Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

doen wielrenners aan spinning?

speric
Forum-lid HC

speric 17 mar 2006 18:16

Ik ben eigenlijk door spinning gaan fietsen, heb het nu zo'n 3 jaar gedaan. Tot wel 4 keer in de week. Dit jaar ben ik er eigenlijk klaar mee. En nu heb ik zoiets dat ik liever met mijn eigen muziek lekker op de tacx zit thuis. Maar 1 keer in de week vind ik het nog steeds wel leuk, juist om sommige andere te zien.Ik vind het heerlijk om lekker op zo'n fiets te knallen en ging ook vaak 2 uur achter elkaar om wat meer het fietsgevoel te hebben.Alleen de lessen en de oefeningen zijn wat tegen gaan staan de laatste tijd.
Maar voor bijv. cor1 en medestanders, ik zou zeggen probeer het eens een keer of 3 en als je het dan nog niks vind, dan moet je het niet doen.Maar ik denk dat iedereen die van fietsen houdt en sportief bezig zijn houdt, spinning een leuke afwisseling kan zijn en ik heb gemerkt dat ik met name qua kracht wel heb gewonnen door spinning.

neos
Forum-lid

neos 17 mar 2006 20:55

Nou ik heb 1x gespint tijdens een teambuilding dag van mijn werk en ik moet zeggen dat ik toen pas in de gaten kreeg hoe leuk afzien op de fiets is.
Ik gebruik thuis de Tacx met opzwepende muziek dit geeft als je veel met de verzetten speelt het zelfde effect als een uur spinning (wel vind ik de prijzen van de sportscholen altijd belachelijk hoog vandaar mijn Tacx)....
cornelli racing cycles Uden

6:13freak2
Forum-lid

6:13freak2 17 mar 2006 21:24

Ik vroeg me af of veel forum-gebruikers aan spinning doen en wat de ervaringen zijn. Ga je er ook sneller van fietsen?
Hoewel mijn voorkeur niet naar binnen sporten uitgaat, spin met plezier van oktober tot april, naast 1x per week schaatsen en 1x mountainbiken. Mij conditie blijft er in ieder geval beter van op peil dan voorheen, toen ik nog niet spinde.
Het nadeel vind ik dat je (bij ons althans) geen enkel idee hebt of je progressie maakt. Er valt niets te meten.
En zover ik Big Rosa ken, is dit ook wel wat voor hem!

mensma
Forum-lid

mensma 17 mar 2006 21:33

Quoten: Origineel geplaatst door 6:13 freak (2) op 17 Maart 2006

Het nadeel vind ik dat je (bij ons althans) geen enkel idee hebt of je progressie maakt. Er valt niets te meten.

Tuurlijk wel, gewoon een hartslagmeter gebruiken, waar ik vroeger bij een bepaalde inspanning op 95% van mijn max. hartslag zat, zit ik nu op 85%. Volgens mij kun je dan wel zeggen dat je progressie maakt...

alstro
Forum-lid

Gebruikersavatar alstro 18 mar 2006 00:34

Door spinning ben ik in aanraking gekomen met fietsvirus, eerst beetje spinning, toen nog meer.... Later MTB erbij en nu eigenlijk meest race.
Spin nog wel 1 keer in de week in de winter, meer voor het sociale. Niet het gebruikelijke uurtje, maar meer richting 2-3 uur. Dus voor de les zit ik al solo dan.
Doe wel met de les mee maar bepaal zelf mijn HS zones en laat me niet opfokken door de 'meester'

6:13freak2
Forum-lid

6:13freak2 18 mar 2006 00:50

Tuurlijk wel, gewoon een hartslagmeter gebruiken, waar ik vroeger bij een bepaalde inspanning op 95% van mijn max. hartslag zat, zit ik nu op 85%. Volgens mij kun je dan wel zeggen dat je progressie maakt...

Hoe meet je dan die inspanning? Gevoel?

aart
Forum-lid

aart 18 mar 2006 10:32

Ik doe nu ongeveer 1.5 jaar aan RPM, en geef sinds een half jaar zelf les. RPM is spinning volgens het Lesmills principe. Persoonlijk zie ik meer overeenkomsten met MTB-en dan met race. Dit komt vooral door het vrij hoge intervalgehalte. Bij mij in de groep zitten een aantal racers, die nu (ondanks de kou) de weg weer op gaan. Ze hebben een aangepast abbonement. De mtb-ers en racers die bij mij komen zijn de meest fanatieke deelnemers die altijd vooraan in de groep zitten, de 'vetverbrander' kiest meestal een plekje achterin. Omdat de lessen van Lesmills een vaste choreografie hebben die per kwartaal verandert (de muziek dus, de opbouw niet zoveel) kun je ook zonder hartslagmeter goed voelen of je conditie/kracht verbetert.
Als ik de ervaringen van onze klanten in de sportschool bekijk, ben je of superenthousiast, of vind je er geen reet aan. Een klein gedeelte heeft ondanks dat ze het niet leuk vinden toch de dicipline om te gaan, omdat RPM/spinning zowel voor conditietraining als voor calorienverbranding de beste resultaten geeft. Tot slot heb ik er een aantal uitnodigingen voor op de weg en in het bos aan overgehouden. Dus ook na de les nog ff wat drinken tussen 'fietsgenoten' is ook leuk.

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 18 mar 2006 12:38

Om de winter door te komen ben ik naar een fitness centrum gegaan. Dit doe ik nu ruim anderhalve maand en iedere werkdag 2 of 2-1/2 uur. Fietsen in de kou is niets voor mij. In december nog een voorhoofdsholte ontsteking opgelopen. Fiets op zolder en nix doen dan maar. Vrouwlief heeft me overtuigd dat fitness toch wel iets positiefs zou uitrichten als je het met regelmaat doet.( Een oud lichaam is als een oud huis. Doe je niets dan gaan de scharnieren piepen, de vloerdelen kraken en je krijgt lekkages  ) Als AOWer heb ik dus alle tijd.Een uur' Endurance' op woensdag op de spinner. Dat is een fluitje van een cent.Verder iedere dag 30 of meer min. op de crosstrainer en daarna op een "racefiets" (een ding waarop je dus kan racen tegen anderen als je dat zou willen) Daar draai ik dan een uurtje op met 120 Watt. Daarna aan div. toestellen om het verweekte bovenlijf en armen eens "een beurt" te geven. Dat laatste is ook heel hard nodig ! Ik kan nu mijn arm-schouder-rug en borstspieren weer aanspannen. Een paar keer per week ook andere beenoefeningen zoals legpress en nog een paar waarvan ik de naam niet ken. Kortom, ik voel mij nu al als herboren. Had er veel eerder aan moeten beginnen. Mijn riem is al weer een gaatje verder aangetrokken! We gaan door tot het laatste gaatje.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

ilfalco2004
Forum-lid

ilfalco2004 18 mar 2006 15:06

Quoten: Origineel geplaatst door Cas* op 17 Maart 2006

Quoten: Origineel geplaatst door ilfalco2004 op 17 Maart 2006

Ik spin niet, ik heb een hekel aan indoor training. Heb hier een taCx staan met 10 kilo stof op.

Wil je 'm niet verkopen?Ik heb 3x gespind oid.....omdat een vriendin vroeg of 'k is mee ging. Best aardig maar om nou binnen jezelf doorweekt te fietsen en niet vooruit te komen.....neuh dank je. Zij doet het 3/4x per week....ik zou gek worden!Ik kan me zo voorstellen dat het voor MTB'en nog wel nuttig kan zijn als training maar voor wielrennen lijkt het me alweer een stuk minder.

50 euro kun je hem komen halen.
Fly like an Eagle!
Old Warriors Never Die

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 18 mar 2006 19:15

Quoten: Origineel geplaatst door panschpieng op 18 Maart 2006

hey Marconi, mooi om te horen dat mensen op leeftijd zich nog bewust zijn van hun gezondheid. Ik neem aan dat je weet niet te overdrijven met sport, zolang het lekker gaat blijven doen kerel!

Zolang het nog kan geniet ik ervan.Gezondheid is een groot goed en je hebt dat niet altijd in de hand. Maar veel dingen kan je zelf doen. Niet roken, niet overdreven (vet) eten, veel beweging nemen. Niets overdrijven natuurlijk want je moet je bewust blijven van je leeftijd en dat die "onderdelen" al 70+ jaartjes meedraaien. Maar die onderdelen vragen ook om onderhoud en dat doe je o.a. met wat sporten. Hoorde van een radiodokter dat b.v. ouderdoms-suikerziekte kan worden voorkomen door regelmatig te sporten. De insuline wordt daardoor beter opgenomen in het lichaam. Maar de andere voordelen zijn een lager cholesterol gehalte, minder verstopte aderen, dus minder kans op een infarct. Veel gezonde mensen bewegen te weinig en daardoor moeten ze medicijnen slikken. Ze gaan nog minder bewegen, eten te veel en moeten nog meer medicijnen slikken. Het één heeft het andere tot gevolg. Mijn schoonvader b.v. slikte de laatste jaren voor zijn overlijden 18 verschillende pillen per dag. Hij zat maar en rookte zich letterlijk dood. Zó moet het dus niet! Maar nogmaals, je kan veel doen maar je weet nooit wat er in het lichaam verscholen zit. Mijn broer is 84 en heeft NOOIT gesport!
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

timowr
Forum-lid

timowr 19 mar 2006 19:56

Quoten: Origineel geplaatst door mensma op 17 Maart 2006

Ik ben er ook helemaal aan verslaafd! Ik ben er gekomen omdat ik begin van dit jaar op de weegschaal stapte en tot mijn schrik 100 kg woog (ik had een nieuwe baan en vond daar erg weinig aan, dus als ik thuiskwam nergens meer zin in, dus ook geen sport, maar wel lekker veel eten). Ik heb toen meteen een onbeperk abonnement afgesloten bij de sportschool.

Mensma, jij bent toch Amsterdammer of vergis ik mij nu? Spin je bij Splash?

Plaats reactie