Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Hoeveel bar?

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 12 apr 2006 23:42

hmm dus... ik rijd met latex binnenbanden, heb vittoria diamante pro banden, ben 60-65kg en stop er ong. 7.5/8 bar in... toch maar minderen dan?

meendering
Forum-lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 aug 2005 03:04

meendering 12 apr 2006 23:53

Heb afgelopen zondag met 8 bar gefietst....
Kon wel merken dat ik alle kanten op stuiterde.

Maandag en vandaag heb ik gefietst met +/- 7,5 bar. Fietst gelijk een stuk comfortabeler.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 13 apr 2006 05:00

Quoten: Origineel geplaatst door lancev7 op 12 April 2006


hmm dus... ik rijd met latex binnenbanden, heb vittoria diamante pro banden, ben 60-65kg en stop er ong. 7.5/8 bar in... toch maar minderen dan?


Hoi,
Veel hangt af van de soepelheid van de band zelf. Hoe stijver de band hoe meer je hem zal moeten oppompen om een lage rolweerstand te bekomen. Uiteraard gaat dit gepaard met een verlies aan demping van oneffenheden en zal die band dan al makkelijker gaan stuiteren. Het is dus een kwestie van te weten hoe een combinatie van factoren je het beste resultaat geeft. Rij je op vlakke baan met weinig oneffenheden dan mag er best een halve bar meer druk op bijvoorbeeld.
De fabrikant geeft vaak de aanbevolen druk op en da's meestal de waarde waarbij de band de laagste rolweerstand vertoont. Uit ervaring weet ik dat voor mij, 70kg en stijve wielen, die aanbeveling meestal wel klopt. Banden met hogere rolweerstand, lees stijver carcas, geef ik een halve bar meer mee. Zodoende rollen ze beter en het verlies aan comfort neem ik er dan maar bij. Me vermoeien door rolweerstand te moeten overwinnen is nu ook niet bepaald wat ik als comfortabel ondervind.......
Met de Diamante Pros zit je bij 8 bar nog best naar mijn smaak.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

sparko
Forum-lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 27 apr 2005 11:51

sparko 13 apr 2006 09:55

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 12 April 2006

Asfalt is absoluut niet glad. Allemaal kleine oneffenheden. Als een band te hard is ga je gewoon stuiteren. Dit stuiteren ervaar je vaak als feit dat je harder gaat, dan met zachtere banden. Om te stuiteren is er energie nodig, en aangezien jij het enige energie toevoerende element bent ga je gewoon langszamer als je meer energie kwijtraakt.


oke, nu wordt me het een en ander duidelijk. Maar ik zit blijkbaar wel aardig in de richting met 7,5-8 bar in mijn vittorio Rubino's met een eigen gewicht van ff boven de 70kg
zal van het weekend een keer proberen met 7 bar erin, eens kijken of dat lekkerder rijdt.

riherm1
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 29 aug 2005 12:28

riherm1 14 apr 2006 12:45

goeie tip dit, thanx!
ik stopte er ook altijd 8,5 in, maar heb op basis van gewicht maar iets meer dan 7 nodig dus, heb dit geprobeerd en het fietst een stuk lekkerder.

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 14 apr 2006 14:16

Als ik mij goed herinner gaf de Vredestein band bij hogere (aanbevolen) druk minder rolweerstand te zien dan bij de lagere die werd gehanteerd door FIETS in een vorige bandentest. Het lijkt mij ook logisch. De band wordt minder vervormd tijdens het rijden en dat zal tot vermindering van de rolweerstand leiden. Verder pomp ik mijn voorband altijd wat minder hard( 0,5 bar) op dan de achterband omdat de gewichtsverdeling  op het voor-en achterwiel ook niet gelijk is. Als toerder prefereer ik 25 mm banden  maar die zijn heel moeilijk te krijgen omdat bijna alles in 23 mm wordt aangeboden. Coureurs zullen meestal een hoge druk van min. 8 to 8,5 bar in hun bandjes pompen is mij verteld.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

rien
Forum-lid
Berichten: 507
Lid geworden op: 12 jan 2005 22:48

rien 14 apr 2006 15:58

ik ben 78 kg. En doe in mijn michelin pro2 voor tussen de 7-7,5  en achter tussen 7,5-8 bar.
8 is voor mij de grens, omdat door het stijve alu frame het op slecht wegdek te stuiterend wordt.

michiel17
Forum-lid
Berichten: 427
Lid geworden op: 26 okt 2005 01:51

michiel17 14 apr 2006 18:30

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 11 April 2006
http://www.chemistry.science.ru.nl/scho ... 471web.JPG
Ben jij dit trouwens AM-CLassic fan??

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 apr 2006 19:46

ja maar wie van de 3... Foto is trouwens al weer een jaar of 3 oud. Ik heb al weer 2 jaar een bril. Dus diegene met bril is het iig niet (dat is m'n te slimme broertje).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

hans
Forum-lid
Berichten: 737
Lid geworden op: 08 apr 2004 17:57

hans 14 apr 2006 22:40

heel erg veel hangt er af van het type band, mij prorace2 voelen met 8 bar een stuk harder aan dan mijn schwalbe stelvio's met de dezelfde druk.
de prorace heeft een aanbevolen druk tussen de 6 en 8 bar de schwalbes van ? tot 10 bar.
Probeer het dus zelf aan te voelen, en blijf binnen de aanbevolen druk. Verder kan op een wielerparcours (heel glad asfalt) natuurlijk met een hogere druk gereden worden dan op een  wegen/training parcours. tot slot zou ik als tourder de banden al helemaal niet knalhard op pompen (blijf iig 0,5 bar onder de maximale druk en ga niet boven de 8.5 bar), de rolweerstand meemt mischien iets af maar je vermoeidheid door de trillingen neemt af.
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 apr 2006 23:56

Maximale toegestane druk is iets anders dan de aanbevolen druk. Maximale druk die je op een band mag zetten is enkel voor de reuzen onder ons interessant.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie