Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Hoogteverschil zadel - stuur

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 25 mar 2006 10:20

Het is toch de Gazelle Dauphiné geworden. Ik had geen rekening gehouden met een schuin omhoog wijzende stuurpen. Het verschil is dus toch nog zo'n 4 cm kleiner. Het was 13.5, het is nu 9.5 cm en het zou 8.6 moeten zijn.
Ik heb ook nog de mogelijkheid om een extender in de balhoofdbuis te zetten, dan verhoog je die buis zonder dat er een nieuwe vork in moet. Iemand ervaring daarmee?

En... valt het mee met de zadelhoogte ten opzichte van het stuur?
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 25 mar 2006 13:23

Quoten: Origineel geplaatst door Pietr op 21 Maart 2006


Quoten: Origineel geplaatst door ponsteen op 21 Maart 2006


Hoogteverschil bij mij is iets van 12, 14 cm (weet niet precies). Ik heb daar geen problemen mee. Er zijn mensen die nog dieper zitten. 8 a 10 cm wordt geloof ik geadviseerd als maximum van de 'comfortzone', 8 a 10 is vrij normaal. De wat stijvere medemens (of die met rugklachten) zitten beneden de 8, tot 0 aan toe).


Dus 130 mm hoogteverschil is mogeljk? Maar ja, ik ben een beginner en ik wil het wel leuk blijven vinden. Mijn fm stelde daarom voor een stuurpen van 100 mm te monteren (ipv van de 120 mm lange die er nu op zit) die redelijk schuin omhoog gaat: dus korter bij en hoger zitten.
Spacers kunnen er niet meer tussen, want de balhoofdbuis is al afgezaagd. Het is een Gazelle; de fm had contact gehad met Gazelle en daar kwamen ze met het wazige verhaal dat ze niet met spacers werken, omdat de kans op breuk dan groter is: de balhoofdbuis zou door het hefboomeffect eerder kunnen breken. Dit neigt naar broodje aap.


Hoi,
Gazelle schuilt zich niet helemaal ten onrechte achter de ongeschreven (?) regel die stelt dat je best niet meer dan 1,5 maal de diameter van de vorkpijp aan spacers plaatst om breuk door hefboomkrachten te mijden.
Bij een carbon vork met ditto pijp zou dat dan op ruwweg 30mm neerkomen.
Is die pijp korter afgezaagd dan zit je daar uiteraard wel aan gebakken.
Een andere aanpak van het probleem is opteren voor pedalen/schoenen met een zo laag mogelijke stack (stapel) hoogte. Zodoende hoeft de zadelpen niet hoger dan strikt noodzakelijk. Ook kan je even kijken of de shifter op de stuurbocht niet ietwat hoger kunnen worden geplaatst.
Ciao,
 
 
 
Snobisme is een dure hobby...

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 25 mar 2006 20:53

Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 25 Maart 2006

Hoi,
Gazelle schuilt zich niet helemaal ten onrechte achter de ongeschreven (?) regel die stelt dat je best niet meer dan 1,5 maal de diameter van de vorkpijp aan spacers plaatst om breuk door hefboomkrachten te mijden.
Bij een carbon vork met ditto pijp zou dat dan op ruwweg 30mm neerkomen.
Is die pijp korter afgezaagd dan zit je daar uiteraard wel aan gebakken.
Een andere aanpak van het probleem is opteren voor pedalen/schoenen met een zo laag mogelijke stack (stapel) hoogte. Zodoende hoeft de zadelpen niet hoger dan strikt noodzakelijk. Ook kan je even kijken of de shifter op de stuurbocht niet ietwat hoger kunnen worden geplaatst.
Ciao,  


De shifters iets verplaatsen kan ik nog eens bekijken. Ik heb Shimano A520 plaatjes gekocht, dus die ga ik niet zo vlug al vervangen. In het ergste geval kan ik nog wel een andere voorvork kopen en dan wat spacers ertussen zetten. De carbon voorvork heeft overigens een aluminium buis. Het is het instapmodel van PRO volgens mij.
Vanmiddag de eerste rit gemaakt: 1,5 uur (wind mee en wind tegen), gemiddeld 27 km/u. Ik zit dus wel redelijk diep, maar ik weet niet of 2 à 3 cm minder veel uitmaakt. Ik probeer het gewoon een tijdje zo.
In eerste instantie mocht ik van de fm de fiets nog ruilen als hij niet zou bevallen, maar op die (mondelinge) afspraak is hij nu terug gekomen, want hij vond dat ik te lang draalde (ik was een moeilijke klant volgens hem). Misschien heeft ie wel gelijk, maar uiteindelijk heeft ie de fiets niet op maat kunnen leveren. Dat komt omdat ik nu een 60 ct heb, terwijl ik denk ik een 60 cc nodig heb. Volgende keer geef ik iets meer geld uit en koop bij een echte racespecialist (Rings bij mij in het dorp bijvoorbeeld).
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

jimbo
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 12 sep 2005 22:22

jimbo 25 mar 2006 21:20

Lekkere snelheid al voor iemand die voor het eerst fietst
CC, agr 100; limo 100

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 25 mar 2006 21:25

Quoten: Origineel geplaatst door jimbo op 25 Maart 2006

Lekkere snelheid al voor iemand die voor het eerst fietst


Ik ben ook niet ontevreden, maar ik denk dat ik meer wind mee dan wind tegen heb gehad. En ik kan diep zitten op deze fiets . Overigens doe ik wel 3x per week aan hardlopen.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 28 mar 2006 21:09

Vandaag toch even met mijn Dauphiné langs geweest bij Rings in Goirle. Wat blijkt? Hoogteverschil is liefst 14 cm!!! Oplossing: ze monteren een nieuwe vork en een andere stuurpen. Ook zeiden ze dat mijn kabels veel te lang waren, het zadel stond niet waterpas en de remhoeven zaten los.
Volgende week brengen, voor ongeveer 200 euro lukt het ze om de fiets redelijk tot goed op maat te maken voor mij. Ik krijg wel een spacertoren (4 cm denk ik) en nog steeds een stuurpen die omhoog wijst, maar dan zal ik wel lekkerder kunnen fietsen.
Conclusie:
-niet zo eigenwijs zijn als ik om je racefiets bij een gewone fm te kopen;
-hopen dat jouw fm wel zijn woord houdt;
-koop aub niet bij de fm waar ik heb gekocht.
Het plezier van de hoge korting is nu al teniet gedaan door de frustratie van een verkeerde fiets. Nou ja, niet echt een verkeerde fiets, wel met verkeerde onderdelen erop.
Ik dacht dat Rings erg duur was, maar dat klopt niet. Ze zijn niet duur, ze hebben onder andere wel dure fietsen. De onderdelen etc. zijn te koop voor heel normale prijzen. Daarnaast dacht ik dat ze bij Rings arrogant waren, maar dat is niet zo. Ze laten je als klant rustig rond kijken en als je vragen hebt, helpen ze je vriendelijk en deskundig. Ze zitten dus niet meteen in je nek te hijgen en dat verwarde ik met arrogant (dit is geen spam, ik wil gewoon de onjuistheid van mijn vooroordeel aangeven).
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

Gebruikersavatar
omer
Forum-lid
Berichten: 670
Lid geworden op: 20 feb 2005 01:18
Locatie: Belgie limburg

Gebruikersavatar omer 28 mar 2006 21:46

Bij mij is het verschil 8.5 cm.Meer moet het mij bij toch niet zijn.Bij mijn vorige fiets had ik een verschil van 13.Voor mij is dat veel te veel!

jimbo
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 12 sep 2005 22:22

jimbo 28 mar 2006 21:49

Jammer dat het zo is gelopen. Hopen dat ze je uiteindelijk kunnen helpen. Slechte beurt van Vermeulen trouwens.
CC, agr 100; limo 100

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 28 mar 2006 22:23

Quoten: Origineel geplaatst door omer op 28 Maart 2006


Bij mij is het verschil 8.5 cm.Meer moet het mij bij toch niet zijn.Bij mijn vorige fiets had ik een verschil van 13.Voor mij is dat veel te veel!


Mijn tweede fiets zal dus ook beter "op maat" zijn. Was jouw eerste fiets een miskoop dan?
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

Gebruikersavatar
omer
Forum-lid
Berichten: 670
Lid geworden op: 20 feb 2005 01:18
Locatie: Belgie limburg

Gebruikersavatar omer 28 mar 2006 23:19

Quoten: Origineel geplaatst door Pietr op 28 Maart 2006


Quoten: Origineel geplaatst door omer op 28 Maart 2006


Bij mij is het verschil 8.5 cm.Meer moet het mij bij toch niet zijn.Bij mijn vorige fiets had ik een verschil van 13.Voor mij is dat veel te veel!


Mijn tweede fiets zal dus ook beter "op maat" zijn. Was jouw eerste fiets een miskoop dan?

Eigenlijk wel.Hij was iets te groot en de balhoofdbuis was zodanig afgezaagd dat ik er geen spacers meer kon tussen steken.Had ook last van de ellebogen,nek en edele delen.Met mijn Merckx ben ik echt content.Zit nu veel beter.Alleen de zadel(selle italia c2) is niet echt wat het moet zijn.Ga nog een 1500 km rijden en zal dan wel zien.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 29 mar 2006 05:43

Quoten: Origineel geplaatst door omer op 28 Maart 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Pietr op 28 Maart 2006


Quoten: Origineel geplaatst door omer op 28 Maart 2006


Bij mij is het verschil 8.5 cm.Meer moet het mij bij toch niet zijn.Bij mijn vorige fiets had ik een verschil van 13.Voor mij is dat veel te veel!


Mijn tweede fiets zal dus ook beter "op maat" zijn. Was jouw eerste fiets een miskoop dan?

Eigenlijk wel.Hij was iets te groot en de balhoofdbuis was zodanig afgezaagd dat ik er geen spacers meer kon tussen steken.Had ook last van de ellebogen,nek en edele delen.Met mijn Merckx ben ik echt content.Zit nu veel beter.Alleen de zadel(selle italia c2) is niet echt wat het moet zijn.Ga nog een 1500 km rijden en zal dan wel zien.


Hoi,
Je bedoelt de vorkpijp, de balhoofdbuis wordt niet afgezaagd..........
Op de foto merk ik dat ook hier de stuurbocht naar boven toe is gedraaid waardoor je een totaal andere zithouding krijgt wanneer je met de handen op de shifters rijdt in vergelijking met op de bovenkant van de stuurbocht.
Net het omgekeerde is eerder wenselijk, als je met de handen op de shifters rijdt strekken de armen verder uit en wil je liever een minder grote hoek tussen polsen en onderarm. Probeer eens de shifters waterpaste zetten door een waterpasje op de rubber te plaatsen, eventueel kan je dat ook door de warpas op het onderste deel van de stuurbocht te zetten. Als de shifters correct zijn gemonteerd_en zo ziet het er wel naar uit, dan komt het onderste deel van de shifter op een zelfde lijn te staan als de onderkant van de stuurbocht. Hou er even een lat onder tegenaan en die lat zal dan in contact komen met de tip van de shifters als alles goed is.
Zodoende zou je veel minder makkelijk last van schouder- en nekspierpijnen krijgen. Ook moet dit een meer ontspannen grip van het stuur om de shifterkop toelaten.
Let er tevens ook op dat het zadel niet al teveel met de tip naar onder wijst zoniet steun je veel te zwaar op de stuurbocht/shifters wat ook aanleiding geeft tot schouderpijnen en daarbovenop ook de krachtoverdracht tijdens de pedaalslag minder efficient maakt.
Tot slot nog dit, het is niet omdat tijdens fotosessies voor magazines e.d. de zadelpennen hoog worden geplaatst, dit oogt namelijk bevalliger, dat het enig nadeel zou zijn om de zadelpen lager te plaatsen. Die hoeft namelijk juist te staan i.c.m. je binnenbeenlengte, de rest wordt bepaald door je armlengte, romplengte enz. Een minder ver uitstekende zadelpen heeft trouwens ook zo zijn voordelen qua stijfheid en gewicht, hoe lager je de afstand tot de grond houdt hoe stabieler en baanvaster het rijgedrag van de fiets.
Des te meer de zadelpen uitsteekt des te meer er ook in de zitbuis moet verdwijnen om de zaak stevig en stijf te houden. Dus ook daar verlies je aan nodeloos gewicht. 
Als je naar verhouding lange benen hebt dan kan je die hefbomen best benutten door een wat langere pedaalarm te kiezen, b.v. een 175mm i.p.v. een 172,5 mm. Wel dan ook de zadelpen met het verschil tussen beide laten zakken uiteraard.
Let wel, ik hou hier geen preek voor korte zadelpennen, alles werkt samen en de zitpositie van de rijder moet in zijn geheel wel kloppen over de ganse fiets genomen.
Ciao,
 
Snobisme is een dure hobby...

Plaats reactie