Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Fietsen op hoge leeftijd

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 16 mar 2006 22:18

Hi, leuk onderwerp voor mij! Nou, ik ben 70 en heb vorig jaar bijna 5000 km gefietst. Dat was van april tot begin december.Ik probeer een gemiddelde van 25 aan te houden in mijn uppie hetgeen niet meevalt. Dan moet ik regelmatig 30 rijden om te compenseren voor de langzame stukken als je moet afremmen, bochten maken, bruggen op etc. Afijn, as ge moar leut heit. Mijn grootste probleem is mijn te hoge gewicht dat funest is bij het klimmen. Als ik de winter "uitkom "weeg ik steevast 100 kg of meer en dat terwijl ik ooit rond de 75 woog rond mijn 20ste. Dit jaar heb ik nog niet gefietst omdat ik snel last heb van voorhoofdsholte onsteking ( laatste keer in december). Voor de eerste keer in mijn leven ben ik op fitness gegaan. Dat bevalt mij uitstekend. Iedere dag ben ik min. 1 uur bezig op een crosstrainer, fiets of spinner. Dat laatste (spinnen) 1x per week op woensdag specifiek voor vetverbranding. Op de " race-bikes" en crosstrainers staat het caloriënverbruik dan op 500 of meer na 1 uur. Dat zullen wel Kcal. zijn, hoewel er cal. staat aangegeven. Vermogen gewoon rustig 120-130 Watt. Soms trap ik ff harder maar dat schijnt minder goed voor de vetverbranding te zijn. Verder is het bijhouden van het bovenlichaam een ervaring. Heerlijk om aan die apparaten die 30-40 kg op te trekken op verschillende toestellen voor verschillende spiergroepen. Meestal op 6 verschillende toestellen. Deze oefeningen doe ik dan elk 3x 15 maal. Wel merk ik bij het spinnen na  afloop dat ik zo stijf ben als een plank. Dan doen we allerlei oefeningen w.o. het aanraken van de tenen met 1 been gestrekt op het middenstuk van de spinningbike. Nou, dat is een ramp! Ik haal mijn tenen bij lange na niet! Moet ik echt meer gaan oefenen. De meeste oefeningen op de bikes gaan op 65% van de max heartrate. Die ken ik niet van mijzelf!  Volgens een regeltje neem je 220-leeftijd= 150 voor mij. Klopt niet want toen ik eens even stevig doortrapte reikte mijn hartslag tot 171 en ik was zeker nog niet op mijn max. Ik houd dan maar iets tussen de 100 en max.120 BPM aan. Vandaag na de crosstraining ook nog krachtoefeningen met de benen gedaan. Dan moet je zittend op een stoeltje dat schuin omhoog kan schuiven  de benen tegen een plaat zetten en x kg overwinnen. Ik had afgesteld op 77 kg en dat ging easy 50x.  Toen dat zelfde gewicht met 1 been 15 x ( zwaar hoor!) en daarna nog 25x met beide benen.Op deze manier probeer ik in "shape " te blijven totdat de buitentemp. 12-15 C wordt en dan op de Pinarello! Op naar de 71. Ik voel mij echt geen 71 en zie wel dat veel 50tigers er conditioneel veel slechter aan toe zijn. Dus blijf iets doen! Fietsen, zwemmen, tennissen , maakt niet uit maar ga zeker niet achter de geraniums zitten wegkwijnen!
Vraag voor de "jonkies"......wat doen jullie vaders en grootvaders ?????

Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 mar 2006 22:19

In Ede heb je Cees Willems, die is 79 of al 80 geworden. Het jaar dat ie 80 wordt wil hij nog 1 keer mee doen aan het wk mtb , want dan valt hij in een oudere categorie.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

alstro
Forum-lid

Gebruikersavatar alstro 16 mar 2006 23:48

Quote: Origineel geplaatst door Marconi op 16 Maart 2006
Op de " race-bikes" en crosstrainers staat het caloriënverbruik dan op 500 of meer na 1 uur. Dat zullen wel Kcal. zijn, hoewel er cal. staat aangegeven.

Zijn toch echt cal ipv Kcal ook al zegt iedereen Kcal.

herera
Forum-lid

Gebruikersavatar herera 17 mar 2006 14:39

Mijn overbuurman is 62 fiets iedere dag naar Nijmegen, 52 km heen en trug! Petje af!  Ik ben 46 en fiets ook ieder dag, maar hoop tzt. ook nog op zijn niveau te kunnen zitten..

"Waar een wil is is een weg, waar een weg is wil ik fietsen."

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 17 mar 2006 18:55

Quoten: Origineel geplaatst door alstro op 16 Maart 2006

Quote: Origineel geplaatst door Marconi op 16 Maart 2006

Op de " race-bikes" en crosstrainers staat het caloriënverbruik dan op 500 of meer na 1 uur. Dat zullen wel Kcal. zijn, hoewel er cal. staat aangegeven.

Zijn toch echt cal ipv Kcal ook al zegt iedereen Kcal.

Bedankt! Ik vroeg aan iemand of het K cal waren of cal. Hij zei zeer beslist:  K cal! Leek mij ook al vrij veel   In ieder geval bedankt voor de opheldering. Ach, t scheelt maar een factor 1000.  Nog ff doortrainen!

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 17 mar 2006 19:12

kcal of cal: In Amerika tellen ze anders. Daar zeggen ze cal waar wij kcal zeggen. Of het dan wel precies hetzelfde is, weet ik eigenlijk niet.

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 17 mar 2006 20:51

De apparatuur waarop ik train is made in USA! De displays geven wel gewoon in ABN aan wat je moet doen, U traint goed- houdt rpm tussen 70-80 aan etc. Onder de leds op het metaal of plastic staat wel RPM/cal/time en andere Engelse aanduidingen om aan te geven wat het getal in het display inhoudt dat beurtelings verschijnt.  Maar ik mag aannemen dat als je een uur lang met 110-120 Watt traint de uitkomst wel in cal. zal zijn als er b.v. 500 verschijnt in het display van  "cal."  Leuke berekening voor studenten!

6:13freak2
Forum-lid

6:13freak2 17 mar 2006 21:15

Quoten: Origineel geplaatst door Marconi op 16 Maart 2006

Hi, leuk onderwerp voor mij! Nou, ik ben 70 en heb vorig jaar bijna 5000 km gefietst.
Klasse Marconi, zou houden we de moed erin! Merk je overigens veel achteruitgang ten opzichte van ''vroeger''? Zeg maar vanaf een jaar of 50? Of fietste je toen nog niet?

billygoats
Forum-lid

billygoats 17 mar 2006 22:06

Hier in de buurt  kom ik geregeld Gerrit Voorting tegen,,maakt niet uit wat voor weer het is ,en Meneer Voorting heeft er een leuk tempo in ,zo leuk dat ie haast geen tijd heeft om over vroeger te praten,die man heeft nog met allerlei legendarische figuren gefietst,Coppi,Bartali,Bobet,Koblet,noem maar op,geboren in 1923,dus een dikke 80 jaar!!!!! Ik teken er voor.

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 18 mar 2006 13:25

Quoten: Origineel geplaatst door 6:13 freak (2) op 17 Maart 2006

Quoten: Origineel geplaatst door Marconi op 16 Maart 2006

Hi, leuk onderwerp voor mij! Nou, ik ben 70 en heb vorig jaar bijna 5000 km gefietst.
Klasse Marconi, zou houden we de moed erin! Merk je overigens veel achteruitgang ten opzichte van ''vroeger''? Zeg maar vanaf een jaar of 50? Of fietste je toen nog niet?

Ik fietste voor mijn 20ste vrij intensief. Na mijn examen zeevaartsschool 9 jaar bij de koopvaardij over de wereldzeeën gezworven. Weinig te fietsen daar.
Getrouwd (iedereen mag een foutje maken toch?) en op mijn 40ste het roken afgezworen en met de oudste van de 2 zonen gaan fietsen. Daarna kwam nr 2 en ook die op de fiets. Ons tempo was natuurlijk niet zo gek hoog. Totdat die knapen 15 werden en had ik het nakijken. Vanwege mijn nogal tijdeisende werk kwam er niet zoveel van het fietsen terecht omdat ik bijna iedere zondag met een van de 2 jongens naar een koers moest. Nu, na mijn pensionering kan ik behoorlijk trainen  . Maar ja, ik ben geen jonge hond meer en mijn te veel aan kilo's MOET eraf dit jaar. Dát is mijn grootste handicap. Ik denk dat ik nu even goed  of even slecht rijd als toen ik 50 was. Op het vlakke dan wel hoor. Toen ik 54 was ben ik de Alpe d Huez opgereden bij 37 C in het dorp. Bij de beklimming was dit bijna niet te harden. Had er wel een "granny "verzetje erop gezet. Dit jaar gaan we naar de TdF kijken als die de Alpe oprijdt. Of ik er nog op kan komen betwijfel ik maar daarom ben ik ook driftig aan het trainen om kilo's kwijt te raken. Ik heb gelukkig geen problemen met mijn rikketikker  maar ja, dat ding heeft wel 70 jaar zijn werk gedaan en ik zal toch  moeten uitkijken om niets te forceren. Anders breekt het lijntje! Als ik op de fitness veel jongere en dikkere mannen ( 50+) zie dan voel ik mij nog een koning te rijk. Veel te veel kilo's, sommigen zijn daar op aanraden van de cardioloog omdat hun rikketikker niet goed functioneert. Er zijn  vogels van div. pluimage op fitness en het  dient gezegd te worden dat die er tenminste iets aan doen ipv thuis te niksen. Er zit ook nog een vrij jonge man in een rolstoel met verlamde benen. Die doet dus de krachtoefeningen die hij kan doen. Die heeft armen als van een bodybuilder ! Ach, je moet blijven proberen om te blijven sporten ondanks je leeftijd. Natuurlijk moet je een paar tandjes terug maar het plezier is er niet minder op. Zo ook op dit forum. Af en toe eens even bezig zijn op de PC houdt je geest ook scherp. Ook hier is leeftijd een handicap omdat ik niet zo goed overweg kan met een PC als jongeren. Die jongleren op een toetsenbord. Maar  ik red het wel. ( Hoop ik !)

marrrtin
Forum-lid

marrrtin 19 mar 2006 03:21

Natuurlijk moet je een paar tandjes terug maar het plezier is er niet minder op. Zo ook op dit forum.

Mooi Gezegd!

Fietsgroeten,<br>
<br>
Martin, Heerhugowaard

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 19 mar 2006 18:29

Bedankt. Enne, ik had het met die paar tandjes terug niet over mijn gebit!

Plaats reactie