Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Tacx Flow

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 11 feb 2007 15:45

Overweeg ook aanschaf vd Flow. Bij de nieuwe uitvoering zou een soft gel rol zitten. Die zou het geluid beduidend verminderen. Heeft iemand hier ervaring mee? Is het echt een verbetering tov de oude versie? 

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 25 feb 2007 21:54

Heb nu zowat 120 km getraind met de Flow en ben erg over het apparaat te spreken. Mij zien ze met storm en regen niet meer op straat. En de poetsfrequentie zal evenredig zakken. De hartfrequentie komt zowat overeen met de polar S725, maar de vermogensmeting is een ander paar mouwen. Niet dat ik er wakker van lig maar het is een echt lachertje. Verbuikte caloriën wijken zowat 35 af met wat mijn polar aangeeft en ik geloof dat die iets dichter bij de waarheid zit. Ik heb onlangs een test gedaan in de Notteboomkliniek in Brecht en daar bleek mijn vermogen bij overslag (4mmol) 278 watt bij een HF van 167. Welnu, als ik op mijn Flow fiets met een HF van 167 dan kom ik aan een vermogen van 250Watt en ik ben er van overtuigd dat ik er sinds mijn test in Brecht zeker ben op vooruitgegaan. Wil ik op mijn Flow 278Watt fietsen dan moet ik echt in het rood.
Ter aanvulling:
-ja, ik pomp mijn speciale Tacxband op tot 8 bar
-ja ik calibreer mijn Flow correct na 5 minuten warmfietsen tot hij op 0(remvermogen) staat
- ja mijn ketting is niet versleten (ultegra ketting op 105 pion met 1500km op de teller) en piekfijn gereinigd en gesmeerd.
- het wiel heeft een hoogteslag van minder dan een halve millimeter(kan je dan nog van hoogteslag spreken?) 
Iemand zinnige commentaar op dit fenomeen? 

zeemeeuw
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 23 feb 2007 19:44

zeemeeuw 25 feb 2007 22:00

Quoten: Origineel geplaatst door galibier op 25 Februari 2007


Heb nu zowat 120 km getraind met de Flow en ben erg over het apparaat te spreken. Mij zien ze met storm en regen niet meer op straat. En de poetsfrequentie zal evenredig zakken. De hartfrequentie komt zowat overeen met de polar S725, maar de vermogensmeting is een ander paar mouwen. Niet dat ik er wakker van lig maar het is een echt lachertje. Verbuikte caloriën wijken zowat 35 af met wat mijn polar aangeeft en ik geloof dat die iets dichter bij de waarheid zit. Ik heb onlangs een test gedaan in de Notteboomkliniek in Brecht en daar bleek mijn vermogen bij overslag (4mmol) 278 watt bij een HF van 167. Welnu, als ik op mijn Flow fiets met een HF van 167 dan kom ik aan een vermogen van 250Watt en ik ben er van overtuigd dat ik er sinds mijn test in Brecht zeker ben op vooruitgegaan. Wil ik op mijn Flow 278Watt fietsen dan moet ik echt in het rood.
Ter aanvulling:
-ja, ik pomp mijn speciale Tacxband op tot 8 bar
-ja ik calibreer mijn Flow correct na 5 minuten warmfietsen tot hij op 0(remvermogen) staat
- ja mijn ketting is niet versleten (ultegra ketting op 105 pion met 1500km op de teller) en piekfijn gereinigd en gesmeerd.
- het wiel heeft een hoogteslag van minder dan een halve millimeter(kan je dan nog van hoogteslag spreken?) 
Iemand zinnige commentaar op dit fenomeen? 


ik heb ook zo een tacx band, en ik pomp er maar 7 baar in, kan dat kwaad en verder kan je volgens mij niet verwachten dat je met een toestel van 300 euro kan verwachten dat het even nauwkeurig is als een polar van 500 euro
grtz
2 de jr junior

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 25 feb 2007 22:03

Hoe is de nauwkeurigheid van vermogen bij U? Valt dat mee?
Op de Tacxsite vind je als antwoord op verkeerde vermogensmeting: Band op 8 bar pompen. Elders lees je dan weer: tussen 6 en 8 bar.

zeemeeuw
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 23 feb 2007 19:44

zeemeeuw 25 feb 2007 22:07

Quoten: Origineel geplaatst door galibier op 25 Februari 2007


Hoe is de nauwkeurigheid bij U? Valt dat mee?


van hartslag valt het zeker mee, heb de polar s725x ( zonder power sensor)en die komt bijna overeen , van wattage kan ik jammergenoeg niets zeggen want dat weet ik niet
grtz
2 de jr junior

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 25 feb 2007 22:15

Hartslag inderdaad correct. Heb ook de polar s725X. Ik verwacht ook niet dat je met de Flow een correcte vermogensmeting kan doen. Maar dat het zoveel afwijkt vind ik niet normaal.
 
Ik heb by the way het yogamatje bij Kruidvat gekocht voor 7 euro en dat voldoet prima als mat. Wel overdadig getranspireer als je zo binnenshuis traint.
mvgr

paashaas
Forum-lid
Berichten: 607
Lid geworden op: 05 aug 2005 22:53

paashaas 25 feb 2007 22:32

Ik heb al testresultaten gezien van een renner bij 2 verschillende centra (wel dezelfde protocols). De resultaten bij Nottebohm lagen hoger dan bij het andere centrum.
Misschien is het een mengeling van beide? De Flow kan nooit het exacte vermogen kennen (Amclassic-fan heeft in een ander topic uitgelegd waarom). En de waarden van Nottebohm zijn misschien een klein beetje hoger dan wat je bij een ander centrum zou halen.

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 25 feb 2007 22:36

Quoten: Origineel geplaatst door paashaas op 25 Februari 2007


En de waarden van Nottebohm zijn misschien een klein beetje hoger dan wat je bij een ander centrum zou halen.


Hopelijk zijn ze geen 35 te hoog bij Notteboom want dan heeft mijn Flow nog gelijk en zit ik met een groot probleem
Weken die waarden veel af bij die renner in die 2 centra???
 

paashaas
Forum-lid
Berichten: 607
Lid geworden op: 05 aug 2005 22:53

paashaas 25 feb 2007 22:49

Geen 35, eerder een 15-17.
Maar de Flow is ook niet correct, dus Nottebohm waarden liggen misschien wat hoger, de Flow geeft een iets lager wattage, en je hebt dadelijk een groot verschil

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 25 feb 2007 23:33

Dat verbaast me. Zoveel afwijking in Notteboom terwijl het toch erg goed staat aangeschreven en waar, naar horen zeggen, ook echte profs zich laten opmeten. Misschien geeft het ander centrum wel te lage waarden.
Als dat waar is - 17 afwijking in Notteboom - dan kan men die resultaten gewoon de vuilbak inkieperen met de bijhorende trainingsadviezen erbovenop.
Ik heb echt men twijfels over die resultaten.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 feb 2007 00:20

Ook al klopt het vermogen niet, dan maakt dat voor de meesten nog niets uit. Want hoeveel mensen trainen er nu met een SRM? Het zijn er niet bijster veel. Zolang de afwijking maar constant is en jij komt altijd bij hetzelfde instituut is het probleem niet zo groot. Je kan echter niet vergelijken met andere als de meetwaardes niet kloppen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 26 feb 2007 22:29

Ik weet niet of de afwijking constant is. Ik calibreerde de Flow voor de start van mijn training zodat ik 'calib 0' had (referentiewaarde) Na mn training wou ik wel eens weten of die waarde nog zou verschijnen bij calibreren en wat kreeg ik? - (zonder iets veranderd te hebben aan druk rol, banddruk, enz...) Waarde +4!!! Waarschijnlijk heb ik dus meetresultaten van een apparaat dat fors zwaarder afremde dan dat het via de calibratiewaarde berekende. Erg vind ik het niet, maar Tacx wil doen geloven dat men een correcte meting doet als men maar calibreert. Dat is onjuist.   

Plaats reactie