Ketting smeren, vervangen cassette,
-
- Forum-lid
- Berichten: 3324
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33
@Ron: ik gebruik ook Road Rage, maar de ketting wordt er echt niet zwart van hoor. Gewoon de avond voor een rit enkele druppels op de draaiende ketting deponeren (t.h.v. onderste der. wieltje), vlak voor de rit de buitenkant van de ketting schoonvegen en na de rit de ketting weer schoonvegen. Zo blijft de binnenkant gesmeerd en de buitenkant schoon, en dan wordt hij echt niet zwart.
@Big Rosa: zo, van je geloof afgevallen man? Hoeveel SB-spam posts jij wel niet geplaatst had... Maar goed, niets mis met voortschrijdend inzicht
@Big Rosa: zo, van je geloof afgevallen man? Hoeveel SB-spam posts jij wel niet geplaatst had... Maar goed, niets mis met voortschrijdend inzicht
Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 24 April 2006
@Ron: ik gebruik ook Road Rage, maar de ketting wordt er echt niet zwart van hoor. Gewoon de avond voor een rit enkele druppels op de draaiende ketting deponeren (t.h.v. onderste der. wieltje), vlak voor de rit de buitenkant van de ketting schoonvegen en na de rit de ketting weer schoonvegen. Zo blijft de binnenkant gesmeerd en de buitenkant schoon, en dan wordt hij echt niet zwart.
Nou ja, misschien heb ik het iets overdreven. Maar het oogt toch een stuk 'zwarter' dan voorheen. Misschien moet ik iets minder gebruiken, en inderdaad wat beter de buitenkant schoonvegen. Zo ziet het er nu uit na 100km fietsen (in droog weer):
@Ron: ik gebruik ook Road Rage, maar de ketting wordt er echt niet zwart van hoor. Gewoon de avond voor een rit enkele druppels op de draaiende ketting deponeren (t.h.v. onderste der. wieltje), vlak voor de rit de buitenkant van de ketting schoonvegen en na de rit de ketting weer schoonvegen. Zo blijft de binnenkant gesmeerd en de buitenkant schoon, en dan wordt hij echt niet zwart.
Nou ja, misschien heb ik het iets overdreven. Maar het oogt toch een stuk 'zwarter' dan voorheen. Misschien moet ik iets minder gebruiken, en inderdaad wat beter de buitenkant schoonvegen. Zo ziet het er nu uit na 100km fietsen (in droog weer):
Harde wind is meestal tegen.
Quoten: Origineel geplaatst door rookie77 op 20 April 2006
Weer een vraag van een groentje.
2 vragen: 1. Hoe dik smeer je de Ice Wax er op en komt het wel in scharnierende punten? Als je het er dik op doet, is het flesje zo leeg . Hoe vaak herhaal je het? Als ik de ketting vroeger smeerde, zat er een behoorlijke film op, terwijl de hele boel nu glimt als een keutel in de maneschijn.
Alvast bedankt.
waar komt deze geweldige one-liner vandaan, ik heb werkelijk een aantal minuten onbedaarlijk moeten lachen...
Weer een vraag van een groentje.
2 vragen: 1. Hoe dik smeer je de Ice Wax er op en komt het wel in scharnierende punten? Als je het er dik op doet, is het flesje zo leeg . Hoe vaak herhaal je het? Als ik de ketting vroeger smeerde, zat er een behoorlijke film op, terwijl de hele boel nu glimt als een keutel in de maneschijn.
Alvast bedankt.
waar komt deze geweldige one-liner vandaan, ik heb werkelijk een aantal minuten onbedaarlijk moeten lachen...
Quoten: Origineel geplaatst door Ron Engels op 25 April 2006
Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 24 April 2006
@Ron: ik gebruik ook Road Rage, maar de ketting wordt er echt niet zwart van hoor. Gewoon de avond voor een rit enkele druppels op de draaiende ketting deponeren (t.h.v. onderste der. wieltje), vlak voor de rit de buitenkant van de ketting schoonvegen en na de rit de ketting weer schoonvegen. Zo blijft de binnenkant gesmeerd en de buitenkant schoon, en dan wordt hij echt niet zwart.
Nou ja, misschien heb ik het iets overdreven. Maar het oogt toch een stuk 'zwarter' dan voorheen. Misschien moet ik iets minder gebruiken, en inderdaad wat beter de buitenkant schoonvegen. Zo ziet het er nu uit na 100km fietsen (in droog weer):
Sappig kettinkje hoor
Mo
Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 24 April 2006
@Ron: ik gebruik ook Road Rage, maar de ketting wordt er echt niet zwart van hoor. Gewoon de avond voor een rit enkele druppels op de draaiende ketting deponeren (t.h.v. onderste der. wieltje), vlak voor de rit de buitenkant van de ketting schoonvegen en na de rit de ketting weer schoonvegen. Zo blijft de binnenkant gesmeerd en de buitenkant schoon, en dan wordt hij echt niet zwart.
Nou ja, misschien heb ik het iets overdreven. Maar het oogt toch een stuk 'zwarter' dan voorheen. Misschien moet ik iets minder gebruiken, en inderdaad wat beter de buitenkant schoonvegen. Zo ziet het er nu uit na 100km fietsen (in droog weer):
Sappig kettinkje hoor
Mo
-
- Forum-lid
- Berichten: 3324
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33
Quote: Origineel geplaatst door Ron Engels op 25 April 2006
Nou ja, misschien heb ik het iets overdreven. Maar het oogt toch een stuk 'zwarter' dan voorheen. Misschien moet ik iets minder gebruiken, en inderdaad wat beter de buitenkant schoonvegen.
Ja, zou ik toch eens proberen.
Nou ja, misschien heb ik het iets overdreven. Maar het oogt toch een stuk 'zwarter' dan voorheen. Misschien moet ik iets minder gebruiken, en inderdaad wat beter de buitenkant schoonvegen.
Ja, zou ik toch eens proberen.
Quoten: Origineel geplaatst door Monique op 25 April 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Ron Engels op 25 April 2006
Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 24 April 2006
@Ron: ik gebruik ook Road Rage, maar de ketting wordt er echt niet zwart van hoor. Gewoon de avond voor een rit enkele druppels op de draaiende ketting deponeren (t.h.v. onderste der. wieltje), vlak voor de rit de buitenkant van de ketting schoonvegen en na de rit de ketting weer schoonvegen. Zo blijft de binnenkant gesmeerd en de buitenkant schoon, en dan wordt hij echt niet zwart.
Nou ja, misschien heb ik het iets overdreven. Maar het oogt toch een stuk 'zwarter' dan voorheen. Misschien moet ik iets minder gebruiken, en inderdaad wat beter de buitenkant schoonvegen. Zo ziet het er nu uit na 100km fietsen (in droog weer):
Sappig kettinkje hoor
Mo
En hoe in nat weer? Mijn ketting helemaal droog vanochtend! Dus misschien toch dat andere Pedros gebruiken... Voor in de regen.
Quoten: Origineel geplaatst door Ron Engels op 25 April 2006
Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 24 April 2006
@Ron: ik gebruik ook Road Rage, maar de ketting wordt er echt niet zwart van hoor. Gewoon de avond voor een rit enkele druppels op de draaiende ketting deponeren (t.h.v. onderste der. wieltje), vlak voor de rit de buitenkant van de ketting schoonvegen en na de rit de ketting weer schoonvegen. Zo blijft de binnenkant gesmeerd en de buitenkant schoon, en dan wordt hij echt niet zwart.
Nou ja, misschien heb ik het iets overdreven. Maar het oogt toch een stuk 'zwarter' dan voorheen. Misschien moet ik iets minder gebruiken, en inderdaad wat beter de buitenkant schoonvegen. Zo ziet het er nu uit na 100km fietsen (in droog weer):
Sappig kettinkje hoor
Mo
En hoe in nat weer? Mijn ketting helemaal droog vanochtend! Dus misschien toch dat andere Pedros gebruiken... Voor in de regen.
Road: Cannondale Supersix EVO HM Sram Red (2012)
MTB: Cannondale F29
MTB: Cannondale F29
-
- Forum-lid
- Berichten: 373
- Lid geworden op: 24 apr 2006 18:35
- Locatie: Wilnis
Ik hang de gedemonteerde ketting aan een spijker aan een balk in de schuur, de ketting is dan naturlijk goed gekuist in een ontvetter. Ik heb de het geluk dat ik over een ultrasoonreiniger beschik.
Dan pak ik de Icewax van Pedros deze is dan opgewarmt in de magnetron of op de kachel zodat de wax zo de kettingrolletjes inkruipt. Een andere mogelijkheid, de wax aanbrengen op de ketting van boven naar beneden, en dan lichtjes verwarmen met een fohn, dan zie je de wax zo de ketting inlopen. Dan afvegen met een doek, en de ketting is klaar voor gebruik.
Dan pak ik de Icewax van Pedros deze is dan opgewarmt in de magnetron of op de kachel zodat de wax zo de kettingrolletjes inkruipt. Een andere mogelijkheid, de wax aanbrengen op de ketting van boven naar beneden, en dan lichtjes verwarmen met een fohn, dan zie je de wax zo de ketting inlopen. Dan afvegen met een doek, en de ketting is klaar voor gebruik.
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"
Leuke discussie over het smeren van de ketting en de nodige middeltjes die daar voor op de markt zijn. Ik hoor echter niemand wat zeggen over het feit de wel de cassette is vervangen maar niet de ketting. Mij is altijd verteld dat als de ketting vervangen wordt de cassette ook vervangen dient te worden en anders om. Dit om het inslijten van de een op de ander tegen te gaan, 1 van de twee is meer versleten en de nieuwe cassette/ketting zal dan ook extra snel slijten hierdoor.
http://home.wanadoo.nl/wvanderwoude/Index.html" onclick="window.open(this.href);return false;