Quoten: Origineel geplaatst door big rosa op 02 Januari 2006
Heb zelf ook schrijfremmen gehad en het klopt ze remmen goed daar is niks mis mee maar het irritante is dat ze wel eens aanlopen en ook daar had ik last van. Bij m,n volgende bike wordt het op zeker velgremmen, in ons vlakke landje heb je toch niet echt schrijfremmen nodig!
Als echte MTB-er met diverse XC / Marathons in m'n benen, zou ik juist wel voor schijfremmen gaan. Niet alleen vanwege de remwerking bij langere steile afdalingen in Duitsland (denk aan de RWP-cup serie van onze Fred) maar ook juiste vanwege de modder.
ventuele modder (denk maar aan de Marathon in Sudern Hagen vorig jaar -> (wat erg modderig was)) kan door de velg mee omhoog worden genomen, en achter je velgrem ophoppen. Niet echt lekker, en ook dit loopt aan. Tevens zullen je velgen wegslijten. Denk trouwens niet dat schijfremmen ideaal zijn voor modder -> je kunt een heel setje blokken makkelijk wegremmen in 1 marathon in de modder. Mijn Advies: EBC Gold remmen. Denk ook aan het inremmen om slijtage te voorkomen.
Mee eens dat het aanlopen van je schijfrem in het begin een beetje irritant kan zijn. Maar in de praktijk levert dit echt geen nadeel op. Ook goed afstellen / schoonhouden kan iets helpen (en droogmaken).
Cube of Bulls?
-
- Forum-lid
- Berichten: 3324
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33
Voor mij ook het grote voordeel van schijfremmen: je hebt geen omkijken meer naar je velgen, alleen ff rotor en blokjes schoonvegen en je bent klaar. Tevens vind ik ze beter presteren in de bagger dan v-brakes. Het aanlopen vind ik niet erg, het remt je geenzins af en komt alleen bij wat hogere snelheden voor en net na een afdaling (trekken de rotors wat krom). Voor het grootste deel van Nederland zijn v-brakes/HS33 prima, ik woon echter in Maastricht en maak ook wel eens een uitstapje naar de Ardennen en dan heb je weer wat meer aan schijfremmen.
Wat slijtage betreft: ik heb XT schijfremmen met de originele resin blokjes (zachtere compound), heb er al vele baggerritten mee gedaan sinds januari '05 en ze zijn nog verre van versleten. Ik heb ze wel goed ingeremd geloof ik.
Ik heb absoluut geen spijt van mijn schijven, 't is probleemloos en superieur remmen!
Wat slijtage betreft: ik heb XT schijfremmen met de originele resin blokjes (zachtere compound), heb er al vele baggerritten mee gedaan sinds januari '05 en ze zijn nog verre van versleten. Ik heb ze wel goed ingeremd geloof ik.
Ik heb absoluut geen spijt van mijn schijven, 't is probleemloos en superieur remmen!
Ik heb deze week in Bonn een Cube ltd 3 gehaald.
Wilde hem toch eerst eens goed bekijken.Toen ik de fiets zag was ik gelijk verkocht, heb er intussen al wat op gereden en bevalt meer dan goed.
By the way, wat een prijsverschil met Nederland !
Groeten Nico
Wilde hem toch eerst eens goed bekijken.Toen ik de fiets zag was ik gelijk verkocht, heb er intussen al wat op gereden en bevalt meer dan goed.
By the way, wat een prijsverschil met Nederland !
Groeten Nico
Gisteren 80 km en en vandaag 45 km gereden op m'n nieuwe Cube. Wat een heerlijk fietsje, voelt stijf aan. De Magura HS33 remmen doen t uitstekend. schakelmechanisme met XT derailleur werkt perfect. De poplock aan 't stuur is echt een uitvinding, maak er regelmatig gebruik van. Schakel hem in bij afdalingen en ruig terrein, en op snelle singletracks en op de weg schakel je hem weer uit. Nadeel is het wat brede stuur, deze kon ik niet laten vervangen door een smallere daar deze oversized is in het midden, en je rechts op het stuur niet goed weg komt met je schakel, rem, poplock hendels en bar-ends. Wellicht misschien een andere voorbouw geschikt voor normale smallere atb-sturen bied oplossing.
Verder niets dan lof over Cube!
"Waar een wil is is een weg, waar een weg is wil ik fietsen."
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
oh ja en als je ruimte moet maken kan je je net nieuwe shifters slopen . Die lompe (en lelijke) indicators die je (ik iig niet) niet gebruikt, kan je er gewoon afveilen/zagen/dremelen. Moet je alleen iets zoeken om het gaatje wat ontstaat netjes dicht te lijmen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3324
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33
Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 08 Januari 2006
wat een onzin. Dat er niet genoeg plaats op het stuur heeft niets te maken met het feit dat het stuur over-sized is. Je kan er gewoon een OS xc stuur opzetten.
Heb je het toch mis. Ik heb ook een Bontrager Race Lite OS flatbar, de shifters kunnen niet helemaal naar binnen door het OS gedeelte in het midden van het stuur.
wat een onzin. Dat er niet genoeg plaats op het stuur heeft niets te maken met het feit dat het stuur over-sized is. Je kan er gewoon een OS xc stuur opzetten.
Heb je het toch mis. Ik heb ook een Bontrager Race Lite OS flatbar, de shifters kunnen niet helemaal naar binnen door het OS gedeelte in het midden van het stuur.
Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 08 Januari 2006
Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 08 Januari 2006
wat een onzin. Dat er niet genoeg plaats op het stuur heeft niets te maken met het feit dat het stuur over-sized is. Je kan er gewoon een OS xc stuur opzetten.
Heb je het toch mis. Ik heb ook een Bontrager Race Lite OS flatbar, de shifters kunnen niet helemaal naar binnen door het OS gedeelte in het midden van het stuur.
Zie hier waar het poplock aan 't stuur is bevestigd. Het is idd. een feit dat de versnellingsindicator het verschuiven van de shifters en remhendels naar binnen belemmerd. Ook zie je de verdikking (ook bij een een kortere recht stuur voor dit type) waardoor geen verschuiving naar binnen door OS gedeelte meer mogelijk is. Inkorten van je stuur nog tot daar aan toe, maar zagen aan je nieuwe onderdelengroep!!!?
Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 08 Januari 2006
wat een onzin. Dat er niet genoeg plaats op het stuur heeft niets te maken met het feit dat het stuur over-sized is. Je kan er gewoon een OS xc stuur opzetten.
Heb je het toch mis. Ik heb ook een Bontrager Race Lite OS flatbar, de shifters kunnen niet helemaal naar binnen door het OS gedeelte in het midden van het stuur.
Zie hier waar het poplock aan 't stuur is bevestigd. Het is idd. een feit dat de versnellingsindicator het verschuiven van de shifters en remhendels naar binnen belemmerd. Ook zie je de verdikking (ook bij een een kortere recht stuur voor dit type) waardoor geen verschuiving naar binnen door OS gedeelte meer mogelijk is. Inkorten van je stuur nog tot daar aan toe, maar zagen aan je nieuwe onderdelengroep!!!?
"Waar een wil is is een weg, waar een weg is wil ik fietsen."
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
ow oeps. niet goed gelezen . Ik dacht dat je bedoelde om er een niet riser stuur op te zetten.
Als je dat zou doen dan heb je volgens mij geen probleem meer met te weinig ruimt (of een te breed stuur).
Ach ja die deore shifters kosten toch bijna nix, dus als het misgaat en niet meer wil werken koop je gewoon stel nieuwe. Maar ja zo denk ik erover. Mijn XT voor-derailleur ga ik binnenkort ook stuk lichter maken door alle onzin eraf te dremelen. Niet dat ik er harder door ga, maar het is gewoon leuk lichter te maken zonder functioneren in te leveren. Kan er ook niets aan doen dat ik ww ben.
Als je dat zou doen dan heb je volgens mij geen probleem meer met te weinig ruimt (of een te breed stuur).
Ach ja die deore shifters kosten toch bijna nix, dus als het misgaat en niet meer wil werken koop je gewoon stel nieuwe. Maar ja zo denk ik erover. Mijn XT voor-derailleur ga ik binnenkort ook stuk lichter maken door alle onzin eraf te dremelen. Niet dat ik er harder door ga, maar het is gewoon leuk lichter te maken zonder functioneren in te leveren. Kan er ook niets aan doen dat ik ww ben.