Licht wielsetje
-
- Forum-lid
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 17 feb 2005 16:12
ik heb een paar fullcarbon tube- en een set clincher carbonwielen uit
de zelfde serie: zijn prima
prijs weet ik verder niet maar denk wel onder de 1000
de zelfde serie: zijn prima
prijs weet ik verder niet maar denk wel onder de 1000
Quoten: Origineel geplaatst door zombie op 31 Januari 2006
ga voor de Eurussen. dat zijn topwielen en vormen geen probleem voor je gewicht.
Zo de Eurus 2006 erin, vreselijk mooi ook nog !
Ja, de Eurussen staan hoog op mijn lijstje. Ik vind ze namelijk ook de mooiste. Ik lees wel hier en daar dat de velgen zelf wat zwaar zijn tov andere wielen.
ga voor de Eurussen. dat zijn topwielen en vormen geen probleem voor je gewicht.
Zo de Eurus 2006 erin, vreselijk mooi ook nog !
Ja, de Eurussen staan hoog op mijn lijstje. Ik vind ze namelijk ook de mooiste. Ik lees wel hier en daar dat de velgen zelf wat zwaar zijn tov andere wielen.
Quoten: Origineel geplaatst door TS-Biker op 31 Januari 2006
easton orion/ascent
onder de 1500 gr en superstrak/sterk, assymetrische achtervelg voor nog sterker wiel (hogere spaakspanning)
Voor mij veiligheidshalve de Orions. Anders moet ik teveel op mijn lijn letten . Die staan alleszins ook op de shortlist. Op RoadbikeReview wel een paar commentaren gelezen ivm duurzaamheid.
easton orion/ascent
onder de 1500 gr en superstrak/sterk, assymetrische achtervelg voor nog sterker wiel (hogere spaakspanning)
Voor mij veiligheidshalve de Orions. Anders moet ik teveel op mijn lijn letten . Die staan alleszins ook op de shortlist. Op RoadbikeReview wel een paar commentaren gelezen ivm duurzaamheid.
Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 31 Januari 2006
Het lichtste kun je geraken met een handgespaakt setje. Bijvoorbeeld Tune (licht) of DT Swiss (bomb-proof) naven, Ambrosio Excellight of American Classic 350 velgen, DT Aerolite spaken. Heb je een exclusieve set, weliswaar niet zo bomb-proof als bijvoorbeeld Eurus of Neutron maar wel stukken lichter en makkelijker te servicen.
Deze optie zal ik eens verder uitspitten, maar dan wel met Sapim spaken!
Het lichtste kun je geraken met een handgespaakt setje. Bijvoorbeeld Tune (licht) of DT Swiss (bomb-proof) naven, Ambrosio Excellight of American Classic 350 velgen, DT Aerolite spaken. Heb je een exclusieve set, weliswaar niet zo bomb-proof als bijvoorbeeld Eurus of Neutron maar wel stukken lichter en makkelijker te servicen.
Deze optie zal ik eens verder uitspitten, maar dan wel met Sapim spaken!
Quoten: Origineel geplaatst door friesche Leeuw op 31 Januari 2006
erg licht:
http://www.vuelta.it/19.pdf
Maar ook boven mijn budget. Moeilijk een verdeler te vinden op het internet, maar in de US te koop aan $ 1695.
erg licht:
http://www.vuelta.it/19.pdf
Maar ook boven mijn budget. Moeilijk een verdeler te vinden op het internet, maar in de US te koop aan $ 1695.
Quoten: Origineel geplaatst door gt10 op 31 Januari 2006
Naaf: DT240S
Spaken: Sapim Xray of DT Aero
Velg: Mavic Open Pro of DT RR
Bij DT kan je dit als complete wielset kopen. Uitstraling van dergelijke wielset is wel iets minder.
Zal ruimschoots onder je budget vallen en is een zeer stevige en uiterst lichte wielset die super blijft doorbollen. Bovendien bieden deze wielen je een hoog comfort en een zeer goede zijdelingse stijfheid. Let wel: veel hangt af van de bouwer van deze wielen.
Ook een optie die ik eens verder zal uitzoeken.
Naaf: DT240S
Spaken: Sapim Xray of DT Aero
Velg: Mavic Open Pro of DT RR
Bij DT kan je dit als complete wielset kopen. Uitstraling van dergelijke wielset is wel iets minder.
Zal ruimschoots onder je budget vallen en is een zeer stevige en uiterst lichte wielset die super blijft doorbollen. Bovendien bieden deze wielen je een hoog comfort en een zeer goede zijdelingse stijfheid. Let wel: veel hangt af van de bouwer van deze wielen.
Ook een optie die ik eens verder zal uitzoeken.
-
- Forum-lid
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 02 jan 2005 22:30
Ik rijd met DT240s naven, Ambrosio exellight velgen en sapim CX-Ray spaken. Zeer tevreden van en ze zijn overal inzetbaar. ook voor wisselstukken is het geen probleem en ze zijn lekker licht.
Excuse me while I kiss the sky
Wie heeft een gefundeerde mening over de betrouwbaarheid en de kwaliteit van de volgende naven:
Soul-Kozak F50: 52g + 168g (€91 + €242)
Tune MIG70/MAG190: 75g + 194g (€100 + € 245)
DT Swiss 240s: 96g + 250g (€130 + €230) Deze voeg ik er maar aan toe voor de volledigheid. Ik heb al begrepen dat dit een kwaliteitsproduct is.
Soul-Kozak F50: 52g + 168g (€91 + €242)
Tune MIG70/MAG190: 75g + 194g (€100 + € 245)
DT Swiss 240s: 96g + 250g (€130 + €230) Deze voeg ik er maar aan toe voor de volledigheid. Ik heb al begrepen dat dit een kwaliteitsproduct is.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3324
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33
Soul Kozak: hoop je er over een paar maanden wat first-hand ervaring van mee te delen. Maar wat ik er wel van weet is dat ze gewoon een van de lichtste naven op de markt zijn, die wat kinderziektes hadden maar die over de jaren steeds beter zijn geworden. Nog steeds zijn het vrij minimalistische naven waar wat sneller speling op zal komen en die minder afgedicht zijn tegen vocht etc, maar die met de juist zorg wel een tijdje mee zouden moeten gaan. Ze schijnen vanaf dit jaar met ceramische lagers geleverd te worden.
Tune: niet de naven om de meeste stijve wielen mee te maken, ook niet de best afgedichte of meest betrouwbare naaf maar voor zijn gewicht wel vrij goed. Komen in mooie kleurtjes
DT Swiss: tja, zou bij deze naven geen zwak punt kunnen bedenken... Iets zwaarder dan voorgaande naven alleen.
Zowel Soul Kozak als Tune zou ik niet direct aanraden voor een setje voor iedere dag, ze zijn wel perfect om in het weekend mee te koersen of om er de bergen mee op te vliegen. Als ik jou was zou ik gewoon een simpel Mavic Open Pro setje nemen en daarbij een exotisch setje zoals eerder aangegeven. Met een beetje puzzelen kan je zelfs dan wel binnen de 1000e blijven.
Kijk verder ook eens op weightweenies.starbike.com, daar is veel te vinden over voorgaande producten en hier kan je je hart ophalen over alles wat licht en exotisch is
Tune: niet de naven om de meeste stijve wielen mee te maken, ook niet de best afgedichte of meest betrouwbare naaf maar voor zijn gewicht wel vrij goed. Komen in mooie kleurtjes
DT Swiss: tja, zou bij deze naven geen zwak punt kunnen bedenken... Iets zwaarder dan voorgaande naven alleen.
Zowel Soul Kozak als Tune zou ik niet direct aanraden voor een setje voor iedere dag, ze zijn wel perfect om in het weekend mee te koersen of om er de bergen mee op te vliegen. Als ik jou was zou ik gewoon een simpel Mavic Open Pro setje nemen en daarbij een exotisch setje zoals eerder aangegeven. Met een beetje puzzelen kan je zelfs dan wel binnen de 1000e blijven.
Kijk verder ook eens op weightweenies.starbike.com, daar is veel te vinden over voorgaande producten en hier kan je je hart ophalen over alles wat licht en exotisch is
Ik kan enkel iets zeggen over de DT240S:
Een beetje uitkijken her en der en je kan ze veel goedkoper aankopen dan de prijzen die je zelf aanhaalt. Google maar eens effe
Voor de rest is dit een stel supernaven die bijna onverslijtbaar zijn. Alhoewel er gebruik wordt gemaakt van een superafdichting kan je bij een draai aan het wiel nauwelijks vertraging merken. Maw, dit is gemaakt om te draaien en te blijven draaien.
Het gewicht van een naaf is niet dermate belangrijk daar het niet echt veel bijdraagt aan de inertie. Maw, het is beter gewicht proberen te besparen aan de buitenkant van je wiel daar dit vb. versnellingen tegenwerkt.
Wil je je wiel echter recht spaken, dan moet je gebruik maken van een daarvoor ontwikkelde DT240S naaf omdat anders je garantie vervalt. Deze naaf is iets steviger en ook wat zwaarder.
Ikzelf heb op de moment een setje MTB wielen op basis van deze naven waar ik ook supersmalle banden op monteer en alzo over soms zeer slecht wegdek naar het werk bol. Dit allemaal in weer en wind. Gedurende 2 jaar heb ik hier nog NOOIT iets mee aan de hand gehad. Dit zegt al veel over de duurzaamheid van deze naven. Ook collega fietsers die dergelijke navenset op hun koersfiets hebben zijn supercontent.
Een beetje uitkijken her en der en je kan ze veel goedkoper aankopen dan de prijzen die je zelf aanhaalt. Google maar eens effe
Voor de rest is dit een stel supernaven die bijna onverslijtbaar zijn. Alhoewel er gebruik wordt gemaakt van een superafdichting kan je bij een draai aan het wiel nauwelijks vertraging merken. Maw, dit is gemaakt om te draaien en te blijven draaien.
Het gewicht van een naaf is niet dermate belangrijk daar het niet echt veel bijdraagt aan de inertie. Maw, het is beter gewicht proberen te besparen aan de buitenkant van je wiel daar dit vb. versnellingen tegenwerkt.
Wil je je wiel echter recht spaken, dan moet je gebruik maken van een daarvoor ontwikkelde DT240S naaf omdat anders je garantie vervalt. Deze naaf is iets steviger en ook wat zwaarder.
Ikzelf heb op de moment een setje MTB wielen op basis van deze naven waar ik ook supersmalle banden op monteer en alzo over soms zeer slecht wegdek naar het werk bol. Dit allemaal in weer en wind. Gedurende 2 jaar heb ik hier nog NOOIT iets mee aan de hand gehad. Dit zegt al veel over de duurzaamheid van deze naven. Ook collega fietsers die dergelijke navenset op hun koersfiets hebben zijn supercontent.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 01 Februari 2006
Als je toch niet veel om het gewicht van de naven geeft koop dan gewoon campa chorus naven. (of record als je graag smeernippel wil). Die 240 naven gaan niet bij iedereen zo geweldig. Campa Chorus/record naven blijven veel langer lopen.
Amclassic-fan (en ook gt10 natuurlijk), bedankt voor jullie input.
Dan blijft het natuurlijk zoeken naar een lichte velg. Je nickname doet me veronderstellen dat jij wel wat meer weet over de Amclassic 350 velgen. Zijn die duurzaam genoeg om regelmatig mee te rijden?
Trouwens wat vind je van de AC Sprint 350 wielset? Zijn die AC naven betrouwbaar?
Als je toch niet veel om het gewicht van de naven geeft koop dan gewoon campa chorus naven. (of record als je graag smeernippel wil). Die 240 naven gaan niet bij iedereen zo geweldig. Campa Chorus/record naven blijven veel langer lopen.
Amclassic-fan (en ook gt10 natuurlijk), bedankt voor jullie input.
Dan blijft het natuurlijk zoeken naar een lichte velg. Je nickname doet me veronderstellen dat jij wel wat meer weet over de Amclassic 350 velgen. Zijn die duurzaam genoeg om regelmatig mee te rijden?
Trouwens wat vind je van de AC Sprint 350 wielset? Zijn die AC naven betrouwbaar?