame te kopen, en dat af te monteren met mijn huidige 105-groepje. Of is dat in jouw ogen een vlag op een modderschuit?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 mei 2006 17:59

Ik zou echt geen oude 105 groep op een nieuwe frame van tegen de 2000 euro gaan zetten. Geef dan gewoon nog 500 euro extra uit en koop een nieuwe Ultegra groep. Die functioneert toch stukken beter dan de een oude 9 speed 105 groep.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

djack
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 mei 2006 12:34

djack 24 mei 2006 18:03

Quote: Origineel geplaatst door intersantos op 24 Mei 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 24 Mei 2006 Quoten: Origineel geplaatst door intersantos op 23 Mei 2006 Maar als je kunt kiezen tussen een goed/duur frame met een iets mindere groep, of een minder frame met een dure groep, waarop zou jullie keuze dan vallen?
Heleboel dure frames zijn niets beter dan goedkope frames (vooral bij de Italianen), dus dan is de keuze makkelijk voor mij. Ik zie mezelf niet zo gauw een frame van dik 2000 euro kopen en er dan wedstrijden mee gaan rijden. 1 keer een beetje pech in een valpartij en je kan het weggooien. Als ik nu onderuit ga en dat frame gaat doormidden, ach ja jammer haal ik wel weer een nieuwe. Een hele groep val je nooit door midden, de shifters en de achter-derailleur zijn eigenlijk het enigste dingen die kapot gaan van de groep in valpartijen. Ok, maar ik fiets geen wedstrijden. Ik ben een 'toerder' die ook graag op een knappe fiets zit. Ik ben serieus aan het overwegen een mooi (carbon) frame te kopen, en dat af te monteren met mijn huidige 105-groepje. Of is dat in jouw ogen een vlag op een modderschuit?



Zo had ik het dus ook voor.
Heb nu een Koga roadracer gekocht met bewust de 105 groep.De wielen Aksium heb ik wel vervangen door Easton circuit.Dus voor dezelfde prijs had ik de ultegra groep en Equipe wielen gahad.
Waarom die 105.
Zoals aangehaald,we rijden als lage landers 90 op vlakke wegen.Schakelen onder zware belasting is er hier niet bij.Remmen in lange of moeilijke afdalingen waar we extra remkracht nodig hebben zijn hier op 1 hand te tellen.Doseren is een mooi woord,maar zou remtechniek niet beter van pas komen om snel en veilig te remmen(denk aan motorrijders).
Cranckset.Lach me eventueel maar uit met mijn 50/39/30,maar wie kan lange tijd op een efficiente manier een 53/12 blijven rondtrappen?We heten niet allemaal Tom Boonen of Ullrich.
En of ik met een carbonframe harder zal kunnen rijden,weet ik niet(fiets is nog niet geleverd).Maar dit in combinatie met de wielen geeft me toch direct een gewichtsbesparing van 2kg t.o.v. van m'n andere fiets en hoop ik toch een beetje dat het wat harder kan gaan.Laat ons dan zeggen streek Limburg-Haspengouw-Hageland.

rien
Forum-lid
Berichten: 507
Lid geworden op: 12 jan 2005 22:48

rien 24 mei 2006 22:17

wat wielen betreft heb je in ieder geval een hele goede keuze gemaakt.
 

Plaats reactie