Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Topolino

fff-723
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 mar 2007 18:05

fff-723 06 feb 2010 21:14

Ik heb de wielen ondertussen gemonteerd, nog niet echt mee gereden. Een eerste impressie :

What's in the box :
- 1 voorwiel en 1 achterwiel.
- 1 set snelspanners van topolino
- 1 spaakmagneet van Cateye
- 1 manual en 1 Warrantycard (to be sent back to Topolino)

What's not in the box :
- velglint

Op de weegschaal 1388 gram (V= 602 gr/ A= 786 gr), da's toch iets meer dan de opgave van 1360 gr, maar dat hebben we elders nog al gezien.
Het gewicht is exlusief velglint, spaakmagneet en de snelspanners (de snelspanners = 88 gr per set).

What you get :
Carbon hubs, alu velgen voor bandjes en heel speciale spaken. De spaken zijn eigenlijk carbon linten met aan elke kant een geel kevlar laagje.

[img=http://www.topolinotech.com/asts/techno ... nfiber.gif] [img=http://www.topolinotech.com/asts/techno ... inuous.gif]

De spaken gaan van de velg naar het midden, ze maken een licht bochtje rond de hub en lopen gewoon verder door tot aan de andere kant van de velg. Dus waar andere wielen twee spaken gebruiken is het hier maar één hele lange. Geen stresspunten aan de as.
Dus hangt de spaak niet vast aan de hub, maar plooit er mooi in een licht bochtje om, al zie je dat niet echt.

[img=http://www.topolinotech.com/asts/techno ... op_hub.jpg][img=http://www.topolinotech.com/asts/technology/rim.jpg]

Aan beide einden van de spaak zit een plastieken dop met een metalen schroefje. Dat schroefje gaat dus net als een gewone spaak in de spaaknippel.

Ik heb er Veloflex Black bandjes opgelegd. Het kostte enige moeite, maar die bandjes hebben niet de reputatie om makkelijk oplegbaar te zijn. Een wolkje talkpoeder, rustig en zorgvuldig stap voor stap, en het lukt best.
Ik heb geen velglint gebruikt maar Veloplugs. Juist, dat zijn die plastic dopjes die je in de spaakgaten duwt. Het zou het opleggen van een band moeten vergemakkelijken.

Record cassette erop en dan in de fiets. Het was vandaag de mooiste dag van het jaar, maar juist nu zit ik met een een ferme verkoudheid. Een testritje zal dus nog even op zich moeten laten wachten.
Ik moet bekennen dat ik wel al eens rond de blok gefietst heb en het gevoel was best ok.

[img=http://farm3.static.flickr.com/2723/433 ... 8c16ec.jpg]
fast by trade - fearless by reputation - francis by name

skimons
Forum-lid
Berichten: 2424
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 06 feb 2010 21:27

lijkt technisch op een combi van LW, mavic en standaard alu clincher wiel.
ben benieuwd hoe het rijdt, er is in elk geval over het ontwerp nagedacht.

mooi vind ik ze niet, maar da's een ander verhaal.

fff-723
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 mar 2007 18:05

fff-723 06 feb 2010 21:36

Spaken wisselen is er inderdaad niet bij. Bij spaakbreuk of problemen moeten ze onherroepelijk terug naar de fabriek - in de USA wel te verstaan.
Daar wordt dan de spaken van één volledige zijkant vervangen.

[img=http://www.topolinotech.com/asts/techno ... odular.gif]

De spaken zitten allemaal vervlochten rond de hub, het blijkt niet mogelijk om daar 1 uit te halen. Ze vervangen dan een "spider", da's één volledige kant spaken met een halve hub. Topolino's zien er misschien wel uit als een zelfbouwpakket van Ikea, maar zelfs een fietsenmaker kan een gebroken spaak niet vervangen.
Zoals ik al hoger schreef, een spaakbreuk betekent opsturen naar de States en dat gaat tijd en geld kosten.

Ik vind ze zelf ook niet super-mooi, maar ze zien er best ok uit. Ik zie veel super-mooie wielen, maar daarom wil ik er nog niet mee rijden - ze horen vooral super-goed te zijn ...
fast by trade - fearless by reputation - francis by name

fff-723
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 mar 2007 18:05

fff-723 03 apr 2010 12:04

Ik heb de wielen nu ruim 500 km gebruikt, tijd dus voor een eerste impressie.

Ze zijn echt stijf en ronduit licht. Elke trap is raak, elke extra trap vertaalt zich, versnellen gaat als een speer.
Het zijn zonder twijfel de meest comfortable wielen waar ik ooit mee reed. De kleine oneffenheden op de weg worden er uitgefilterd, de grotere oneffenheden komen er natuurlijk wel door, maar zeker minder dan mijn Easton Orion II wielen. Vergelijk ze niet met een volgeveerde fiets (ik heb ooit eens een review gelezen van iemand die zijn alu zadelpen verving door titanium en voluit beweerde dat dit evenveel comfort gaf dan een fully), maar trillingen worden er mooi uitgehaald, really smooooth.

Ze zijn nog steeds even recht als toen ze uit de doos kwamen. De lagers lopen feilloos vlot en de cassettebody geeft een mooi, helder, niet te opvallend geratel.
Nog niet lek gereden, de Veloplugs leveren geen enkel probleem.

Remkracht is uitstekend. Toch ben ik niet onverdeeld tevreden over de remflanken; de flanken schijnen op sommige plaatsen meer grip te hebben, waardoor bij het uitremmen een pulserend gevoel ontstaat. De flanken voelen mooi glad aan, maar het remmen voelt aan alsof ze onregelmatig van dikte zijn. Ik dacht dat dit na een ritje of twee wel zou beteren, en bij het achterwiel is het ook minder, bijna helemaal weg zelfs, maar bij het voorwiel is die onregelmatigheid nog steeds duidelijk voelbaar.

Aerodynamica is moeilijk aan te voelen, ik kan daar dus ook niet veel over zeggen. De spaken zijn niet flinterdun of messcherp, maar hebben een zekere dikte. Ze hebben wel een beetje een vleugelvorm waardoor de cx wel zal meevallen. Ze zullen in elk geval meer aero zijn dan de dikke ronde spaken van de R-sys. Maar de knoppen op het einde van de spaken zullen ongetwijfeld de aerodynamica verprutsen. Daarom ook dat ik koos voor de lage velg. Het heeft weinig zin om een aero-velg te plaatsen als daarachter de luchtstroom toch verstoord wordt door de knoppen. De wielen zijn nl ook te krijgen met een hogere velg, zelfde prijs, 100 gr/set zwaarder. De lagere velg biedt waarschijnlijk ook iets meer comfort, vandaar mijn keuze.

Al bij al ben ik supertevreden met de wielen, ze zijn exclusief, ze rijden zoals ik het me voorstelde, zoals ik gehoopt had, nu maar hopen dat het nog heel lang goed gaat. Indien niet, dan hoor je het nog wel...
fast by trade - fearless by reputation - francis by name

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 03 apr 2010 22:05

Ik vind ze wel erg mooi trouwens... als ik geld over had!
mijn Flickr

Plaats reactie