Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Kransjes 25/26/27

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3102
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 18 aug 2006 01:08

Quoten: Origineel geplaatst door JeHe op 16 Augustus 2006

Normaal gezien kun je ze loskrijgen maar dan moet je enkele pinnetjes uitslaan dacht ik? Ben dit niet meer zeker maar dacht wel dat ze aan elkaar geleverd worden maar je ze toch wel los kunt maken

Vroeger kon dat inderdaad bij de 8 spd. Pinnetjes kon je meestal zelfs met klein inbusje losdraaien. Alleen bij de allergoedkoopste moest je ze er echt uitslaan. Nu zit het anders vast. Echt vast dus. Meestal in ieder geval de grootste drie aan elkaar.

erikatn
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 jan 2006 14:37

erikatn 05 sep 2006 11:38

Quoten: Origineel geplaatst door jsparie op 17 Augustus 2006



Quoten: Origineel geplaatst door JeHe op 16 Augustus 2006

Normaal gezien kun je ze loskrijgen maar dan moet je enkele pinnetjes uitslaan dacht ik? Ben dit niet meer zeker maar dacht wel dat ze aan elkaar geleverd worden maar je ze toch wel los kunt maken

Vroeger kon dat inderdaad bij de 8 spd. Pinnetjes kon je meestal zelfs met klein inbusje losdraaien. Alleen bij de allergoedkoopste moest je ze er echt uitslaan. Nu zit het anders vast. Echt vast dus. Meestal in ieder geval de grootste drie aan elkaar.


Dat klopt inderdaad. In mijn geval betekent dat, dat 21-23-25 wordt vervangen door 21-24-27, en wel  .....

erikatn
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 jan 2006 14:37

erikatn 05 sep 2006 11:41

Quoten: Origineel geplaatst door Erikatn op 16 Augustus 2006


Quoten: Origineel geplaatst door T.Trapper op 15 Augustus 2006

Kijk es bij Marchisio voor die vervangkransjes. Niet duur en vlgs m'n FM is de kwaliteit ook in orde.

Bedankt T.T., maar het gaat me bij 1 kransje eigenlijk niet om de laagste prijs.


... voor de somma van EUR 45!! . En da's een hoop centen voor 3 aan elkaar geklonken kransjes.
 

ilko
Forum-lid
Berichten: 1237
Lid geworden op: 23 aug 2004 12:53
Locatie: Arnhem

ilko 05 sep 2006 17:53

Quoten: Origineel geplaatst door Niklas2 op 15 Augustus 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Erikatn op 15 Augustus 2006


 
Ik gebruik Ultegra 10-sp., (12,13,14,15,16,17,19,21,23,25). Het is dus mogelijk om bijv. een 13 eruit te halen (12 zal sluitkrans zijn) en een 27 achter de 25 te plaatsen? Of is de 25 ook een sluitkrans?
 
 
 


Bij Shimano 10sp zitten de laatste drie kransjes aaneen geklonken.
Je kunt dus niet los het laatste kransje vervangen door een andere, dit gaat alleen per drie.


Maar dat was niet zijn vraag. Hij wil de 13 ertussen uithalen en een grotere erachter zetten. Dat kan prima. Geen probleem. Enige 'nadeel' is dat de kransjes oplopend gemaakt zijn om het schakelen te versoepelen. Dit verbreek je nu door er een tussen uit te halen. Maar in de praktijk merk je hier bijster weinig van.
Je kan overigens met een losse krans nog tot 28 gaan.
 

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28104
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 sep 2006 18:24

Alternatief: ik monteer gewoon een bergcassette (van BBB, 12-28) en een apart ketting zodra ik de bergen in ga. Eenmaal terug in Nederland maak ik mijn polderketting en polderverzet (11-23) mooi schoon en zet het terug.

erikatn
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 jan 2006 14:37

erikatn 05 sep 2006 18:26

Quoten: Origineel geplaatst door Ilko op 05 September 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Niklas2 op 15 Augustus 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Erikatn op 15 Augustus 2006


 
Ik gebruik Ultegra 10-sp., (12,13,14,15,16,17,19,21,23,25). Het is dus mogelijk om bijv. een 13 eruit te halen (12 zal sluitkrans zijn) en een 27 achter de 25 te plaatsen? Of is de 25 ook een sluitkrans?
 
 
 


Bij Shimano 10sp zitten de laatste drie kransjes aaneen geklonken.
Je kunt dus niet los het laatste kransje vervangen door een andere, dit gaat alleen per drie.


Maar dat was niet zijn vraag. Hij wil de 13 ertussen uithalen en een grotere erachter zetten. Dat kan prima. Geen probleem. Enige 'nadeel' is dat de kransjes oplopend gemaakt zijn om het schakelen te versoepelen. Dit verbreek je nu door er een tussen uit te halen. Maar in de praktijk merk je hier bijster weinig van.
Je kan overigens met een losse krans nog tot 28 gaan.


Dat was de bedoeling inderdaad en heb ik precies zo met de vroegere 9-speed gedaan. Maar de grootste drie kransen (21-23-25) zijn bij 10-speed aan elkaar geklonken, wat denk ik bij de 9-speed niet het geval was. Dus zegt de fm is de enige oplossing vervanging daarvan door eveneens aan elkaar geklonken 21-24-27. Je denkt dus Ilko, dat de 21-23-25 gezamenlijk geen sluitkrans vormen maar dat er, na verwijdering van de 13, technisch nog een 27 achter kan?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 05 sep 2006 18:39

Quote: Origineel geplaatst door Erikatn op 05 September 2006
Dat was de bedoeling inderdaad en heb ik precies zo met de vroegere 9-speed gedaan. Maar de grootste drie kransen (21-23-25) zijn bij 10-speed aan elkaar geklonken, wat denk ik bij de 9-speed niet het geval was. Dus zegt de fm is de enige oplossing vervanging daarvan door eveneens aan elkaar geklonken 21-24-27. Je denkt dus Ilko, dat de 21-23-25 gezamenlijk geen sluitkrans vormen maar dat er, na verwijdering van de 13, technisch nog een 27 achter kan?




De 21-23-25 zitten idd bij elkaar op een spider, maar het is nog steeds prima mogelijk om er een losse 27 of 28 achter te zetten hoor.

Bij 10-speed moet je alleen wel ff opletten, want het grootste tandwieltje steekt een beetje uit links van de cassettebody zeg maar.
Een gewoon 'plat' kransje kan je er dus niet achter zetten, je moet een speciaal 10-speed kransje van Miche hebben. Tussen dat kransje en de rest van je cassette moet je dan nog een dun tussenringetje doen.
Bij een 10-speed cassette beginnend met een 12 is de 13 ook nog een speciaal kransje, dus zul je de 14 eruit moeten halen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 05 sep 2006 18:43

45 euro neerleggen voor zo'n spider met 3 kransjes in natuurlijk idioot, voor 55 euro heb je 'in de handel' al een complete Ultegra 6600 cassette.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

erikatn
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 jan 2006 14:37

erikatn 05 sep 2006 19:20

Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 05 September 2006

45 euro neerleggen voor zo'n spider met 3 kransjes in natuurlijk idioot, voor 55 euro heb je 'in de handel' al een complete Ultegra 6600 cassette.


Had het inmiddels ook gezien. De fm rekent overigens iets van EUR 88 voor een volledig casette. 't Wordt tijd dat ik het zelf leer.
Heb nog even met Tromm hier in A'dam gebeld, maar die bevestigde dat er eigenlijk geen losse krans achter de spider terecht kan.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 05 sep 2006 20:01

Quote: Origineel geplaatst door Erikatn op 05 September 2006
Heb nog even met Tromm hier in A'dam gebeld, maar die bevestigde dat er eigenlijk geen losse krans achter de spider terecht kan.






Dan zijn ze dus ook daar niet goed op de hoogte.
En maar jammeren dat de mensen hun heil zoeken op internet
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28104
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 sep 2006 23:09

Tromm is helemaal niks man. Je moet naar Fietsplezier gaan. Of Ger, da's ook een topper. Zie www.gerbikes.com
Hou me trouwens aanbevolen voor een webwinkel waar je die Miche-kransjes kan kopen?

ilko
Forum-lid
Berichten: 1237
Lid geworden op: 23 aug 2004 12:53
Locatie: Arnhem

ilko 07 sep 2006 14:32

Quoten: Origineel geplaatst door Erikatn op 05 September 2006




 


Maar dat was niet zijn vraag. Hij wil de 13 ertussen uithalen en een grotere erachter zetten. Dat kan prima. Geen probleem. Enige 'nadeel' is dat de kransjes oplopend gemaakt zijn om het schakelen te versoepelen. Dit verbreek je nu door er een tussen uit te halen. Maar in de praktijk merk je hier bijster weinig van.
Je kan overigens met een losse krans nog tot 28 gaan.



Dat was de bedoeling inderdaad en heb ik precies zo met de vroegere 9-speed gedaan. Maar de grootste drie kransen (21-23-25) zijn bij 10-speed aan elkaar geklonken, wat denk ik bij de 9-speed niet het geval was. Dus zegt de fm is de enige oplossing vervanging daarvan door eveneens aan elkaar geklonken 21-24-27. Je denkt dus Ilko, dat de 21-23-25 gezamenlijk geen sluitkrans vormen maar dat er, na verwijdering van de 13, technisch nog een 27 achter kan?


Volgens mij kan je de 13 er wel uithalen, maar moet je alleen even opletten dat bij de 13 zit de spacer aan het kransje vastzit en je dus niet nog een spacer eruit haalt. Je moet nog wel een losse 10v spacer (2,35 mm) erbij kopen voor tussen de 27 of 28. De 21-23-25 zitten inderdaad aan elkaar, maar dat betekent niet dat je er niets achter kan stoppen.
Die Michi's ken ik niet, maar er staat me bij dat ik meerdere malen met een normaal kransje (27-28) en een normale spacer bij een 10v gewerkt hebt. Ik kan het nog wel even nakijken.
 

Plaats reactie