Als de nippel uit de velg wordt getrokken is het einde van je velg gewoon gekomen.
Ik zou iig geen Spinergy's kopen met niet stalen spaken. Die fancy spaken in leuke kleurtjes zijn alleen maar slapper en zwakker. Maar het grootste probleem is nog dat het nu al een groot probleem is om vervangspaken te kopen.
Spinergy Stealth carbon
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
@AM:
Met de Jeugd Tour van Assen, heb ik met een Zweed gesproken die bij een Distributor werkt van Spinergy in Zweden.
ik heb op een lage velg wielset gereden en beviel me prima, ik vroeg hem nog van of dit niet ontzettend slap zou zijn maar beviel me super. Keek me ogen uit toen ik dat voor het eerst zag, al die Zweden reden erop, hij liet ook me ook nog een aantal verschillende spaken zien. Spaak vervangen is vrij simpel en kans op breken is nihil.
Met de Jeugd Tour van Assen, heb ik met een Zweed gesproken die bij een Distributor werkt van Spinergy in Zweden.
ik heb op een lage velg wielset gereden en beviel me prima, ik vroeg hem nog van of dit niet ontzettend slap zou zijn maar beviel me super. Keek me ogen uit toen ik dat voor het eerst zag, al die Zweden reden erop, hij liet ook me ook nog een aantal verschillende spaken zien. Spaak vervangen is vrij simpel en kans op breken is nihil.
- http://www.dewielershop.nl - http://www.kuipercarbonwielen.nl (sinds 2007!)
Quoten: Origineel geplaatst door sjoemie op 20 December 2006
Dit antwoord kreeg ik van Spinergy:
The spokes are anchored at the hub, with a J-bend spoke. The spoke then goes into the rim and is held in place with a nipple (upside-down) that is screwed in place through the outer diameter of the rim (where the rim-tape goes). If a spoke were to break, you would need to remove your tire, tube and rim-tape and un-screw the damaged spoke’s nipple OR pull out the broken spoke. Then you would need to replace the broke spoke…making sure lock-tite is applied as prior to truing.
Hoef dus niet de gehele velg weg te gooien.
Hoi,
Ja, da's dus het geval als je op de klassieke manier een spaak breekt of als je wielen moeten worden gericht.
Wat vaak als eens gebeurt als de constructeur te weinig steunoppervlak voorziet voor de nippel, of als het carbon op de plaats van de boring te zwak is geworden, is dat de spaaknippel onder de spaakspanning niet breekt, dat gebeurt normaal zelden of nooit, maar zich gewoon los doorheen het carbon gaat werken.
Daarom is het ook dat men de nippel in de velg op zijn kop monteert en dat nippels zoals Sapim Polyax aan te raden zijn omdat die de spaak niet onder een hoek wringen en altijd voldoende steun bieden.
Campagnolo b.v. gebruikt hiervoor, ook bij alu velgen speciale onderlegstukjes die op die manier de druk ook over een groter oppervlak gaan spreiden.
Kortom, het probleem is niet spaakbreuk maar doorscheuren van het spaakgat. Doorbroken vezelbundels houden enkel nog de trekkracht bestendigheid over van je hars en dat is vrij klein, zeer als het om zo'n klein oppervlak gaat.
Ciao,
Dit antwoord kreeg ik van Spinergy:
The spokes are anchored at the hub, with a J-bend spoke. The spoke then goes into the rim and is held in place with a nipple (upside-down) that is screwed in place through the outer diameter of the rim (where the rim-tape goes). If a spoke were to break, you would need to remove your tire, tube and rim-tape and un-screw the damaged spoke’s nipple OR pull out the broken spoke. Then you would need to replace the broke spoke…making sure lock-tite is applied as prior to truing.
Hoef dus niet de gehele velg weg te gooien.
Hoi,
Ja, da's dus het geval als je op de klassieke manier een spaak breekt of als je wielen moeten worden gericht.
Wat vaak als eens gebeurt als de constructeur te weinig steunoppervlak voorziet voor de nippel, of als het carbon op de plaats van de boring te zwak is geworden, is dat de spaaknippel onder de spaakspanning niet breekt, dat gebeurt normaal zelden of nooit, maar zich gewoon los doorheen het carbon gaat werken.
Daarom is het ook dat men de nippel in de velg op zijn kop monteert en dat nippels zoals Sapim Polyax aan te raden zijn omdat die de spaak niet onder een hoek wringen en altijd voldoende steun bieden.
Campagnolo b.v. gebruikt hiervoor, ook bij alu velgen speciale onderlegstukjes die op die manier de druk ook over een groter oppervlak gaan spreiden.
Kortom, het probleem is niet spaakbreuk maar doorscheuren van het spaakgat. Doorbroken vezelbundels houden enkel nog de trekkracht bestendigheid over van je hars en dat is vrij klein, zeer als het om zo'n klein oppervlak gaat.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...