Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Welke banden MTB

siral
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 nov 2005 22:08

siral 15 jan 2006 18:45

Ik heb mijn RR's enkele maanden geleden eraf gegooid en Michelin Allterains erop gelegd. Deze rijden erg prettig. Op droge harde ondergrond nauwelijks verschil met RR. In de modder daarentegen een verademing. Ze ploegen er veel beter door. Geldt ook voor diepe laag mul zand.
Combinatie Nobby Nic voor en RR achter hoor je ook veel, maar heb er zelf geen ervaring mee.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4680
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 15 jan 2006 22:04

Quote: Origineel geplaatst door big rosa op 15 Januari 2006
Welke band of banden zijn goed geschikt voor op het strand, heb daar geen ervaring mee dus als er forummers zijn die er ervaring mee hebben graag info hierover!Thanks

Big apple van schwalbe of iets in die richting. iig grote zo breed mogelijke ballonbanden.

Zelf rijdt ik met de RR en als het te modderig wordt gooi ik mijn little alberts op de fiets ( nou ja om de wielen dan) en dat met een druk voor de RR van 2.3 en de LA die iets smaller zijn pomp ik tot 2.8

josdewit
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jan 2006 23:05

josdewit 15 jan 2006 23:13

Bandenkeuze is iets persoonlijks. Zie je fiets als een landbouw werktuig. Hier worden veel soorten banden toegepast voor verschillende doeleinden op verschillende ondergrond.  De drijvende band moet grip hebben en draagvermogen op de ondergrond.
Grip (tractie) bereik je door de bandespanning zo te kiezen dat het loopvlak vervormd bij het raken van de grond. Hiermee bereik je dat vuil gelost wordt wanneer de band omhoog draait, door het terugvormende profiel en de middelpuntvliegende kracht. Het profiel moet kammen hebben die schuin van binnen naar buiten lopen en het liefst om en om zoals duidelijk te zien is aan de kammen bij een achterband van een tractor.   Tussen deze kammen moet een lager vullend profiel zitten, dan heb je voor Klei en zand een goede band mits je de bandspanning kiest die het beste past bij jouw gewicht en de kleefkracht van de ondergrond.
Grip (sturend)  bereik je door een profiel over de lengte van de band. Dit snijdt als een mes in de ondergrond. Bij trekkers zonder voorwielaandrijving zie je dit nog.
Veel MTB banden zijn een combinatie van deze twee.
Op strand en gras heb je draagkracht nodig. Kijk eens onder die strontkar en zie dat deze banden vooral breed zijn.
Voor de tractie en sturende grip nog even het juiste profiel zoeken en proberen de juiste bandespanning te vinden.
Op het strand is het belangrijk om een profiel te kiezen wat fijn genoeg is om geen zandkorrels te klemmen en grof genoeg is om tractie en stuurgrip te leveren. Een te gladde band gaat zuigen en levert daardoor veel weerstand.
Op gras heb je een scherp profiel en hogere bandespanning nodig wat goed insnijdt omdat gras, vooral als het vochtig is, glad is. Een smallere band met scherp profiel op de buitenkand van het loopvlak een hoge bandespanning geven uitkomst als het echt glad wordt.

fast4ward
Forum-lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 24 sep 2004 16:10
Locatie: Gendt

fast4ward 23 jan 2006 12:51

Quoten: Origineel geplaatst door Jos de Wit op 15 Januari 2006
Grip (tractie) bereik je door de bandespanning zo te kiezen dat het loopvlak vervormd bij het raken van de grond. Hiermee bereik je dat vuil gelost wordt wanneer de band omhoog draait, door het terugvormende profiel en de middelpuntvliegende kracht. Het profiel moet kammen hebben die schuin van binnen naar buiten lopen en het liefst om en om zoals duidelijk te zien is aan de kammen bij een achterband van een tractor.   Tussen deze kammen moet een lager vullend profiel zitten, dan heb je voor Klei en zand een goede band mits je de bandspanning kiest die het beste past bij jouw gewicht en de kleefkracht van de ondergrond.
Op gras heb je een scherp profiel en hogere bandespanning nodig wat goed insnijdt omdat gras, vooral als het vochtig is, glad is. Een smallere band met scherp profiel op de buitenkand van het loopvlak een hoge bandespanning geven uitkomst als het echt glad wordt.


Kan je het als volgt samenvatten?? Is de ondergrond hard neem dan een smalle band met een hogere bandenspanning. Is de ondergrond modderig of zanderig neem dan een brede band met lage spanning, voor modder veel profiel voor zand weinig profiel.
Ik denk dat ik dan zo toch een redelijke middenweg heb....RR achter en Big Jim voor. Alleen de breedte mag dan nog naar 2.1???
M@zzel

concorde
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 01 nov 2004 09:55

concorde 23 jan 2006 19:29

Quoten: Origineel geplaatst door Fast4ward op 23 Januari 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Jos de Wit op 15 Januari 2006
Grip (tractie) bereik je door de bandespanning zo te kiezen dat het loopvlak vervormd bij het raken van de grond. Hiermee bereik je dat vuil gelost wordt wanneer de band omhoog draait, door het terugvormende profiel en de middelpuntvliegende kracht. Het profiel moet kammen hebben die schuin van binnen naar buiten lopen en het liefst om en om zoals duidelijk te zien is aan de kammen bij een achterband van een tractor.   Tussen deze kammen moet een lager vullend profiel zitten, dan heb je voor Klei en zand een goede band mits je de bandspanning kiest die het beste past bij jouw gewicht en de kleefkracht van de ondergrond.
Op gras heb je een scherp profiel en hogere bandespanning nodig wat goed insnijdt omdat gras, vooral als het vochtig is, glad is. Een smallere band met scherp profiel op de buitenkand van het loopvlak een hoge bandespanning geven uitkomst als het echt glad wordt.


Kan je het als volgt samenvatten?? Is de ondergrond hard neem dan een smalle band met een hogere bandenspanning. Is de ondergrond modderig of zanderig neem dan een brede band met lage spanning, voor modder veel profiel voor zand weinig profiel.
Ik denk dat ik dan zo toch een redelijke middenweg heb....RR achter en Big Jim voor. Alleen de breedte mag dan nog naar 2.1???


Ik denk dat de Racing Ralph op dit moment de beste allound band is. Voor MTB is een bredere band zeker niet trager. Er staat en redelijk goede test in de fiets van gong een half jaar gelden. De Racing Ralph kwam hier heel goed uit. Heb hem hierna aangeschaft en zeker niet teleurgesteld. Bij blubber iets minder grip maar dit geldt denk ik voor de meeste banden.
 

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 jan 2006 19:57

Racing Ralph vind ik geen allround band, zeker niet als voorband. Voor veruit de meeste is Nobby Nick of conti Explorer een veel betere keuze. Racing Ralph heeft niet genoeg grip. Als je heel goed kunt sturen dan redt je je wel in Nederland (op zuid-limburg na) met RR voor. Maar als ik zie hoe de meeste in een toertocht rijden zijn die veel beter uit met een band met meer grip op druk van 2 bar. (boven de 75-80 kg wat meer).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 24 jan 2006 09:24

Quoten: Origineel geplaatst door TS-Biker op 15 Januari 2006

ik fiets momenteel met de GEAX Barro Marathon UST met Stan's No Tubes erin.Zeer tevreden over !Binnenkort test ik de Schwalbe Nobby Nic's, die schijnen ook geweldig te zijn ?


Kun je wat meer gedetailleerde info geven over de No Tubes TS?
Zit er ook aan te denken om een wielsetje met No Tubes te gaan rijden voor wedstrijden en een weekje klimmen in het buitenland (en m'n fiets wordt weer minimaal een halve kilo lichter).
Vriend van me is ook druk op zoek naar de beste oplossing. Overweegt (vanuit kostenoogpunt) met latex uit de hobbyzaak te gaan experimenteren. Hij gaat de wielen gebruiken in de Topcompetitie (elite z/c).
 
T.a.v. de Nobby Nic, ik heb lang met een RR voor en achter gereden (biba) rijdt sinds 2,5 maand met UST RR achter (2.1) en NN voor (2.1). Ik weeg 75 kg en rijdt meestal met 2,0 - 2,2 bar voor en achter. De NN heeft me in een paar wedstrijden al meerdere keren overeind gehouden bij het nemen van een bocht. Het voorwiel glipt weg en had binnen een fractie van een seconde weer grip. Met de RR was ik onder dezelfde omstandigheden zeker onderuit gegaan.
@ Big Rosa: op het strand zou ik voor de Big Apple van Schwalbe gaan (2.35 als dat in je frame past)
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

refie
Forum-lid
Berichten: 572
Lid geworden op: 23 jan 2006 09:52

refie 24 jan 2006 09:51

Rijd tubeless, veelal met Schwalbe R.R. 2.1 achter en R.R. 2.1 voor in de zomer. met relatief veel druk (boven 3 bar, dit ivm met mijn gewicht en ik rijd een fully)
Winter ligt het vooral aan de omstandigheden:
Veel modder: Michelin XCR MUD 2.0 voor en achter (rond de 3 bar).
Beetje modder: Schwalbe NobbyNic 2.1 voor en achter (rond de 3 bar)
geen modder: R.R. 2.1 achter NobbyNic 2.1 voor (rond de 3,5 bar)
NobbyNic heeft inderdaad meer grip, zeker om het voorwiel geeft dit vaak een net wat lekkerder gevoel als de R.R. 
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic

fast4ward
Forum-lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 24 sep 2004 16:10
Locatie: Gendt

fast4ward 24 jan 2006 10:41

Ik zit er ook over te denken om over te stappen op tubeless.....Ik rij nu met Crossmax XL dus dat moet gaan. Ik rij geen wedstrijden maar heb wel begrepen dat voor de (zeer fanatieke)recreant tubeless geen probleem o.i.d.  hoeft te zijn. Bij lek rijden moet alleen het ventieltje verwijderd worden en dan kan er weer een latex biba in????!!!!! Ik wil graag tubeless rijden omdat je dan minder kans hebt op een stootlek (snakebite), je hebt immers geen biba en volgens mij zijn de wangen van de tubeless banden ook dikker. ook zijn tubeless weer lichter en kan je met een lagere druk rijden.....
Kloppen deze beredenaties een beetje??? Wat zijn eigenlijk de nadelen van het rijden op tubeless........zijn die er eigenlijk wel??!
M@zzel

sjezer
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 03 aug 2005 08:14

sjezer 24 jan 2006 10:59

Quoten: Origineel geplaatst door Fast4ward op 24 Januari 2006


Ik zit er ook over te denken om over te stappen op tubeless.....Ik rij nu met Crossmax XL dus dat moet gaan. Ik rij geen wedstrijden maar heb wel begrepen dat voor de (zeer fanatieke)recreant tubeless geen probleem o.i.d.  hoeft te zijn. Bij lek rijden moet alleen het ventieltje verwijderd worden en dan kan er weer een latex biba in????!!!!! Ik wil graag tubeless rijden omdat je dan minder kans hebt op een stootlek (snakebite), je hebt immers geen biba en volgens mij zijn de wangen van de tubeless banden ook dikker. ook zijn tubeless weer lichter en kan je met een lagere druk rijden.....
Kloppen deze beredenaties een beetje??? Wat zijn eigenlijk de nadelen van het rijden op tubeless........zijn die er eigenlijk wel??!

Nadeel kan zijn: luchtverlies bij bepaalde combinaties banden / velgen. Ik heb met Schwalbe / shimano niet zo goede ervaring, terwijl Schwalbe / Mavic wel goed gaat. Ook na diverse keren herleggen van de banden zijn ze niet luchtdicht (wel op 4 bar, maar niet op 2,5 bar fietsdruk).

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 jan 2006 13:13

Tubeless banden zijn veel zwaarder dan hun gewone broertjes. Met tubeless bespaar je meestal geen gewicht.
Het voordeel is dat je lagere bandenspanning kan rijden zonder risico op stootlek. Maar als je zoals 1 de posters hierboven dikke 3 bar in je band jast dan heb je er weinig aan volgens mij.
Het lichste is of een hele lichte binnenband met bij Conti explorer SS, maar dan rij je snel lek. (en die buitenbanden gaan maar kort mee). Meer lekbestendigheid kan je met Stan's en Dt swiss tubeless systeem krijgen. Het geeft alleen wel het nodige gedoe en rotzooi.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie