Hoeveel bar?
-
- Forum-lid
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 09 aug 2005 03:04
Heb afgelopen zondag met 8 bar gefietst....
Kon wel merken dat ik alle kanten op stuiterde.
Maandag en vandaag heb ik gefietst met +/- 7,5 bar. Fietst gelijk een stuk comfortabeler.
Kon wel merken dat ik alle kanten op stuiterde.
Maandag en vandaag heb ik gefietst met +/- 7,5 bar. Fietst gelijk een stuk comfortabeler.
Quoten: Origineel geplaatst door lancev7 op 12 April 2006
hmm dus... ik rijd met latex binnenbanden, heb vittoria diamante pro banden, ben 60-65kg en stop er ong. 7.5/8 bar in... toch maar minderen dan?
Hoi,
Veel hangt af van de soepelheid van de band zelf. Hoe stijver de band hoe meer je hem zal moeten oppompen om een lage rolweerstand te bekomen. Uiteraard gaat dit gepaard met een verlies aan demping van oneffenheden en zal die band dan al makkelijker gaan stuiteren. Het is dus een kwestie van te weten hoe een combinatie van factoren je het beste resultaat geeft. Rij je op vlakke baan met weinig oneffenheden dan mag er best een halve bar meer druk op bijvoorbeeld.
De fabrikant geeft vaak de aanbevolen druk op en da's meestal de waarde waarbij de band de laagste rolweerstand vertoont. Uit ervaring weet ik dat voor mij, 70kg en stijve wielen, die aanbeveling meestal wel klopt. Banden met hogere rolweerstand, lees stijver carcas, geef ik een halve bar meer mee. Zodoende rollen ze beter en het verlies aan comfort neem ik er dan maar bij. Me vermoeien door rolweerstand te moeten overwinnen is nu ook niet bepaald wat ik als comfortabel ondervind.......
Met de Diamante Pros zit je bij 8 bar nog best naar mijn smaak.
Ciao,
hmm dus... ik rijd met latex binnenbanden, heb vittoria diamante pro banden, ben 60-65kg en stop er ong. 7.5/8 bar in... toch maar minderen dan?
Hoi,
Veel hangt af van de soepelheid van de band zelf. Hoe stijver de band hoe meer je hem zal moeten oppompen om een lage rolweerstand te bekomen. Uiteraard gaat dit gepaard met een verlies aan demping van oneffenheden en zal die band dan al makkelijker gaan stuiteren. Het is dus een kwestie van te weten hoe een combinatie van factoren je het beste resultaat geeft. Rij je op vlakke baan met weinig oneffenheden dan mag er best een halve bar meer druk op bijvoorbeeld.
De fabrikant geeft vaak de aanbevolen druk op en da's meestal de waarde waarbij de band de laagste rolweerstand vertoont. Uit ervaring weet ik dat voor mij, 70kg en stijve wielen, die aanbeveling meestal wel klopt. Banden met hogere rolweerstand, lees stijver carcas, geef ik een halve bar meer mee. Zodoende rollen ze beter en het verlies aan comfort neem ik er dan maar bij. Me vermoeien door rolweerstand te moeten overwinnen is nu ook niet bepaald wat ik als comfortabel ondervind.......
Met de Diamante Pros zit je bij 8 bar nog best naar mijn smaak.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 12 April 2006
Asfalt is absoluut niet glad. Allemaal kleine oneffenheden. Als een band te hard is ga je gewoon stuiteren. Dit stuiteren ervaar je vaak als feit dat je harder gaat, dan met zachtere banden. Om te stuiteren is er energie nodig, en aangezien jij het enige energie toevoerende element bent ga je gewoon langszamer als je meer energie kwijtraakt.
oke, nu wordt me het een en ander duidelijk. Maar ik zit blijkbaar wel aardig in de richting met 7,5-8 bar in mijn vittorio Rubino's met een eigen gewicht van ff boven de 70kg
zal van het weekend een keer proberen met 7 bar erin, eens kijken of dat lekkerder rijdt.
Asfalt is absoluut niet glad. Allemaal kleine oneffenheden. Als een band te hard is ga je gewoon stuiteren. Dit stuiteren ervaar je vaak als feit dat je harder gaat, dan met zachtere banden. Om te stuiteren is er energie nodig, en aangezien jij het enige energie toevoerende element bent ga je gewoon langszamer als je meer energie kwijtraakt.
oke, nu wordt me het een en ander duidelijk. Maar ik zit blijkbaar wel aardig in de richting met 7,5-8 bar in mijn vittorio Rubino's met een eigen gewicht van ff boven de 70kg
zal van het weekend een keer proberen met 7 bar erin, eens kijken of dat lekkerder rijdt.
Als ik mij goed herinner gaf de Vredestein band bij hogere (aanbevolen) druk minder rolweerstand te zien dan bij de lagere die werd gehanteerd door FIETS in een vorige bandentest. Het lijkt mij ook logisch. De band wordt minder vervormd tijdens het rijden en dat zal tot vermindering van de rolweerstand leiden. Verder pomp ik mijn voorband altijd wat minder hard( 0,5 bar) op dan de achterband omdat de gewichtsverdeling op het voor-en achterwiel ook niet gelijk is. Als toerder prefereer ik 25 mm banden maar die zijn heel moeilijk te krijgen omdat bijna alles in 23 mm wordt aangeboden. Coureurs zullen meestal een hoge druk van min. 8 to 8,5 bar in hun bandjes pompen is mij verteld.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 11 April 2006
http://www.chemistry.science.ru.nl/scho ... 471web.JPG
Ben jij dit trouwens AM-CLassic fan??
http://www.chemistry.science.ru.nl/scho ... 471web.JPG
Ben jij dit trouwens AM-CLassic fan??
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
heel erg veel hangt er af van het type band, mij prorace2 voelen met 8 bar een stuk harder aan dan mijn schwalbe stelvio's met de dezelfde druk.
de prorace heeft een aanbevolen druk tussen de 6 en 8 bar de schwalbes van ? tot 10 bar.
Probeer het dus zelf aan te voelen, en blijf binnen de aanbevolen druk. Verder kan op een wielerparcours (heel glad asfalt) natuurlijk met een hogere druk gereden worden dan op een wegen/training parcours. tot slot zou ik als tourder de banden al helemaal niet knalhard op pompen (blijf iig 0,5 bar onder de maximale druk en ga niet boven de 8.5 bar), de rolweerstand meemt mischien iets af maar je vermoeidheid door de trillingen neemt af.
de prorace heeft een aanbevolen druk tussen de 6 en 8 bar de schwalbes van ? tot 10 bar.
Probeer het dus zelf aan te voelen, en blijf binnen de aanbevolen druk. Verder kan op een wielerparcours (heel glad asfalt) natuurlijk met een hogere druk gereden worden dan op een wegen/training parcours. tot slot zou ik als tourder de banden al helemaal niet knalhard op pompen (blijf iig 0,5 bar onder de maximale druk en ga niet boven de 8.5 bar), de rolweerstand meemt mischien iets af maar je vermoeidheid door de trillingen neemt af.
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende