Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

vraagje ivm compact cranckstel

_pfw_
Forum-lid

_pfw_ 15 nov 2005 19:41

Quoten: Origineel geplaatst door The Riddler op 15 November 2005

ja maar met alle respect, als je met een 34 - 25 (= 1.36 )niet boven komt, heb je ( weer niet onrespectvol bedoelt ) niets te zoeken in de heuvels, en met een 34 kan je wel een standaard cassette voeren met een 27(=1.26), en dat is wel weer gelijk aan een 36-29 (= 1.24).

Je moet natuurlijk ook een beetje normaal naar boven rijden en de vraag gaat over bergen, niet over heuvels.Iemand die aan 34-25 genoeg heeft zal een tocht als La Marmotte al goud rijden. Heeft die grote groep die daar achter komt er dan niets te zoeken? Gewoon zo licht gaan als je nodig hebt om comfortabel en zo snel mogelijk te rijden.

_pfw_
Forum-lid

_pfw_ 15 nov 2005 19:49

Quoten: Origineel geplaatst door The Riddler op 15 November 2005

dat bedoelde ik ook met mijn betoog, als je met 34-25 niet boven komt, dan ga je omvallen e.d. ik ben zelf ook geen klimmer, met mijn 93 kg, maar ook ik vind het het mooiste wat er is, maar als ik met mij 36-27 niet meer boven kom, dan is het tijd om te gaan dammen

Hangt er dan even vanaf hoe lang de tochten zijn die je rijdt. Als je met een cadans van 60 wil klimmen, rij je toch een helling van 10 met 3,3 w/kg op. Op zich is dat wel te doen voor veel mensen, vooral als het om één berg gaat, maar redt je dat nog na 7 uur fietsen de 4e berg op?

wegpiraat
Forum-lid

wegpiraat 15 nov 2005 20:11

beetje off-topic, maar kan niet nalaten even mn mening te geven over dat gezeur over verzetten. 
Je hebt bergen en je hebt bergen. onzin dat sommige verzetten belachelijk zouden zijn. dat trotse gehark is pas dom en onzin. slecht voor je knieen, terwijl je trouwens veel sneller boven kan komen met een lichter verzet. door het spinnen en de hometrainer (en last/overbelasting knieen de winter ervoor) ben ik afgelopen winter veel lichter gaan trappen. resultaat, veel profijt op de ventoux. geen paniek van shit mn verzetten zijn op (als het niet in het bos is, dan wel aan het eind van de dag), maar ''fluitend'' iedereen voorbij. zo hard mogelijk gereden, met op sommige stukken een verzet van 22/23 in het bos (opdat moment mn lichtste, maar wel degene waarmee ik het snelst vooruit kwam, eerder die week schakelde hij niet naar de 23, terwijl ik dat wel verlangde en volgens mij ook uitmaakte in de tijd) en in 1:26:28 boven. kapot, maar niet verzuurd in het bos, zodat ik daarna kon opschakelen. ok, voor kleine klimmetjes is het niet nodig, zulke verzetten, maar er zijn beklimmingen die nog een stuk steiler zijn, dan de ventoux. lijkt me juist gaaf dat soort monsterbeklimmingen op fiets af te kunnen leggen.
het is toch gek trotser te zijn op een zo groot minimaal verzet, dan op bv een zo snel mogelijk tijd bij de marmotte.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 nov 2005 18:21

Als je het binnenblad er even bij vermeld zegt het ook nog wat
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 16 nov 2005 18:34

Quote: Origineel geplaatst door Hans op 15 November 2005
Aan de andere kant, als je een extreem verzet als 30-29 niet rond kunt krijgen val je ten eerste bijna om en ten tweede kom je bijna niet vooruit.

Beetje wat anders maar op mijn mtb hebik een verzet van 22 voor en 32 achter en er zijn beklimmingen waar ik dat gebruik ook. en dan val ik op die beklimmingen nog niet eens om ook. Dus dat gezeur dat je omvalt als je 30 29 niet rond kan krijgen klopt niet helemaal, of het moet komen van die personen die menen dat je op het vlakke ook omvalt zodra je onder de 30 per uur rijdt.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 nov 2005 00:25

idd. Toen ik 11 was heb ik de Mont Ventoux beklommen op een mtb met 30-28. Er dikke 3 uur overgedaan vanaf mauloscene (ik moet echt eens onthouden hoe je het schrijft). Dus reken gemiddelde maar uit en ik ben geen 1x omgevallen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wegpiraat
Forum-lid

wegpiraat 17 nov 2005 01:38

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 16 November 2005

Als je het binnenblad er even bij vermeld zegt het ook nog wat

op crosshybride. 22:kleinste binnenblad (22-32-44), 13-23 achter (11-30 na slijtage vervangen voor deze, want dat komt beter uit hier in dit landje)

gvanloo
Forum-lid

gvanloo 17 nov 2005 20:47

Quote: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 15 November 2005
Daniel reed de Marmotte met 36x29 als kleinste onder de 9 uur.... En nee, met 36x25 zou dat niet gelukt zijn!!!

Natuurlijk wel! Ik denk dat jij best wel 39x29 rond krijgt hoor! Ik reed 7.41 met 39x29 als lichtste. Trouwens gewoon met record shortcage.

En wanneer heb je wat bij de marmotte te zoeken? Het is wel een verschil tussen licht rijden en toch goed omhoog komen en licht rijden en voor geen meter omhoog komen. Bv tijdens de afgelopen marmotte stond mijn aanhang boven op de glandon (dat is zeg maar na 1.45 uur wedstrijd). Ze hebben zeker nog wel 1 tot 1,5 uur gewacht voordat ze naar beneden konden voordat de grote groep boven was. Toch kwamen ze toen ze vrijwel beneden waren nog deelnemers tegen. Ik vindt dat je dan niets te zoeken hebt bij de marmotte. Dat is een lijdensweg en heeft niets meer met fietsen te maken.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 17 nov 2005 22:57

Tuurlijk krijg ik ook 39x27 rond. De vraag is of ik dat wil en of mijn knieeen dat uithouden. Ik heb bewust gekozen voor mee souplesse en merk dat ik a. prettiger fiets, b. het langer vol kan houden c. ik minder blessuregevoelig ben.
Dus compact was voor mij een bewuste keuze. En met een 12-23 in NL heb ik meer dan genoeg.
Less is bore

_pfw_
Forum-lid

_pfw_ 17 nov 2005 23:46

Quoten: Origineel geplaatst door gvanloo op 17 November 2005

Quote: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 15 November 2005

Daniel reed de Marmotte met 36x29 als kleinste onder de 9 uur.... En nee, met 36x25 zou dat niet gelukt zijn!!!

Natuurlijk wel! Ik denk dat jij best wel 39x29 rond krijgt hoor! Ik reed 7.41 met 39x29 als lichtste. Trouwens gewoon met record shortcage.En wanneer heb je wat bij de marmotte te zoeken? Het is wel een verschil tussen licht rijden en toch goed omhoog komen en licht rijden en voor geen meter omhoog komen. Bv tijdens de afgelopen marmotte stond mijn aanhang boven op de glandon (dat is zeg maar na 1.45 uur wedstrijd). Ze hebben zeker nog wel 1 tot 1,5 uur gewacht voordat ze naar beneden konden voordat de grote groep boven was. Toch kwamen ze toen ze vrijwel beneden waren nog deelnemers tegen. Ik vindt dat je dan niets te zoeken hebt bij de marmotte. Dat is een lijdensweg en heeft niets meer met fietsen te maken.

nzin, laat iedereen gewoon die tocht fietsen, er is een tijdslimiet. Iedereen die de limiet haalt heeft gewoon (met het volste recht) die tocht volbracht.Voor mij was het ook een lijdensweg (maar ik had natuurlijk altijd nog langzamer kunnen fietsen).

Plaats reactie